Ang. fraflytning
Fra : Charlotte

Dato : 30-03-05 10:18

jeg lykken her for at se om jeg kan få lidt hjælp.

Jeg fraflyttede min lejlighed pr. 1 marts i år og der skulle laves syn. Jeg
havde da boet der i 5 år og havde opsparet en procentdel til maling. Jeg
ringede til boligselskabet for at høre om det kunne betale sig at jeg malede
selv, min lejl. var 48 kvm. Det mente de ikke det kunne.
Da der så bliver lavet syn mener varmemesteren at der skal slibes gulve ned
(stuen på ca 25 kvm) og det skal jeg betale for... hmm tænker jeg, da jeg
flyttede ind blev der kun lavet et syn på gulvene da jeg byttede til en
mindre med en nabo og der blev netop nævnt at gulvene var ridset, men nu var
det jo så slidt at det skulle nylakeres, og det sagde de var misligholdelse
fra min side, det skal lige siges at lejligheden ikke har fået slebet gulv i
15-18 år, jeg ville mene den kommer under slid og ælde.

Jeg har så endelig modtaget et overslag:
Maling 10300.- (for 48 kvm) synes det lyder voldsomt og jeg hænger på de ca
4500.- på grund af procent opsparingen
Afslibning af gulve/grunder/1.gang lak og 2 døre skal males 7600.- synes
det er meget for et gulv på 25 kvm.

Endelig havde jeg et skab stående som var ca ½ år gammelt så det var stadig
nyt og pænt, jeg spurgte så varmemesteren om jeg kunne få den nye lejers
nummer så jeg kunne ringe og spørge om hun ville købe det.. jo jo det kunne
jeg godt, jeg skulle ringe torsdag i telefontiden (synet var fredag) så det
var næsten en uge at vente på det. Men mandag morgen da jeg følger min
kæreste til toget møder jeg A som er kæreste med varmemesterens søn, hun
siger så: nå.. du efterlod nok noget i din lejlighed, jeg kigger undrene på
hende for jeg skulle jo ringe til varme mesteren førstkommende torsdag, så
viste det sig at samme dag der var syn havde varmemesteren pillet skabet ned
og foræret det til sin søn og svigerdatter. FLOT

Charlotte

Fra : Lisbeth Støvring

Dato : 30-03-05 11:27

"Charlotte" <charlotte@FJERNDETTE5750.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

ned
> og foræret det til sin søn og svigerdatter. FLOT

Mit bedste råd til dig, vil være: Skynd dig at kontakte LLO i dit
lokalområde. De er eksperter i den slags sager.

Held og lykke.

Mvh. Lisbeth

Fra : femkommafem

Dato : 30-03-05 11:43

On Wed, 30 Mar 2005 11:18:09 +0200, "Charlotte" <charlotte@FJERNDETTE5750.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>ringede til boligselskabet for at høre om det kunne betale sig at jeg malede
>selv, min lejl. var 48 kvm. Det mente de ikke det kunne.

Du skulle måske have kontaktet en butik med malervarer og spurgt hvor meget den
nødvendige mængde vægmaling ville koste. + evt. værktøj.

> [...]
>fra min side, det skal lige siges at lejligheden ikke har fået slebet gulv i
>15-18 år, jeg ville mene den kommer under slid og ælde.

Kan du bevise det med en indflytningsrapport som du har sendt til udlejer inden
14 dage efter indflytning ? Noget kan tyde på et nej.
Men kan du sandsynliggøre den manglende vedligeholdelse (hvem havde den
indvendige vedligeholdelse?), så er det slid og ælde.
Hvilken boligform boede du under ? leje/almen leje ?

> [...]
>4500.- på grund af procent opsparingen
>Afslibning af gulve/grunder/1.gang lak og 2 døre skal males 7600.- synes

Skrev du under på fraflytningsrapporten ? Fik du en kopi ? Har du ellers noget
skriftligt/vidne til fraflytningssynet ?
Du kan, efter boligform, klage til huslejenævn/beboerklagenævn over overslaget
og også spørge om du har fået en endelig opgørelse i rette tid.

>hende for jeg skulle jo ringe til varme mesteren førstkommende torsdag, så
>viste det sig at samme dag der var syn havde varmemesteren pillet skabet ned
>og foræret det til sin søn og svigerdatter. FLOT

Ja, skriftlige aftaler er jo bedst.

Fra : Charlotte

Dato : 30-03-05 12:07

lig i et af danmarks store selskaber (BSB)
Jeg har en inflytning rapport hvor der står at gulvene var ridset. Men jeg
står for den invendige vedligeholdelse, men mener ikke det kan være rigtigt
at jeg skal stå for afslibning når ingen af de foregående lejere har slebet
og lakeret. Mht maling kontaktede jeg en af mine bekendte som har et
malerfirma, de tager 100.- + moms pr. kvm, så hun synes det var i
overkanten.

Fra : JG

Dato : 30-03-05 12:40

> Mht maling kontaktede jeg en af mine bekendte som har et malerfirma, de
> tager 100.- + moms pr. kvm, så hun synes det var i overkanten.

100,- pr. m2. Er det regnet ud fra gulv- eller vægareal?

Fra : Charlotte

Dato : 30-03-05 13:00

Det er regnet ud fra grund areal

Fra : femkommafem

Dato : 30-03-05 15:15

On Wed, 30 Mar 2005 13:07:03 +0200, "Charlotte" <charlotte@FJERNDETTE5750.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>lig i et af danmarks store selskaber (BSB)

??? Almen leje vil jeg så gætte på.

