udbetaling af feriepenge
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-04-05 19:49

Hej

Jeg har ikke haft helt styr på det med feriekort indsendelse, da jeg nu her
fandt feriekort fra 2003 med forældet frist 30 april.

Kan man ikke få udbetalt pengene, hvis man ikke på lovlig vis holder ferie?
Altså kan der ske noget ved at få firmaet til at underskrive kortet selvom
man ikke holder ferie??

Og hvad er der sket hvis jeg også har glemt at få udbetalt rasterende
feriepenge fra 2001 og 2002, så er der ingen chance for at få pengene?

Mvh Bjarke

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 06-04-05 21:07

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message
> [...]
>
> Og hvad er der sket hvis jeg også har glemt at få udbetalt rasterende
> feriepenge fra 2001 og 2002, så er der ingen chance for at få pengene?

Du arbejder år 1 for firma A, hvor du optjener ferie.
År 2 holder du ferie med løn. Ferien har du optjent år 1.
Du finder nyt arbejde i år 3 hos firma B. Du har ikke optjent nogen ferie
hos B i år 3, men derimod hos A, som sender et feriekort.

Feriepenge er altså ikke ekstra penge, men ferie med løn optjent året før.

Jeg tror ikke der er nogen check af lovlig underskrift eller ferie hos
Feriegiro.

Der er vist noget om nye regler med overførsel af en del af ferie til næste
år. Men svjv er feriepenge fra 2001 + 2002 spildt.

Jesper

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-04-05 21:45

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> wrote in message

> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message

> Feriepenge er altså ikke ekstra penge, men ferie med løn optjent året før.

Ja det ved jeg! Men jeg fatter det ikke lige for jeg har penge til gode fra
den tid jeg var i lære, og der forstod jeg at jeg ikke kunne få udbetalt
ferie da det skulle bruges som lærling. Men da jeg nu ikke er lærling mere
har jeg fået en opgørelse fra Elfo med optjent ferie fra 2004, men har så
også funden en fra 2003, og sidste frist for den står er 30april og det er
jo snart. Har så også en feriekonto opsparing fra nogle måneder i 2004

> Jeg tror ikke der er nogen check af lovlig underskrift eller ferie hos
> Feriegiro.

Okay men det er mere hvis jeg bryger mine 9 dage her i slutningen af april
og så 22dage i maj, så er det vel mit eget problem selv at betale sin
ferie.. Det er jo mere for at få fordel af afdrag af kassekredit... Men hvis
man for det hele på en gang, er der ikke nogen der vil spørge om man
vitterligt holder ferie?

> Der er vist noget om nye regler med overførsel af en del af ferie til
> næste
> år. Men svjv er feriepenge fra 2001 + 2002 spildt.

okay

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-04-05 23:56

> [...]

> holder ferie? Altså kan der ske noget ved at få firmaet til at
> underskrive kortet selvom man ikke holder ferie??

Der er vel ikke noget i vejen for at arbejde i sin ferie ?

"Alot of people may not know this but I happen to be quite famous"

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-04-05 09:36

Henrik Stidsen skrev den 08-04-2005 00:55:

> Der er vel ikke noget i vejen for at arbejde i sin ferie ?

Men ikke hos den arbejdsgiver som har underskrevet feriekortet

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-04-05 23:50

Carsten Riis <.@.> wrote in

> Men ikke hos den arbejdsgiver som har underskrevet feriekortet

Hvorfor ikke ?

--
Henrik Stidsen - http://såkadulæredet.dk/
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 10-04-05 01:01

"Henrik Stidsen" skrev ...

Jo hvis du bliver forhindret i at holde ferie (syg f.ex.).

Det er ikke efter reglerne, men jeg skal ikke kunne sige om
der sker noget ved at gøre det.

Ferielovens §§ 34 og 34b indeholder bestemmelser om senere
udbetaling af freiepenge, men de fordrer at ferien er holdt.
Sidste frist for at fremsætte krav om udbetaling efter disse regler
er 30. september efter ferieårets udløb.

> Der er vel ikke noget i vejen for at arbejde i sin ferie ?

Jo
§ 37. Hvis en lønmodtager arbejder mod vederlag under ferien,
kan direktøren for Arbejdsdirektoratet kræve, at den dertil
svarende feriegodtgørelse, løn under ferie eller ferietillæg
indbetales til Arbejdsmarkedets Feriefond.

Læs ferieloven her:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20040040729-REGL

Keld Lergren Nielsen
"Livet er dejligt at leve, bare man har karaktersvaghed nok til at nyde
det."
Sokrates