Erstatningskrav mod afdød advokat?
Fra : HKN

Dato : 09-04-05 20:08

Hej,

Jeg håber at der er nogen herinde som kan hjælpe.

Sagen drejer sig om at jeg på et tidspunkt sendte en kunde til incasso hos
min daværende advokat, for et relativt stort beløb (kr. 200.000+).

Efter noget tid rykkede jeg advokaten for en status på sagen, og fik at
vide
at han havde skrevet til kunden, og afventede dennes respons.

Efter yderligere en periode henvendte jeg mig igen, og fik at vide at
advokaten havde sendt endnu en skrivelse. Efter nogle dage bad jeg så
advokaten om at sende mig kopier af disse skrivelser.

Da jeg ikke havde modtaget dem efter flere rykkere, sendte jeg ham et brev
hvor jeg bad om en kopi af disse skrivelser - men intet skete.

Jeg bad ham så om at fremsende mig den dokumentation som jeg har udleveret
til ham (faktura og ordrebekræftelse) - inegn reaktion.

Derefter sendte jeg en klage til advokatnævnet, da jeg efterhånden syntes
at
min talmodighed var ved at være opbrugt.
Sagen kørte lidt frem og tilbage (der er ikke verdens hurtigste
ekspeditionstid), og det endte med at han fik en påtale + en bøde på kr.
5.000,- eftersom advokaten ikke kunne bevise at han havde foretaget sig
nogetsomhelst i denne sag.

Jeg bad efterfølgende om at få udleveret min dokumentation for kravet,
uden
reaktion.

Nu er advokaten i mellemtiden afgået ved døden, og et andet advokatfirma
er
udpeget som bobestyrer. Jeg har henvendt mig til bobestyreren, som
meddeler
mig at alle igangværende sager (bolighandler m.v.) som den nu afdøde
advokat
havde, var blevet overdraget til en 3. advokat, som havde taget sig af
disse
og at alle var afsluttet. Min var ikke deriblandt.
Jeg bad så bobestyreren om at fremsende de omtalte dokumenter, således at
jeg kan få afsluttet sagen hos en ny advokat, men han kunne ikke
umiddelbart
se at være i besiddelse af denne dokumentation?

Hvor står jeg nu? Jeg finder denne sag helt absurd - dels er der nu
efterhånden gået snart 4 år, dels er jeg slet ikke interesseret i at få de
varer tilbage fra kunden (hvis skulle jeg tabe sagen) da de idag
formentlig
er meget lidt værd (IT produkter).
Advokater må vel have en forsikring mod dette, som jeg kan fremsætte et
erstatningskrav mod?

Jeg håber at der er en herinde som kan vejlede mig.

Pft

Mvh
Henrik Nielsen