/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
en regning... hvordan?
Fra : Nikolai R. Jensen


Dato : 23-03-05 11:07

Hej.

jeg har endnu alkdrig prøvet at sende en regning ud hvor der er sendt et
girokort med... hvordan gør man det? skal jeg bare hente et standard
girokort på posthuset og vedhæfte det?

Historien bagved står nederst.

når han har fået dette brev og ikke betaler... regner ikke med han vil
betale så venter jeg 10 dage og sender endnu et. dette gør jeg 2 gange
udover dette og sender så sagen til inkasso. right? skal jeg ligge et gebyr
på hvergang? eller skal jeg lade være med det? dette er ikke for at få flere
penge men mere hvis loven eller et eller andet kræver det.

er de 100 kr. i gebyr lovligt? eller skal jeg droppe dem?

er den her tekst god nok :

Første rykker!

Att : XXXXX



I november måned sendte jeg dig en ny PLHR56 indbygnings skærm til dig. Det
var meningen at du skulle sende en defekt retur til mig umiddelbart efter.
jeg har utallige gange rykket for den på tlf., email og sms men da jeg endnu
ikke har modtaget den anser jeg den nye skærm for købt og derfor sender jeg
dig her en regning pålydende 1399 kr for skærmen og 42.50 kr for fragt.



Så i alt skal du betale 1441,50 kr. plus 100 kr. i rykker gebyr.



I alt at betale 1541.50 kr.



Betalingen skal ske senest 10.04.2005



Mvh.



Go-loud.dk

Nikolai R. Jensen

Torvet 23 1tv.

6580 Vamdrup.

Tlf.: 23420653

Fax : 75520638





Historien bagved :



Hej Ng.

først en lille kort historie og så spørgsmålene.

jeg sælger 2 skærme (tv skærme til en bil) til en kunde han får dem tilsendt
men siger den ene er defekt. fint nok jeg sender ham en ny INDEN han sender
den defekte retur. men jeg modtager den defekte dagen efter og alt er ok. en
uge efter ringer han og siger at den nye jeg har sendt ham også er defekt.
satans tænker jeg det var sgu uheldigt. telefonisk aftaler vi jeg sender ham
en ny og han sender så den defekte retur. det er nu 1½ måned siden og jeg
har endnu ikke fået den defekte retur. jeg har rykket ham på email,
telefonisk og på sms. jeg får kon kontakt til ham når en anden ved en "fejl"
tager telefonen og der får jeg bare en masse dårlige undskyldninger på
hvorfor han endnu ikke har sendt den retur.

nu er jeg så kommet til den konklusion at det er nok er en "fidusmager" jeg
har at gøre med her. derfor vil jeg have ham til at betale for den hvis det
kan lade sig gøre.

da han er så svær at danse med regner jeg heller ikke med at han vil betale
så sagen ryger nok til inkasso.

men jeg aner intet om hvad der skal stå i en regning, hvad der skal til for
at jeg kan sende den til inkasso.

så her er mine spørgsmål :

jeg ønsker på ingen måde nogen af dem retur da det nu er så længe siden de
skulle have været her og jeg er bare træt af ham og hans undskyldninger. kan
jeg nægte at tage den defekte retur? hvis han nu sender den retur (det vil
koste mig 0 kr. at få en ny istedet for den defekte men vil bare ikke hoppe
og danse for ham). evt. sige noget med at pga. pasivitet opfatter jeg
skærmen som købt men bare ikke betalt...!

kan jeg sende ham en regning? hvad skal der stå i sådan en?

hvor lang tid skal der gå mellem regningerne før jeg kan sende dem til
inkasso?

hvad koster det at få et inkasso firma på? evt. hvem?

skærmen koster "kun" 1399 kr. men det her irreterer mig helt vildt da han
ene og alene har fået det ødelagt for alle andre kunder der måtte have nogen
defkte varer.

I bund og grund er jeg skide træt af det her... men vil bare ikke bøvle mere
med ham!



--
Mvh.
Nikolai R. Jensen

VIND bilstereo for OVER 10.000 kr.
http://www.go-loud.dk/forum1/topic.asp?TOPIC_ID=90
www.go-loud.dk <--- Danmarks Billigste Bilstereo!
www.go-loud.dk/forum1 <--- Go-lou´d.dk´s forum
www.minvogn.dk <--- Min egen bil og bilstereo opbygning.
Tlf.:23420653 Fax.:75520638



 
 
Michael Kjærsgård (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Michael Kjærsgård


Dato : 23-03-05 11:32

> jeg har endnu alkdrig prøvet at sende en regning ud hvor der er sendt et
> girokort med... hvordan gør man det? skal jeg bare hente et standard
> girokort på posthuset og vedhæfte det?

