Hvem skal erstatte
Fra : Helle

Dato : 12-03-05 11:52

En mor og en far er skilt. Bor i samme by, og når børnene skal på weekend
henter han dem på cykel (de køre på deres ) Den ene cykel går i stykker
mens de er hos deres far. Hvem skal erstatte den.
Venlig hilsen Helle

Fra : Allan Riise

Dato : 12-03-05 11:59

"Helle" <hk.n@nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> henter han dem på cykel (de køre på deres ) Den ene cykel går i stykker
> mens de er hos deres far. Hvem skal erstatte den.

Hvis ikke der er tale om direkte hærværk fra faderens side, så..
Det skal mor, bl.a. derfor at hun får børnebidrag!

Du kan jo se det på denne måde.
Børnene skal på cykeludflugt med skolen, cyklen går i stykker!
Skal skolen betale?

Nej, det er den der har forældremyndigheden, selvf.

Allan Riise

Fra : Helle

Dato : 12-03-05 12:31

"Allan Riise" <familien_riise@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Skal skolen betale?
>
> Nej, det er den der har forældremyndigheden, selvf.

Kan godt se hvad du mener men det er faderen der skal betale transporten. Så
burde cyklerne måske blive hjemme. De fik dem med for at gøre det nemmere
for deres far. Hvad så hvis de blir stjålet?

Venlig hilsen
Helle

Fra : Allan Riise

Dato : 12-03-05 12:38

> [...]
> burde cyklerne måske blive hjemme. De fik dem med for at gøre det nemmere
> for deres far. Hvad så hvis de blir stjålet?

At han skal betale transporten, er til og fra hjemmene.
At I er blevet enige om at cykle, betyder bare at han skal betale hvad det
koster at cykle, nemlig ingenting.
Bliver de stjålet er det et forsikringsspørgsmål, og der er 2 muligheder.
Enten har faderen en forsikring der dækker, ellers har du, og er der ingen
forsikring, så er det igen den der har den fulde forældremyndighed der må
betale, hvis man ønsker at barnet skal have en cykel!
Men jeg synes at det er et mindre problem, en cykel kan da ikke koste en
bondegård at få lavet, slet ikke med tanke på at hvert barn får lidt over
900.- pr. måned i børnebidrag, så mon ikke denne problemstilling bunder i
andre forhold, hvis det tillades denne sidekommentar!?

Allan Riise

Fra : Helle

Dato : 12-03-05 12:47

> [...]
> 900.- pr. måned i børnebidrag, så mon ikke denne problemstilling bunder i
> andre forhold, hvis det tillades denne sidekommentar!?

Nå ja. glemte helt hvor mange penge man som enlig mor får. Problemet er at
cyklen ikke kan laves ifølge cykel smeden. Måske betyder en ny cykel ikke
meget for dig, men for mig gør det. Hvis jeg har ansvaret for andres ting og
de går i stykker må jeg da osse erstatte det. Venlig hilsen
Helle

Fra : Allan Riise

Dato : 12-03-05 12:54

> [...]
> og
> de går i stykker må jeg da osse erstatte det. Venlig hilsen

Helle, der bor en enlig mor, med 3 børn, dør til dør med mig, hun har et
større rådighedsbeløb, på bistand, end jeg, min kone og vores 3 børn.
Forhøjet overførselsindkomst, knap 12.000.- boligsikring knap 2.100, børne
bidrag, sat pr.md. 3600.- er lig med 17.700.- efter skat..
Derudover er der fripladser over hele linien, og da hendes husleje er den
samme som vores, ligeså de faste udg. så ved jeg at hun har over 9.000.- i
rådighedsbeløb pr.md.
Uagtet at du skulle arbejde, vil du stadig have et større beløb end de
fleste par har, især hvis de er barnløse.

Allan Riise

Fra : Helle

Dato : 12-03-05 13:04

> [...]
> Uagtet at du skulle arbejde, vil du stadig have et større beløb end de
> fleste par har, især hvis de er barnløse.

