Ekstranøgle til lejlighed
Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 13-03-05 18:47

Hej.

Kan I fortælle mig lidt om, hvad man gør, hvis man ved, at en person har
en kopi af nøglen til sin lejlighed, men personen ikke vil aflevere nøglen?

Jeg har det problem, at den person som har boet i min lejlighed før jeg
har skrevet til mig, at hun har en ekstranøgle, men da hun selv har fået
fremstillet kopien agter hun ikke at aflevere den.

Er jeg nu tvunget til at skifte låsene?

--
Thomas Damgaard Nielsen - http://thomasdamgaard.dk
"Det er i hvert fald i størrelsesordenen 1000 eller flere om året der

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 13-03-05 18:54

> Hej.
>
> Kan I fortælle mig lidt om, hvad man gør, hvis man ved, at en person har
> en kopi af nøglen til sin lejlighed, men personen ikke vil aflevere
> nøglen?

Nøgler er en del af lejligheden, så de skal overdrages til den nye ejer.

> Jeg har det problem, at den person som har boet i min lejlighed før jeg
> har skrevet til mig, at hun har en ekstranøgle, men da hun selv har fået
> fremstillet kopien agter hun ikke at aflevere den.

De er som sagt en del af lejligheden, så hvis de håndører virkelig havde
betydet noget for hende skulle hun have indføjet prisen på kopiering af
nøglen i salgskontrakten. Men det er vist urealistisk.

> Er jeg nu tvunget til at skifte låsene?

Under alle omstændigheder er det vist en god idé med den sælger du har mødt
?

Mvh

Emil

Fra : Hoho

Dato : 13-03-05 21:37

On Sun, 13 Mar 2005 18:54:16 +0100, "Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>Nøgler er en del af lejligheden, så de skal overdrages til den nye ejer.

Det normale er at de afleveres til udlejer ved flytning.
Det må så være udlejer der må bede om de ekstranøgler den tidligere lejer har
fået fremstillet.
Rent teknisk er den gamle lejer ikke fraflyttet før alle nøgler er afleveret og
jeg mener udlejer er i sin ret til at forsinke udsendelse af en evt. endelig
fraflytningsopgørelse.
Mon ikke en udlejer kunne fås til at udskifte låsen og sende regningen til den
gamle lejer ?
Det kan også være en mangel ved lejemålet at der mangler en nøgle så låsen skal
udskiftes. På den måde skal den nye lejer ikke betale for udskiftningen.

Fra : Holst

Dato : 13-03-05 19:13

Thomas Damgaard Nielsen wrote:

> [...]
> har skrevet til mig, at hun har en ekstranøgle, men da hun selv har fået
> fremstillet kopien agter hun ikke at aflevere den.

Nøglerne er en del af lejligheden og skal afleveres. Det fremgår vist
normalt også af lejekontrakten, at alle nøgler samt kopier skal
afleveres. Det erindrer jeg at have læst engang.

> Er jeg nu tvunget til at skifte låsene?

Du kan jo gøre, hvad du har lyst til.

Selvom hun måtte aflevere nøglen, så er det jo ikke nogen garanti for,
at hendes mor eller ekskæreste eller hvad ved jeg også har en kopi af
nøglen.

Personligt vil jeg til enhver tid få skiftet lås, når jeg flytter ind i
en ny bolig. Og husk lige på, at låsen som sådan ikke skal skiftes. Den
kan højst sandsynligvis stilles om, så den kun kan bruges med et nyt sæt
af nøgler. Tal med dine lokale låsesmed om det. Det koster næppe mere
end nogle få hundrede kroner. Jeg mener, at jeg betalte næsten 1000 kr.
for en håndfuld år siden for at få stillet låsen om på hoveddøren og sat
en hel ny lås på køkkendøren, så selve omstillingen af hoveddørslåsen
har næppe kostet mere end et par hundrede kroner.

Fra : Henning

Dato : 13-03-05 20:07

>Er jeg nu tvunget til at skifte låsene?
Du kan nøjes med at få dem lagt om - det koster ~100,-/stk hvis du
selv piller cylinderen ud og tager med til låsesmede.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : News - [6400]

Dato : 13-03-05 23:23

Du kan i SILVAN eller i dit lokale byggemarked købe en cylender med
tilhørende 3 nøgler
til den nette sum af ca. 300 kr. så er du jo sikker på at ingen har adgang
til dit hjem.

/ Qbic

Fra : pm

Dato : 14-03-05 00:49

"News - [6400]" <news1@ringparken.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilhørende 3 nøgler
> til den nette sum af ca. 300 kr. så er du jo sikker på at ingen har adgang

Skift låsen ud og bliv sikker i din sag om mulig fremmed indtrængen

Men du ka lave en lille krølle

Hun har skriftligt orienteret dig om at hun har en nøgle

Du skriver så til hende, at såfremt du får indbrud i lejligheden ikke vil
tøve med
at oplyse politiet om, at hun har en nøgle og dermed en mulig gerningsmand.
Husk at beklage situationen -)

Så ka hun, hvis ellers et tænkende væsen, i al evighed gå rundt og håbe du
ikke får
indbrud

Men skift låsen under alle omstændigheder, der har sikkert boet andre før
hende og nøgler ka være
i omløb

PM