Ansvar ved køb hos privat person.
Fra : Kenneth A.

Dato : 06-04-05 12:57

Hej Alle.
Håber der er nogen der kan hjælpe med lidt information.
Det drejer sig om køb/salg fra privat person til privat person.

A køber en vare hos B
A betaler for varen og B sender den som brev i stedet for pakke.
A modtager aldrig brevet.

Hvem hæfter for ansvaret her ?

Mere præcist drejer det sig om at jeg har købt en ting af en privat person,
i følge ham er den sendt afsted i lørdags, men som brev i stedet for
værdipakke da posthuset sagde til ham at det ville gå hurtigere.

Nu har jeg aldrig modtaget min vare men har betalt for den og jeg vil jo
gerne have enten mine penge tilbage eller varen.
Hvem har ansvaret i denne situation ? Her tænker jeg på hvis B nægter at
tilbage betale mig mine penge ?

Er det mig der skal kunne bevise at brevet aldrig er modtaget og i såfald
hvordan gør man det ?
Eller er det ham som skal kunne bevise at han har sendt brevet ?

Som jeg ser det er brevet aldrig sendt eller også er det forsvundet i
posten.

Håber det giver nogen mening og at der er nogen der kan hjælpe.

Mvh.
Kenneth Andersen
Remove NOSPAM. from mail.

Fra : John Nielsen

Dato : 06-04-05 13:08

1) Hvad har I aftalt indbyrdigs ?
2) Har I prøvet at tage kontakt til postvæsenet for at efterlyse brevet ?
John

Fra : Jan Hougaard

Dato : 06-04-05 15:40

"John Nielsen" skrev i en meddelelse ...

> 2) Har I prøvet at tage kontakt til postvæsenet for at efterlyse brevet ?

Så vidt jeg husker er det afsender der skal efterlyse en forsendelse.
Modtager kan jo af gode grunde ikke kan beskrive forsendelsen, da han ikke har set den.

Mvh Jan Hougaard

Bemærk spamfilter ved email.
Erstat invalid med dk.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 06-04-05 13:19

Kenneth A. wrote:

> A køber en vare hos B
> A betaler for varen og B sender den som brev i stedet for pakke.
> A modtager aldrig brevet.
>
> Hvem hæfter for ansvaret her ?

Såfremt han virkelig har sendt dig varen, er risikoen for din.

De relevante bestemmelser i Købeloven:

§ 17. Sælgeren bærer faren for salgsgenstandens hændelige undergang eller
forringelse, indtil levering har fundet sted (jf. §§ 9-11).

§ 10. Skal genstanden af sælgeren forsendes fra et sted til et andet for der
at overgives i køberens besiddelse, anses levering for sket, når genstanden
er overgivet til en fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen fra
vedkommende sted, eller den, hvis afsendelsen sker med skib, er bragt inden
for skibssiden.

I dette har jeg ikke taget stilling til muligheden for, at sælger aldrig har
afsendt varen.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Kenneth A.

Dato : 06-04-05 14:15

Hej.
Vi aftalte at han skulle sende det som værdipakke.
Nej har ikke kontaktet posthuset.
Problemmet er at manden er meget svær at få fat i, for ikke at sige umuligt.
Vi er 2 som har handlet med ham og ingen af os har modtaget vores varer.

Grunden til jeg spørger er at vi har tænkt os at gå videre med sagen, da vi
som sagt ikke kan få fat i manden.
Det sidste vi begge har hørt fra ham var en sms med besked om at han havde
sendt varene afsted, men som brev.

Det er defor jeg lige ville høre hvor man står ang. bevisbyrdelsen når vi
går videre med sagen.
Men som jeg kan se af Kevins indlæg er det os, købere, der står med ansvaret
for at skulle bevise at vi aldrig har modtaget vores respektive varer.
Problemmet med at henvende sig til vores posthus er at vi ikke aner hvilket
posthus han har sendt fra. Andet end at det højst sandsynligt er et i Århus
omegnen.

