Reklame - ydringsfrihed
Fra : Ukendt

Dato : 17-03-05 20:28

Grundlovens § 77
Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine
tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende
forholdsregler kan ingen sinde på ny indføres.

I min bevidsthed burde jeg kunne sige præcis hvad jeg vil, dog kan jeg
straffes hvis jeg krænker nogle. Det er fair nok, men det som jeg vil spørge
gruppen om er:

Kan politikerne virkelig begrænse hvad der må reklameres for og hvordan men
ønsker at reklamere?
Idag i radioen hørte jeg at nu ville man forbyde at der blev henvist til sex
og alkohol i en rejsereklame.
Der er idag også forbud mod at reklamere for tobak og udenlanske
spilfirmaer.

Kan politikerne virkelig det?

mvh
Carl

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-03-05 21:07

Scripsit "Carl L" <lorberg (.a.) tdcadsl (...) dk>

> [...]
> forholdsregler kan ingen sinde på ny indføres.

> Kan politikerne virkelig begrænse hvad der må reklameres for og hvordan men

Ja. Det falder under "dog under ansvar for domstolene".

Indholdet af §77 er at man ikke skal kunne straffes for at have ytret
sig uden at spørge myndighederne om lov i forvejen. Derimod kan man
godt straffes for en ytring som er ulovlig uanset om man spørger om
lov eller ej.

Det er en demokratisk ret at udtrykke sin politiske holdning uden at
komme i konflikt med lovgivningen fordi den holdning man har er
forbudt - men denne demokratiske ret kan ikke udledes direkte af
ordlyden af §77. Hvis en domstol vil underkende en lov der forbyder
bestemte politiske ytringer, bliver den derfor nødt til at hente
støtte andre steder, herunder "ulovfæstede demokratiske
grundsætninger" eller den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Disse retskilder skaber dog ikke en undtagelsesfri ret, men en
indskrænkning i retten må opvejes mod de almengavnlige hensyn der
ligger til formål for indskrænkningen.

Den klassiske undtagelse til retten til at sige hvad man vil, er
straffelovens bestemmelser om æreskrænkelser; den såkaldte
racismeparagraf er et andet, noget mere kontroversielt, eksempel. Og
så er der altså som du bemærker en temmelig omfattende regulering af
ytringer som led i markedsføring.

--
Henning Makholm "Vend dig ikke om! Det er et meget ubehageligt syn!"

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-03-05 10:46

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> Scripsit "Carl L" <lorberg (.a.) tdcadsl (...) dk>

> Ja. Det falder under "dog under ansvar for domstolene".

Hvad så med "Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingen sinde på
ny indføres." ?

--
mvh / regards Christian - Denne ugen lille gættekonkurrence,
(alt for nem med google) vinderen får tilsendt mp3 med sangen

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-05 03:39

> men

Ja det er jo en vurdering der i dette tilfælde går på at du krænker andre -
længere er den vist ikke.

Det har som sådan ikke noget med den bestemmelse at gøre - det er jo ikke
domstolene der udfærdiger markedsføringsloven.

> Hvad så med "Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingen sinde
> på
> ny indføres." ?

Der kommer lige en § 74:
Alle indskrænkninger i den fri og lige adgang til erhverv, som ikke er
begrundede i det almene vel, skal hæves ved lov.

Det er så begrundet at under hensyntagen til almenvellet så er der
begrænsninger i den fri og lige adgang til erhverv og herunder altså også
reklame. Derfor er det lovligt at begrænse reklame og markedsføring.

PN

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-03-05 12:39

<pni> wrote in message news:423b90d0$0$205$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> begrænsninger i den fri og lige adgang til erhverv og herunder altså også
> reklame. Derfor er det lovligt at begrænse reklame og markedsføring.

De har da også tænkt på alt
Mange tak.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-03-05 14:19

Scripsit "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country>

> Hvad så med "Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingen sinde på
> ny indføres." ?

Det har ikke noget at gøre med et forbud der ikke indeholder censur
eller andre forebyggende forholdsregler.

Censur vil sige en ordning hvor det er ulovligt *i sig selv* at
offentliggøre en tekst eller anden ytring uden at have fået den
godkendt af en censor i forvejen - også selvom teksten er uskyldig nok
til at man *ville* have fået tilladelse hvis man havde spurgt om det.

--
Henning Makholm "So? We're adaptable. We'll *switch missions*!"