En af mine gode venner har haft gevaldige problemer med køb af en PC fra
Midt-Data. En kort opsummering af de største af problemerne:
De leverede harddiske er af forkert fabrikat. Der blev ikke leveret Windows XP
UK som bestilt og efter henvendelse fremsendes Windows XP DK. Bundkortet mangler
de dertilhørende harddisk kabler. Kabinettet mangler de dertilhørende harddisk
skuffer. Bundkortet er defekt da det indbyggede lydkort ikke virker.
Strømforsyningen er defekt og genererer betydelig resonans.
Derudover har han som en del af det samlede køb bestilt montering, installation
af software og 2 dages test af computeren hvilket kostede 1.500 kroner.
Harddiskene af det forkerte fabrikat var ikke monteret i RAID1 som bestilt,
operativsystemet manglede helt og der har tydeligvis ikke fundet en test sted
hvilket ellers ville have fundet det defekte bundkort og strømforsyning.
I alt har hele bestillingen kostet 14.000 kroner og efter 4 ugers løbende klager
til Midt-Data har han stadig ikke fået udbedret manglerne ved bestillingen.
Midt-Data har tilbudt at fremsende et nyt lydkort og slå 500 kroner af prisen
men min ven vil egentlig blot gerne have hvad han har bestilt, bl.a. et
fungerende bundkort, de rigtige harddiske, de manglende harddisk skuffer der
ikke kan købes af anden vej og som hører med til kabinettet samt den bestilte
udgave af Windows og en refundering af de 1.500 kroner for test der ikke er
blevet udført.
Efter de første 2 uger med forvirring, daglige henvendelser til Midt-Data og
ingen udbedering af manglerne ved hans levering ville han gerne hæve købet. Jeg
fik sat ham ind i Købeloven og bedt ham hæve købet med henvisning til Købelovens
paragraffer §76 samt §78 da manglerne ved hans levering ikke er uvæsentlige,
derudover har han udtrykt til Midt-Data at de har brudt Købelovens paragraffer
§21, §42, §73, §74 stk. 2 samt §75a. Han har over 5 gange bedt Midt-Data om at
hæve købet og har i dag fået et svar fra deres salgsdirektør der står
uforstående overfor hans krav og pure nægter at hæve købet.
Jeg har bedt ham om at snakke med Forbrugerstyrelsen på mandag før han sender
hele maskinen tilbage til Midt-Data. Da han snakkede med Forbrugerstyrelsen
tidligere på ugen var de enige med ham i at han kan hæve købet men det nytter
ikke meget når Midt-Data stejler.
Hans primære bekymring P.T. er at han sender maskinen tilbage og ikke får
refunderet sine penge hvorfor han også har gjort indsigelser overfor
dankorttransaktionen til sin bank. Som banker er flest vidste de ikke hvordan de
skulle håndtere dette og afviste først at han kunne gøre indsigelser men efter
at jeg fik ham til at henvise til Forbrugerombudsmandens retningslinjer omkring
Lov om visse betalingsmidler, specifikt omkring manglende levering,
(
http://www.forbrug.dk/erhverv/love-og-regler/forbrugerlove/betalingsmiddellov/retningslinier/fjernsalg-og-brug-af-betalingskort/)
ville de snakke med deres jurister. De vil dog ikke tilbageføre transaktionen
selvom det er et fjernsalg da han betalte ved postopkrævning og dermed har
skrevet under på en dankortnota ved levering med Post Danmark.
Puha det var en længere smøre. Jeg håber næsten at I har nogle gode råd da jeg
ellers frygter han skal gennem en længerevarende klagesag hos Forbrugerstyrelsen
der ganske vist har stillet sig yderst forstående overfor hans sag men samtidig
fortalt ham at en klagesag nemt kan tage 6-12 måneder. Indtil videre vil jeg
bede ham sende hele maskinen tilbage på mandag og endnu en gang gøre opmærksom
på sin ret til at hæve købet på grund af de ikke uvæsentlige mangler.
Hvis Midt-Data sender maskinen tilbage til ham vil jeg bede ham nægte at modtage
pakken da han jo har hævet købet. Hvis Midt-Data ikke sender maskinen tilbage
til ham og ikke giver ham hans penge tilbage overvejer min ven at snakke med
politiet om en anmeldelse for bedrageri da de så er uretmæssigt i besiddelse af
hans 14.000 kroner men jeg prøver dog at få ham til at vente med dette da det
umiddelbart blot vil forlænge hans ventetid på at få pengene refunderet.
--
Thor Larholm
<URL:
http://pivx.com/qwikfix/> Secure yourself proactively
<URL:
http://pivx.com/larholm/> Security mailing list
<URL:
http://spamfighter.com/> Fight back at spam