Ja så har jeg valgt et forkert job kan jeg se.
Jeg er ufaglært fabriksarbejder på mindste løn.
Og jeg må sige at jeg ikke syntes at det er noget stort beløb jeg får fra
deres far.
Jeg har ca 4000 kr om måneden til mig og mine to børn.
Jeg klager ikke men er ved at være træt af at høre hvor dyrt det er for de
stakkels fædre.
1000 kr om måneden for at have et barn er ikke meget.

Venlig hilsen
Helle

Fra : Holst

Dato : 12-03-05 13:18

Helle wrote:

> Jeg klager ikke men er ved at være træt af at høre hvor dyrt det er for de
> stakkels fædre.
> 1000 kr om måneden for at have et barn er ikke meget.

Han har det jo også kun barnet par weekende hver måned.

Fra : Helle

Dato : 12-03-05 13:24

"Holst" <newsfeb05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Han har det jo også kun barnet par weekende hver måned.

Nej har børn når han vil. ikke min skyld han ikke vil se dem.
Man har vel osse sine børn selvom man ikke ser dem.Han valgte selv at få
børn. Kan jeg ikke få ondt af.
Venlig hilsen
Helle

Fra : phk

Dato : 17-03-05 13:31

> [...]
> stakkels fædre.
> 1000 kr om måneden for at have et barn er ikke meget.

Vi andre fædre er trætte af at høre hvor lidt enlige mødre har. Du skriver
du har 2 børn, hvis det er med den samme fader koster det som udgangspunkt
ham 2.000 kr. om måneden uden at han får noget for det overhovedet. Dertil
kommer udgifter når han har børnene.

Du starter hver måned med et overskud på faderens 2.000 kr. +
børnefamilieydelse (1600-2200 kr. afhængig af børnenes alder) + 700-800 kr.
pr. måned i ordinært børnetilskud. Du starter altså hver måned med 4.500 kr.
Det koster faderen MINIMUM 2.000 kr. om måneden. For at I skal deles om
udgifter skal det altså koste dig 6.500 kr. hver eneste måned før det koster
dig det samme som det koster faderen.

Enlige mødre kan godt stikke piben ind. De får i hoved og røv og alligevel
brokker I jer :( Kan faderen få forældremyndigheden hvis han ønsker det? I
langt de fleste tilfælde NEJ!

Undskyld for dette meget lidt juridiske indlæg. Men det skulle bare ud på en
eller anden måde.

--
Per, Esbjerg

Fra : Anja

Dato : 13-03-05 12:00

"Allan Riise" <familien_riise@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Helle, der bor en enlig mor, med 3 børn, dør til dør med mig, hun har et
> større rådighedsbeløb, Allan Riise

Sikken en argumentation - hvad har det med Helle at gøre?

Anja

Fra : Allan Riise

Dato : 13-03-05 12:11

"Anja" <salgxxx@holdum.dk> skrev i en meddelelse

> Sikken en argumentation - hvad har det med Helle at gøre?

At det burde være muligt for hende at købe en cykel til 500.-, og så kan hun
tage problematkken med faderen bagefter, jeg tænker jo på børnene, ikke på
hverken Helle eller hendes X!
Vi er vel enige om at hun kan få, hvis ikke hun har, fripladser og
børnebidrag, højst sandsynligt med tilskud, da hun er alene med et
lavtlønsjob, og så er der jo også familieydelsen, + hun får boligsikring.
Så min pointe er at man med de penge, *burde* kunne rive 500.- af budgettet,
ellers er man, undskyld mig, ikka ansvarlig finansielt.

Allan Riise

Fra : Henning

Dato : 13-03-05 13:27

On Sun, 13 Mar 2005 12:11:03 +0100, "Allan Riise"
<familien_riise@adslhome.dk> wrote:

>"Anja" <salgxxx@holdum.dk> skrev i en meddelelse

>At det burde være muligt for hende at købe en cykel til 500.-, og så kan hun

Problemet ved at købe (endnu) en cykel til 500,- er, at den heller
ikke kan repareres når den tid kommer. Køb en "rigtig" cykel hos
cykelhandleren, køb evt. en brugt kvalitetscykel. Jeg ved god man kan
få 25 gear og mountainbike til 500,- men de holder ikke i længden!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Anja

Dato : 13-03-05 14:06

> [...]
> Så min pointe er at man med de penge, *burde* kunne rive 500.- af
> budgettet, ellers er man, undskyld mig, ikka ansvarlig finansielt.

