/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Regler for opstart at klub?
Fra : Morten


Dato : 10-04-05 12:03

Hej

Jeg bor i et lejlighedskomplex hvor vi har en del klubber. Jeg overvejer
selv at starte en ny klub med noget fælles IT udstyr man kan bruge.
Ejerforeningen har sagt god for at jeg kan opstarte klubben på egen hånd
men
skal ellers ikke involdveres i projektet.

Mit spørgsmål er så om der er nogen regler for opstart af en klub. Altså
om
man bare kan kalde sig en klub eller man skal oprettes osv. ligesom med en
virksomhed.

Og hvordan med moms - kan vi trække de ting fra vi køber til klubben?

/Morten


--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 1706 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent den gratis her: www.spamfighter.dk



 
 
Povl H. Pedersen (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 10-04-05 12:33

In article <dJ76e.85$3p7.49@news.get2net.dk>, Morten wrote:
> Hej
>
> Jeg bor i et lejlighedskomplex hvor vi har en del klubber. Jeg overvejer
> selv at starte en ny klub med noget fælles IT udstyr man kan bruge.
> Ejerforeningen har sagt god for at jeg kan opstarte klubben på egen hånd
> men
> skal ellers ikke involdveres i projektet.
>
> Mit spørgsmål er så om der er nogen regler for opstart af en klub. Altså
> om
> man bare kan kalde sig en klub eller man skal oprettes osv. ligesom med en
> virksomhed.

Alle kan lave en klub. Men du skal lave en forening hvis du vil have
mulighed for tilskud fra kommune m.m.

> Og hvordan med moms - kan vi trække de ting fra vi køber til klubben?

Nej. Moms er for erhvervsdrivende der omsætter varer
(MOMS = Mer-OMsætningS afgift).

Peter K. Nielsen (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 10-04-05 12:53


"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message
news:slrnd5i3mm.uo.povlhp@ip100.home.terminal.dk...
> In article <dJ76e.85$3p7.49@news.get2net.dk>, Morten wrote:
>> Hej
>>
>> Jeg bor i et lejlighedskomplex hvor vi har en del klubber. Jeg overvejer
>> selv at starte en ny klub med noget fælles IT udstyr man kan bruge.
>> Ejerforeningen har sagt god for at jeg kan opstarte klubben på egen hånd
>> men
>> skal ellers ikke involdveres i projektet.
>>
>> Mit spørgsmål er så om der er nogen regler for opstart af en klub. Altså
>> om
>> man bare kan kalde sig en klub eller man skal oprettes osv. ligesom med
>> en
>> virksomhed.
>
> Alle kan lave en klub. Men du skal lave en forening hvis du vil have
> mulighed for tilskud fra kommune m.m.
>
>> Og hvordan med moms - kan vi trække de ting fra vi køber til klubben?
>
> Nej. Moms er for erhvervsdrivende der omsætter varer
> (MOMS = Mer-OMsætningS afgift).

en forening kan godt momsregistreres

Peter



Johnny B 2000 (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Johnny B 2000


Dato : 10-04-05 13:39

hvis man så starter en forening med f.eks IT eller noget andet, hvordan så
med vedtægter/regler, hvad helt præcist skal der stå i dem, er der evt. en
"færdig" der kan rettes lidt i ?

for at få støtte fra kommunen, skal alle der er med i foreningen så være fra
samme kommune eller hvordan foregår det ?

--
Johnny [2000 Frb.]
"all my life i wanted a computer, now all i want is my life back"
---------------------------------------------
fjern SLETDETTE i mailadr. for direkte mail




Peter K. Nielsen (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 10-04-05 13:54


"Johnny B 2000" <SLETDETTEjohnnyb2000@sol.dk> wrote in message
news:42591e5f$0$213$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> hvis man så starter en forening med f.eks IT eller noget andet, hvordan så
> med vedtægter/regler, hvad helt præcist skal der stå i dem, er der evt. en
> "færdig" der kan rettes lidt i ?

ja der findes masser af eksempler på "standard vedtægter
>
> for at få støtte fra kommunen, skal alle der er med i foreningen så være
> fra samme kommune eller hvordan foregår det ?