Vil du kunne modtage girobetaling må du først have oprettet en
girokonto. Kontakt din bank.


--
Michael
http://vindenand.dk/webshop.html - kig forbi!!

Nikolai R. Jensen (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Nikolai R. Jensen


Dato : 23-03-05 11:51

hej.

jeg har en girokonto. men bruger den kun i forbindelse med at jeg sender
pakker på efterkrav hvor jeg udfylder fragtbrevet på post dk´s hjemmeside.

men har endnu aldrig prøvet at lave et girokort der sendes og som folk så
betaler på....

--
Mvh.
Nikolai R. Jensen

VIND bilstereo for OVER 10.000 kr.
http://www.go-loud.dk/forum1/topic.asp?TOPIC_ID=90
www.go-loud.dk <--- Danmarks Billigste Bilstereo!
www.go-loud.dk/forum1 <--- Go-lou´d.dk´s forum
www.minvogn.dk <--- Min egen bil og bilstereo opbygning.
Tlf.:23420653 Fax.:75520638
"Michael Kjærsgård" <mk@vindenand.dk> skrev i en meddelelse
news:4241459f$0$240$14726298@news.sunsite.dk...
> > jeg har endnu alkdrig prøvet at sende en regning ud hvor der er sendt et
> > girokort med... hvordan gør man det? skal jeg bare hente et standard
> > girokort på posthuset og vedhæfte det?
>
> Vil du kunne modtage girobetaling må du først have oprettet en
> girokonto. Kontakt din bank.
>
>
> --
> Michael
> http://vindenand.dk/webshop.html - kig forbi!!



alexbo (23-03-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 23-03-05 11:34


"Nikolai R. Jensen" skrev

> jeg har endnu aldrig prøvet at sende en regning ud hvor der er sendt et
> girokort med... hvordan gør man det? skal jeg bare hente et standard
> girokort på posthuset og vedhæfte det?

Nej, det kræver du har en Girokonto, og hvis du havde sådan een ville du
ikke have brug for at spørge.

> hvor lang tid skal der gå mellem regningerne før jeg kan sende dem til
> inkasso?

Det eneste der skal skrives inden en inkasso er en påkravsskrivelse, det er
ikke nødvendigt at sende rykkere.

Inkassoloven
§ 10. Før der over for skyldneren må iværksættes andre foranstaltninger med
henblik på inddrivelse af en fordring, skal der til skyldneren være sendt en
påkravsskrivelse, der opfylder betingelserne i stk. 2 og 3, og den i stk. 3
nævnte frist skal være udløbet, jf. dog § 11.
Stk. 2. I påkravsskrivelsen skal tydeligt angives alle oplysninger, som er
nødvendige for skyldnerens bedømmelse af fordringen.

Stk. 3. I påkravsskrivelsen skal angives en frist, inden for hvilken
skyldneren kan indfri fordringen, uden at der foretages foranstaltninger,
hvorved der påføres skyldneren yderligere omkostninger. Fristen skal være
mindst 10 dage fra afsendelsen af påkravsskrivelsen.


Men problemet for dig er at "køberen" ikke har købt denne skærm, og derfor
ikke behøver betale den, så jeg ville være forsigtig med at tage sagen til
inkasso, du ender med at hænge på omkostninger både for dig og køber.

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor det skulle gå ud over andre kunder at denne
er vanskelig.
Når man driver forretning vil man altid have kunder, der med mere eller
mindre god grund er vanskelige, men hvis det får een til at behandle de
andre kunder ringere, så lukker man snart.

Kunden synes nok han har fået leveret noget rigtig skrammel, og er træt af
at pille skærme ind og ud af sin bil.
Så jeg synes du skal finde en anden løsning, hent skærmen selv, eller få en
bekendt i nærheden til det.


mvh
Alex Christensen






Nikolai R. Jensen (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Nikolai R. Jensen


Dato : 23-03-05 11:58

hej.

jeg har en girkonto men har aldrig prøvet at sende et girkort ud. så hvad
gør jeg?

hvis køberen ikke har købt den har han vel stjålet den? for han skulle jo
sende den han sagde der var defekt retur og da han ikke har gjort det har
han jo noget der reelt et mit og som han ikke har fået lov til at beholde!
så enten har han noget han endnu ikke har betalt for eller oss har han
stjålet den. husk på det var aftalt at den defekte skulle sendes retur! er
der ikke en regel der siger at hvis han er tilpas passiv så må man gå ud fra
han har købt den?

