Salg fra internetshop (part II)
Fra : Thomas VJ

Dato : 06-04-05 21:04

Hejsa,

I min internetbutik sælger jeg dykkerkurser og kursusmateriale. En del af
det obligatoriske kursusmateriale er en DVD, som eleven _skal_ se før
vedkommende møder til undervisning. Da DVD'en er temmelig dyr og da eleven
sandsynligvis aldrig får brug for denne igen, tilbyder jeg at se bort fra at
der normalt ikke er fortrydelsesret på DVD'ere når forseglingen er brudt.
Min nuværende (og lidt for omstændelige) praksis går på at kunden køber
DVD'en sammen med kurset og de andre kursusmaterialer, og kan så returnere
DVD'en indenfor 14 dage efter modtagelsen for refundering af prisen for
DVD'en.
Returforsendelsen foregår i en af mig medsendt frankeret emballage, som
kunden betaler for.

Som alternativ til dette kunne jeg på samme side hvor kunden køber kursus og
kursusmateriale, i stedet tilbyde kunden at modtage DVD'en sammen med en
faktura for denne, hvor fakturaen så skal betales senest 14 dage efter
modtagelsen eller DVD'en skal returneres senest 14 dage modtagelsen.
Jeg har forstået at kunden skal informeres om disse betingelser, da han
ellers er i sin gode ret til at beholde DVD'en, og sk*de på fakturaen.

Mit spørgsmål er så følgende:
Er det nok at jeg informerer kunden om betingelserne for fremsendelse af
DVD'en efter ovenstående praksis, eller _skal_ jeg også strikke det ind i
mine handelsbetingelser, for at binde kunden juridisk?

Jeg kan tilføje, at jeg har sat som betingelse for deltagelse på kurser, at
alle kursusgebyrer og kursusmaterialer er betalt inden kursets start, så jeg
burde ikke have den store risiko ved denne fremgangsmåde(?)

På forhånd tak for hjælpen!
Thomas VJ
http://dykkerteori.dk - lær teorien før du rejser ...