Bonnier - opringning fra incasso
Fra : Gorm

Dato : 08-04-05 22:05

Jeg krydsposter formodentlig, men det må i bære over med da jeg ikke er
sikker på hvor dette hører hjemme.

Sagen er:
Jeg bestilte i et svagt øjeblik "National Geographic" via et af de hersens
kuponhæfter. 3 numre til ét nummers pris, eller sådan noget lignende. Samt
en "præmie" (en memorystick). Betalte kr. 49,- Fik et og to numre af
bladet, men ingen memorystick. Glemte derfor alt om det Meget senere kom 3.
eksemplar af bladet sammen med en regning på et beløb jeg ikke husker, men
regningen røg i skraldespanden uden tøven. Bladet beholdt jeg. De sendte
derefter 2-3 flere blade som jeg har også har beholdt. Forleden dag blev jeg
ringet op af en eller anden der truede med bål og brand og incasso hvis jeg
ikke ville betale det jeg skyldte. Jeg tog det i starten roligt, men jeg
hidsede mig lidt op til sidst da vi begyndte at diskuterede rimeligheden i
jeg skulle returnere ubestilte varer mod besvær og udlæg. Hans indvendinger
var intet værd.
Først da gik det op for mig at det var en eller anden ung tele-medarbejder i
et teleselskab - der er hyret af Bonniers - til at flå penge af
godtroende, fordi de ikke vil gøre det beskidte arbejde selv. Velbekomme!
Hvor er det dog en syg verden vi lever i.

M.v.h.
Gorm

Fra : Anders Christensen

Dato : 08-04-05 22:15

Gorm wrote:
> [...]
> godtroende, fordi de ikke vil gøre det beskidte arbejde selv. Velbekomme!
> Hvor er det dog en syg verden vi lever i.

Det plejer at være normal praksis at sådanne tilbud udløser et alm
abbonnement efterfølgende, såfremt det ikke opsiges.
Det stod ganske sikkert også et eller andet sted på den kupon du sendte
ind da du bestilte det første tre blade.
Normalt skriver de tilmed at de sender "gaven" når din indbetaling er
registeret, og hvis du aldrig har betalt regningen har du svaret på
hvorfor du ikke har modtaget din "gave".
Og når du hverken har opsagt det, eller betalt dine regninger det er nu
meget logisk at de vil have deres penge på et eller andet tidspunkt.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Gorm

Dato : 08-04-05 22:42

"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og når du hverken har opsagt det, eller betalt dine regninger det er nu
> meget logisk at de vil have deres penge på et eller andet tidspunkt.

Du misforstår.
Jeg har ikke givet udtryk for at ville abonnere på noget som helst.
Jo,måske på National Georaphic, men så også kun måske.
Og jeg er skideligeglad med "gaven"
Jeg afbestilte skam via telefon tryk-selv-service.
Det er metoderne der bruges i denne branche, jeg gerne vil diskutere.

M.v.h.
Gorm

Fra : per christoffersen

Dato : 09-04-05 15:06

"Gorm" <soijf@fjkghd.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg afbestilte skam via telefon tryk-selv-service.
> Det er metoderne der bruges i denne branche, jeg gerne vil diskutere.

Jeg kan efterhånden uddrage følgende:
Du har bestilt et abonnement, hvor de første 3 numre er til et nummers pris
(+ en gave oveni til dig).
Du har betalt for det første nummer.
Du har afbestilt abbonnnementet via tast-selv-telefonen.
Du har ikke modtaget gaven.

Herefter fortsætter Bonnier leveringen af bladet og kræver betaling herfor.

Det er ikke første gang at man hører noget lignende om en Bonnier-abbonnent,
så du må nok slå koldt vand i blodet, og vænne dig til at kunne fastholde de
ovenstående fire punkter, når du får henvendelser fra Bonnier.
Hvis du vil hjælpe dig selv, så sende dem et kort brev om det, og slut af
med, at du dermed anser sagen for afsluttet. Herefter kan du blot henvise
til dette brev.

