/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Fritstillelse af medarbejder. Retsgrundlag~
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 08-04-05 15:53

Hvor finder man retsgrundlaget for fritstillelses af en medarbejder, såfremt
der ikke står noget i en kontrakt ?

 
 
Spangkuk (08-04-2005)
Kommentar
Fra : Spangkuk


Dato : 08-04-05 16:59


"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev

> Hvor finder man retsgrundlaget for fritstillelses af en medarbejder,
> såfremt
> der ikke står noget i en kontrakt ?

http://www.lederne.dk/query.html?soegning=fritstille&kategori=Hele+LH

Der er flere indfaldsvinkler, find selv den ønskede

Spang



Carsten Riis (09-04-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 09-04-05 14:26

Povl H. Pedersen skrev den 08-04-2005 16:53:
> Hvor finder man retsgrundlaget for fritstillelses af en medarbejder, såfremt
> der ikke står noget i en kontrakt ?


for funktionærer: funktionærloven


----------
§ 2. Arbejdsaftalen mellem arbejdsgiveren og funktionæren kan ved
opsigelse kun bringes til ophør efter forudgående varsel i
overensstemmelse med nedenstående regler. Det samme gælder ved ophør af
en tidsbegrænset arbejdsaftale før tidspunktet for arbejdsaftalens udløb.

Stk. 2. Opsigelse fra arbejdsgiverens side skal ske med mindst

1) 1 måneds varsel til fratræden ved en måneds udgang i de første 6
måneder efter ansættelsen,

2) 3 måneders varsel til fratræden ved en måneds udgang efter 6 måneders
ansættelse.

Stk. 3. Opsigelsesvarslet i stk. 2, nr. 2, forhøjes med 1 måned for
hvert tredje ansættelsesår, dog højst til 6 måneder.

Stk. 4. Såfremt arbejdsgiveren godtgør, at der er truffet aftale om, at
arbejdet er af rent midlertidig karakter, og arbejdsforholdet ikke
vedvarer ud over 1 måned, finder reglen i stk. 2, nr. 1, ikke anvendelse.

Stk. 5. Såfremt arbejdsgiveren godtgør, at ansættelsen er sket på prøve,
og arbejdsforholdet ikke vedvarer ud over 3 måneder, skal opsigelse fra
arbejdsgiverens side ske med mindst 14 dages varsel.

Stk. 6. Opsigelse fra funktionærens side skal ske med 1 måneds varsel
til ophør ved en måneds udgang, medmindre der er truffet aftale om, at
arbejdsforholdet er af rent midlertidig karakter og ikke vedvarer ud
over 1 måned eller arbejdsforholdet er på prøve og ikke vedvarer ud over
3 måneder. Dog kan der ved skriftlig kontrakt træffes bestemmelse om
længere opsigelsesvarsel fra funktionærens side under forudsætning af,
at opsigelsesvarslet fra arbejdsgiverens side forlænges tilsvarende.

Stk. 7. Opsigelse må ske så betids, at fratræden med det for en
ansættelsesperiode givne varsel kan ske inden periodens udløb. Opsigelse
i henhold til stk. 2, 3 og 6 skal være meddelt skriftligt senest den
sidste i den måned, efter hvis udløb opsigelsesvarslet begynder at løbe.

Stk. 8. Såfremt en funktionær fortsætter i en virksomhed, efter at den
har skiftet ejer, skal den tid, funktionæren har haft ansættelse i
virksomheden som funktionær før ejerskiftet, medregnes ved beregningen
af ansættelsestiden.

Stk. 9. Såfremt der som led i arbejdsaftalen stilles tjenestebolig til
rådighed for funktionæren og dennes familie, skal opsigelsesvarslet fra
arbejdsgiverens side være mindst 3 måneder. Funktionæren er med sin
familie berettiget til mod det aftalte vederlag - respektive
vederlagsfrit - at bebo tjenesteboligen i indtil 1 måned efter
tidspunktet for sin fratræden; samme ret tilkommer familien i tilfælde
af funktionærens død. Hvor arbejdsgiveren skønner det nødvendigt af
hensyn til virksomhedens tarv, er han dog - mod at afholde de med
flytningen forbundne udgifter - berettiget til at kræve familiens
bortflytning straks.

Stk. 10. Ovennævnte regler viger for organisationernes
varslingsbestemmelser i tilfælde af lovlig varslet arbejdsstandsning.

§ 2 a. Såfremt en funktionær, der har været uafbrudt beskæftiget i samme
virksomhed i 12, 15 eller 18 år, opsiges, skal arbejdsgiveren ved
funktionærens fratræden udrede et beløb svarende til henholdsvis 1, 2
eller 3 måneders løn.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse, såfremt
funktionæren ved fratrædelsen vil oppebære folkepension.

Stk. 3. Hvis funktionæren ved fratrædelsen vil oppebære en alderspension
fra arbejdsgiveren, og hvis funktionæren er indtrådt i den pågældende
pensionsordning før det fyldte 50. år, bortfalder fratrædelsesgodtgørelsen.

Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 3 finder ikke anvendelse, hvis der den 1.
juli 1996 ved kollektiv overenskomst er taget stilling til spørgsmålet
om nedsættelse eller bortfald af fratrædelsesgodtgørelsen som følge af
alderspension fra arbejdsgiveren.

Stk. 5. Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse i tilfælde
af uberettiget bortvisning.