> [...]
>og lakeret. Mht maling kontaktede jeg en af mine bekendte som har et
>malerfirma, de tager 100.- + moms pr. kvm, så hun synes det var i

Så send en klage over overslaget som jeg skitserede før til beboerklagenævnet.
Står der noget i kontrakten om at udlejer kan vente x uger/måneder med at
aflevere den endelige opgørelse ?

U.2003.2261Ø
TBB 2003, s. 463

"Manglende fremsendelse af endelig opgørelse over istandsættelsesarbejder
medførte bortfald af krav mod lejeren.

I forbindelse med L's fraflytning fra sit lejemål af en almen bolig sendte
boligselskabet B en synsrapport til L, hvori der var indføjet tal for, hvad de
forskellige istandsættelsesarbejder ville beløbe sig til. Det samlede beløb
skulle betales inden en nærmere angivet frist. Udgifterne til de udførte
istandsættelsesarbejder svarede til de i synsrapporten anførte, og B fremsendte
ikke en endelig opgørelse til L. Udtalt, at da B ikke som foreskrevet i §
15, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 371 af 19. juni 1998 om vedligeholdelse og
istandsættelse af almene boliger havde sendt L en endelig opgørelse over
istandsættelsesudgifterne, efter at arbejderne var blevet udført, var B's krav
mod L i forbindelse med flytteopgørelsen bortfaldet i medfør af bekendtgørelsens
§ 17. "

Man har under alle omstændigheder ikke pligt til at aflevere lejemålet i bedre
stand end ved indflytningen.

Fra : per christoffersen

Dato : 30-03-05 21:22

"femkommafem" <Noooospam@postHÅNkasse.org> skrev i en meddelelse

> Ja, skriftlige aftaler er jo bedst.

I dette tilfælde er det nok varmemesteren der får brug for en skriftlig
aftale.
Man må nemlig ikke bare tage andres ting og give dem til nogen andre.
Tingene kan tages til opbevaring og udleveres til rette ejer mod betaling af
udgifter.

/Per

Fra : femkommafem

Dato : 30-03-05 22:02

On Wed, 30 Mar 2005 22:22:09 +0200, "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>Tingene kan tages til opbevaring og udleveres til rette ejer mod betaling af

Så er løsningen jo ligefrem, "varmemester, hit med mit skab".
Jep, det kan der ikke komme en konflikt ud af.

Fra : Charlotte

Dato : 31-03-05 04:29

e boligselskabet går mht varmemesteren... de ringede til ham
og vupti nu havde jeg lige pludselig foræret ham skabet... jeg spurgte også
om de troede jeg var så dum at forære ham et skab jeg faktisk lige havde
givet 1000 kr. for. Men det var påstand mod påstand så den kom jeg desværre
ikke længere med..øv

Fra : Martin

Dato : 31-03-05 14:41

> [...]
>1000 kr. for. Men det var påstand mod påstand så den kom jeg desværre ikke

Bortset fra at det så er tyveri, og det kan man anmelde til politiet. Hvis
du kan føre bevis for at du lige har købt skabet for 1.000 kr., og
varmemesteren ikke kan bevise at du har foræret ham det, vil han formentlig
stå ret dårligt. Mon ikke du skulle forklare boligselskabet eller
varmemesteren det?

/Martin

Fra : Klaus

Dato : 31-03-05 16:03

.... jeg spurgte også
> om de troede jeg var så dum at forære ham et skab jeg faktisk lige
> havde givet 1000 kr. for. Men det var påstand mod påstand så den kom
> jeg desværre ikke længere med..øv

Du har vel kvitteringen på skabet. Så er det varmemesteren der skal
sandsynliggøre at han har fået skabet foræret.

Klaus H

Fra : femkommafem

Dato : 01-04-05 01:14

On Thu, 31 Mar 2005 17:03:03 +0200, "Klaus" <hebs@fjerndette.esenet.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>... jeg spurgte også
>
>Du har vel kvitteringen på skabet. Så er det varmemesteren der skal
>sandsynliggøre at han har fået skabet foræret.

Vidner ? Ellers er det ord mod ord og så er den ikke længere.
Skriftlige aftaler folks, det er sagen.

Fra : EA 2730

Dato : 01-04-05 00:41

Charlotte skrev i en nyhedsmeddelelse:
> [...]
de ca
> 4500.- på grund af procent opsparingen
> Afslibning af gulve/grunder/1.gang lak og 2 døre skal males 7600.-

Det vil vær en god ide, om du kunne huske, hvem der boede der før dig og
spurgte, om de også havde betalt for slibning og lakering af gulvene.
Derefter skal du så tage kontakt med den nye lejer, for og se om de
arbejder, du er blevet opkræver for også er udført. Hvis det ikke er
tilfælde, så er der tale om bedrageri og det er LLO gode til, at få rede
på.

Det er almindelig kendt, at private udlejer skriver regninger, på ikke
udført arbejder og slippe godt fra det.

BSB støtter vel et "godt" formål. A

> [...]
skabet ned
> og foræret det til sin søn og svigerdatter. FLOT

Med hensyn til skabet, ville jeg også prøve og få LLO til, at tage
affærre.

Ejvind Andersen
Fjern"xx"