Forenings frihed
Fra : Jørgen L.

Dato : 18-03-05 11:48

Jeg sider i en kreds bestyrelse i en fritids forening.
Vi er delt op i kredse som så dækker hele landet.

Der er flere af samme slags foreninger med samme sociale formål (arangere
ture etc).

Nu vil de indføre i vores regler at hvis jeg sider i vores bestyrelse må jeg
eller min kone ikke deltage i arbejde i andre lign. foreninger.

Må de det?

Jeg håber i forstår hvad jeg mener.

--
Hilsen Jørgen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-03-05 12:27

"Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> wrote in message

> Må de det?

Hvis der er flertal for det på en generalforsamling, så ja. Det er også
almindeligt blandt f.eks. politiske partier, at de ikke tillader at man
er medlem af mere end ét.

hilsen
Uffe

Fra : Holst

Dato : 18-03-05 12:59

Jørgen L. wrote:

> Nu vil de indføre i vores regler at hvis jeg sider i vores bestyrelse må jeg
> eller min kone ikke deltage i arbejde i andre lign. foreninger.
>
> Må de det?

Ja, selvfølgelig må det. Det står jo enhver forening frit at lave de
regler, de måtte ønske, så længe de holder sig inden for landets love.

Nu er du ikke gået i dybden med foreningens virke, men umiddelbart
virker det da som en tåbelig regel. De kan jo derved miste god
arbejdskraft, idet du måske måtte vælge at fravælge dem, fordi du ikke
kan leve med deres regler.