§ 2 b. Såfremt opsigelse af en funktionær, som har været uafbrudt
beskæftiget i den pågældende virksomhed i mindst 1 år før opsigelsen,
ikke kan anses for rimeligt begrundet i funktionærens eller
virksomhedens forhold, skal arbejdsgiveren udrede en godtgørelse. Denne
fastsættes under hensyn til funktionærens ansættelsestid og sagens
øvrige omstændigheder, men kan ikke overstige funktionærens løn for en
periode svarende til halvdelen af det opsigelsesvarsel, der tilkommer
den pågældende i henhold til § 2, stk. 2 og 3. Er funktionæren ved
opsigelsen fyldt 30 år, kan godtgørelsen dog udgøre indtil 3 måneders løn.

Stk. 2. Såfremt en funktionær ved opsigelsen har været uafbrudt
beskæftiget i den pågældende virksomhed i mindst 10 år, kan den i stk. 1
omhandlede godtgørelse udgøre indtil 4 måneders løn. Efter 15 års
uafbrudt beskæftigelse i virksomheden kan godtgørelsen udgøre indtil 6
måneders løn.

Stk. 3. Bestemmelserne i stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse i
tilfælde af uberettiget bortvisning.

§ 3. Hvis arbejdsgiveren uberettiget nægter at modtage funktionæren i
sin tjeneste eller uberettiget bortviser ham fra tjenesten, og
funktionæren ved afbrydelsen har krav på højst 3 måneders varsel i
overensstemmelse med § 2, er arbejdsgiveren pligtig til, såfremt
almindelige erstatningsregler ikke måtte medføre et større ansvar, at
udrede en erstatning svarende til lønnen indtil det tidspunkt, til
hvilket den ansatte den pågældende dag lovligt kunne have været opsagt,
eller - såfremt han allerede var opsagt - til opsigelsesfristens udløb.
Tilsvarende gælder, hvis funktionæren er tidsbegrænset ansat og der er 3
måneder eller mindre tilbage af denne ansættelse.

Stk. 2. Har funktionæren ved arbejdsgiverens uberettigede afbrydelse af
tjenesteforholdet krav på mere end 3 måneders varsel, bliver
erstatningen at fastsætte efter de almindelige erstatningsregler.
Tilsvarende gælder, hvis funktionæren er tidsbegrænset ansat og der er
mere end 3 måneder tilbage af denne ansættelse. Funktionæren har dog
mindst krav på en erstatning svarende til lønnen indtil fratræden med 3
måneders varsel i overensstemmelse med § 2.

Stk. 3. Denne paragrafs bestemmelser kommer også til anvendelse, når
funktionæren hæver tjenesteforholdet på grund af grov misligholdelse fra
arbejdsgiverens side.

§ 4. Hvis funktionæren uberettiget undlader at tiltræde tjenesten eller
forlader denne, eller arbejdsgiveren hæver tjenesteforholdet på grund af
grov misligholdelse af kontrakten fra funktionærens side, har
arbejdsgiveren ret til erstatning for det ham derved påførte tab. I
tilfælde af ulovlig udeblivelse eller forladen af tjenesten har
arbejdsgiveren, medmindre særlige omstændigheder foreligger, mindst krav
på en erstatning svarende til en halv måneds løn.

§ 5. Bliver funktionæren på grund af sygdom ude af stand til at udføre
sit arbejde, betragtes den heraf følgende tjenesteforsømmelse som
lovligt forfald for funktionæren, medmindre han under tjenesteforholdets
beståen har pådraget sig sygdommen ved forsæt eller grov uagtsomhed,
eller han ved stillingens overtagelse svigagtigt har fortiet, at han led
af den pågældende sygdom.

Stk. 2. Det kan dog ved skriftlig kontrakt i det enkelte tjenesteforhold
bestemmes, at funktionæren kan opsiges med 1 måneds varsel til fratræden
ved en måneds udgang, når funktionæren inden for et tidsrum af 12 på
hinanden følgende måneder har oppebåret løn under sygdom i ialt 120
dage. Opsigelsens gyldighed er betinget af, at den sker i umiddelbar
tilknytning til udløbet af de 120 sygedage, og medens funktionæren endnu
er syg, hvorimod gyldigheden ikke berøres af, at funktionæren er vendt
tilbage til arbejdet, efter at opsigelse er sket.

Stk. 3. Yder arbejdsgiveren funktionæren kost og logi som en del af
lønnen, er arbejdsgiveren pligtig til under sygdom at yde funktionæren
den fornødne pleje, så længe han forbliver i arbejdsgiverens hus.

Stk. 4. Under sygdom af mere end 14 dages varighed har arbejdsgiveren
ret til - uden udgift for funktionæren - at kræve nærmere oplysninger om
varigheden af funktionærens sygdom gennem funktionærens læge eller en af
funktionæren valgt specialist. Opfylder funktionæren ikke denne pligt,
uden at der foreligger fyldestgørende begrundelse herfor, er
arbejdsgiveren berettiget til at hæve tjenesteforholdet uden varsel.

-------------



for øvrige: ansættelsesaftalen og evt. overenskomst.

Er forholdet omkring fritstillelse, opsigelse ikke nævnt, så er der i
princippet op til arbejdsgiveren at bestemme hvor lang opsigelse der er.

Der skal man vist tilbage til noget JyskeLov eller noget i den stil.



Men derudover, så kan arbejsgiveren jo også bare gøre som han vil,
sålænge han så også betaler de omkostninger som der følger i kølvandet
af fx uberettiget bortvisning. Der er jo ingen straffebestemmelse a la
frihedsberøvning eller i den stil.
Det er jo ren "øv, så slap jeg ikke af med den medarbejder så let som
jeg troede"-økonomi.





--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk
Du ved ikke om du får brug for det

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste