Er man som skitzofren hævet over loven?
Fra : @ndersen

Dato : 11-04-05 08:58

En skizofren som bor i en almen bolig (ikke anvist af kommunden) hamrer på
naboernes døre med en stor skruenøgle. En hel familie flygter ud ad
havedøren med deres børn, og en ældre dame gør det samme.

Senere da de vender tilbage med politi og boligadministration, er den
skizofrene trængt ind i den ældre dames lejlighed og har forskanset sig i
køkkenet.

Man får fremskaffet en ekstra nøgle, så politi med visir og veste kan komme
ind og arrestere manden, og få ham indlagt.
Dagen efter er han tilbage i lejligheden, og de andre beboere er
selvfølgelig bange for en gentagelse, og at det måske ender værre næste
gang.

Spørgsmålet er nu... kan det være rigtigt, at en hel opgangs beboere skal
flytte, fordi man ikke med loven kan få den skitzofrene fjernet fra
opgangen?

Mvh
@ndersen

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 11-04-05 10:28

> Spørgsmålet er nu... kan det være rigtigt, at en hel opgangs beboere skal
> flytte, fordi man ikke med loven kan få den skitzofrene fjernet fra
> opgangen?

Ja. Udlejer kan ikke opsige lejemålet med den begrundelse at lejer er syg.

Og hvad han som sådan foretager sig af kriminelle ting har ikke noget med
han bolig at gøre. Medmindre kan skal tvangsindlægges eller noget i den
stil...

Fra : Holst

Dato : 11-04-05 10:36

Martin / Fårevejle wrote:

> Ja. Udlejer kan ikke opsige lejemålet med den begrundelse at lejer er syg.
>
> Og hvad han som sådan foretager sig af kriminelle ting har ikke noget med
> han bolig at gøre.

Afhængig af hvad han foretager sig, kan det jo være i modstrid med
ejendommens husorden.

Fra : @ndersen

Dato : 11-04-05 11:33

"Holst" <newsapr05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Afhængig af hvad han foretager sig, kan det jo være i modstrid med
> ejendommens husorden.

Lejlovens § 93. siger, at udlejer kan hæve lejeaftalen, når lejeren har
tilsidesat god skik og orden, jf. § 79 a, stk. 1-8
nr. 3) Når lejerens adfærd medfører gener for de pågældende personer som
generel utryghed, forråelse af ejendommens miljø.
nr. 4) Når lejeren uden der er tale om fysisk vold, udøver chikane over for
pågældende personer.
nr. 6) Når lejeren ødelægger ejemdommen eller løsøre på ejendommen

Ville man ikke kunne anvende ovennævnte punkter i lejeloven, når han har
overtrådt dem alle?

Mvh
@ndersen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-04-05 11:58

"@ndersen" <p.e@andersen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ville man ikke kunne anvende ovennævnte punkter i lejeloven, når han har
> overtrådt dem alle?

Ikke direkte. Da der er tale om en almen bolig er det istedet loven om
almennyttige boliger man skal have fat i.
Her findes der tilsvarende punkter, men det er meget svært at anvende dem
til at få folk ud. Der skal ihvertfald mere end en overtrædelse til.
(Siger jeg, baseret på rådgivning bla fra jurister i ABF ifbm. en lignende
sag i en andelsforening).

/Per

Fra : Holst

Dato : 11-04-05 12:21

Per Christoffersen wrote:

> [...]
> til at få folk ud. Der skal ihvertfald mere end en overtrædelse til.
> (Siger jeg, baseret på rådgivning bla fra jurister i ABF ifbm. en lignende

Såfremt denne beboer er til gene - og det tyder det jo på - er det vel
et spørgsmål om at starte en lind strøm af klager over vedkommende og
sende dem til boligselskabet.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-04-05 12:32

> Såfremt denne beboer er til gene - og det tyder det jo på - er det vel et
> spørgsmål om at starte en lind strøm af klager over vedkommende og sende
> dem til boligselskabet.

Så vidt jeg kan se, så kræver en udsmidning ihvertfald mere end en
overtrædelse.
Men jeg ville nu starte med at læse Loven om almennyttige boliger, og se de
præcise kriterier der, og så kontakte den beboerrepræsentation der
formodentlig er, for at få dem med i processen.

/Per

Fra : @ndersen

Dato : 11-04-05 12:56

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Her findes der tilsvarende punkter, men det er meget svært at anvende dem
> til at få folk ud. Der skal ihvertfald mere end en overtrædelse til.

Hvis vedkommende har fået én advarsel, og efterfølgende igen virker truende
overfor opgangens andre beboere. Vil man så med anvendelse af de tilsvarende
punkter i Lov Om Leje Af Almene Boliger, kunne hæve lejemålet med
øjeblikkelig virkning, eller skal sagen omkring andre instanser?

Mvh
@ndersen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-04-05 13:09

> [...]

> tilsvarende punkter i Lov Om Leje Af Almene Boliger, kunne hæve lejemålet
> med øjeblikkelig virkning, eller skal sagen omkring andre instanser?

Ophævelsen er i første omgang en sag mellem lejer og udlejer, men sagen kan
tages i Boligretten.
(Sådan er det i lejersager, - men mon ikke det er tilsvarende i almennytte
sager).

/Per

Fra : @ndersen

Dato : 11-04-05 13:13

> [...]

> kan tages i Boligretten.
> (Sådan er det i lejersager, - men mon ikke det er tilsvarende i almennytte

Takker mange gange for hjælpen!

Mvh
@ndersen