Køb af andelsbolig på kontanthjælp
Fra : Ubrugt Værdikupon

Dato : 03-04-05 18:32

Hej alle.

En bekendt af mig på kontanthjælp,ønsker at finde en juridisk model til at
købe en andelsbolig.

Situationen er at han er på kontanthjælp og i Ribers, men kan gennem familie
låne penge til en andelsbolig han privat kan skrives op i.

Spørgsmålet går på hvorvidt navnet på den "eksterne boligsøgende" i
andelsboligforeningen skal være en fra hans familie, eller ham selv.

Såfremt hans mor sættes som "boligsøgende", hvordan kommer det til at
hidrøre hendes egen leje lejlighed. Kan man have 2 lejligheder, hvoraf den
enes lejes ud til sønnen?

Sættes sønnens navn på som "boligsøgende", kan moren så få første prioritet
i andelen for lånet? Og vil kommunen som udbetaler kontanthjælp kunne komme
med indsigelser?

Hvilken model vil være at foretrække?

Alle juridske råd er yderst velkommen, så på forhånd tak for råd.

Hilsen til alle fra Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-04-05 18:58

In article <42502886$0$23097$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Ubrugt Værdikupon wrote:
> [...]
>
> Situationen er at han er på kontanthjælp og i Ribers, men kan gennem familie
> låne penge til en andelsbolig han privat kan skrives op i.

Privat andelsbolig ? Eller alm. andelsbolig ?

> Spørgsmålet går på hvorvidt navnet på den "eksterne boligsøgende" i
> andelsboligforeningen skal være en fra hans familie, eller ham selv.

Hvis det er almindelig almen andelsbolig, med et indskud på eksempelvis
15.000, så kan han låne til indskud hos kommunen.

> Såfremt hans mor sættes som "boligsøgende", hvordan kommer det til at
> hidrøre hendes egen leje lejlighed. Kan man have 2 lejligheder, hvoraf den
> enes lejes ud til sønnen?

Jeg forstår ikke helt denne her. En almindelig privat købe-andelsbolig
kan man købe, såfremt andelsforeningen accepterer køber. Nogle andels-
boligforeninger har solidarisk hæftelse, og skal godkende den nye andelshaver.

Om man kan fremleje andelsboligen eller ej er afhængig af vedtægterne.

> Sættes sønnens navn på som "boligsøgende", kan moren så få første prioritet
> i andelen for lånet? Og vil kommunen som udbetaler kontanthjælp kunne komme
> med indsigelser?

Taler vi om en købe-andel - som kan sælges igen ? For så er der en risiko
for at han ikke kan godkendes af foreningen.

Hvis det er en købe-andel, så vil kommunen forlange at han skal låne de
penge han kan med sikkerhed i boligen. Såfremt man er villig til at betale
stempelafgift m.m., så kan man godt tinglyse forældrenes pant i boligen,
således der ikke er plads til at han kan optage yderligere lån.

> Hvilken model vil være at foretrække?
>
> Alle juridske råd er yderst velkommen, så på forhånd tak for råd.

Tal med en advokat, evt den lokale retshjælp. Og tag papirer, herunder
vedtægter med fra boligforeningen.

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 03-04-05 20:25

> Tal med en advokat, evt den lokale retshjælp. Og tag papirer, herunder
> vedtægter med fra boligforeningen.

- yeps ... jeg gætter på at et af problemerne vel er at der jo nu kan gøres
udlæg i andelslejlighed. Og det ville jo være noget surt at købe den for
mors penge og så dagen efter blive sat på gaden af fogeden.

ras

Fra : Ubrugt Værdikupon

Dato : 04-04-05 15:41

Takker for svaret.

Hilsen Peter

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-05 11:36

> Privat andelsbolig ? Eller alm. andelsbolig ?

Ja en andelsbolig er en andelsbolig - det kan du læse om i andelsboligloven.

> Hvis det er almindelig almen andelsbolig, med et indskud på eksempelvis
> 15.000, så kan han låne til indskud hos kommunen.

Det hedder vist en alemnnyttig bolig. Kommunerne låner ikke penge ud til
fast ejendom.

> [...]
> kan man købe, såfremt andelsforeningen accepterer køber. Nogle andels-
> boligforeninger har solidarisk hæftelse, og skal godkende den nye

Nej det kan jeg godt forstå du ikke gør - du har da heller ikke forstået ret
meget af det øvrige. Alle andelsboligforeninger har efter loven solidarisk
hæftelse.

> Om man kan fremleje andelsboligen eller ej er afhængig af vedtægterne.

1 rigtig.

> Taler vi om en købe-andel - som kan sælges igen ? For så er der en risiko
> for at han ikke kan godkendes af foreningen.

Ja det kan mor godt da hun er panthaver og dermed får hun prioritet over de
øvrige kreditorer.