Offentliggørelse af billeder på nettet (af~
Fra : Signe Skov Andersen

Dato : 01-04-05 17:04

Jeg skriver her på vegne at Ungdommens Røde Kors, Aalborg.
Vi er i gang med en større revision af vores hjemmeside og har nu brug for
at lægge nogle billeder ind for at få lidt blikfang. Vi har hørt lidt løst
og fast om hvad der er lovligt for os at benytte af billeder, men kan ikke
finde ud hvad loven specifikt siger.

Jeg har kigget på
http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/c0639a4dbc532af8c1256966004cd22b/b5e7e3792b032b30c1256b8800264163?OpenDocument

Men kan ikke helt få svar på det jeg står og mangler.

Sagen er den at vi kører forskellige aktiviteter for børn i lokalområdet og
har i den forbindelse taget nogle billeder. Det lader til at det er vigtigt
om de er taget offentligt eller ej, men kan man ikke sige at sådanne
fritidsaktiviteter for børn er offentlige? Ydermere lader det til at der i
nogle tilfælde skal hentes accept hos børnenes forældre, såfremt børnene er
under 15år.

Er det rigtigt forstået at det skal gøres sådan i denne sammenhæng?

På forhånd tak for hjælpen.
--
Signe, Aalborg.
"The world is your stage"

Fra : Gunnar

Dato : 02-04-05 07:34

> [...]
> børnene er under 15år.
>
> Er det rigtigt forstået at det skal gøres sådan i denne sammenhæng?

Hvis i sikrer jer forældrenes tilladelse så er I på den sikre side, andet er
sikkert for risikabelt.
Gunnar

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-04-05 09:14

"Signe Skov Andersen" <signe03@(slet det her)hum.aau.dk> skrev i en
meddelelse news:424d7107$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> og fast om hvad der er lovligt for os at benytte af billeder, men kan ikke

Prøv at kigge her:
http://www.datatilsynet.dk/include/show.article.asp?art_id=584
(Der er også linket til Datatilsynet på siden fra cjfe.dk)

Men derudover er det nok en god ide at I så vidt muligt orienterer om at I
påtænker at offentliggøre billeder på nettet.
Nogen er lidt overfølsomme overfor dette.

/Per