Findes der lov om (mis)brug af Internet/ne~
Fra : Louise Johnson

Dato : 28-03-05 01:04

Kære læsere,

Er der nogen der ved, om der er love for, hvad man må på Internettet
eller, hvad man må med computere på et netværk?

Umelbart vil jeg tro, at det er ulovligt, at læse andres emails, skaffe
sig adgang til andres computere over netværk, men findes der en dansk lov
for det?

Jeg har prøvet at søge på www.google.dk og www.forbrug.dk, men jeg
kunne ikke finde noget.

Så er der nogen, der ved noget om dette emne?

Knus,
Louise

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-03-05 03:02

Scripsit Louise Johnson <ask@for.it>

> Er der nogen der ved, om der er love for, hvad man må på Internettet
> eller, hvad man må med computere på et netværk?

Der er meget få lovbestemmelser der specielt handler om
computernetværk. Men de love der regulerer vor adfærd i
almindelighed, gælder også handlinger på eller med et netværk.

> Umelbart vil jeg tro, at det er ulovligt, at læse andres emails, skaffe
> sig adgang til andres computere over netværk, men findes der en dansk lov
> for det?

Der er ikke en selvstændig lov, men der er en paragraf i Straffeloven
der bl.a. handler om de forbrydelser du nævner:

§263. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget
1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket
meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,
2) skaffer sig adgang til andres gemmer,
3) ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser
fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre
eller forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i,
eller hvortil han uberettiget har skaffet sig adgang.

Stk. 2. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som
uberettiget skaffer sig adgang til en andens oplysninger eller
programmer, der er bestemt til at bruges i et anlæg til
elektronisk databehandling.

I retspraksis tolkes "adgang til oplysninger eller programmer" i
stk. 2 temmelig bredt.

--
Henning Makholm "Hele toget raslede imens Sjælland fór forbi."

Fra : Louise Johnson

Dato : 28-03-05 03:21

Det er godt nok alvorlige sager, må man sige. Det bliver der ikke set
mildt på!

Hvor fandt du det, og hvordan vidste du, hvad du skulle søge på?=)

Knus,
Louise

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-03-05 04:53

Scripsit Louise Johnson <ask@for.it>

> Det er godt nok alvorlige sager, må man sige. Det bliver der ikke set
> mildt på!

Tja, det er som man tager det. Husk på at det er sjældent at
maksimalstraffen faktisk tages i anvendelse - dommere vil gerne have
plads til at straffe strengere hvis der dagen efter er en tiltalt der
har begået samme forbrydelse på en grovere måde. Læg også mærke til at
der står bøde *eller* fængsel indtil 6 måneder. Retten har frie hænder
til også at anvende den lavere ende at spektret.

Med en sådan straframme skal man nok begå forbrydelsen med usædvanlig
ihærdighed for at score mere end et par måneders betinget fængsel
eller tre. (Dog giver stk 3, som jeg ikke citerede, mulighed for at
hæve straffen til op til 4 år under "særlig skærpende omstændigheder").

Faktisk er "bøde eller fængsel indtil 6 måneder" en af de mildeste
straframmer i Straffeloven. Der er en lang række tilfælde af "bøde
eller fængsel indtil 4 måneder", men de fleste af dem handler enten om
uagtsom begåelse af en grovere forbrydelse eller har udtrykkelige
strengere strafammer under skærpende omstændigheder. Et mindre antal
bestemmelser hjemler fængsel indtil 3 måneder. Det er hovedsagelig
udeladelsessynder eller forbrydelser der ikke retter sig mod et
bestemt offer. Kun 4-5 straffebestemmelser tillader ikke fængselsstraf
overhovedet.

> Hvor fandt du det, og hvordan vidste du, hvad du skulle søge på?=)

Personlig fandt jeg det i min lokale kopi af straffeloven.

I almindelighed finder man den ved at starte på
<http://www.retsinfo.dk/index/guided.htm> og søge
efter "Straffeloven".

Jeg vidste hvad jeg skulle lede efter ("databehandling") fordi jeg
engang af almindelig nysgerrighed har læst loven igennem, og jeg har
en god hukommelse. Og så også lidt fordi spørgsmålet ofte kommer op i
gruppen her.

--
Henning Makholm "The great secret, known to internists and
learned early in marriage by internists' wives, but

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-03-05 18:52

Scripsit Henning Makholm <henning@makholm.net>
> Scripsit Louise Johnson <ask@for.it>

> Personlig fandt jeg det i min lokale kopi af straffeloven.

Hvilket var dumt, for jeg ser nu at ordlyden af §263 stk 2 er blevet
ændret i mellemtiden (med gyldighed fra 1. juli 2004). Den lyder nu

Stk. 2. Med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder straffes den,
der uberettiget skaffer sig adgang til en andens oplysninger eller
programmer, der er bestemt til at bruges i et informationssystem.

(Lidt skuffende at stykket sådan er nyskrevet uden at man har gjort
noget ved den tågede brug af "skaffe sig adgang", som man alligevel er
nødt til at fortolke absurd bredt i konkrete sager).

--
Henning Makholm "What has it got in its pocketses?"