/Per

Fra : femkommafem

Dato : 08-04-05 22:57

On Fri, 08 Apr 2005 23:14:32 +0200, Anders Christensen <vladimirr@vladimirr.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]

Et emne hører til i een gruppe og kun een gruppe. Poster du forkert får du
sikkert en henvisning. Især dine slutbemærkninger hører ikke til i juragruppen.

> [...]
>Det stod ganske sikkert også et eller andet sted på den kupon du sendte
>ind da du bestilte det første tre blade.

Den slags er ikke tilladt, så meld dem til forbrugerklagenævnet, også selv om
beløbet de kræver er under minimumsgrænsen da en fortsat opkrævningsrunde
sagtens kan blive langt højere.

>Normalt skriver de tilmed at de sender "gaven" når din indbetaling er
>registeret, og hvis du aldrig har betalt regningen har du svaret på
>hvorfor du ikke har modtaget din "gave".

Det er ikke tilladt, forbrugerombudsmanden giver det råd at kræve "gaver"
tilsendt uden at "abonnere" på noget.

>Og når du hverken har opsagt det, eller betalt dine regninger det er nu
>meget logisk at de vil have deres penge på et eller andet tidspunkt.

det har de så ikke ret til.

Fra : Michael Bruun

Dato : 09-04-05 09:13

"femkommafem" <Noooospam@postHÅNkasse.org> skrev i en meddelelse
> Den slags er ikke tilladt, så meld dem til forbrugerklagenævnet,

Aha. Så synes jeg da, at du skal sende et brev til Forbrugerombudsmanden og
forklare ham, at han har misforstået lovgivningen. For
Forbrugerombudsmandens hidtidige praksis har været, at selv om det som
hovedregel er i strid med god markedsføringsskik at anvende negative
salgsmetoder, så er det lovligt at fortsætte leveringen af et blad efter
prøveperiodens udløb, hvis det tydeligt fremgår af den oprindelige annonce.

> Det er ikke tilladt

Hvordan kan du konkludere det, når du ikke har set annoncen, og dermed ikke
ved, om det er fremgået, at gaven ikke er købsbetinget?

Michael

Fra : femkommafem

Dato : 09-04-05 10:47

On Sat, 9 Apr 2005 10:13:15 +0200, "Michael Bruun" <mibr@fjerndette.e-box.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>prøveperiodens udløb, hvis det tydeligt fremgår af den oprindelige annonce.

Jaa, den er god med dig.

>Hvordan kan du konkludere det, når du ikke har set annoncen, og dermed ikke
>ved, om det er fremgået, at gaven ikke er købsbetinget?

Danmark er det eneste land i europa der har forbud mod gratis gaver og tilkøb.

Fra : alexbo

Dato : 09-04-05 11:23

"femkommafem" skrev

> Danmark er det eneste land i europa der har forbud mod gratis gaver og
tilkøb.

Hmm, nu er gaver af natur gratis, og de er ikke ulovlige, masser af firmaer
udleverer gaver til deres kunder.
Tilkøb er heldigvis heller ikke ulovlige, DSB f.eks. sælger
tilkøbsbilletter.

Ulovlig tilgift er derimod forbudt, det er derfor det hedder "ulovlig
tilgift",
lovlig tilgift er derimod ikke forbudt, underligt nok.

mvh
Alex Christensen

Fra : femkommafem

Dato : 09-04-05 13:50

On Sat, 9 Apr 2005 12:23:12 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>tilgift",
>lovlig tilgift er derimod ikke forbudt, underligt nok.

Du ved hvad jeg mener når det er kuponhæfter der er emnet.
Smid ikke mudder i kaffevandet.

Fra : Michael Bruun

Dato : 09-04-05 14:29

> Jaa, den er god med dig.