Jeg vil medgive at hun burde kunne finde 500 kr i sit budget men jeg kan
ikke se samligningen med din nabo.
Desuden mindes jeg at en "Helle" lige omkring jul spurgte om råd da hendes
ex-mand havde misbrugt hendes underskrift og været i fogedretten uden hendes
vidne. Hvis dette er samme person kan jeg dælme godt forstå hvis hun har
behov for hjælp.

Anja

Fra : Allan Riise

Dato : 13-03-05 15:01

> [...]
> hendes ex-mand havde misbrugt hendes underskrift og været i fogedretten
> uden hendes vidne. Hvis dette er samme person kan jeg dælme godt forstå

Så er det hvad hun skal spørge om, jeg er ikke tankelæser!

Allan Riise
( Som selv har kone og 3 små børn )

Fra : Anja

Dato : 14-03-05 04:53

> [...]
.. Hvis dette er samme person kan jeg dælme godt forstå

> Så er det hvad hun skal spørge om, jeg er ikke tankelæser!

Nej det var ikke hvad hun spurgte om nu men det beretter om en skilsmisse
hvor det ikke er gået helt nemt til. Dette også i forhold til om hun "bare"
er endnu en som ripper manden.

Anja

Fra : Holst

Dato : 12-03-05 13:09

Helle wrote:

> [...]
> meget for dig, men for mig gør det. Hvis jeg har ansvaret for andres ting og
> de går i stykker må jeg da osse erstatte det.

Hvis du nu lånte min bil for at køre til bageren og købe brød, ville du
så også synes, at det var rimeligt, at du skulle betale 20.000 kr. for
et ny motor, blot fordi motoren lige fandt på at brænde sammen, da du
lånte bilen?

Nej vel.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-03-05 15:28

> [...]

> meget for dig, men for mig gør det. Hvis jeg har ansvaret for andres ting

En cykel skal søreme gå meget i stykker, før den ikke kan reparares, og selv
da kan man sikkert svejse den.

Kommer du forbi 2700, så skal jeg gerne reparere cyklen for dig gratis, hvis
det ellers er muligt. Dog må du selv afholde evt. reservedele.

Claus

Fra : Helle

Dato : 12-03-05 17:59

> [...]
hvis
> det ellers er muligt. Dog må du selv afholde evt. reservedele.

HI hi sgu sødt af dig. Men har haft en cykel smed til at kigge på den. Den
ene pedal arm falder af hele tiden. Har få sat en ny på men den vil ikke
holde. Cykel smeden kunne ikke gøre mere desværre.
Har nu tænkt mig at prøve at få fat i en brugt til ham.
Mange tak for tilbudet.
MVH Helle

Fra : Allan Riise

Dato : 12-03-05 18:05

> [...]
> holde. Cykel smeden kunne ikke gøre mere desværre.
> Har nu tænkt mig at prøve at få fat i en brugt til ham.

En ny i Brugsen eller Harald Nyborg koster 500.-

Allan Riise

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-03-05 00:11

> [...]

> holde. Cykel smeden kunne ikke gøre mere desværre.
> Har nu tænkt mig at prøve at få fat i en brugt til ham.

Det var så lidt. Smeden gider nok ikke rode med det, han vil hellere sælge
dig en ny.

Alting kan laves, hvis man er opsat på det..

Claus

Fra : Holst

Dato : 12-03-05 12:48

Allan Riise wrote:

> [...]
> forsikring, så er det igen den der har den fulde forældremyndighed der må
> betale, hvis man ønsker at barnet skal have en cykel!

Det vil være det normale at forvente, at den forælder, der har den fulde
forældremyndighed, også er den forælder, der betaler for en forsikring
dækkende barnets indbo, herunder cyklen. Det er jo blandt andet det,
forælderen modtager børnebidraget til.