hvis det er støtte efter folkeoplysningsloven må foreningen gerne have
medlemmer fra andre kommuner, men du får kun støtte i forhld til det antal
medlemmer der er bosat i den kommunen hovr foreningen er hjemmehørende

Peter



femkommafem (10-04-2005)
Kommentar
Fra : femkommafem


Dato : 10-04-05 13:43

On 10 Apr 2005 11:32:36 GMT, "Povl H. Pedersen"
<povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

>In article <dJ76e.85$3p7.49@news.get2net.dk>, Morten wrote:
>> Hej
>>
>> Jeg bor i et lejlighedskomplex hvor vi har en del klubber. Jeg overvejer
>> selv at starte en ny klub med noget fælles IT udstyr man kan bruge.

Husk at forsikre det.

>> Ejerforeningen har sagt god for at jeg kan opstarte klubben på egen hånd
>> men
>> skal ellers ikke involdveres i projektet.

D.v.s. der er ikke klubrum tilgængelig ?
>>
>> Mit spørgsmål er så om der er nogen regler for opstart af en klub. Altså
>> om
>> man bare kan kalde sig en klub eller man skal oprettes osv. ligesom med en
>> virksomhed.
>
>Alle kan lave en klub. Men du skal lave en forening hvis du vil have
>mulighed for tilskud fra kommune m.m.

Læs lige tilskudsreglerne for kommunen.
>
>> Og hvordan med moms - kan vi trække de ting fra vi køber til klubben?
>
>Nej. Moms er for erhvervsdrivende der omsætter varer
>(MOMS = Mer-OMsætningS afgift).


Morten (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 10-04-05 13:59

"femkommafem" <Noooospam@postHÅNkasse.org> skrev i en meddelelse
news:hf7i519h7r5h8o2dug1e979t3ghb3p1jds@4ax.com...
>
> D.v.s. der er ikke klubrum tilgængelig ?

Muligvis - dette er til overvejelse nu ...


--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 1706 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent den gratis her: www.spamfighter.dk



Morten (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 10-04-05 14:00

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnd5i3mm.uo.povlhp@ip100.home.terminal.dk...
>
> Alle kan lave en klub.

Men hvordan så med ejerskabet? ... hvis nu medlemmerne betaler nogen penge
til klubben som der så bliver købt ting for - kunne man så i prencippet ikke
bare lukke klubben efter ½ år og beholde tingene selv ... ?



Povl H. Pedersen (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 10-04-05 14:55

In article <qr96e.133$wd1.16@news.get2net.dk>, Morten wrote:
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
> news:slrnd5i3mm.uo.povlhp@ip100.home.terminal.dk...
>>
>> Alle kan lave en klub.
>
> Men hvordan så med ejerskabet? ... hvis nu medlemmerne betaler nogen penge
> til klubben som der så bliver købt ting for - kunne man så i prencippet ikke
> bare lukke klubben efter ½ år og beholde tingene selv ... ?

Da alle i klubben ejer tingene i fællesskab, så har de krav på deres del
af formuen ved foreningens opløsning. Såfremt tingene sælges for billigt,
så kan foreningens medlemmer som udgangspunkt gøre krav gældende mod
bestyrelsen, som jo er ansvarlige.

Hvis i bliver momsregistrerede, så vil Told & Skat ved opløsningen af
foreningen vurdere hvorvidt foreningen har været reel, om salgsprisen
af aktiverne er reel, og om der er sket anden forsøg på unddragelse.

Hvis du vil have billigt hardware, så start med at lave en forretning
der kan tjene penge, og køb det til den.

Morten (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 10-04-05 16:22

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnd5ic1j.v9.povlhp@ip100.home.terminal.dk...
>
> Da alle i klubben ejer tingene i fællesskab, så har de krav på deres del
> af formuen ved foreningens opløsning. Såfremt tingene sælges for billigt,
> så kan foreningens medlemmer som udgangspunkt gøre krav gældende mod
> bestyrelsen, som jo er ansvarlige.

Jamen så må der da skulle være en eller anden form for papir på det ...
ellers er det jo påstand mod påstand omkring hvor vidt der har eksisteret
nogen klub, og hvem der har været medlem osv...