Næh, den er god med forbrugerombudsmanden, jvf. f.eks.: "Mange aviser og
blade udsender med jævne mellemrum tilbud på et prøveabonnement for en
nærmere angivet periode. I denne forbindelse har Forbrugerombudsmanden
henledt adskillige bladudgiveres opmærksomhed på, at det som hovedregel er i
strid med god markedsføringsskik at anvende negative salgsmetoder, f.eks.
ved at lade et abonnement for en bestemt periode fortsætte efter periodens
udløb, uden at abonnenten udtrykkeligt har bedt om det. Såfremt et blad
fortsat bliver leveret efter prøveperiodens udløb må dette klart og tydeligt
fremgå af det oprindelige markedsføringsmateriale". Citatet stammer fra
Juridisk Årbog.

> Danmark er det eneste land i europa der har forbud mod gratis
> gaver og tilkøb.

Igen er det noget vrøvl du slynger ud. Reglerne (og praksis) om tilgift er
langt mere nuancerede. F.eks. må man gerne forære noget væk
(ikke-købsbetingede gaver), give gaver af ubetydelig værdi og lave
kombinationssalg. I det konkrete tilfælde er der sandsynligvis tale om en
gave, som ikke er købsbetinget, og som derfor er tilladt.

Michael

Fra : Henning Lund

Dato : 08-04-05 22:22

Gorm skrev:

> Jeg bestilte i et svagt øjeblik

Det er netop det man ikke skal

> [...]
> et beløb jeg ikke husker, men regningen røg i skraldespanden uden
> tøven. Bladet beholdt jeg. De sendte derefter 2-3 flere blade som jeg

Men ikke betalt ;o(

> Forleden dag blev jeg ringet op af en eller
> anden der truede med bål og brand og incasso hvis jeg ikke ville
> betale det jeg skyldte. Jeg tog det i starten roligt, men jeg hidsede
> mig lidt op

Ja de vil da have deres penge for de blade _du_ har sagt ja til at købe.

>til sidst da vi begyndte at diskuterede rimeligheden i
> jeg skulle returnere ubestilte varer mod besvær og udlæg.

Ubestilte? Du har da bestilt bladene, og der står sikkert med småt i
nytegningen, at du skal framelde bladet hvis du ikke ønsker at fortsætte
abbonementet.

Smil og betal du.

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg

Fra : Gorm

Dato : 08-04-05 22:49

Jeg har betalt de 49,- der oprindeligt blev gjort krav på.
Hvad er så problemet?

M.v.h.
Gorm

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 08-04-05 22:54

Gorm <soijf@fjkghd.com> skrev 2005-04-08:
> Jeg har betalt de 49,- der oprindeligt blev gjort krav på.
> Hvad er så problemet?

At du sandsynligvis skal indsende en _skriftlig_ opsigelse før du har opsagt
dit abbonement på bladet.

Thomas

Fra : Rasmus

Dato : 09-04-05 00:29

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote in message

> At du sandsynligvis skal indsende en _skriftlig_ opsigelse før du har
opsagt
> dit abbonement på bladet.

Du kan normalt opsige sådan noget via. en formular på deres hjemmeside eller
over telefonen....

mvh
Rasmus

Fra : Børge Larsen

Dato : 09-04-05 07:00

> Jeg har betalt de 49,- der oprindeligt blev gjort krav på.
> Hvad er så problemet?
>
> M.v.h.
> Gorm

Man må selv betale for sine dumheder, der er ingen nærmere til det

Fra : Jesper

Dato : 08-04-05 22:26

> Hvor er det dog en syg verden vi lever i.

Hvorfor betaler du ikke bare det du skylder?

Jesper

Fra : femkommafem

Dato : 08-04-05 23:05

On Fri, 8 Apr 2005 23:26:01 +0200, "Jesper" <Invalid@mail.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>"Gorm" <soijf@fjkghd.com> skrev i en meddelelse

>Hvorfor betaler du ikke bare det du skylder?

Efter hvilken lov skulle han skylde noget ?

Tværtimod skulle du læse forbrugerstyrelsen meninger omkring kuponhæfter og de
fejl der begås af de "handlende".

F.eks. må man ikke fortsætte et abonnement hvis der ikke sker en opsigelse efter
et "prøveabonnement" til f.eks. nedsat pris, 3 for 1 priser m.m.

