forældelse af rentes rente
Fra : Sandman

Dato : 07-04-05 17:09

Hvad siger fagkundskaben om forældelse af rentes rente - findes der
nogle domme på spørgsmålet om det?

Eksempel: gældspost kr. 100, 10% effektiv rente og årlig
rentetilskrivning:

   Saldo      rentetilskrivning

år 1   (kr 110,00)   (kr 10,00)
år 2   kr 121,00    kr 11,00
år 3   (kr 133,10)   (kr 12,10)
år 4   kr 146,41    kr 13,31
år 5   (kr 161,05)   (kr 14,64)
år 6   kr 177,16    kr 16,11
år 7   (kr 194,87)   (kr 17,72)
år 8   kr 214,36    kr 19,49
år 9   (kr 235,79)   (kr 21,44)
år 10   kr 259,37    kr 23,58

Der sker således ingen indbetalinger på kravet igennem 10 år. Hvad er
kravet efter år 10?

mvh Leif

Fra : Peder Porse

Dato : 07-04-05 18:26

Hvornår og hvor ofte præsenterer kreditor skyldner for kravet?
pp

Fra : Sandman

Dato : 08-04-05 17:04

On Thu, 07 Apr 2005 19:25:38 +0200, Peder Porse
<pp@FJERNESpederporse.dk> wrote:

>Hvornår og hvor ofte præsenterer kreditor skyldner for kravet?
>pp

i år 11 og er ikke præsenteret for kravet i den mellemliggende
periode.

mvh Leif

Fra : Rune Wold

Dato : 07-04-05 20:35

Sandman wrote:

[klip]

> Der sker således ingen indbetalinger på kravet igennem 10 år. Hvad er
> kravet efter år 10?

Indledningsvis bemærkes, at man som udgangspunkt ikke har ret til rentes
rente, medmindre det er aftalt, eller en sædvane foreligger.

Iøvrigt må spørgsmålet løses efter 1908 loven

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19080027430-REGL

Hvis der ingen retslige skridt foretages til inddrivelse og ingen
erkendelse fra skyldner om rentefordringerne foreligger, så vil alle
rentefordringer, der kunne kræves betalt for mere end 5 år tilbage være
forældet. Dvs. rentetilskrivningsbeløbene fra år 1-5.

Det tvivlsomme spørgsmål er, hvis man har ret til rentes rente, har man
så krav på rente af (hovedstolen + forældede rentetilskrivninger)? Dvs.,
måtte man i år 6 beregne rente af beløb, der er beregnet inklusiv
rentetilskrivningen år 1.

Gomard, Obligationsret 3, 1. udg., s. 244, skriver følgende:

"Krav på betaling af renter er afhængig af, om gælden har bestået i alle
renteperioder."

Citatet lægger vel nærmest op til, at man hvert år efter år 5 skal
korrigere for de forældede rentefordringer.

/Rune Wold

Fra : Sandman

Dato : 08-04-05 17:16

On Thu, 07 Apr 2005 21:34:55 +0200, Rune Wold <uu@invalid.invalid>
wrote:

>Sandman wrote:
>
>[klip]

>Indledningsvis bemærkes, at man som udgangspunkt ikke har ret til rentes
>rente, medmindre det er aftalt, eller en sædvane foreligger.

Enig, og det forudsætter vi i dette eksempel.

> [...]
>rentefordringer, der kunne kræves betalt for mere end 5 år tilbage være
>forældet. Dvs. rentetilskrivningsbeløbene fra år 1-5.

Også enig.

> [...]
>så krav på rente af (hovedstolen + forældede rentetilskrivninger)? Dvs.,
>måtte man i år 6 beregne rente af beløb, der er beregnet inklusiv

Det er netop spørgsmålet. I min logik beregnes renten i år 6 pba. den
på det tidspunkt værende saldo, som indeholder de seneste 5 års rente.
Rentetilskrivningen i år 1 forældes, men da denne tilskrivning var
lavere end tilskrivningen i år 6, vil saldoen vokse.

> [...]
>
>Citatet lægger vel nærmest op til, at man hvert år efter år 5 skal
>korrigere for de forældede rentefordringer.

Men kan det være rigtigt? Du kan vel ikke forælde noget, som endnu
ikke er forældet.

Findes der nogle afgørelser på spørgsmålet?

mvh Leif

Fra : Rune Wold

Dato : 08-04-05 18:11

Sandman wrote:

[klip]

> Men kan det være rigtigt? Du kan vel ikke forælde noget, som endnu
> ikke er forældet.

Det synes jeg heller ikke man gør.

> Findes der nogle afgørelser på spørgsmålet?

formentlig ikke

/Rune Wold