Brevhemmelighed
Fra : Tommy Jørgensen

Dato : 15-03-05 12:17

Hej Gruppe

Er et brev sendt til:

Firmanavn
Att. personnavn
Adresse
postnummer by

omfatte af loven om brevhemmelighed.

Tommy

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-03-05 12:54

Tommy Jørgensen wrote:
> Hej Gruppe
>
> Er et brev sendt til:
>
> Firmanavn
> Att. personnavn
> Adresse
> postnummer by
>
> omfatte af loven om brevhemmelighed.

Over for hvem? kiosken nede om hjørnet må selvfølgelig
ikke læse det, men firmaet er ikke nødvendigvis 3.person.

Spørger du fordi du har fået åbnet et privat brev på arbejdet?

JonB

Fra : jones_net

Dato : 15-03-05 13:10

"Tommy Jørgensen" <news@6566.dk> wrote in message
> Hej Gruppe
>
> Er et brev sendt til:
>
> Firmanavn
> Att. personnavn
> Adresse
> postnummer by
>
> omfatte af loven om brevhemmelighed.

Som jeg husker det, så er det stadig firmaets brev, men hvis der står
"Privat" eller "Personligt" eller lign. på kuverten, må firmaet ikke åbne
brevet.

/J
ikke jurist

Fra : JJ

Dato : 15-03-05 14:44

> Hej Gruppe
>
> Er et brev sendt til:
>
> Firmanavn
> Att. personnavn
> Adresse
> postnummer by
>
> omfatte af loven om brevhemmelighed.

Til info, på min arbejdsplads, bliver alle breve åbnet, så hvis du er
flyttet og lønsedlen kommer retur til firmaet, bliver den åbnet. Men mener
nu ikke der står noget om personlig eller ligende på brevet. Dog er brevet
ikke stilet til firmaet...

vh
jj

Fra : Carsten Holck

Dato : 15-03-05 15:11

JJ said the following on 15-03-2005 14:44:

> [...]
> nu ikke der står noget om personlig eller ligende på brevet. Dog er brevet

Hvis det er et brev der kommer retur, er det jo et brev til Firmaet (der
jo var afsenderen, og nu modtageren)

/carsten

Fra : Carsten Holck

Dato : 15-03-05 15:10

Tommy Jørgensen said the following on 15-03-2005 12:17:
> Hej Gruppe
>
> Er et brev sendt til:
>
> Firmanavn
> Att. personnavn
> Adresse
> postnummer by
>
> omfatte af loven om brevhemmelighed.

Ja det er jo et brev til Firmaet (att. er en markering af hvem i firmaet
der kunne være den hensigtsmæssige modtager)

Tilsvarende er et brev til:

Personnavn
Firmanavn
Adresse
postnummer by,

et brev til Personnavn, Hvis firmaet har en politik om at man ikke vil
acceptere at medarbejderne modtager "privat" post må de returnere det
til afsenderen, men de må formelt ikke åbne det (uden Personnavn's
tilladelse).

/carsten

Fra : pm

Dato : 15-03-05 23:09

"Carsten Holck" > Tilsvarende er et brev til:

> [...]
> acceptere at medarbejderne modtager "privat" post må de returnere det
> til afsenderen, men de må formelt ikke åbne det (uden Personnavn's

Dette svar er korrekt, men ved rækkefølgen Firmanavn, personnavn, adresse
osv SKAL der
anføres PRIVAT, hvis brevhemmeligheden skal efterkommes.

Altid en god ide at anføre PRIVAT, mange firmaer åbner al post på centralt
hold og distribuerer
i mapper.

PM

Skulle skaden ske, at en udenforstående kommer til at læse brevet,
PERSONLIGT, er denne underlagt loven om
brevhemmelighed, med mindre brevet indeholder oplysninger som viser ulovlige
forhold. Brevet skal i sådanne tilfælde viderebefordres til nærmeste
områdeansvarlige/overordnede og indholdet må ikke omtales til
andre..udenforstående

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-03-05 04:59

pm wrote:

> Dette svar er korrekt, men ved rækkefølgen Firmanavn, personnavn,
> adresse osv SKAL der
> anføres PRIVAT, hvis brevhemmeligheden skal efterkommes.

Hvor står det henne?

> Altid en god ide at anføre PRIVAT, mange firmaer åbner al post på
> centralt hold og distribuerer
> i mapper.

Helt enig.

> Skulle skaden ske, at en udenforstående kommer til at læse brevet,
> PERSONLIGT, er denne underlagt loven om
> brevhemmelighed,

Hvad er det for en lov?

> [...]
> ulovlige forhold. Brevet skal i sådanne tilfælde viderebefordres til
> nærmeste områdeansvarlige/overordnede og indholdet må ikke omtales til

Spændende, hvor står det henne?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-03-05 09:09

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev:

> Dette svar er korrekt, men ved rækkefølgen Firmanavn, personnavn,
> adresse osv SKAL der
> anføres PRIVAT, hvis brevhemmeligheden skal efterkommes.

Nej det skal der ikke.
Men hvis der på et brev står privat og en anden i firmaet alligevel
åbner det vil det være nemmere at få straffet den pågældende for at
have tilegnet sig indholdet uberettiget.

Øh? Nej. Hvor får du det fra?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : pm

Dato : 18-03-05 00:30

Jeg referer til postale retningsliner som de er udstukket til offentlige
myndigheder og større virksomheder.
Godt nok år tilbage da man tog tingene mere højtideligt

Om brevhemmelighed henvises yil Google

Men der er nu en del filurligheder... vidste I at et ikke stemplet frimærke
( påsat brev) ikke må
fjernes for genbrug ??
Vidste I, at afsenderen er den retmæssige ejer af forsendelsen indtil
ilægning i modtagerens postkasse?
Man kan eller skal stå ved modtagerens dør og mod behørig legitimation få
brevet udleveret til sig
selv, dette hvis man har fortrudt indhold eller lignende

Og skal lige pege på, at mange virksomheder med postbox bruger forkert
adresse efter forskrifterne
forståes

Ved postboks skal adressen retteligt anføres således

Firma
Postboks zzx
postnr By

Ikke mange som ved det, nu ved I det

PM

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 09:01

> Jeg referer til postale retningsliner som de er udstukket til offentlige
> myndigheder og større virksomheder.
> Godt nok år tilbage da man tog tingene mere højtideligt
>
> Om brevhemmelighed henvises yil Google

Super henvisning, enkel, nem og overskuelig.
Der er ingen lov om brevhemmelighed det er den af straffeloven.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-03-05 11:53

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev:

> Jeg referer til postale retningsliner som de er udstukket til
> offentlige myndigheder og større virksomheder.

Øh? Hvor relevant er det lige det er i dk.videnskab.jura

> Godt nok år tilbage da man tog tingene mere højtideligt
>
> Om brevhemmelighed henvises yil Google

Når. Jeg vil istedet henvise til Straffelovens §263.

> Ikke mange som ved det, nu ved I det

Det er vi sørme glade for.

--
Morten http://miljokemi.dk