Postevand prissat på restaurant??
Fra : Lars

Dato : 03-04-05 18:55

Hej Idag var jeg på en restaurant. Ved bestillingen af en ret, bad jeg ligeledes om et glas
postevand til min kone og jeg. Der blev serveret en kande med postevand og der var et par
isterninger i glassene.
Da vi fik regningen, lød denne på 2*12 kr for isvand (til 2 personer). Jeg nævnte forundret
over prisen, at det blot var postevand vi bestilte.
Jeg erindrer at jeg tidl. har ladet mig fortælle at en restaurant skal stille postevand til
rådighed, gratis hvis kunden ikke bestiller andet at drikke.

Erkendt jeg blev lettere harm over at de tager 24 kr for 1 liter vand. Ok det blev serveret og
de skal vaske glassene op efterfølgende.

Hvorledes er reglerne om dette?

--
Best regards

Lars

Fra : Dorthe

Dato : 03-04-05 19:09

"Lars" <ls@No_Email.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det blev serveret og
> de skal vaske glassene op efterfølgende.

Så vidt jeg ved, må de godt tage penge for postevand, hvis man ikke
bestiller andre drikkevarer

/Dorthe

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-04-05 19:17

Lars <ls@No_Email.com> wrote:

> Erkendt jeg blev lettere harm over at de tager 24 kr for 1 liter
> vand. Ok det blev serveret og de skal vaske glassene op
> efterfølgende.
>
> Hvorledes er reglerne om dette?

Restauranten må gerne tage penge for postevand. Det må følge af den
almindelige aftalefrihed.

--
Jesper Lund

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-04-05 19:36

In article <425032fc$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Jesper Lund wrote:

> Restauranten må gerne tage penge for postevand. Det må følge af den
> almindelige aftalefrihed.

Ikke hvis det skal bruges til eksempelvis at indtage medicin.
Men det er vist også eneste undtagelse.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 04-04-05 21:26

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev:

> Ikke hvis det skal bruges til eksempelvis at indtage medicin.
> Men det er vist også eneste undtagelse.

En undtagelse baseret på?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 03-04-05 19:33

"Lars" <ls@No_Email.com> wrote in message
> [...]
> det blev serveret og
> de skal vaske glassene op efterfølgende.

Det lyder da ikke urimeligt, som dækning for udgifter til at vaske 2 glas og
en kande af

> Hvorledes er reglerne om dette?

aner det ikke

Peter

Fra : Jens.b.

Dato : 05-04-05 10:24

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse
> "Lars" <ls@No_Email.com> wrote in message

> Det lyder da ikke urimeligt, som dækning for udgifter til at vaske 2
> [...]

d.v.s. du har slet ingen §.
du sniksnakker bare, find en anden gruppe til det.

Fra : John Nielsen

Dato : 03-04-05 20:55

www.familieadvokaten.dk skriver
Må en restaurant tage penge for et almindeligt glas vand?
Vi er nogle stykker der er blevet i tvivl om, hvorvidt cafe'er, restauranter
og lignende må tage penge for et alm. glas vand, uden en skive citron og
andet "pynt"?

Svar:
Ja, det må restauranter, cafeer m.v. godt tage betaling for.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

Fra : Jens Jensen

Dato : 04-04-05 07:53

"John Nielsen" <johnkurt@fjerndettemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> restauranter
> og lignende må tage penge for et alm. glas vand, uden en skive citron og

De må godt tage penge for det, tænk på at selve indtjenng på de fleste
restauranter ligger på drikkevarerne og ikke maden. Hvis alle drak
postevand, så ville prisen på maden være meget højere. Det er lidt gyngerne
og karusellen princippet.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 03-04-05 20:55

Hej,

On Sun, 3 Apr 2005 19:55:22 +0200, Lars <ls@No_Email.com> wrote:

> [...]
>Erkendt jeg blev lettere harm over at de tager 24 kr for 1 liter vand. Ok det blev serveret og
>de skal vaske glassene op efterfølgende.

Tænk... Syntes du egentlig ikke at det er ganske rimeligt at betale
lidt for kande, glas og servering. Hvis du ville have det gratis kunne
du da bare have taget et par papkrus med og tappet ude på toilettet.

