Krig - hvem trykker på start knappen?
Fra : Lasse Madsen

Dato : 27-03-05 13:33

Hej,

Sad lige og lurerede....

Hvis vi forestiller os at Danmark tabte i VM fodbold (og det kan alle jo
nok) og statsministeren ville have hævn og derfor ville deklarere krig mod
dem ... hvad kræver det så ? folkeafstemning ? godkendelse af regenten ?

- Hvad nu hvis regenten ville deklarere krig mod tyskland har regenten så
"præsedens" over folketinget ?

m.v.h.
L. Madsen

Fra : BPF

Dato : 27-03-05 13:55

Uden på nogen måde at være ekspert i forfatningsret, vil jeg gætte på at
det, jf. grundlovens § 19, stk. 2, kræver folketingets samtykke :)

- BPF

Fra : Allan Riise

Dato : 27-03-05 14:34

"BPF" <spam@anonymous.net> skrev i en meddelelse
> Uden på nogen måde at være ekspert i forfatningsret, vil jeg gætte på at
> det, jf. grundlovens § 19, stk. 2, kræver folketingets samtykke :)

Som stadig vil være i strid med Folkeretten, som siger at en angrebskrig kun
kan indledes med en resolution fra FN's sikkerhedsråd!

Dette gælder alle lande der er medlemmer af FN.

Allan Riise

Fra : MooreHojer

Dato : 27-03-05 14:00

> [...]
> jo nok) og statsministeren ville have hævn og derfor ville deklarere
> krig mod dem ... hvad kræver det så ? folkeafstemning ? godkendelse af

Er ikke den store jura-ørn men så vidt jeg kan forstå så er det
folketinget der skal vedtage at gå i krig. Da vi gik ind i Irakkrigen
var det et flertal i folketinget der besluttede det.

> - Hvad nu hvis regenten ville deklarere krig mod tyskland har regenten
> så "præsedens" over folketinget ?

Ifølge grundlovens paragraf 19 så kan regenten så vidt jeg har forstået
ikke erklære krig uden folketinget.

§ 19
Stk. 1.
Kongen handler på rigets vegne i mellemfolkelige anliggender. Uden
folketingets samtykke kan han dog ikke foretage nogen handling, der
forøger eller indskrænker rigets område, eller indgå nogen
forpligtigelse, til hvis opfyldelse folketingets medvirken er nødvendig,
eller som iøvrigt er af større betydning. Ejheller kan kongen uden
folketingets samtykke opsige nogen mellemfolkelig overenskomst, som er
indgået med folketingets samtykke.
Stk. 2.
Bortset fra forsvar mod væbnet angreb på riget eller danske styrker kan
kongen ikke uden folketingets samtykke anvende militære magtmidler mod
nogen fremmed stat. Foranstaltninger, som kongen måtte træffe i medfør
af denne bestemmelse, skal straks forelægges folketinget. Er folketinget
ikke samlet, skal det uopholdeligt sammenkaldes til møde. Stk. 3.
Folketinget vælger af sin midte et udenrigspolitisk nævn, med hvilket
regeringen rådfører sig forud for enhver beslutning af større
udenrigspolitisk rækkevidde. Nærmere regler om det udenrigspolitiske
nævn fastsættes ved lov.

--
Moore Hojer

Fra : Lasse Madsen

Dato : 27-03-05 14:06

Hej igen !

> [...]
> rådfører sig forud for enhver beslutning af større udenrigspolitisk
> rækkevidde. Nærmere regler om det udenrigspolitiske nævn fastsættes ved

Skal stykke 2 forståes således at regenten kan "præcedere" over folketinget
hvis vi bliver angrebet:

f.eks.:

Tyskernes pantzer tanks ruller over rudbøl grænsen og så ringer magrethe til
forsvarschefen og beder ham om at køre tropperne i beredskab
kan hun det ?

Yderligere forstår jeg stykke 2 således at regenten ikke kan starte en krig
mod fremmed stat men som ovenfor beskytte "riget" mod det ?