Fra : Peter

Dato : 08-04-05 23:26

> [...]
> efter
> et "prøveabonnement" til f.eks. nedsat pris, 3 for 1 priser m.m.

Kunne du ikke lige komme med et direkte link, der bekræfter det.

Peter B

Fra : femkommafem

Dato : 09-04-05 10:51

On Sat, 9 Apr 2005 00:26:05 +0200, "Peter" <doc_069X@hotmail.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

>"femkommafem" <Noooospam@postHÅNkasse.org> skrev i en meddelelse

>Kunne du ikke lige komme med et direkte link, der bekræfter det.
>
>Peter B

Det står i forbrugerstyrelsens årsbøger. Aner ikke om de kan læses online da de
ikke er gratis.
(jeg er holdt op med at købe dem da jeg ikke kan lide det ny format)

Fra : Peter

Dato : 09-04-05 12:04

> [...]
> da de
> ikke er gratis.
> (jeg er holdt op med at købe dem da jeg ikke kan lide det ny format)

Nu er det jo så lidt sjovt, at det, næsten som standard, i alle de
kuponhæfter jeg har set, at alle som én, skriver at evt. abonnement og/eller
medlemskab til en hver tid kan opsiges.

Hvis lover var/er som du siger, hvorfor skulle de så alle som en forsøge at
omgå den, med den lille påtegnelse, hvis de efter loven automatisk, skal
stoppe leveringen, når aftalte prøvenumre er leveret.

Peter B

Fra : femkommafem

Dato : 09-04-05 13:53

On Sat, 9 Apr 2005 13:03:44 +0200, "Peter" <doc_069X@hotmail.com> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>omgå den, med den lille påtegnelse, hvis de efter loven automatisk, skal
>stoppe leveringen, når aftalte prøvenumre er leveret.

Jeg gengiver hvad jeg har læst, intet andet.

Fra : Jens.b.

Dato : 10-04-05 11:03

> [...]
> online da de ikke er gratis.
> (jeg er holdt op med at købe dem da jeg ikke kan lide det ny format)

kan du ikke få 3 for 1 pris.

Fra : femkommafem

Dato : 10-04-05 11:38

On Sun, 10 Apr 2005 12:03:14 +0200, "Jens.b." <postkasse_66@hotmail.com> wrote
in dk.videnskab.jura:

>"femkommafem" <Noooospam@postHÅNkasse.org> skrev i en meddelelse

>kan du ikke få 3 for 1 pris.

Hvorfor det ? Jeg kan jo ikke lide formatet. Har du et juridisk spørgsmål ?

Fra : Jens.B.

Dato : 11-04-05 09:01

> Hvorfor det ? Jeg kan jo ikke lide formatet. Har du et juridisk
> spørgsmål ?

hvorfor kan du ikke lide formatet.

Har du et juridisk spørgsmål.

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 09-04-05 09:55

> [...]
> godtroende, fordi de ikke vil gøre det beskidte arbejde selv. Velbekomme!
> Hvor er det dog en syg verden vi lever i.

Er du ikke klar over at næsten 50% af firmaerne i Danmark benytter eksterne
tele-marketings virksomheder til at fortage opkald for dem, og ikke mindst
tage i mod opkald (Kundeserive).
Bonnier, Tele2, Codan, Telia, Røde Kors... jeg kunne blive ved.....
Men i øvrigt, er det vel ikke et juridisk spørgsmål du har stillet.

Fra : Otto J.

Dato : 09-04-05 13:38

> Hvor er det dog en syg verden vi lever i.

Ja, en verden hvor folk ikke vil betale de ting de bestiller, det er en syg
verden - det har du helt ret i.

