Et lille sp.
Fra : H.S.

Dato : 16-03-05 14:11

X sælger en cd med billeder på.
Billederne ejer han ikke - men de står frit for X at bruge billederne.
X sælger CD'en med billederne til Y som det ligeledes står frit for at
bruge.

Bryder X nogen lovgivning ved at tage penge for at lave CD'en ?
Bryder X nogen lovgivning ved at forære CD'en væk (med billederne på) ?

Henrik
Kunne du tænke dig at blive forhandler af Aloe Vera Produkter,
og mange andre produkter til personlig pleje ? :
http://www.hstrading.dk/forhandler.html

Fra : Kuruderu

Dato : 16-03-05 14:24

"H.S." <henrik@NOSPAMhstrading.dk> wrote in message
> X sælger en cd med billeder på.
> Billederne ejer han ikke - men de står frit for X at bruge billederne.
Hvem ejer billederne og har de givet samtykke til at de må reproduceres af
X?

> X sælger CD'en med billederne til Y som det ligeledes står frit for at
> bruge.
>
> Bryder X nogen lovgivning ved at tage penge for at lave CD'en ?
Næ, han tager sig betlat for et stykke arbejde.

> Bryder X nogen lovgivning ved at forære CD'en væk (med billederne på) ?
Potentielt ja.

> Henrik
> Kunne du tænke dig at blive forhandler af Aloe Vera Produkter,
> og mange andre produkter til personlig pleje ? :
> http://www.hstrading.dk/forhandler.html

Kuruderu

Fra : H.S.

Dato : 16-03-05 14:37

"Kuruderu" <kuruderu@NOREPLYgmail.com> skrev i en meddelelse
> "H.S." <henrik@NOSPAMhstrading.dk> wrote in message
> Hvem ejer billederne og har de givet samtykke til at de må reproduceres af
> X?

Vi kan sige at K ejer billederne - der er ikke givet samtykke til at de må
reproduceres - men billederne ligger frit tilgængeligt rundt omkring på
internettet (det er 'officielle' billeder af produkter).

Fra : Kuruderu

Dato : 16-03-05 14:54

> Vi kan sige at K ejer billederne - der er ikke givet samtykke til at de må
> reproduceres - men billederne ligger frit tilgængeligt rundt omkring på
> internettet (det er 'officielle' billeder af produkter).
"frit" tilgængeligt siger du... er der copyright på den originale side hvor
billederne ligger? hvis der er må man ikke uanset hvor billederne ellers er
gengivet kopiere eller reproducere dem.

Kuruderu

Fra : H.S.

Dato : 16-03-05 15:04

> [...]

hvor
> billederne ligger? hvis der er må man ikke uanset hvor billederne ellers

Det fremgår umiddelbart, ikke fra siden hvor billederne hentes - at der er
copyright på noget som helst på siden.
Ej heller billederne.

Fra : Kuruderu

Dato : 16-03-05 15:18

> [...]

> er
> >
> Det fremgår umiddelbart, ikke fra siden hvor billederne hentes - at der er
Ok.. hvis der _ikke_ er copyright på billederne må X gerne hente dem ned og
ligge dem på en cd som han så sælger.
Og køberen af cd'en må benytte billderne frit. også hvis Køber 1 sælger til
Køber 2 bagefter.

Kuruderu

Fra : Rea721

Dato : 16-03-05 19:56

I news:42384030$0$242$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
skrev Kuruderu følgende tekst:

> Ok.. hvis der _ikke_ er copyright på billederne må X gerne hente dem
> ned og ligge dem på en cd som han så sælger.

Hvor har du det fra???

Hvorfor tror du at det ændre noget som helst at der står copyright eller ej
på siden.

Mener du at ophavsretten er ophævet eller ikke gælder på internettet ?

> Og køberen af cd'en må benytte billderne frit. også hvis Køber 1
> sælger til Køber 2 bagefter.

Er dine svar begrundet i noget juridisk må du gerne henvise til noget
lovtekst der understøtter dine svar.

--
Rea721 AKA Leon Andrea
Vil du være pilot?

Fra : Kuruderu

Dato : 16-03-05 15:19

Og der bliver heller ikke brudt nogen regler ved at forære cd'en væk.

Kuruderu

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-03-05 15:25

"Kuruderu" <kuruderu@NOREPLYgmail.com> skrev i en meddelelse
> Og der bliver heller ikke brudt nogen regler ved at forære cd'en væk.

Hvordan kommer du lige til den konklusion?
Jeg ville umiddelbart tage det modsatte udgangspunkt:
Medmindre der foreligger en eksplicit tilladelse fra rettighedshaver, må
billederne ikke videredistribueres.

/Per

Fra : Kuruderu

Dato : 16-03-05 15:29

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> [...]
> Jeg ville umiddelbart tage det modsatte udgangspunkt:
> Medmindre der foreligger en eksplicit tilladelse fra rettighedshaver, må

Fordi jeg i min forrige post forudsatte at der _ikke_ var copyright på
materialet.

Kuruderu

Fra : SoftMan Brian

Dato : 17-03-05 22:49

"Kuruderu" <kuruderu@NOREPLYgmail.com> wrote in message

> Fordi jeg i min forrige post forudsatte at der _ikke_ var copyright på
> materialet.

For det første er der ikke noget der hedder "copyright" i dansk lovgivning,
vi har ophavsret.

For det andet fungerer den omvendt af hvad du formoder, man behøver ikke at
skrive at det ikke må kopieres, folk må kun kopiere hvis man skriver at de
må.

Man må således ikke bruge grafik eller billeder fra internettet, medmindre
der udtrykkeligt står at de er til fri afbenyttelse (forudsat at det har
værkshøjde, men det er en anden diskution).

Fra : Jimmy

Dato : 16-03-05 15:34

> Jeg ville umiddelbart tage det modsatte udgangspunkt:
> Medmindre der foreligger en eksplicit tilladelse fra rettighedshaver, må
> billederne ikke videredistribueres.

Det er da også klart det logiske.
Hvis man ønsker at låne billeder/grafik fra en hjemmeside, at man så som
udgangspunkt skal søge tilladelse til det hos rettigshaveren, og ikke at
rettighedshaver som skal sørger for gøre opmærksom på det hvis man ikke må.

Fra : Kuruderu

Dato : 16-03-05 15:38

"Jimmy" <nej@tak.til.spam> wrote in message

> [...]
> udgangspunkt skal søge tilladelse til det hos rettigshaveren, og ikke at
> rettighedshaver som skal sørger for gøre opmærksom på det hvis man ikke

Det er jo selvfølgelig korrekt.

Kuruderu

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-03-05 15:22

"H.S." <henrik@NOSPAMhstrading.dk> skrev i en meddelelse

> Det fremgår umiddelbart, ikke fra siden hvor billederne hentes - at der er
> copyright på noget som helst på siden.
> Ej heller billederne.

Men det er der pr. automatik ihvertfald i Danmark på fotografiske billeder.
De fleste andre typer billeder (feks. computergrafik) vil der også pr.
automatik være ophavsret på.

/Per

Fra : MooreHojer

Dato : 16-03-05 23:46

> [...]
>
> Bryder X nogen lovgivning ved at tage penge for at lave CD'en ?
> Bryder X nogen lovgivning ved at forære CD'en væk (med billederne på)

En god side at gå ind på er kulturministeriets side om ophavsret
www.infokiosk.dk

Her er et link til en "artikel" om at kopiere fra internettet:
http://infokiosk.dk/sw12415.asp

--
Moore Hojer