jeg behandler ikke de andre kunder dårligt! jeg holder mig bare fra at sende
ting ud før de defkte er kommet retur!

og kunden har ikke fået noget skrammel! og hvis han synes det er så ringe
kunne han jo bare have brugt de 14 dages returret eller have vist sig fra
sin gode side. jeg synes selv jeg har klaret den her sag til UG og lidt til!
jeg har uden noget som helst sendt ham en ny skærm fået en defekt retur og
sendt endnu en ny og så intet fået retur! der findes ikke ret mange shops
hverken på nettet eller i det virkelige liv hvor du kan få byttet noget uden
at sende det defekte tilbage først. ej heller hvor de uden at kny giver dig
en ny! alt dette har jeg gjport og er så blevet snydt! dette har jeg så
taget konsekvensen af og gør som alle andre... de har nok lært det for længe
siden:)

--
Mvh.
Nikolai R. Jensen

VIND bilstereo for OVER 10.000 kr.
http://www.go-loud.dk/forum1/topic.asp?TOPIC_ID=90
www.go-loud.dk <--- Danmarks Billigste Bilstereo!
www.go-loud.dk/forum1 <--- Go-lou´d.dk´s forum
www.minvogn.dk <--- Min egen bil og bilstereo opbygning.
Tlf.:23420653 Fax.:75520638
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:42414616$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Nikolai R. Jensen" skrev
>
> > jeg har endnu aldrig prøvet at sende en regning ud hvor der er sendt et
> > girokort med... hvordan gør man det? skal jeg bare hente et standard
> > girokort på posthuset og vedhæfte det?
>
> Nej, det kræver du har en Girokonto, og hvis du havde sådan een ville du
> ikke have brug for at spørge.
>
> > hvor lang tid skal der gå mellem regningerne før jeg kan sende dem til
> > inkasso?
>
> Det eneste der skal skrives inden en inkasso er en påkravsskrivelse, det
er
> ikke nødvendigt at sende rykkere.
>
> Inkassoloven
> § 10. Før der over for skyldneren må iværksættes andre foranstaltninger
med
> henblik på inddrivelse af en fordring, skal der til skyldneren være sendt
en
> påkravsskrivelse, der opfylder betingelserne i stk. 2 og 3, og den i stk.
3
> nævnte frist skal være udløbet, jf. dog § 11.
> Stk. 2. I påkravsskrivelsen skal tydeligt angives alle oplysninger, som er
> nødvendige for skyldnerens bedømmelse af fordringen.
>
> Stk. 3. I påkravsskrivelsen skal angives en frist, inden for hvilken
> skyldneren kan indfri fordringen, uden at der foretages foranstaltninger,
> hvorved der påføres skyldneren yderligere omkostninger. Fristen skal være
> mindst 10 dage fra afsendelsen af påkravsskrivelsen.
>
>
> Men problemet for dig er at "køberen" ikke har købt denne skærm, og derfor
> ikke behøver betale den, så jeg ville være forsigtig med at tage sagen til
> inkasso, du ender med at hænge på omkostninger både for dig og køber.
>
> Jeg kan ikke helt forstå hvorfor det skulle gå ud over andre kunder at
denne
> er vanskelig.
> Når man driver forretning vil man altid have kunder, der med mere eller
> mindre god grund er vanskelige, men hvis det får een til at behandle de
> andre kunder ringere, så lukker man snart.
>
> Kunden synes nok han har fået leveret noget rigtig skrammel, og er træt af
> at pille skærme ind og ud af sin bil.
> Så jeg synes du skal finde en anden løsning, hent skærmen selv, eller få
en
> bekendt i nærheden til det.
>
>
> mvh
> Alex Christensen
>
>
>
>
>



alexbo (23-03-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 23-03-05 12:33


"Nikolai R. Jensen" skrev

> jeg har en girkonto men har aldrig prøvet at sende et girkort ud. så hvad
> gør jeg?

Så kan du godt bruge et tomt girokort fra posthuset, du udfylder det bare
med dit kontonr.

Ellers jeg foreslå at du anskaffer dine egne girokort, søg lidt på BG banks
hjemmeside, der kan de bestilles, jeg kan desværre ikke linke.

Det er muligt at du synes kunden har fået en god behandling, men det er ikke
sikkert at han synes det.
Hvis du skulle have UG for din håndtering af sagen, så havde du kontrolleret
den nye skærm inden du sendte den, ud fra tanken om at undgå at sende den
samme kunde 2 defekte varer.

