Reglerne for Incasso af småbeløb
Fra : Broegger

Dato : 26-03-05 15:02

Hej

Dette har sikkert været besvaret før, men jeg kan ikke finde det, så bær
over med mig...

1. Er der en grænse for hvor små beløb der kan gå i byretten som følge af
en incasso? I dette tilfælde er det knap 500 kr efter gebyrer osv.

2. Jeg har en dialog med butikken om beløbet da jeg er uening i
størrelsen(og derfor har jeg ikke betalt). Er det ikke noget med at en
sag ikke må behandles af et incasso bureau før denne tvist er lukket?

Og god påske til jer alle....

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 26-03-05 16:53

Scripsit Broegger <me@privacy.net>

> 1. Er der en grænse for hvor små beløb der kan gå i byretten som følge af
> en incasso? I dette tilfælde er det knap 500 kr efter gebyrer osv.

Nej, der er ingen grænse. Men det koster mindst 500 kr i retsafgift at
anlægge sagen, så når gælden er meget lille, begynder det at lugte af
at kaste gode penge efter dårlige. Vinder man sagen, skal modparten
godt nok erstatte denne udgift, men det duer kun hvis han har penge at
erstatte med.

> 2. Jeg har en dialog med butikken om beløbet da jeg er uening i
> størrelsen(og derfor har jeg ikke betalt). Er det ikke noget med at en
> sag ikke må behandles af et incasso bureau før denne tvist er lukket?

Nej, kreditor må overlade det praktiske arbejde med sagen til et
inkassobureau nårsomhelst. Der er formelle regler om hvornår han han
kræve at skyldner betaler inkassobureauets honorar, men så længe
kreditor selv betaler er der frit slag.

--
Henning Makholm "Larry wants to replicate all the time ... ah, no,
all I meant was that he likes to have a bang everywhere."

Fra : Kasper Dupont

Dato : 28-03-05 22:11

Broegger wrote:

> 2. Jeg har en dialog med butikken om beløbet da jeg er uening i
> størrelsen(og derfor har jeg ikke betalt). Er det ikke noget med at en
> sag ikke må behandles af et incasso bureau før denne tvist er lukket?

Jeg kan ikke give noget juridisk svar. Men jeg har
selv oplevet at være i samme situation. Så snart
inkasso firmaet havde fået min redegørelse droppede
de uden videre sagen.

--
Kasper Dupont