> Hvis i bliver momsregistrerede, så vil Told & Skat ved opløsningen af
> foreningen vurdere hvorvidt foreningen har været reel, om salgsprisen
> af aktiverne er reel, og om der er sket anden forsøg på unddragelse.

Jamen det er ikke en forening - kun en klub.

> Hvis du vil have billigt hardware, så start med at lave en forretning
> der kan tjene penge, og køb det til den.



Povl H. Pedersen (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 10-04-05 16:29

In article <Lwb6e.188$sB3.60@news.get2net.dk>, Morten wrote:
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
> news:slrnd5ic1j.v9.povlhp@ip100.home.terminal.dk...
>>
>> Da alle i klubben ejer tingene i fællesskab, så har de krav på deres del
>> af formuen ved foreningens opløsning. Såfremt tingene sælges for billigt,
>> så kan foreningens medlemmer som udgangspunkt gøre krav gældende mod
>> bestyrelsen, som jo er ansvarlige.
>
> Jamen så må der da skulle være en eller anden form for papir på det ...
> ellers er det jo påstand mod påstand omkring hvor vidt der har eksisteret
> nogen klub, og hvem der har været medlem osv...

Så du taler om en klub uden kontingent ? Og uden indtægter ?
Hvis du begynder at sælge "adgang" til klubben, for at købe udstyr,
og senere afhænde dette til dig selv, så er der ikke tal en klub,
men om at du driver virksomhed.

>> Hvis i bliver momsregistrerede, så vil Told & Skat ved opløsningen af
>> foreningen vurdere hvorvidt foreningen har været reel, om salgsprisen
>> af aktiverne er reel, og om der er sket anden forsøg på unddragelse.
>
> Jamen det er ikke en forening - kun en klub.

En klub som man forstår det i Danmark er normalt en forening med
bestyrelse og vedtægter, og er en juridisk enhed.

Hvis du ved klub taler om en løs organisering af nogle mennesker der
laver noget i fællesskab, så er det ikke nødvendigvis en juridisk enhed.

Men hvis der købes ting til denne, så må pengene hertil vel komme fra et
eller andet ? Og de købte ting ejes af en juridisk enhed (person eller
forening).

Morten (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 10-04-05 17:25

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
meddelelse
news:slrnd5ihi4.vu.povlhp@ip100.home.terminal.dk...
>
> Så du taler om en klub uden kontingent ? Og uden indtægter ?
> Hvis du begynder at sælge "adgang" til klubben, for at købe udstyr,
> og senere afhænde dette til dig selv, så er der ikke tal en klub,
> men om at du driver virksomhed.

Nej, der er tale om en klub hvor medlemmerne betaler kontingent som bliver
brugt til at købe ting til klubben, jeg skal ikke "afhænde" noget til mig
selv efterfølgende. Jeg ville ikke definere det som at sælge adgang, men
som
at man (naturligvis) skal være med til at betale hvis man køber ting i
fællesskab.
Men så skal man altså registreres og have CVR nummer osv. for at måtte
gøre
dette?

> En klub som man forstår det i Danmark er normalt en forening med
> bestyrelse og vedtægter, og er en juridisk enhed.

Det blot tanken at det skal være en klub hvor der er en person der tager
sig
af det administrative.




--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 1706 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent den gratis her: www.spamfighter.dk



femkommafem (10-04-2005)
Kommentar
Fra : femkommafem


Dato : 10-04-05 18:54

On Sun, 10 Apr 2005 18:24:39 +0200, "Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:


>Det blot tanken at det skal være en klub hvor der er en person der tager
>sig
>af det administrative.

Hvorfor spørger du ikke een af de andre klubber hvad det har gjort ?
Her får du bare en gang snik-snak der kun forvirrer.


Morten (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 10-04-05 21:04

"femkommafem" <Noooospam@postHÅNkasse.org> skrev i en meddelelse
news:1upi51heqlk3rohsdj099tdad4jfn8b9rc@4ax.com...
>
> Hvorfor spørger du ikke een af de andre klubber hvad det har gjort ?
> Her får du bare en gang snik-snak der kun forvirrer.

