Hjælp
Fra : Lars Rasch

Dato : 03-04-05 19:34

Jeg ville hører om der er nogle der ved hvad jeg må gøre ved de katte der
kommer og skider og pisse i min have hver dag ????

Må de skydes, aflives eller andet ???????

Jeg er træt af at der er et par bestemte katte der kommer og skidder og
pisser i min have, jeg vil bare vide hvad jeg kan tillade mig at gøre da jeg
er træt af dem, det eneste jeg skal sikre mig er at jeg har loven på min
side.

For hvis det stod til mig ville de blive skudt med det samme...

Det skal lige siges at jeg intet har imod katte da jeg selv har haft en, men
når de raserer min have så kan det sku være slut...

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig

MVH

Lars

Fra : Jens

Dato : 03-04-05 20:48

> Det skal lige siges at jeg intet har imod katte da jeg selv har haft en,
> men når de raserer min have så kan det sku være slut...

Ja sådan to katte kan jo rasere en have totalt hvis de bruger den som
toilet. Det er kun ret og rimeligt at aflive dem. Den slags skal du
naturligvis ikke finde dig i. De børn som larmer i nabohaven.. ja, for dem
gælder vel samme regler, for der må sgu være grænser for hvad du skal finde
dig i. Straffen skal bare stå mål med forbrydelsen, og man må vel nok sige
at hvis en kat besørger i din have, så er henrettelse på det nærmeste en
mild straf.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 03-04-05 20:59

Hejsa,

On Sun, 3 Apr 2005 20:33:36 +0200, "Lars Rasch" <lars@2wheels.dk>
wrote:

>Jeg ville hører om der er nogle der ved hvad jeg må gøre ved de katte der
>kommer og skider og pisse i min have hver dag ????
>
>Må de skydes, aflives eller andet ???????

Nej.

>For hvis det stod til mig ville de blive skudt med det samme...

Flyt i lejlighed.

>Det skal lige siges at jeg intet har imod katte da jeg selv har haft en, men
>når de raserer min have så kan det sku være slut...

Hvad havde du tænkt dig? Hvordan kan lidt kattelort RASERE din have?

Fuglene klatter også på dit tag, kattene skider i din have, regnen
ødelægger dit træværk, osv, osv... Sådan er det nu engang at ha' hus.

Glæd dig i stedet over at de tager mus, så slipper du for at have dem
til at gnave i dine ledninger....

** Lars

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 03-04-05 21:59

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> skrev i en meddelelse

> Flyt i lejlighed.

- du har da vist aldrig haft ubudne katte i stor stil ...

ras

Fra : Jens

Dato : 04-04-05 07:11

> - du har da vist aldrig haft ubudne katte i stor stil ...

Har OP da det?
"der er et par bestemte katte "
Det lyder ikke som en af Ægyptens plager oversat til kat.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-04-05 21:06

Hejsa,

On Sun, 3 Apr 2005 22:58:40 +0200, "Rasmus Carlsen"
<rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> wrote:

>"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> skrev i en meddelelse

>- du har da vist aldrig haft ubudne katte i stor stil ...

Nårh.. En 3-4 stykker ad gangen.. Bor så også på landet - og går ikke
SÅ meget op i om der er en kat eller tre ekstra ind imellem. De tager
jo musene!

** Lars

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-04-05 11:03

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> wrote in message
> Hejsa,

> Nej.

Jo, det tyder det da på i lov om mark- og vejfred §13 og §14

§ 13. Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund, forgæves er
søgt optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.

§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende
hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde
at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret
derved kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan
fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning
for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales
optagelsespenge eller ufredsbøder.

Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende
fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor
det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en
kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt
dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller
frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.

Stk. 3. Med hensyn til dræbte eller beskadigede dyr vil iøvrigt de i §§ 6,
8, 9 og 10 fastsatte bestemmelser vedrørende optagne dyr være at iagttage i
den udstrækning, de er anvendelige.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Lars Rasch

Dato : 04-04-05 15:09

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> [...]
> 8, 9 og 10 fastsatte bestemmelser vedrørende optagne dyr være at iagttage

Jeg kan godt li at du har fundet det i loven og jeg er glad for at i vil
hjælpe mig med dette...