Harm ville jeg ihvertifælde aldrig blive. Du kunne da have spurgt om
det kostede noget.

>Hvorledes er reglerne om dette?

Stod prisen ikke i menu-kortet? Det står vel forretningen frit for at
tage hvad de nu mener er rimelig for det du kan bestille.

Du skal se, hvis du havde ligget rallende og været ved at dø af tørst
havde de nok ikke taget penge for det.

Men du bestiller vand i forbindelse med dit måltid - det kan du vel
ikke nødvendigvis forvente er gratis...

** Lars

Fra : Lars

Dato : 03-04-05 22:19

In article <l6i0519aq33eusua9tbebadco4qqhjmpj3@4ax.com>, larsnospam@landligtxxx.dk says...
> Tænk... Syntes du egentlig ikke at det er ganske rimeligt at betale
> lidt for kande, glas og servering.

Ja, måske 5 kr for en kande, ikke 24, det er nærmest røveri.

> Hvis du ville have det gratis kunne
> du da bare have taget et par papkrus med og tappet ude på toilettet.

Ja, men det vil sansynligt ikke være tilladt
> Men du bestiller vand i forbindelse med dit måltid - det kan du vel
> ikke nødvendigvis forvente er gratis...

Trust me, næste gang vælger jeg ikke postevand for 24 kr.

Iøvrigt har jeg fået svar på mit ?
Det interesserer mig ikke hvorvidt du syntes 24 kr for en kande postevand er ok.

--
Best regards

Lars

Fra : Anders Christensen

Dato : 04-04-05 13:41

Lars wrote:

> [...]
>

> Ja, men det vil sansynligt ikke være tilladt

> Trust me, næste gang vælger jeg ikke postevand for 24 kr.

Det er jo netop også dit eget valg, du kunne jo have undersøgt prisen
inden du forbrugte varen, og så bare måtte betale det den nu engang
kostede det pågældende sted.
Du kan ikke give spisestedet skylden for at du ikke spurgte om prisen.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-04-05 14:14

"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan ikke give spisestedet skylden for at du ikke spurgte om prisen.

Der er mere moral end jura i dit svar.
Hvis ikke der er aftalt nogen pris (hvilket der kan være tale om her, men
ikke nødvendigvis er det), så har køber at betale hvad sælger forlanger, så
længe det ikke kan anses for ubilligt (Købelovens formulering).
Der er altså ikke tale om, at man bare er overladt til sælgers
forgodtbefindende.

Indgåede aftaler kan i øvrigt også tilsidesættes, hvis de er åbenlyst
urimelige.

/Per

Fra : Anders Christensen

Dato : 04-04-05 14:15

Per Christoffersen wrote:
> [...]
> forgodtbefindende.
>
> Indgåede aftaler kan i øvrigt også tilsidesættes, hvis de er åbenlyst

Hvor godt vil man mon så stå hvis man nægter at betale de 24 kroner for
en kande vand, hvis man finder det urimeligt?
Hvilke muligheder har man for at nægte at betale, og hvad kan sælger
gøre ved det?
Der skal vel en retsinstans til at afgøre om prisen er rimelig, eller
hvem afgør det?

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-04-05 14:31

> Der skal vel en retsinstans til at afgøre om prisen er rimelig, eller hvem
> afgør det?

Det er jo i sidste ende en retsinstans, så man kan blot gå sin vej.
Restauratøren har meget begrænsede muligheder for at gøre noget ved det på
lovlig vis.

/Per

Fra : Lars

Dato : 04-04-05 15:47

In article <425135e0$0$43992$14726298@news.sunsite.dk>, vladimirr@vladimirr.dk says...
> Det er jo netop også dit eget valg, du kunne jo have undersøgt prisen
> inden du forbrugte varen,
Korrekt, men det gjorde jeg altså ikke, hvilket blev mit problem.

> og så bare måtte betale det den nu engang kostede det pågældende sted.
Hvilket jeg gjorde.

> Du kan ikke give spisestedet skylden for at du ikke spurgte om prisen.
Hvorhenne har jeg skrevet at jeg har gjort det??

--
Best regards

Lars