Jeg synes det er en god politik du havde med at sende en ny med det samme,
sådan noget kan kunderne lide, at gå væk fra den på grund af en dårlig
oplevelse, synes jeg er uklogt.

Netkunder er troløse, de har masser af vælge imellem, så en god returpolitik
kan være vejen frem.

Hvis jeg som kunde har købt noget der ikke virker, vil det irritere mig at
skulle vente på at først skal jeg sende retur, og så skal forretningen
sende, så handler jeg nok ikke der mere.
Hvis jeg derimod har en ny vare dagen efter, så kommer jeg og måske nogle
venner igen.

mvh
Alex Christensen











Nikolai R. Jensen (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Nikolai R. Jensen


Dato : 23-03-05 14:18

hej igen.

YES der var det! har lige bestilt 200 stk. takker for hjælpen.

jeg ville hellere end gerne sende mine kunder nogen nye ting inden jeg får
de defekte retur men pga. ham har og at han sikkert ikke er den eneste har
jeg nu valgt at gøre det på den sikre måde som alle andre! det er skide
ærgeligt at det skal være sådan men sådan bliver det bare nød til at være.

en anden ting er at mange af de ting jeg har i shoppen er ting jeg først
bestiller hjem når jeg har fået en bestilling på dem. hvor jeg førhen bare
bestilte når jeg havde fået en bestilling så har jeg ændret praksis til at
jeg ikke bestillir ting hjem før jeg har modtaget 30% af varens pris. og
hvorfor så det? fordi jeg i løbet af et halvt år fik varer på lager til en
værdi på omk. 100.000 kr. fordi folk ikke kunne finde ud af vente med at
bestille til de havde pengene i hånden og ikke bestille når de regnede med
at have nogen penge! igen er det en træls ting men det har simpelthen været
nødvendigt. jeg har snart hørt alle undskyldninger for hvorfor folk ikke
skal have deres produkter... utallige biler er blevet totalt skadet efter de
har bestilt, nogen kan simpelthen ikke forstå de har bestilt selvom de på
siden har trykket godkend bestilling ud over dette er der også en del andre
gode undskyldninger.

i bund og grund er det meget irreterende både for mig og for kunden at der
skal alle disse restriktioner til men det har desværre vist sig nødvendigt
da jeg ikke har milioner til at binde i et lager.

men igen personligt kan jeg ikke se noget forkert i disse ting og det kan
99% af mine kunder heller ikke så noget må jeg gøre rigtigt! og i sidste
ende er der kun en til at betale mine ekstra udgifter... kunden!

--
Mvh.
Nikolai R. Jensen

VIND bilstereo for OVER 10.000 kr.
http://www.go-loud.dk/forum1/topic.asp?TOPIC_ID=90
www.go-loud.dk <--- Danmarks Billigste Bilstereo!
www.go-loud.dk/forum1 <--- Go-lou´d.dk´s forum
www.minvogn.dk <--- Min egen bil og bilstereo opbygning.
Tlf.:23420653 Fax.:75520638
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:42415404$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Nikolai R. Jensen" skrev
>
> > jeg har en girkonto men har aldrig prøvet at sende et girkort ud. så
hvad
> > gør jeg?
>
> Så kan du godt bruge et tomt girokort fra posthuset, du udfylder det bare
> med dit kontonr.
>
> Ellers jeg foreslå at du anskaffer dine egne girokort, søg lidt på BG
banks
> hjemmeside, der kan de bestilles, jeg kan desværre ikke linke.
>
> Det er muligt at du synes kunden har fået en god behandling, men det er
ikke
> sikkert at han synes det.
> Hvis du skulle have UG for din håndtering af sagen, så havde du
kontrolleret
> den nye skærm inden du sendte den, ud fra tanken om at undgå at sende den
> samme kunde 2 defekte varer.
>
> Jeg synes det er en god politik du havde med at sende en ny med det samme,
> sådan noget kan kunderne lide, at gå væk fra den på grund af en dårlig
> oplevelse, synes jeg er uklogt.
>
> Netkunder er troløse, de har masser af vælge imellem, så en god
returpolitik
> kan være vejen frem.
>
> Hvis jeg som kunde har købt noget der ikke virker, vil det irritere mig at
> skulle vente på at først skal jeg sende retur, og så skal forretningen
> sende, så handler jeg nok ikke der mere.
> Hvis jeg derimod har en ny vare dagen efter, så kommer jeg og måske nogle
> venner igen.
>
> mvh
> Alex Christensen
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>



alexbo (23-03-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 23-03-05 15:41


"Nikolai R. Jensen" skrev

> YES der var det! har lige bestilt 200 stk. takker for hjælpen.