MVH
Lars

Fra : Holst

Dato : 04-04-05 15:30

Christian B. Andresen wrote:

> Jo, det tyder det da på i lov om mark- og vejfred §13 og §14

Til gengæld er det vel ikke lovligt at affyre skydevåben i et
villakvarter, vel?

Fra : Lars Rasch

Dato : 04-04-05 18:55

"Holst" <newsapr05@shelter.dk> wrote in message

> Til gengæld er det vel ikke lovligt at affyre skydevåben i et
> villakvarter, vel?

Jo så længe at det er et luft våben er der ingen problemer og det jeg har
bruger man andre stæder i verden til at skyde ræve og hare med så der er
ingen problemer med at skyde en kat man skal bare ramme den i hoved så er
den død på stedet...

Fra : Anders Christensen

Dato : 04-04-05 20:40

Lars Rasch wrote:

> [...]
> ingen problemer med at skyde en kat man skal bare ramme den i hoved så er

Mon ikke din lokale politivedtægt siger noget andet?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-04-05 07:45

> Til gengæld er det vel ikke lovligt at affyre skydevåben i et
> villakvarter, vel?

Det behøver jo ikke være et villakvarter vel ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : Holst

Dato : 05-04-05 08:46

Christian B. Andresen wrote:

> Det behøver jo ikke være et villakvarter vel ?

Jeg tænkte nu også mest på de katte, der hærger i min egen have.

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-05 01:15

> Til gengæld er det vel ikke lovligt at affyre skydevåben i et
> villakvarter, vel?

Jo det kan sagtens være lovligt at affyre et skydevåben i et villakvarter.

Der er så en lille ting omkring jagten og retten hertil, og det kræver mig
bekendt også et jagttegn, og det er uanset om det er i tættere bebygget
område eller i affolket område, altså på landet, med mindre det sker vha. et
luftgevær eller f.eks. en slangebøsse eller andre våben som ikke kræver
jagttegn. Du må jo gerne smide en sten efter katten, og er du så "uheldig"
at ramme den i hovedet så den dør af det - ja så har du ikke overtrådt
jagtloven eller politivedtægten.

Men ring og hør det lokale politi og referer gerne til mark- og
vejfredsloven som er postet tidligere, og er de i tvivl så bed om at tale
med en jurist og aftal eventuelt at du sender dem et brev hvori du spørger
til reglerne for nedskydningen, du skal jo trods alt advare indehaveren af
katten forinden så ejeren har en chance for at tilbageholde sit dyr.

Og der er ikke mange politivedtægter der forbyder andet end at man afgiver
skud så det er til fare for de der færdes på en vej, ligesom det ofte er i
strid med vedtægterne at man antænder bål eller afbrænder fyrværkeri henover
vej eller hvortil der er almindelig adgang.
Politivedtægten for den kreds du bor i kan findes på retsinformation og
søgeordet er: politivedtægt. Der er også nogle kommuner der offentliggør
vedtægten på deres hjemmeside.

PN

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 03-04-05 20:57

"Lars Rasch" <lars@2wheels.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ville hører om der er nogle der ved hvad jeg må gøre ved de katte der
> kommer og skider og pisse i min have hver dag ????
>
> Må de skydes, aflives eller andet ???????

- min gamle nabo skød dem ... han påstod man kunne få en tilladelse hos
politiet til at skyde de vilde katte.

ras

Fra : Kitty

Dato : 03-04-05 21:54

> [...]
der
> kommer og skider og pisse i min have hver dag ????
>
> Må de skydes, aflives eller andet ???????

for det første - NEJ du må ikke aflive dem (i hvert tilfælde ikke selv med
mindre du er autoriseret jæger og katten er din egen). Men hvis du nu
omformulerede spørgsmålet til at være "hvordan forhindrer jeg et par
strejfende katte i at skide i min have" kunne det være der var et par fif
at
hente ovre i dk.fritid.dyr.kat Et forslag der har været oppe et par gange
er
at strø rigeligt med kaffegrums i skel samt bede - det skulle få kattene
til
at holde sig væk.

