Nul tolerance paragraf i færdselsloven?
Fra : Tobias Larsen

Dato : 22-03-05 13:04

Jeg har diskuteret med en kammerat om der i færdselsloven findes en "nul
tolerance" paragraf, der nævner at politiet skal slå ekstra hårdt ned på
alle fejl de finder på en bil?
Konkret kom vi til at diskutere det i forbindelse med et streetracing
arrangement hvor han sagde at vi skulle passe på at politiet ikke brugte den
omtalte nul tollerance paragraf mod os. Ved at bruge den skulle de kunne slå
ekstra hårdt ned på fx revnede lygteglas, den mindste risse i en rude osv.
Men har dette noget på sig eller er det opspin?

Tobias Larsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-03-05 13:09

Tobias Larsen wrote:
> [...]
> skulle de kunne slå ekstra hårdt ned på fx revnede lygteglas, den
> mindste risse i en rude osv. Men har dette noget på sig eller er det

Mon ikke det er noget uskrevet? De har vel altid ret til at slå ned på ting,
som ikke overholder loven. Normalt siger de ikke noget til det - ud over at
man skal bringe det i orden. Men hvis man af en eller anden grund har
provokeret dem, så kan det jo være, at de ikke er til at danse med...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-05 16:31

> Jeg har diskuteret med en kammerat om der i færdselsloven findes en "nul
> tolerance" paragraf, der nævner at politiet skal slå ekstra hårdt ned på
> alle fejl de finder på en bil?

Nej der er ingen paragraf som den du her taler om. Er der 3 fejl på bilen
kan den indkaldes til syn.

> [...]
> ekstra hårdt ned på fx revnede lygteglas, den mindste risse i en rude osv.
> Men har dette noget på sig eller er det opspin?

Man kan så sige at almidelige borgere nok får lov til at køre hjem med en
revne i lygteglasset og de der deltager i et streetracing arrangement får en
bøde for det fordi politiet gerne vil bremse disse ulovligheder forsøger de
med de midler de nu engang har at skræmme publikum væk. Og det kan man så
mene om hvad man vil, men de har jo ret til at kontrollere bilisternes
færden.

Fra : Per

Dato : 22-03-05 18:33

"Tobias Larsen" <Ingen@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ekstra hårdt ned på fx revnede lygteglas, den mindste risse i en rude osv.
> Men har dette noget på sig eller er det opspin?

Politiet kan skrive dig for alle de overtrædelser de finder og her er
færdselsloven ubamhjertig.

Den er SORT/HVID.

Enten en overtrædelse eller ikke.

Du kan f.eks. få en bøde på 500 kr for ikke at have monteret de hvide/sorte
dupper på din nummerpalde - fordi der står i registerings bekendtgørelsen at
de skal være der.

Men der er ikke en "speciel" nul-tolerance § i FÆL. Men det er helt sikkert
at de går hårdt til værks ifm. med striben ræs osv. simpelthen fordi de ikke
vil have den slags i deres politikreds.

Mvh. Per"!

Fra : Ove Kristensen

Dato : 23-03-05 07:58

> Du kan f.eks. få en bøde på 500 kr for ikke at have monteret de
> hvide/sorte dupper på din nummerpalde - fordi der står i registerings
> bekendtgørelsen at de skal være der.

Har du et link til ovenstående:

> Men der er ikke en "speciel" nul-tolerance § i FÆL. Men det er helt
> sikkert at de går hårdt til værks ifm. med striben ræs osv. simpelthen
> fordi de ikke vil have den slags i deres politikreds.

Vil du ikke skrive i et sprog som alle forstår?

Hvad er "FÆL" og hvad mener du med "striben ræs"?

Med venlig hilsen
Ove.

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 23-03-05 10:31

> Hvad er "FÆL"

FÆrdselsLoven såmænd ;)

--
Michael
http://vindenand.dk/webshop.html - kig forbi!!

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 23-03-05 10:33

> Vil du ikke skrive i et sprog som alle forstår?