De fleste klubber er en 15 - 20 år gamle, så dem der startede dem er der
ikke mere, og reglerne kan være ændret siden den gang ...



femkommafem (11-04-2005)
Kommentar
Fra : femkommafem


Dato : 11-04-05 11:13

On Sun, 10 Apr 2005 22:04:28 +0200, "Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>"femkommafem" <Noooospam@postHÅNkasse.org> skrev i en meddelelse
>news:1upi51heqlk3rohsdj099tdad4jfn8b9rc@4ax.com...
>>
>> Hvorfor spørger du ikke een af de andre klubber hvad det har gjort ?
>> Her får du bare en gang snik-snak der kun forvirrer.
>
>De fleste klubber er en 15 - 20 år gamle, så dem der startede dem er der
>ikke mere, og reglerne kan være ændret siden den gang ...
>
det kommer an på hvilke regler du tænker på. Hvis du stadig tænker i anskaffelse
af it udstyr og økonomien bag det, så tænk hellere i hvordan udgiften fordeles
blandt medlemmerne, f.eks. som andelsbeviser e.lign. som betaler udstyret og
måske også er medlemsbetaling.


Kurt B. Andersen (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 10-04-05 21:21


"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:Lwb6e.188$sB3.60@news.get2net.dk...
>
> Jamen det er ikke en forening - kun en klub.
>
Hvad er forskellen?
I bør under alle omstændigheder lave nogle regler, og her kunne i passende
finde nogle foreningsregler at gå ud fra.

Kurt



Henning Makholm (11-04-2005)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 11-04-05 00:41

Scripsit "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk>
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message
>> In article <dJ76e.85$3p7.49@news.get2net.dk>, Morten wrote:

>>> Og hvordan med moms - kan vi trække de ting fra vi køber til klubben?

>> Nej. Moms er for erhvervsdrivende der omsætter varer
>> (MOMS = Mer-OMsætningS afgift).

> en forening kan godt momsregistreres

Kun hvis den driver erhverv og afsætter momspligtige ydelser. Det
lyder det ikke som om Mortens klub skal.

--
Henning Makholm "Khanivore is climbing out of its life-support pod."

Ukendt (11-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-04-05 23:36

>>>> Og hvordan med moms - kan vi trække de ting fra vi køber til klubben?
>
>>> Nej. Moms er for erhvervsdrivende der omsætter varer
>>> (MOMS = Mer-OMsætningS afgift).
>
>> en forening kan godt momsregistreres
>
> Kun hvis den driver erhverv og afsætter momspligtige ydelser. Det
> lyder det ikke som om Mortens klub skal.
>
En forening kan sagtens momsregistreres - regler og betingelser herfor
findes i momsloven.

PN



Henning Makholm (11-04-2005)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 11-04-05 00:58

Scripsit "Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk>

> Nej, der er tale om en klub hvor medlemmerne betaler kontingent som bliver
> brugt til at købe ting til klubben,

Det falder ind under begrebet "en forening". Hvilket i øvrigt ikke er
noget at være bange for.

> Jeg ville ikke definere det som at sælge adgang, men som at man
> (naturligvis) skal være med til at betale hvis man køber ting i
> fællesskab. Men så skal man altså registreres og have CVR nummer
> osv. for at måtte gøre dette?

Nej, det skal man ikke.

>> En klub som man forstår det i Danmark er normalt en forening med
>> bestyrelse og vedtægter, og er en juridisk enhed.

> Det blot tanken at det skal være en klub hvor der er en person der
> tager sig af det administrative.

I en juridisk analyse af situationen bør "den person der tager sig af
det administrative" blive betragtet som ledelsen af en forening.

For at undgå bøvl senere (hvis I bliver uenige om aktiviteten) bør I
fra starten have nogen nedskrevne vedtægter der beskriver hvem der kan
beslutte hvad, hvordan og hvor tid lederen vælges og så videre.

Desuden bør vedtægterne udtrykkeligt angive et hjemsted og formål for
foreningen. Disse to bestemmelser (normalt §1 og §2 i vedtægterne) har
den magiske virkning at de gør foreningen til en "juridisk person" som
kan eje ting og (i værste fald) være part i retssager. Dermed er
foreningens ejendele beskyttet mod at blive taget af lederens
kreditorer, hvis han skulle ende i gæld.

