Opsigelse mens man har ferie?
Fra : Claus E Beyer

Dato : 13-04-05 08:14

En bekendt af mig, der har haft ferie siden påske og frem til 2. maj, blev i går
telefonisk bedt om at komme til samtale med sin chef. Han mødte op til samtalen
og fik derefter at vide, at han blev opsagt med syv måneders varsel. Dette er jo
en måde at ødelægge resten af folks ferie på, så jeg kom til at tænke på om der
mon findes nogle love/overenskomster der forbyder den fremgangsmåde overfor
medarbejderne?

Claus

Fra : David T. Metz

Dato : 13-04-05 08:40

"Claus E Beyer" <ceb.news@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> om der
> mon findes nogle love/overenskomster der forbyder den fremgangsmåde

Der er et par detaljer. Han blev bedt om det, men var det "en tjenstlig
ordre" (instruktion)?

Derudover siger ferieloven (som måske er gældende):
"§18 Stk. 3. Hvis væsentlige, upåregnelige driftsmæssige hensyn gør det
nødvendigt, kan arbejdsgiveren ændre tidligere fastsat ferie. Lønmodtageren
skal have erstattet et eventuelt økonomisk tab som følge af udskydelsen.
Allerede begyndt ferie kan ikke afbrydes."

Derudover kan anden lovgivning og ikke mindst overenskomstbestemmelser være
gældende. Men kort sagt kan arbejdsgiver ikke afbryde lønmodtagerens ferie
som udgangspunkt. Spørgsmålet er bl.a. om der er tale om en ferieafbrydelse
når han "bliver bedt om" at komme til samtale.

Opsigelsesvarslet kunne tyde på at han er omfattet af funktionærloven (evt.
kun dens opsigelsesregler). Så vidt jeg kan se er der ingen særlige formkrav
til en opsigelse og arbejdsgiver kunne derfor have sendt et brev. I det lys
er det vel en service med en samtale?

David

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-04-05 21:51

In article <425ccc32$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, David T. Metz wrote:
> [...]
> til en opsigelse og arbejdsgiver kunne derfor have sendt et brev. I det lys

Da medarbejderen er på ferie, så ved jeg ikke om et brev er mok, da det så
ikke kan forventes at nå frem til medarbejderen i denne måned.

Opsigelsesvarslet skal være meddelt den opsagte, ikke fremsendt til den
opsagte inden månedens udløb (fkt-loven pgf 2 stk 7)

Derudover skal man spørge til en skriftlig begrundelse (pgf 2b), da
man har ret til en godtgørelse på op til 3 mdrs løn såfremt opsigelsen
ikke er rimeligt begrundet i funktionærens eller virksomhedens
forhold.

Maksimal opsigelsesvarsel man har krav på er 6 mdr jf 2 stk 3

Se loven her: http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20050006829

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-04-05 07:11

Povl H. Pedersen skrev den 14-04-2005 22:51:
> Opsigelsesvarslet skal være meddelt den opsagte, ikke fremsendt til den
> opsagte inden månedens udløb (fkt-loven pgf 2 stk 7)

> Maksimal opsigelsesvarsel man har krav på er 6 mdr jf 2 stk 3

Og med §2 stk 7 kan det i praksis blive til 7 måneder, hvis arbejdsgiver
ikke tænker sig om

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Thomas C L

Dato : 17-04-05 15:42

Claus E Beyer wrote:
> [...]
> mon findes nogle love/overenskomster der forbyder den fremgangsmåde overfor

Der er intet der forhindre en arbejdsgiver i at opsige en medarbejder
under funktionæroven under ferie.

Jeg har selv gjort det. Ventede til den 26.12 selv om beslutningen blev
taget den 22.12. Netop for ikke at ødelægge juleaften. Det er ikke fedt
at gøre det under en ferie, men omvendt er der ind i mellem forhold der
taler for det - netop for at undgå yderligere varsel med mere.

Det er nok at sende en mail eller et brev, ja selv en SMS er ok. , self.
med en begrundelse.

Men jeg synes det er fint at bruge den kommunikationsform man er vant
til. Dvs. enten en samtale eller en mail med en udførlig forklaring .

Mig Bekendt er det nok at sende, men skal ikke sikre sig at
medarbejderen modtager opsigelse. Omvendt kan en medarbejder jo bare
nægte at have modtaget brev/mail/sms etc.. Men igen en samtale er bedst.

--
TCL
-- www.salgs-job.dk --