Syntes ellers at det er til at forstå. Der er ikke en paragraf i
Færdselsloven som taler om "nul tolerance" i nogle situationer. Politiet kan
altid kræve at biler overholder loven, men i nogle situationer vil politiet
oftest bare give en henstilling. I forbindelse med f.eks. streetracing kan
politiet så have besluttet at de ikke giver henstillinger, men giver bøder
for det hele, eksempelvis i et forsøg på at få dem til at køre et andet sted

> Hvad er "FÆL" og hvad mener du med "striben ræs"?

Færdselsloven, og så vil jeg gætte på at "striben ræs" er det samme som
streetracing...

Fra : Per

Dato : 23-03-05 11:22

"Ove Kristensen" <ovek@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Har du et link til ovenstående:
>>
> Vil du ikke skrive i et sprog som alle forstår?
>
> Hvad er "FÆL" og hvad mener du med "striben ræs"?

Hej Ove!

FÆL = færdselsloven

Striben ræs = unge mennesker der kører ræs på offentlig vej - ofte i tunede
biler mv.

link til reg. bekendtgørelsen.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19970091605-REGL

Se § 77, stk. 2

Tjek f.eks også § 76 der står at hvis der er en kvadratisk nr.plade, ja så
SKAL den anbringes bagpå - Hvis dette ikke bliver gjort ja så 500 kr. i
bøde. F.eks en gammel WV Boble.

Her står straf §§.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19970091605-REGL

Håber det hjap lidt på forståelsen.

Mvh. Per!

Fra : Ove Kristensen

Dato : 23-03-05 20:30

> Håber det hjap lidt på forståelsen.

Hej Per!

Ja, men det var da noget man kunne forstå - så tusind tak for hjælpe og god
Påske
fra
Ove.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 23-03-05 07:58

> [...]
> ekstra hårdt ned på fx revnede lygteglas, den mindste risse i en rude osv.
> Men har dette noget på sig eller er det opspin?

Først og fremmest skal de håndhæve loven og de fejl på bilen som du nævner
kan de håndhæve helt efter loven, hvis de har overskud til at lokalisere
synderne. Overskud får de ved at politikerne eller deres overordnede
beslutter at de skal.

Men det er gang på gang dokumenteret at loven håndhæves forskelligt overfor
forskellige grupper i samfundet. Kontrol af spritkørsel håndhæves
forskelligt. I nogle politikredse, hvor lokalsamfundene er så store at det
enkelte individ ikke kan udsættes for "ingen-røg-uden-brand" effekten af at
blive set i vejsiden, mens vedkommende puster i en ballon, skal alle puste
konsekvent, mens at man andre steder kun lader de personer puste, som er
arvelig belastet og man derfor må anse for at være under konstant mistanke.

Enkelte rapporter tyder på forudindtaget stemmeføring alt efter om det er en
bedsteborger, som konfronteres eller en social belastet person. Borgerens
fremtoning betyder en hel del, ligesom det gør i så mange andre sammenhænge
i livet.

Sådan er det bare baseret på historiske begivenheder og det er der ikke
grund til at lave noget om på.

Et godt råd er at lade være med at befinde sig i et område, som ordensmagten
har besluttet skal være et indsatsområde. Det kostede en ung mand på
Køge-egnen et skudsår i benet at han skulle være nyskærrig, mens at
ordensmagten besluttede sig for at bestryge en butik og der er ikke tal for
hvor mange kammerater, som lige skulle støtte deres ven, mens at vedkommende
blev anholdt og så selv røg med. Politi-forretninger er privat-sager og bør
ikke tåle offentlighed.

Så opgiv din hobby eller kom til fods.
Carsten Overgaard

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-03-05 12:35

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> wrote in

> [...]
> konsekvent, mens at man andre steder kun lader de personer
> puste, som er arvelig belastet og man derfor må anse for at være

Nogen steder er man gået over til at alle der stoppes skal puste
fordi man nu vil slå hårdt ned på *alle* der har bare det mindste for
meget i blodet - det er specielt de steder hvor de mener de fanger
for få sprittere og mener for mange går fri.

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)