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Emil

Dato : 03-04-05 21:56

On Sun, 3 Apr 2005 20:33:36 +0200, Lars Rasch wrote:

>Jeg ville hører om der er nogle der ved hvad jeg må gøre ved de katte der
>kommer og skider og pisse i min have hver dag ????

-- og som hopper op på din varme mortorhjælm med beskidte poter
-- og som laver ridser i lakken
-- og som skider i ungernes sandkasse?

Der er ikke meget at gøre. Århus Onsdag havde dog et indlæg under
'uge 40':
http://www.aarhus-onsdag.dk/jurist-arkiv2004.htm

CITAT:
Mens hundeloven indeholder meget detaljerede regler, som du kan
bruge, hvis du har problemer med hunde, skal du vidt omkring i
kringlede og gamle paragraffer for overhovedet at finde lidt
skyts, når det gælder generende katte.

Er du fx træt af, at kvarterets katte færdes på din grund, må du
ty til reglerne i lov om mark- og vejfred for at finde ud af,
hvad du kan gøre.

Du har ret til at jage kattene bort, fx ved at sprøjte med en
kraftig vandpistol, og du kan indfange kattene og kræve en slags
løsepenge for at udlevere dem igen. Nemlig såkaldte
fastsat som godtgørelse for foder og pasning af det pågældende
dyr) - og beløbet for katte udgør 0,50 kr. pr. døgn.

slet ikke er tidssvarende, når det gælder katte, er der praktisk
talt kun én reel mulighed for at slippe af med generende katte.
Nemlig at jage dem ud af haven på en så effektiv (men
igen. Skulle katten komme til skade, når den flygter fra din
grund, kan du ikke forpligtes til at betale erstatning. Det
fremgår af § 14 stk. 1 i lov om mark- og vejfred:

»Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ,
omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til
på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig
at yde erstatning, såfremt dyret herved kommer til skade eller
omkommer».

CITAT SLUT.

Ellers er der inspiration her:
http://www.italy.dk/artikler-2000/kat-opskrift1998.htm

m.v.h. Emil

Fra : Snurrberget

Dato : 04-04-05 14:20

Lars Rasch wrote:
> Jeg ville hører om der er nogle der ved hvad jeg må gøre ved de katte der
> kommer og skider og pisse i min have hver dag ????

Kender problemet.
De bedste "humane" råd jeg kan give er:
a) En supersoaker med en 1-liters tank som altid er "ladt".
b) Fryse poser med 2-3 liter vand direkte fra køleskabet.

Begge løsninger er testet med held, og er mig bekendt (jeg er ikke
jurist) indenfor lovens rammer såframt man kun stritter vand i ens egen
have.
Ulempen er at man er nødt til at stå vagt ved havedøren i en uges tid
eller mere.

- cep

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 04-04-05 18:20

"Lars Rasch" <lars@2wheels.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ville hører om der er nogle der ved hvad jeg må gøre ved de katte der
> kommer og skider og pisse i min have hver dag ????
>
> Må de skydes, aflives eller andet ???????

Det ville hjælpe lidt, hvis du skrev cirka hvor i landet du befinder dig.
For jeg ved f. ex. at Haderslev kommune har en aftale med een af de lokale
dyrlæger, hvor privatpersoner kan låne kattefælder. Når der er gået en kat i
fælden, ringer man til dyrlægen, som henter katten, checker om den er øre-
eller chipmærket (Altså har en ejer) og ellers afliver han den på kommunens
regning.

VH Pernille

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-04-05 18:29

> [...]
> i fælden, ringer man til dyrlægen, som henter katten, checker om den er
> øre- eller chipmærket (Altså har en ejer) og ellers afliver han den på

Det kan man alle steder med vildkatte. Men manglende øremærkning er ikke lig
vildkat - det er dyrlægen, der afgør om det er en vildkat.

Mvh Maria

Fra : Kristian

Dato : 08-04-05 17:52

Hvor skal man henvende sig?