Men takker for hjælpen, nu har vi da en ide om hvor vi står.

Mvh.
Kenneth Andersen.
Remove NOSPAM from mail.

Fra : David T. Metz

Dato : 06-04-05 14:20

Kenneth A. wrote:
> Hej.
> Vi aftalte at han skulle sende det som værdipakke.

Så har han ikke overholdt aftalen.

> Det er defor jeg lige ville høre hvor man står ang. bevisbyrdelsen når vi
> går videre med sagen.

Har du dokumentation for aftalen om forsendelsesmåde?

David

Fra : Henning

Dato : 06-04-05 14:22

>Men som jeg kan se af Kevins indlæg er det os, købere, der står med ansvaret
>for at skulle bevise at vi aldrig har modtaget vores respektive varer.

Forudsat naturligvis, at sælger kan bevise (med kvittering el.lign.)
at varen er sendt. Ellers hænger bevisbyrden stadig hos ham.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Holst

Dato : 06-04-05 14:29

Kenneth A. wrote:

> Vi aftalte at han skulle sende det som værdipakke.

Men så har han jo ikke overholdt aftalen.

Fra : Emil

Dato : 06-04-05 14:18

On Wed, 6 Apr 2005 13:57:11 +0200, Kenneth A. wrote:

>i følge ham er den sendt afsted i lørdags, men som brev i stedet for
>værdipakke da posthuset sagde til ham at det ville gå hurtigere.

Hvis det er som alternativ til en værdipakke, burde han i det
mindste have bedt om/udfyldt en kvittering for afleveringen til
posten. Det koster kun et extra frimærke på kvitteringen.

Det bruger jeg altid selv, både til pakker og breve. Går noget
galt, er det posten som har aben. Ikke at nogen får erstatning,
men afsenderen kan bevise at varen ER sendt, og du må bære tabet,
hvis brevet ikke kan findes.

m.v.h. Emil

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-04-05 14:58

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev

> [...]
> galt, er det posten som har aben. Ikke at nogen får erstatning,
> men afsenderen kan bevise at varen ER sendt, og du må bære tabet,

Præcis. Den femmer er givet godt ud!

Jeg bruger også selv altid indleveringsattest, ligesom jeg på forhånd
fotograferer brev/pakke, hvor jeg så sender billedet til køber. Det sikrer
naturligvis ikke, at brevet ikke forsvinder, men det er dog med til at
sikre, at der ikke efterfølgende kan rejses tvivl om min hæderlighed.

Men hensyn til Kenneths problem, så ville jeg offentligøre mandens navn og
adresse sammen med problemstillingen. Det lyder skummelt at hele to af netop
hans breve er forsvundet samtidig med, at manden ikke svarer på
henvendelser.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Fra : Jan Hougaard

Dato : 06-04-05 15:36

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse ..

> [...]
> adresse sammen med problemstillingen. Det lyder skummelt at hele to af netop
> hans breve er forsvundet samtidig med, at manden ikke svarer på

Tjaeee, vi er faktisk 3.
Forskellen på de andre og jeg, er at jeg ikke har forudbetalt varen.
Jeg skulle afhente det jeg skulle købe, men han har ikke overholdt
de aftaler vi har lavet. Der er altid kommet noget i vejen.

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 06-04-05 19:30

Jeg er så den 3. mand, der er kommet i klemme i denne sag. I mit tilfælde,
var der en klar aftale om forsendelse som pakke, hvilket jeg betalte 45 kr.
ekstra ud over varens pris for. Sælger forklarer også i mit tilfælde, at
"han fik at vide på posthuset, forsendelse som brev ville være hurtigere end
som pakke" som forklaring på, sælger ikke overholder vores aftale. Jeg er nu
mest stemt for at anmelde ham for bedrageri. Men er der nogen her, der kan
oplyse om procedure i den forbindelse? Ud over at gå til politiet
selvfølgelig, men hvad er forløbet i en sådan bedragerisag? Og kan vi
forvente at se vores penge igen?

VH Thomas Antonsen