Der kræves ikke nogen registrering af foreningen til at give den
juridisk gyldighed.

--
Henning Makholm "There is a danger that curious users may
occasionally unplug their fiber connector and look
directly into it to watch the bits go by at 100 Mbps."

Ukendt (11-04-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-04-05 23:35

>> Hej
>>
>> Jeg bor i et lejlighedskomplex hvor vi har en del klubber. Jeg overvejer
>> selv at starte en ny klub med noget fælles IT udstyr man kan bruge.
>> Ejerforeningen har sagt god for at jeg kan opstarte klubben på egen hånd
>> men
>> skal ellers ikke involdveres i projektet.
>>
>> Mit spørgsmål er så om der er nogen regler for opstart af en klub. Altså
>> om
>> man bare kan kalde sig en klub eller man skal oprettes osv. ligesom med
>> en
>> virksomhed.
>
> Alle kan lave en klub. Men du skal lave en forening hvis du vil have
> mulighed for tilskud fra kommune m.m.
>
>> Og hvordan med moms - kan vi trække de ting fra vi køber til klubben?
>
> Nej. Moms er for erhvervsdrivende der omsætter varer
> (MOMS = Mer-OMsætningS afgift).

Argh du fatter ikke en skid - hvad er så et f.m.b.a.?



Peter K. Nielsen (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 10-04-05 12:56


"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote in message
news:dJ76e.85$3p7.49@news.get2net.dk...
> Hej
>
> Jeg bor i et lejlighedskomplex hvor vi har en del klubber. Jeg overvejer
> selv at starte en ny klub med noget fælles IT udstyr man kan bruge.
> Ejerforeningen har sagt god for at jeg kan opstarte klubben på egen hånd
> men
> skal ellers ikke involdveres i projektet.
>
> Mit spørgsmål er så om der er nogen regler for opstart af en klub. Altså
> om
> man bare kan kalde sig en klub eller man skal oprettes osv. ligesom med en
> virksomhed.

ja alle kan kalde sig for en klub/forening. Det er der ingen regler for

Men hvis du vil have offentlig støtte til din klub, så skal der laves nogle
vedtægter efter nogle ganske bestmete regler, og de skal godkendes af det
lokale folkeoplysningsudvalg.
>
> Og hvordan med moms - kan vi trække de ting fra vi køber til klubben?

Som udgangspunkt kan en forening godt momsregistreres, men i praksis skal
det være en rimelig stor forening før det kan betale sig, men der er da set
eksempler på at f. eks fodboldklubber har ladet sig momsregistrere.

Peter



Mickel Hedemand (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Mickel Hedemand


Dato : 10-04-05 17:36

>> Og hvordan med moms - kan vi trække de ting fra vi køber til klubben?
>
> Som udgangspunkt kan en forening godt momsregistreres, men i praksis skal
> det være en rimelig stor forening før det kan betale sig, men der er da
> set eksempler på at f.eks. fodboldklubber har ladet sig momsregistrere.

Husk også, at man ikke bare kan trække sine udgifter fra. Man skal
selvfølgelig også indberette sine indtægter. Så hvis indkøb af hardware er
foreningens eneste udgifter, må kontingentet jo være beregnet til at skulle
dække dette og må derfor karakteriseres som en momspligtig indtægt. Fidusen
med at trække moms fra er kun en god fidus, når man i forvejen har
momspligtige indtægter, der er store nok til at dække udgiften.

Jeg vil anbefale jer ikke at blive momsregistreret. Og hvis I handler for
under et vist beløb (50.000 kr. er det vist nu) årligt, er I heller ikke
momspligtige. Så spar jer besværeret, medmindre I laver en decideret
forretning ud af det.

- M

sørensen (10-04-2005)
Kommentar
Fra : sørensen


Dato : 10-04-05 15:45

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:dJ76e.85$3p7.49@news.get2net.dk...
> Hej
> Mit spørgsmål er så om der er nogen regler for opstart af en klub. Altså
> om
> man bare kan kalde sig en klub eller man skal oprettes osv. ligesom med en
> virksomhed.
> /Morten


Der er en standart form her
http://www.rk.dk/webrk/website4.nsf/pages/foreningsvedtaegter_kf hvor man
kan indsætte efter eget velbehag og lovmæssige bestemmelser [Jeg ved godt
der er foreningsfrihed i DK men man skal stadig holde sig indenfor landets
love].
Jeg mener at 2-3 mennesker er nok til en forening som udgangspunkt. I samler
dem der skal være med til en stiftende general forsamling og tager den
derfra.