M.v.h.
Lasse

Fra : Carsten Holck

Dato : 27-03-05 14:24

Lasse Madsen said the following on 27-03-2005 15:05:
> [...]
>
> Yderligere forstår jeg stykke 2 således at regenten ikke kan starte en krig
> mod fremmed stat men som ovenfor beskytte "riget" mod det ?

Jvfr "Kongelig forholdsordre 6.marts 1952" er det ikke nødvendigt at
regenten gør noget, de er allerede kørt!.

http://www.vaabenskjolde.dk/index/den_kongelige_forholdsordre.htm

1.pkt:
I tilfælde af angreb på dansk territorium eller på dansk militær enhed
uden for dansk territorium skal de angrebne styrker ufortøvet optage
kampen, uden at ordre afventes eller søges indhentet, selv om
krigserklæring eller krigstilstand ikke er de pågældende chefer bekendt.

/carsten

Fra : Søren Christensen

Dato : 27-03-05 23:00

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> kampen, uden at ordre afventes eller søges indhentet, selv om
> krigserklæring eller krigstilstand ikke er de pågældende chefer bekendt.

I kongelige fortager sig ikke noget i tilfælde af krig. De kører i skjul i
det "hemmelige"
skjulested oppe i Nordsjælland.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 27-03-05 15:34

"Lasse Madsen" <spam@electrologic.dk> skrev

> Tyskernes pantzer tanks ruller over rudbøl grænsen og så ringer magrethe
til
> forsvarschefen og beder ham om at køre tropperne i beredskab
> kan hun det ?

Når vi taler jura og statsret er kongen/regenten =
statsministeren/regeringen, med mindre der er tale om bestemmelser, der har
med kongens person at gøre.

> Yderligere forstår jeg stykke 2 således at regenten ikke kan starte en
krig
> mod fremmed stat men som ovenfor beskytte "riget" mod det ?

Det er korrekt.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : MooreHojer

Dato : 27-03-05 15:42

> Når vi taler jura og statsret er kongen/regenten =
> statsministeren/regeringen, med mindre der er tale om bestemmelser,
> der har
> med kongens person at gøre.

Hvorfor det?

--
Moore Hojer

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 27-03-05 16:38

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev

> Hvorfor det?

Fordi sådan er det bare!

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : MooreHojer

Dato : 27-03-05 17:02

> Fordi sådan er det bare!

Er der ikke en juridiske grund til at når der står kongen/regenten så er
det slet ikke ham men nogle helt andre?

--
Moore Hojer

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 27-03-05 17:19

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev

> Er der ikke en juridiske grund til at når der står kongen/regenten så er
> det slet ikke ham men nogle helt andre?

Jo, det kan man da godt give. Det bedste "samlede" bud ville være at henvise
til den statsretlige litteratur, der findes om emnet. Et af de juridiske
argumenter er, at når kongen jf. Grundlovens § 13 er ansvarsfri, kan han
heller ikke have magt, denne ligger jf. samme § (omvendt forstået) derimod
hos ministrene. Desuden kan du i § 14 læse, at kongens beslutninger kun er
gyldige, når de er kontrasigneret af en minister.

Grundloven behandler sprogligt set kongen meget pænt (primært af historiske
årsager), men rent juridisk (læs mellem linjerne) er tonen klar: Farvel til
kongemagt, al magt til de folkevalgte.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-03-05 19:11

Kevin Edelvang wrote:
> "MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev
-snip-

> [...]
> årsager), men rent juridisk (læs mellem linjerne) er tonen klar: Farvel til

Det burde de sgu' da iøvrigt snart tage at modernisere?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 27-03-05 19:32

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev

> Det burde de sgu' da iøvrigt snart tage at modernisere?

Tja, mit bud er, at det ikke sker før monarkiet bliver afskaffet. Desuden er
det et være hyr at ændre grundloven.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Allan Riise

Dato : 27-03-05 20:17

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev

> Tja, mit bud er, at det ikke sker før monarkiet bliver afskaffet. Desuden
> er
> det et være hyr at ændre grundloven.

Er der ikke en kommision igang med at kulegrave samme, så en modernisering
kan ske?

Allan Riise