Opsigelse af ejendomsmægler (realmæglerne)
Fra : Henrik Nielsen

Dato : 20-03-05 17:08

Hej,

Det har sikkert været fremme før, men jeg finder ikke noget hos min
ven Google.....

I min nærmeste familie, er der en som nu har haft sit hus til salg i
ca. 5 mdr uden nogen henvendelser stort set.
Desuden har der ikke været opsat noget "Til Salg" skilt på ejendommen
siden nytår (det blev fjernet ifm nytåraften).

Nu ønsker vedkommende at samarbejde med en anden mægler, som har slået
sig op i lokalområdet (hvor Realmæglerne IKKE har kontor).

Efter at have læst formidlingsaftalen, kan jeg nå frem til følgende:
"Udløber eller opsiges aftalen betaler sælger både
dokumentationsomkostninger og udlæg til trediemand. Opsiges aftalen af
sælger, betales der vederlag, medmindre opsigelsen kan lægges
ejendomsmægleren til last. Vederlaget kan kun under særlige
omstændigheder overstige 1/4 af det vederlag m.v., sælger skulle have
betalt, hvis ejendommen var solgt til den aftalte kontantpris."

Betyder det at uanset om huset bliver solgt eller ej, så står
vedkommende med en regning fra Realmæglerne?

Mvh
Henrik

Fra : as

Dato : 20-03-05 19:19

"Henrik Nielsen" <mabehema@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Betyder det at uanset om huset bliver solgt eller ej, så står
> vedkommende med en regning fra Realmæglerne?

Hej.
Min mor har været ude for lidt det samme. Vi havde hus til salg igennem EDC,
og vi fik elendig service - huset kom ikke som lovet i avisen og billederne
der var på nettet var helt skæve og teksten ulæselig. Det blev på trods af
utallige henvendelser ikke rettet før efter 5 mdr, men de lovede
avisannoncer så vi aldrig noget til! Nå men kontrakten udløb og vi satte det
til salg igennem en anden mægler. Vi fandt en køber og alt gik fint, men så
fik vi en regning på 80000 fra EDC da de sagde at den pågældende person som
havde købt huset var i deres køberkartotek og at han således må have hørt om
huset igennem dem og at de således skulle have deres salær. Dette var på
trods af at køber aldrig havde været på besøg i huset sammen med EDC og ej
heller modtaget salgsopstillinger fra EDC. Men rigtig nok så stod han i
deres køberkartotek. Vi nægtede at betale, og EDC truede med søgsmål og
efter kort samråd med advokat indgik vi forlig og sendte dem en check på
40.000 -- virkelig sure penge. Vi ville sikkert have vundet en evt. retsag,
men det orkede min aldrende mor ikke - og det vidste de sikkert(ovenpå
husbonds død)!!! Så pas på!

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-03-05 19:52

Scripsit Henrik Nielsen <mabehema@tdcadsl.dk>

> I min nærmeste familie, er der en som nu har haft sit hus til salg i
> ca. 5 mdr uden nogen henvendelser stort set.

Hvornår udløber formidlingsaftalen af sig selv? Er 6 måneder ikke
normalt?

> [...]

> Betyder det at uanset om huset bliver solgt eller ej, så står
> vedkommende med en regning fra Realmæglerne?

Ja - med mindre aftalen er indgået efter "solgt eller
gratis"-princippet. I så fald er det (ta-dah) gratis for ejeren hvis
ejendommen ikke bliver solgt i løbet af aftalens løbetid.

--
Henning Makholm "Okay, okay, life's a beach."