Mvh. Otto

Fra : Gorm

Dato : 09-04-05 15:36

"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, en verden hvor folk ikke vil betale de ting de bestiller, det er en
syg
> verden - det har du helt ret i.
>
> Mvh. Otto

Læs lige tråden før du udtaler dig.
Jeg har skam betalt de 49,- som tilbuddet oprindelig gik på. Derefter har
jeg - helt efter bogen - afbestilt abonnementet.
At de så vedbliver at sende blade samt pudser en incassofætter fra et
teleselskab på mig er vel ikke mit problem?
Er der i øvrigt ikke noget om at ting man modtager uopfordret kan betragtes
som en gave?
M.v.h.
Gorm

Fra : Jonas Kofod

Dato : 09-04-05 16:09

> [...]
> Jeg har skam betalt de 49,- som tilbuddet oprindelig gik på. Derefter har
> jeg - helt efter bogen - afbestilt abonnementet.

Så er det jo her omdrejningspunktet ligger - det er enten ikke gjort
ordentligt eller osse har de ikke modtaget det ordentligt.
Mit gæt er at det er dig der ikke har gjort det ordentligt - jeg har nu
efter 50+ abbonementer aldrig oplevet at der var problemer hvis man
afbestilte efter reglerne.
Bl.a. skal en opsigelse ske 5 dage efter man har modtaget bladet

> At de så vedbliver at sende blade samt pudser en incassofætter fra et
> teleselskab på mig er vel ikke mit problem?

Pudser på? Det gør vel ikke nogen forskel hvem de bruger til at håndtere
dårlige betalere?
Som det er nævnt andetsteds er det ganske almindeligt at firmaer køber sig
til teleservice.
Kort sagt det er dit problem at du skylder dem penge - og deres sag hvem de
bruger til at ringe til dig.

> Er der i øvrigt ikke noget om at ting man modtager uopfordret kan
betragtes
> som en gave?

Ja hvis vi regner efter dine ideer om hvad en syg verden er og hvad du mener
er ordentligt - hvis det går efter retningslinierne herinde i dk.v.jura
(dvs. gældende dansk lovgivning) så er svaret nej.
Når du modtager noget ved en fejltagelse har du pligt til at gøre opmærksom
på dette.
Altså man kan vælge to muligheder her når posten tømmes.
1. "Hov, det blad skal jeg da ikke have mere - men der er måske sket en
misforståelse med afbestillingen? Jeg må hellere snakke med dem".
2. "Næ - det blad vil jeg sætte mig over i stolen og læse ubekymret mens jeg
krøller regningen sammen".

Din fejl ligger i at vælge nr 2 (som ordentlige mennesker) og/eller ikke
have afbestilt ordentligt.

Det er iøvrigt for dumt at sidde der og være fortørnet og snakke om en syg
verden - når det er dig er den uartige.

Fra : femkommafem

Dato : 09-04-05 19:18

On Sat, 9 Apr 2005 17:08:39 +0200, "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>Det er iøvrigt for dumt at sidde der og være fortørnet og snakke om en syg
>verden - når det er dig er den uartige.

For at komme til den konklusion forudsæter du noget du absolut ingen kendskab
har til. Få det før du dømme nogen.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 10-04-05 00:20

> [...]
<KofodFJERN@kampsax.dtu.dk>

> For at komme til den konklusion forudsæter du noget du absolut ingen

Og vi siger tak til den altvidende Dalai Lama

Fra : Michael Bruun

Dato : 09-04-05 16:19

"Gorm" <soijf@fjkghd.com> skrev i en meddelelse
> At de så vedbliver at sende blade samt pudser en incassofætter
> fra et teleselskab på mig er vel ikke mit problem?

Man vil muligvis kunne sige, at du ud fra et almindeligt loyalitetssynspunkt
burde kontakte firmaet første gang du modtager et produkt, som du mener, at
du har opsagt.

> Er der i øvrigt ikke noget om at ting man modtager uopfordret kan
> betragtes som en gave?

I § 4 i lov om visse forbrugeraftaler (dørsalgsloven) bestemmes det, at
fremsender eller afleverer en erhvervsdrivende en vare til en forbruger uden
dennes forudgående anmodning, og skyldes det ikke en fejl, kan forbrugeren
beholde varen vederlagsfrit. Men bemærk, at der ikke må være tale om en
fejl, sådan som i hvert fald den første leverance nok vil kunne betegnes i
dette tilfælde.

Michael