Held og lykke med det!

Vh

--
S.Sørensen



Peter K. Nielsen (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 10-04-05 16:06


"sørensen" <togaloungeXXX@gmail.com> wrote in message
news:42593bf5$0$639$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:dJ76e.85$3p7.49@news.get2net.dk...
>> Hej
>> Mit spørgsmål er så om der er nogen regler for opstart af en klub. Altså
>> om
>> man bare kan kalde sig en klub eller man skal oprettes osv. ligesom med
>> en
>> virksomhed.
>> /Morten
>
>
> Der er en standart form her
> http://www.rk.dk/webrk/website4.nsf/pages/foreningsvedtaegter_kf hvor man
> kan indsætte efter eget velbehag og lovmæssige bestemmelser [Jeg ved godt
> der er foreningsfrihed i DK men man skal stadig holde sig indenfor landets
> love].
> Jeg mener at 2-3 mennesker er nok til en forening som udgangspunkt. I
> samler dem der skal være med til en stiftende general forsamling og tager
> den derfra.

Jeg har dog lige en enkelt kommentar. Det er et par år siden jeg var
involveret direkte i det, men jeg mindes at her i kommunen viste det sig at
man har lovhjemmel til at kræve at vedtægterne sikrer at medlemmer under 18
år har indflydelse. Jeg kan ikke huske om det var nok at give deres forældre
stemmeret (vi løste det med at give melemmer over 15 stemeret og valgbarhed
tilbestyrelsen)

Peter



Sune Vuorela (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Sune Vuorela


Dato : 10-04-05 16:16

On 2005-04-10, Peter K. Nielsen <nixen@bixen.dk> wrote:
> Jeg har dog lige en enkelt kommentar. Det er et par år siden jeg var
> involveret direkte i det, men jeg mindes at her i kommunen viste det sig at
> man har lovhjemmel til at kræve at vedtægterne sikrer at medlemmer under 18
> år har indflydelse. Jeg kan ikke huske om det var nok at give deres forældre
> stemmeret (vi løste det med at give melemmer over 15 stemeret og valgbarhed
> tilbestyrelsen)

Det gælder kun hvis man ønsker kommunalt tilskud til sin forening...
Hvis man ikke har sådanne behov/ønsker, så kan man være ret ligeglad -
og gøre som man lyster.

--
Sune

Peter K. Nielsen (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 10-04-05 16:28


"Sune Vuorela" <nospam@vuorela.dk> wrote in message
news:slrnd5igph.7ch.nospam@sshway.ssh.pusling.com...
> On 2005-04-10, Peter K. Nielsen <nixen@bixen.dk> wrote:
>> Jeg har dog lige en enkelt kommentar. Det er et par år siden jeg var
>> involveret direkte i det, men jeg mindes at her i kommunen viste det sig
>> at
>> man har lovhjemmel til at kræve at vedtægterne sikrer at medlemmer under
>> 18
>> år har indflydelse. Jeg kan ikke huske om det var nok at give deres
>> forældre
>> stemmeret (vi løste det med at give melemmer over 15 stemeret og
>> valgbarhed
>> tilbestyrelsen)
>
> Det gælder kun hvis man ønsker kommunalt tilskud til sin forening...
> Hvis man ikke har sådanne behov/ønsker, så kan man være ret ligeglad -
> og gøre som man lyster.

ja det fremgår vist også ret tydeligt hvis man læser tråden

Peter



Sune Vuorela (10-04-2005)
Kommentar
Fra : Sune Vuorela


Dato : 10-04-05 16:42

On 2005-04-10, Peter K. Nielsen <nixen@bixen.dk> wrote:
> ja det fremgår vist også ret tydeligt hvis man læser tråden

Det har den oprindelige spørger så vidst jeg kan læse ikke nævnt noget
sted.

--
Sune

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177505
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408552
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste