Kan jeg få pengene tilbage for min pc???
Fra : LarsZK

Dato : 31-03-05 09:11

Hej!
Jeg har et spørgsmål, som jeg håber nogen kan hjælpe mig med hurtigst
muligt. Det drejer sig om at jeg for et par måneder siden købte en pc hos
Fona. Jeg fik en mundtlig aftale om, at hvis den ikke kørte dual channel på
rammene, kunne jeg få pengene tilbage. Det gjorde den ikke, men desværre har
jeg kommet til at slette alt software der var på pc´en så det fik jeg at
vide at det var et problem. (en ny software indstallations cd kan købes for
500kr). Senere fandt jeg ud af at rammene kun kører 333Mhz istedet for i
anoncerede 400Mhz. Efter mange tlf. samtaler blev det arrangeret, at jeg
skulle komme ned i butikken med maskinen og få skiftet ram. De skulle bare
lige bestille dem hjem først og så ville de kontakte mig. Idag er det ca. en
måned siden og jeg ringer så i Fona og får oplyst at min pc skal sendes ind
på deres værksted for at få skiftet ram, så jeg skal undvære min pc i et
stykke tid.

Nu er jeg godt træt af min pc og af Fona og så er det jeg spørger. Kan
retunere min pc og få pengene tilbage evt. med et fradrag på 500kr for
software indstallations cd?????

Hjælp mig venligst!

Lars Zangenberg
Henvendelse:
lars-snabela-zangenberg.net

Fra : Jens.b.

Dato : 31-03-05 11:08

"LarsZK" <lzk@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nu er jeg godt træt af min pc og af Fona og så er det jeg spørger. Kan
> retunere min pc og få pengene tilbage evt. med et fradrag på 500kr for

du skal da have udleveret windows på en cd.

Fra : David T. Metz

Dato : 31-03-05 11:22

Jens.b. wrote:

> du skal da have udleveret windows på en cd.

Æhm, næppe.

David

Fra : Jens

Dato : 31-03-05 11:40

> Æhm, næppe.

Hvis man betaler for en OEM version af windows, så skal den leveres med som
en windows-installations-cd, eller der skal være en cd med et image af
harddisken som den er ved købet. Ellers får man et meget skrøbeligt produkt.
Første gang man får problemer og skal geninstallere, så er produktet (som jo
er købt og betalt) tabt.

Fra : David T. Metz

Dato : 31-03-05 19:55

Jens wrote:

> Hvis man betaler for en OEM version af windows, så skal den leveres med som
> en windows-installations-cd, eller der skal være en cd med et image af
> harddisken som den er ved købet.

Såeh?

> Ellers får man et meget skrøbeligt produkt.

Tjah.

> Første gang man får problemer og skal geninstallere, så er produktet (som jo
> er købt og betalt) tabt.

Hvis problem er det?

Hvis det ikke er aftalt skal man selvfølgelig ikke have en cd.
David

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-04-05 17:12

David T. Metz <dtm@tdcadsl.invalid> wrote:

> Æhm, næppe.

Jeg skal ikke gøre mig klog på PC, men hvis du køber en Mac, så får du
altså en CD eller DVD med indeholdende Mac OS X, så du har en bootable
disk., hvis man fx. kommer til at slette noget ved et uheld.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : David T. Metz

Dato : 01-04-05 22:16

Jesper Haaber Gylling wrote:

> men hvis du køber en Mac, så får du

Er det noget man "skal have"? Ja hvis det er aftalt (subsidiært
sædvane). Om det er mac, von eller pc gør ingen forskel her.

David

Fra : M.I

Dato : 31-03-05 11:53

> [...]
> på > rammene, kunne jeg få pengene tilbage. Det gjorde den ikke, men
> det >fik jeg at vide at det var et problem. (en ny software indstallations

Der har næsten 100% sikkert fulgt en genetableringscd med din maskine, som
du gerne bare skulle køre igennem, og så skulle den være, som ved nykøb,
softwaremæssigt. SÅ er du ude over det problem. Det skal de da ikke
have/tage 500 for.

M.I

Fra : Henning

Dato : 31-03-05 13:47

On Thu, 31 Mar 2005 12:53:27 +0200, "M.I" <doeFJERN@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>du gerne bare skulle køre igennem, og så skulle den være, som ved nykøb,
>softwaremæssigt. SÅ er du ude over det problem. Det skal de da ikke

Det er ikke et krav, OEM-software kan leveres som producenten ønsker.
Det er så kundenns problem evt. at brænde en skive med softwaren.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 31-03-05 23:24

On Thu, 31 Mar 2005 14:46:33 +0200, Henning <nomail@all.invalid> wrote:

>Det er ikke et krav, OEM-software kan leveres som producenten ønsker.
>Det er så kundenns problem evt. at brænde en skive med softwaren.

Det står faktisk i det regelsæt man accepterer som "installatør" at
Windows skal leveres med til kunden, enten på CD, ellers som
installationsfiler der skal forefindes på PC'en på en seperat
partiation.
Flemming Jacobsen

Fra : Erik Andersen

Dato : 31-03-05 14:37

> 500kr). Senere fandt jeg ud af at rammene kun kører 333Mhz istedet for i
> anoncerede 400Mhz.

En ren katastrofe! det er jo hele 0.0001% langsommere i praksis!