Velbekomme.>

> igen er det en træls ting men det har simpelthen været nødvendigt. jeg har
snart hørt alle undskyldninger for hvorfor folk ikke
> skal have deres produkter...

Ja, der er ingen tvivl om at returretten gør livet svært for netshoppene,
men den er nok nødvendig for overhovedet at få nogen til at handle på
nettet.
Man ser jo også ude i det virkelige liv, bl. andet her i NGèn, at mange tror
man har returret altid, de kan ikke forstå at de ikke bare kan gå ned i
butikken og få pengene igen.

mvh
Alex Christensen



Nikolai R. Jensen (24-03-2005)
Kommentar
Fra : Nikolai R. Jensen


Dato : 24-03-05 03:46

hej igen.

nej nej det har intet med returreten at gøre det jeg snakker om. de fleste
aner sgu ikke en engang den er der!

det jeg mener er at folk bestiller noget og så har de ikke pengene når de
skal falde! altså ikke at de har fået varen og ikke er tilfreds med den
eller lignende. men simpelthen bare at de ingen penge har når de skal falde.


Mvh.
Nikolai R. Jensen

VIND bilstereo for OVER 10.000 kr.
http://www.go-loud.dk/forum1/topic.asp?TOPIC_ID=90
www.go-loud.dk <--- Danmarks Billigste Bilstereo!
www.go-loud.dk/forum1 <--- Go-lou´d.dk´s forum
www.minvogn.dk <--- Min egen bil og bilstereo opbygning.
Tlf.:23420653 Fax.:75520638
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:42417ff7$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Nikolai R. Jensen" skrev
>
> > YES der var det! har lige bestilt 200 stk. takker for hjælpen.
>
> Velbekomme.>
>
> > igen er det en træls ting men det har simpelthen været nødvendigt. jeg
har
> snart hørt alle undskyldninger for hvorfor folk ikke
> > skal have deres produkter...
>
> Ja, der er ingen tvivl om at returretten gør livet svært for netshoppene,
> men den er nok nødvendig for overhovedet at få nogen til at handle på
> nettet.
> Man ser jo også ude i det virkelige liv, bl. andet her i NGèn, at mange
tror
> man har returret altid, de kan ikke forstå at de ikke bare kan gå ned i
> butikken og få pengene igen.
>
> mvh
> Alex Christensen
>
>



Anders Christensen (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Anders Christensen


Dato : 23-03-05 18:48

Nikolai R. Jensen wrote:

> hej igen.
>
> YES der var det! har lige bestilt 200 stk. takker for hjælpen.
>
> jeg ville hellere end gerne sende mine kunder nogen nye ting inden jeg får
> de defekte retur men pga. ham har og at han sikkert ikke er den eneste har
> jeg nu valgt at gøre det på den sikre måde som alle andre! det er skide
> ærgeligt at det skal være sådan men sådan bliver det bare nød til at være.

En anden løsning kunne være at få kundens kortinformatione
(VISA/DANKORT) og så hæve beløbet såfremt den defekte vare ikke
returneres indenfor et defineret og rimeligt tidsrum.
Den metode benytter mange harddiskproducenter sig af.
Jeg har god erfaring med det, set fra kundesiden.

--
Mvh Anders Christensen

Jonathan Stein (26-03-2005)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 26-03-05 20:10

Nikolai R. Jensen wrote:

> jeg har endnu alkdrig prøvet at sende en regning ud hvor der er sendt et
> girokort med... hvordan gør man det? skal jeg bare hente et standard
> girokort på posthuset og vedhæfte det?

Du behøver ikke at vedlægge et giro-kort. Du kan f.eks. blot bede om
betaling på en angiven bankkonto.

I øvrigt ville jeg give ham 10 dage til at returnere skærmene eller
betale for dem. Det ser ikke ud til, at der er ingen grund til at sende
yderligere rykkere, så få hellere sagen afsluttet hurtigst muligt.

Det er dog vigtigt, at han får mindst 10 dage, og at du skriver, at
sagen ellers vil blive sendt til inkasso med yderligere udgifter for
ham. (Hvis dette ikke er overholdt, kan du ikke kræve omkostningerne
betalt af skyldner).

M.v.h.

Jonathan

--
Nye produktpakker med mere diskplads, flere postkasser
mere trafik og flere domæner på samme hotel.
http://www.jsp-hotel.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste