Uddele kopier af noget vist i fjernsynet
Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 15-03-05 16:03

Hej

Jeg har optaget en fodboldkamp (pokal-kamp mellem Fremad Amager og FC
København) i fjernsynet. Det blev sendt i 3+ den 6/3-2005. Der er flere
Fremad fans som ønsker at få en kopi af kampen. Er der nogle hinder for at
de kan få et kopi af mig, de skal kun betale 25 kroner for den blanke
DVD-skive som jeg brænder kampen på. Jeg tjener altså intet på det. Bryder
jeg nogle love eller krænker nogens ophavsrettigheder, specielt når jeg ikke
gør det for egen vindings skyld?

Hvis der er nogen hinder for det, hvad kan der så ske hvis jeg alligevel
skulle dele kopier af kampen ud?

Mvh

Emil

Fra : Brian Matzon

Dato : 15-03-05 18:35

Emil Jensen [2100] wrote:
> DVD-skive som jeg brænder kampen på. Jeg tjener altså intet på det. Bryder
> jeg nogle love eller krænker nogens ophavsrettigheder, specielt når jeg ikke
> gør det for egen vindings skyld?
Ja! Optagelser fra fjernsynet er privat. Du må ikke give dem videre. Jeg
mener faktisk også at du ikke må vise dem for andre hvis de er på besøg!
Men er ikke helt sikker...

> Hvis der er nogen hinder for det, hvad kan der så ske hvis jeg alligevel
> skulle dele kopier af kampen ud?
Diverse straffe, nok typisk bøde af en eller anden størrelse

/matzon

Fra : Søren Christensen

Dato : 15-03-05 19:52

"Brian Matzon" <brian@matzon.dk> skrev i en meddelelse
Bryder
> Ja! Optagelser fra fjernsynet er privat. Du må ikke give dem videre. Jeg
> mener faktisk også at du ikke må vise dem for andre hvis de er på besøg!
> Men er ikke helt sikker...

Jo han må godt vise det til andre. Han må bare ikke tage betaling for det.

Venligst

Fra : Brian Matzon

Dato : 15-03-05 21:31

Søren Christensen wrote:
> Jo han må godt vise det til andre. Han må bare ikke tage betaling for det.
Den er jeg ikke helt sikker på - kan ikke lige finde nogle §
Men ellers kunne jeg jo optage en Pay-Per-View kamp fra TV, invitere
alle venner på besøg efter kampen. Jeg er ret sikker på at optagelser er
til personligt brug.

/matzon

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-03-05 09:02

> [...]
> Men ellers kunne jeg jo optage en Pay-Per-View kamp fra TV, invitere alle
> venner på besøg efter kampen. Jeg er ret sikker på at optagelser er til

Det er sådan set ikke afgørende, om der er tale om en optagelse fra
fjernsynet eller noget andet (når vi snakker ophavsret).
Det afgørende er formen på kopien. Digitale kopier må kun anvendes til
personlig brug (hvilket nok omfatter privat visning i mindre sammenhænge med
et par venner feks.)
Andre kopier (feks. et VHS-bånd) må anvendes til privat brug, hvilket helt
sikkert også omfatter venneforevisningen og også udlån i begrænset omfang.

I tilfældet Pay-per-View kan der udover ophavsretten være indgået
supplerende aftaler mellem udbyderen og køberen som yderligere indskrænker
kopieringsmulighederne (som det er tilfældet med videoudlejning).

/Per

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 15-03-05 21:05

Brian Matzon <brian@matzon.dk> writes:

> Ja! Optagelser fra fjernsynet er privat. Du må ikke give dem
> videre. Jeg mener faktisk også at du ikke må vise dem for andre hvis
> de er på besøg! Men er ikke helt sikker...

Som jeg forstår §11 stk 3 i ophavsretsloven, så må man kun fremstille
nye ekesemplarer på baggrund af et eksemplar fremstillet af
ophavsretsmanden (eller med dennes tilladelse).

Altså må man ikke lave yderligere kopier af det eksemplar man (lovligt,
jvf. §12) har lavet ved at optage fra fjernsynet. Så problemet stopper
der.

(Hvis jeg misforstår §11 stk 3, så vil jeg meget gerne vide det ...
det virker ganske forstyrrende på mig at man ikke må konvertere mellem
formater efter at man første gang har optaget noget. Det virker som
om jeg misforstår den, da <URL:http://www.kum.dk/sw5386.asp> netop
specifikt siger at man ikke må kopiere en kopi *man har fået af andre* :)

Hvis optagelsen er digital (fx DVD), så må den kun bruges til
personligt brug for optageren og hans husstand. Dette inkluderer
fremvisning til en privat fest (det gør de i hvert fald for
musik-cd'er). Så du må gerne vise din optagelse for andre, men du
må ikke give den væk.

Hvis optagelsen er analog (fx VHS), så må den bruges til privat brug,
som så er bredere end personlig brug. Her må du gerne forære båndet
væk.

/L

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 15-03-05 22:32

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> wrote in message

> Hvis optagelsen er analog (fx VHS), så må den bruges til privat brug,
> som så er bredere end personlig brug. Her må du gerne forære båndet
> væk.

Hvorfor pokker skal det være _så_ indviklet.

Vh, Lars.

Fra : David T. Metz

Dato : 17-03-05 13:51

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> [...]
> der.
>
> (Hvis jeg misforstår §11 stk 3, så vil jeg meget gerne vide det ...

Det gør du - i den forstand at du tolker den for vidtgående. § 11 er en
del af de almene bestemmelser, men i denne tråd diskuteres en specifik,
privat sammenhæng. Som det fremgår af § 12 må enhver fremstille
eksemplarer til privat brug.

Jeg har selv tidligere troet at man generelt ikke måtte "tage en kopi af
en kopi", men det må man altså gerne.

Det følger derimod, som allerede nævnt af Per C. og som du fandt frem
til via Kum, af § 12 stk 2 nr 5 at digitale kopier kun må bruges af
fremstillerens husstand. Man må altså ikke engang optage en udsendelse
på dvd og forære eller låne denne ene optagelse til nogen uden for
husstanden.

> [...]
> om jeg misforstår den, da <URL:http://www.kum.dk/sw5386.asp> netop
> specifikt siger at man ikke må kopiere en kopi *man har fået af andre* :)

Kum roder lidt rundt i begreberne indimellem på den side.

David

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-03-05 00:21

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> writes:

> [...]
> en del af de almene bestemmelser, men i denne tråd diskuteres en
> specifik, privat sammenhæng. Som det fremgår af § 12 må enhver

Jeg antog at §11 stk 3 netop også galdt for §12, da den siger

"Når et værk anvendes i henhold til dette kapitel, er det ikke tilladt
at fremstille eksemplarer på grundlag af en gengivelse af værket i
strid med § 2" ...

hvorefter resten af kapitlet giver forskellige rettigheder til at lave
eksemplarar.

Men det glæder mig hvis du har ret :)

/L

Fra : David T. Metz

Dato : 18-03-05 10:11

> [...]

> strid med § 2" ...
>
> hvorefter resten af kapitlet giver forskellige rettigheder til at lave

Jo, men spørgsmålet er hvad "på grundlag af en gengivelse af værket i
strid med § 2" betyder.

Som ikke specielt kancelli- eller juridisk kyndig læser jeg det som at
man ikke må fremstille et eksemplar på baggrund af et (efter § 2)
ulovligt eksemplar/forlæg.

Den udlægning støtter jeg på de vejledninger der findes på
www.infokiosk.dk. Selvom de som antydet indimellem roder lidt rundt i
begreberne, så er substansen i fremstillingen at man gerne må kopiere
kopier.

Se fx:
http://www.infokiosk.dk/sw10503.asp

Pointen er nemlig at § 2 nævner at loven /indskrænker/ ophavsretten. En
af de mange indskrænkninger (kapitel 2 omhandler indskrænkninger) er
retten til at fremstille eksemplarer til privat brug af offentliggjorte
værker på visse betingelser som nævnt i § 12.

Et diskussionsemne den gang jeg var studerende var om man måtte tage en
kopi af en bog og så kopiere fra denne ("master"-)kopi. Som jeg fik det
udlagt dengang måtte man gerne, fx læsegruppevis gøre sådan. Masteren
måtte dog ikke blot gives til en der kopierede til en hel årgang - idet
der så ikke længere er tale om en "privat" brug.

David

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-03-05 21:18

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> writes:

> Jo, men spørgsmålet er hvad "på grundlag af en gengivelse af værket i
> strid med § 2" betyder.

Afgjort. Efter megen hovedkradsning valgte jeg den mest restriktive
fortolkning :)

> Som ikke specielt kancelli- eller juridisk kyndig læser jeg det som at
> man ikke må fremstille et eksemplar på baggrund af et (efter § 2)
> ulovligt eksemplar/forlæg.

Netop. Og hvis man *kun* læser §2, så er de kopier man laver jvf §12
jo ikke tilladte, det er de kun efter §12.

> [...]
> www.infokiosk.dk. Selvom de som antydet indimellem roder lidt rundt i
> begreberne, så er substansen i fremstillingen at man gerne må kopiere

Den er til gengæld ganske klar. Jeg vil gemme den, og herefter tro på
at man godt må kopiere kopier, bare kopierne selv er lovlige (og ikke
*kun* efter §2)

> [...]
> indskrænkninger) er retten til at fremstille eksemplarer til privat
> brug af offentliggjorte værker på visse betingelser som nævnt i § 12.

Ah, så fordi §2 *nævner* indskrækninger, uden at specificere dem, så
er eksemplarer fremstillet pga de senere specificerede indskrænkninger
også lovlige jvf §2. Det giver jo ligefrem mening :)

Tak for det! Nu vil jeg fluks kopiere nogle af mine kopier med god
samvittighed :)

/L

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-03-05 20:22

Scripsit Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com>

> Afgjort. Efter megen hovedkradsning valgte jeg den mest restriktive
> fortolkning :)

Jeg mener at huske at spørgsmålet er behandlet i kommentarerne til
ændringslovforslaget. Hvornår var det nu stykket blev indsat?

--
Henning Makholm "Monarki, er ikke noget materielt ... Borger!"