Fra : LarsZK

Dato : 31-03-05 16:28

"Erik Andersen" <teamea@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> En ren katastrofe! det er jo hele 0.0001% langsommere i praksis!
(Jeg prøver lige igen. Jeg ved ikke om den sidste post gik i gennem:)

Hvor har du de tal fra? Jeg kunne godt tænke mig at se den test du refererer
til. Du kan jo selv regne ud hvor meget det er i procent, men ikke nok med
det, så har en ven opgraderet hans ram fra 333 til 400Mhz og det gav faktisk
en del. Desuden er det jo princippet i det. Jeg betaler ekstra for at få
det, som jeg mener er bedst, og det er porienteret meget kraftig i
salgsanoncen og så får jeg ikke hvad der er lovet!

Mht. genetablering af windows, fik jeg at vide af Packard Bell at der lagde
et program til at brænde windows ud på cd og det er nok.

Men der er ikke nogen der har svaret på om jeg har krav / mulighed på at få
pengene tilbage!?!

Mvh
LarsZK

Fra : LarsZK

Dato : 31-03-05 16:25

Fra : Jesper Laursen

Dato : 31-03-05 20:25

"Erik Andersen" <teamea@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> En ren katastrofe! det er jo hele 0.0001% langsommere i praksis!

Rigtig intelligent svar.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 31-03-05 22:26

"Erik Andersen" <teamea@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> En ren katastrofe! det er jo hele 0.0001% langsommere i praksis!

Igen et rigtig "flot" juridisk svar fra Erik Andersen

Fra : Jesper Brock

Dato : 02-04-05 09:34

> [...]
> Fona. Jeg fik en mundtlig aftale om, at hvis den ikke kørte dual channel
> på rammene, kunne jeg få pengene tilbage.

Forudsat du kan bevise det (eller sælgeren godt kan huske, at aftalen var
sådan), er der ingen problemer.

Indholdet af købsaftalen er, at du skulle have leveret et stk pc, der kører
dual-channel. Det gør den ikke - ergo må sælger tage den retur i henhold til
aftalen.

Juridisk er der tale om en såkaldt "mangel i forbindelse med forbrugerkøb",
jvf. Købelovens §78.

> Det gjorde den ikke, men desværre har jeg kommet til at slette alt
> software der var på pc´en så det fik jeg at vide at det var et problem.
> (en ny software indstallations cd kan købes for 500kr).

Det har ingen relevans i forhold til ovenstående problematik. Sælger har
helt klart leveret en forkert vare i henhold til købsaftalen. Køber skal
naturligvis returnere genstanden "i væsentlig samme stand og mængde"
(Købelovens §57) - og det kan derfor diskuteres om det vil være korrekt at
du giver afkald på de 500 kroner - men under alle omstændigheder har du i
hvertf ald ret til at returnere din pc på dette tidspunkt.

> [...]
> ind på deres værksted for at få skiftet ram, så jeg skal undvære min pc i

Det forstår jeg ikke helt? Vil det sige, at du selv indgik en ny aftale om,
at alt var i orden, hvis du fik skiftet ram?

Så vil jeg sige at du på dette tidspunkt fortaber retten til at returnere
din pc, da du og sælger nu har indgået en aftale om _afhjælpning_ af manglen
i henhold til Købelovens §78. Rent faktisk har sælger som udgangspunkt ret
til at "nøjes" med at tilbyde afhjælpning. Her har du oven i købet selv
aftalt det, hvorved retten til efterfølgende at returnere pc'en er gået
tabt.

> Nu er jeg godt træt af min pc og af Fona og så er det jeg spørger. Kan
> retunere min pc og få pengene tilbage evt. med et fradrag på 500kr for
> software indstallations cd?????

Nej - da du selv har accepteret en anden løsning, jvf. ovenstående.

Men sig mig lige - kommer pc'en til at køre dual-channel ved at få skiftet
ram? Hvis nej, er afhjælpningen jo ikke fyldestgørende, og så er situationen
en anden. Så er du nemlig tilbage i udgangssituationen - at det leverede
ikke svarer til det aftalte, og så kan du returnere pc'en.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
Jura- og musiknørd
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : LarsZK

Dato : 02-04-05 12:49

Hej Jesper! Tak for dit fyldestgørende svar
For at samle op på dine spørgsmål så kommer her følgende forklaring.
Da jeg skulle købe pc´en kunne sælger ikke finde ud af om den kørte
dual-channel på ramene, men vi aftalte at jeg kunne tage den med hjem og så
kunne jeg retunere pc´en hvis den ikke gjorde. Jeg ud af, at den ikke kører
dual-channel med rammene og desuden køre den kun med 333mhz istedet for
400mhz på rammene (denne type AMD 64 har memory contolleren indbygget på
selve cpu´en istedet for mobo og understøtter ikke dobbelt sidet ram, som
sad i maskinen, i 400mhz. Derfor skal rammene byttes ud til single sided
ram). Da jeg havde formateret harddisken mente Fona ikke, at jeg kunne få
pengene tilbage, men jeg kunne få skiftet rammene hvis Packard Bell gik med
til det. Det gjorde de efter jeg havde sendt adskillige screenshots og
testet med programmer som Packard Bell havde sagt jeg skulle. Der blev
aftalt, efter at jeg havde presset lidt på, at rammene skulle skiftes i Fona
butikken, så jeg ikke skulle undvære min pc i flere dage. Fona skulle bare
lige skaffe rammene hjem i butikken og så ville de ringe. Efter ca. en måned
blev jeg utålmodigt og ringede til Fona, der nu oplyste mig, at jeg skal
komme ned med maskinen, fordi den skal sendes ind på deres værksted for at
få skiftet ram. Og nu er det så jeg er træt af at handle med Fona og vil
have mine penge tilbage så jeg kan handle et andet sted og får en ordentlig
service. Er dette forløb grund nok til at jeg kan forlange pengene tilbage,
da det nu er ca. 2 måneder siden jeg købte maskinen?
Mvh
LarsZK