Spam
Fra : Darkh

Dato : 05-04-05 19:46

Hej

Jeg har idag fået en mail fra ACNielsen AIM hvor de beder mig deltage i
en undersøgelse om spil på nettet. De har fået min email fra mine konto
oplysninger hos Tipstjenesten.

Er en sådan mail ikke både spam fra ACNielsen AIM, samt et brud på Lov
om behandling af personoplysninger fra Tipstjenesten?

mvh
Jesper

Fra : Jacob

Dato : 05-04-05 20:16

Mener at du acceptere at oplysninger bliver sendt til virksomheder, når du
tilmelder dig.

Fra : Darkh

Dato : 05-04-05 20:51

Jacob wrote:
> Mener at du acceptere at oplysninger bliver sendt til virksomheder, når du
> tilmelder dig.

Hos Tipstjenesten står følgende under Person oplysninger.

--
Personoplysninger vil alene blive anvendt i forbindelse med spillerens
spilmæssige engagement med Tipstjenesten. Behandling af oplysninger til

Jeg har ikke givet Tipstjenesten tilladelse til at videregive mine
oplysninger.

mvh
Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-05 23:48

> "Darkh" <darkh@nospamdarkh.net> skrev i en meddelelse

Du har en rigtig god pointe. Det fremgår ingen steder af tipstjenestens
betingelser at du accepterer at modtage henvendelser fra 3. part, med mindre
du har accepteret dette på forhånd. Og der er tale om en klokkeklar
overtrædelse af persondataloven, såfremt du har accepteret tipstjenestens
standardbetingelser som du bliver nødt til at acceptere såfremt du skal være
bruger. Ja sætningen er måske lidt klodset/kringlet. Men det fremgår ikke af
betingelserne at du accepterer at modtage mails fra 3. part, ligesom det
helt klart fremgår at dine personoplysninger ikke vil tilgå andre. Dog
fremgår det klart at videregivelse af oplysninger ikke finder sted uden din
accept. Og den har du - ud fra det du skriver - ikke medgivet.

Du bør kontakte forbrugerombudsmanden hvis du vil gå videre med sagen som du
her har beskrevet.

PN

Fra : Darkh

Dato : 07-04-05 19:50

> Du bør kontakte forbrugerombudsmanden hvis du vil gå videre med sagen som du
> her har beskrevet.

Jeg har indsent en klage til forbrugerstyrelsen, både mod ACNielsen AIM
for spam og mod Tipstjenesten for brud på persondataloven...jeg tror dog
ikke de vil gøre det store ved det, medmindre der er en del andre som
også klager over at de har fået mailen.

mvh
Jesper

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-04-05 07:13

> [...]
> ikke de vil gøre det store ved det, medmindre der er en del andre som også

Det er ikke Forbrugerstyrelsen der har opsyn med persondataloven. Det er
Datatilsynet (www.datatilsynet.dk)
Så de vil nok ikke gøre det store ved det.

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-05 23:49

> Det er ikke Forbrugerstyrelsen der har opsyn med persondataloven. Det er
> Datatilsynet (www.datatilsynet.dk)
> Så de vil nok ikke gøre det store ved det.

Beklager - du har ret - jeg lavede en bøf der

Fra : F.Larsen

Dato : 05-04-05 21:39

"Darkh" <darkh@nospamdarkh.net> wrote in message
> Er en sådan mail ikke både spam fra ACNielsen AIM, samt et brud på Lov om
> behandling af personoplysninger fra Tipstjenesten?

Kunne det tænkes at ACNielsen AIM udfører en undersøgelse for Tipstjenesten
?

Hvis det ikke er tilfældet så er det spam og du kan klage til
Forbrugerombudsmanden
http://www.forbrug.dk/om/organisering/fo/2/spam/

--
Flemming

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-04-05 00:33

"F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> wrote in

> Kunne det tænkes at ACNielsen AIM udfører en undersøgelse for
> Tipstjenesten ?

Det gør de jo nok, men giver det Tipstjenesten lov til at videregive
deres kunders data til et eksternt privat firma uden samtykke fra
kunden ?

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-04-05 08:03

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> "F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> wrote in

> Det gør de jo nok, men giver det Tipstjenesten lov til at videregive
> deres kunders data til et eksternt privat firma uden samtykke fra
> kunden ?

Nej, - ikke umiddelbart. Men det er snarere en overtrædelse af
Persondataloven end Markedsføringsloven på den baggrund.
Det er Datatilsynet, der har tilsyn med den lov.

/Per

Fra : Darkh

Dato : 07-04-05 20:04

> Nej, - ikke umiddelbart. Men det er snarere en overtrædelse af
> Persondataloven end Markedsføringsloven på den baggrund.
> Det er Datatilsynet, der har tilsyn med den lov.

Som jeg ser det er er det en overtrædelse af begge love.

ACNielsen AIM bryder markedesføringsloven ved uopfordret at henvende sig
til mig.

Tipstjenesten bryder persondataloven ved at videregive mine oplysninger.

ACNielsen AIM bryder vel egentlig også persondataloven, eftersom de gør
brug af oplysninger som de ikke retmæssigt må modtage???

mvh
Jesper

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 07-04-05 20:55

Darkh wrote:
> ACNielsen AIM bryder markedesføringsloven ved uopfordret at henvende
> sig til mig.

Næppe. Som sagen er fremstillet, så sker henvendelsen ikke med henblik
på afsætning af varer eller tjenesteydelser og så er der ikke tale
om spam i lovens forstand.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-04-05 07:12

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse

> Næppe. Som sagen er fremstillet, så sker henvendelsen ikke med henblik
> på afsætning af varer eller tjenesteydelser og så er der ikke tale
> om spam i lovens forstand.

Enig.

/Per