I de fleste tilfælde vil børnenes indbo også være dækket af forældrens
egen indboforsikring, indtil de fylder 21 år eller så.

Om faderens indboforsikring også vil dække børnene, når det nu er
moderen, der har den fulde forældremyndighed, ved jeg ikke.

Enig.

Fra : Helle

Dato : 12-03-05 12:42

> [...]

> Venlig hilsen
> Helle
> >
> Vil da også lige sige at begge har forældremyndighed.
Børnepengene skal ikke dække transport til deres far.
Venlig hilsen
Helle

Fra : Allan Riise

Dato : 12-03-05 12:48

> Så

> Børnepengene skal ikke dække transport til deres far.
> Venlig hilsen

Det gør de heller ikke!
Børnebidrag skal dække udgifter til børnene, tøj, mad, gaver, Playstation og
spil dertil, cykler, transport til og fra skole, o.s.v.

Allan Riise

Fra : Holst

Dato : 12-03-05 13:10

Helle wrote:

> Børnepengene skal ikke dække transport til deres far.

Nej, men så må du jo lade være med at give børnene cyklerne med. Det
ville være småligt, men sådan er mange skilsmisseforældre desværre.

Fra : Holst

Dato : 12-03-05 12:44

Helle wrote:

> Kan godt se hvad du mener men det er faderen der skal betale transporten.

Så må moderen jo sige, at de ikke må bruge børnenes cykler til den
transport, hvis hun ikke vil betale udgifterne til reparation skulle
cyklen gå i stykker på vej til faderen.

Man skal jo også lige huske på, at cyklen lige så vel kunne gå i stykker
en af alle de dage, hvor moderen har barnet.

> Hvad så hvis de blir stjålet?

Så har moderen vel en indboforsikring, der dækker det?!

Fra : Helle

Dato : 12-03-05 12:55

> en af alle de dage, hvor moderen har barnet.

> Så har moderen vel en indboforsikring, der dækker det?!
> Mange tak for svarene.

Nej har ikke råd til inboforsikring.
Vil da tænke mig godt om inden jeg lader dem få noget med igen. Har været
lidt dum måske ved at lade ham ha gratis transport al den tid. Vil lade
deres cykler blive hjemme i fremtiden. De har meget brug for dem til skole.
Venlig hilsen
Helle

Fra : Holst

Dato : 12-03-05 13:12

Helle wrote:

> Nej har ikke råd til inboforsikring.

Ja, man høster jo som man sår.

> [...]
> deres cykler blive hjemme i fremtiden. De har meget brug for dem til skole.

Er du ikke lidt smålig nu.

At cyklen gik i stykker på vej over til faderen, er jo et rent tilfælde.
Var cyklen ikke gået i stykker der, så var den nok gået i stykker på vej
til skole på tirsdag.

Men du kan jo også tilbyde faderen den fulde forældremyndighed, for så
er cyklen jo pludselig hans problem ...

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-03-05 20:16

Helle wrote:

-snip-

> Nej har ikke råd til inboforsikring.

tsk. tsk. Ja, altsammen er jo faderens skyld.

> [...]
> deres cykler blive hjemme i fremtiden. De har meget brug for dem til skole.

Hold kæft hvor barnligt... Den cykel ville være gået i stykker
alligevel... tsk. tsk...

Det undrer mig faktisk slet ikke at du er på mindsteløn, nu jeg har læst
en del af dine indlæg.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : J.K.Arning

Dato : 12-03-05 13:55

On Sat, 12 Mar 2005 12:30:38 +0100, Helle in newsgroup dk.videnskab.jura
wrote:

> Kan godt se hvad du mener men det er faderen der skal betale transporten. Så
> burde cyklerne måske blive hjemme. De fik dem med for at gøre det nemmere
> for deres far. Hvad så hvis de blir stjålet?

Det er ikke videre juridisk men jeg personligt mener at hvis man er så
smållig bør man blive steriliseret og ikke sætte børn i verden.

Det er virkeligt rystende hvor lavt folk synker efter en skilsmisse.

og så kan i ellers brokke jer over OT og fundatser til i kvæles i det.

--
Regards
J.K.Arning :: 12-03-2005 13:52:47 :: http://arning.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 12-03-05 12:58

On Sat, 12 Mar 2005 11:51:46 +0100, "Helle" <hk.n@nakskovnet.dk>
wrote:

>En mor og en far er skilt. Bor i samme by, og når børnene skal på weekend
>henter han dem på cykel (de køre på deres ) Den ene cykel går i stykker
>mens de er hos deres far. Hvem skal erstatte den.
En cykel der "går i stykker" skal vel ikke erstattes, den skal vel
repereres ?

Hvis der er tale om hærværk, skal den der har begået hærværket betale.
Hvis gerningsmanden ikke findes kan det være at en evt.
indboforsikring dækker reperation. Hvis ingen forsikring findes er der
kun cyklens ejer til at betale.

Hvis lille Peter på 5 år ikke lige har penge nok, må andre jo betale
for ham, hvis han skal kunne cykle igen.

En fornuftig løsning er at Far og Mor betaler hver 50%.

Nu er der jo nok tale om en konflikt ?
Det lugter af at mor vil have at far skal betale.
Der mangler mange små detaljer, og ærlig talt, så høre sagen nok mere
til i "familierådgivningen" end i "Jura" afdelingen.

/Hans

Fra : Holst

Dato : 12-03-05 13:13

Hans Kjaergaard wrote:

> Nu er der jo nok tale om en konflikt ?
> Det lugter af at mor vil have at far skal betale.
> Der mangler mange små detaljer, og ærlig talt, så høre sagen nok mere
> til i "familierådgivningen" end i "Jura" afdelingen.

Juraen er vel klar nok. Moderen skal betale repationen af cyklen eller
indkøb af en ny cykel. Det er blandt andet det, børnebidraget skal dække.

Resten hører nok mere hjemme i dk.familie.barn.

Fra : BPF

Dato : 12-03-05 13:13

Som udgangspunkt den der har forvoldt skaden.

Hvis det er et hændeligt uheld og skaden ikke er forvoldt ved forsætlig
eller uagtsom adfærd, eller hvis barnet selv har forsaget skaden, er der
som udgangspunkt ikke nogen ansvarsgrundlag og dermed ingen der skal
erstatte det lidte tab. Jeg forudsætter her at skaden ikke er dækket af
en forsikring.

Med andre ord, hvis skaden er sket ved et hændeligt uheld (med visse
undtagelser, f.eks. ved færdselsuheld osv.) er spørgsmålet om hvem der
skal betale regningen ikke juridisk, forstået på den måde at der ikke er
nogen der er _forpligtet_ til at betale. Spørgsmålet om betalingen vil
så bero på hvad I selv finder ud af mellem jer.

Hvis ingen af jer vil betale, så får barnet ikke repareret sin cykel.

Mvh,
BPF

Fra : Helle

Dato : 12-03-05 13:30

Hvis ingen af jer vil betale, så får barnet ikke repareret sin cykel.

> Mvh,
> BPF

Tak for svarene. troede nok at han havde ansvaret. Er blevet klogere.
Havde jo nok håbet at han ville betale det halve. Må se om jeg ikke kan
opdrive en brugt til ham.
Venlig hilsen
Helle

Fra : Peter

Dato : 12-03-05 15:14

"Helle" <hk.n@nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
.. Må se om jeg ikke kan
> opdrive en brugt til ham.
> Venlig hilsen
> Helle

Jeg mener at Harald Nyborg ind imellem har tilbud på børnecykler helt ned
til omkring kr. 500. Det får man nu ikke repareret meget cykel for. Hvordan
kvaliteten så er, ved jeg ikke, men de er da dækket af reklamationsret i to
år, så helt galt kan det vel ikke gå.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-05 20:01

Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:4232f90d$0$179

> [...]
Hvordan
> kvaliteten så er, ved jeg ikke, men de er da dækket af reklamationsret i

Vi har en enkelt HN cykel + et par billige cykler fra Bilka. Kvaliteten er
ok. Børn vokser som regel også fra cyklerne i løbet af et par år, så længere
behøves de jo ikke at holde. Nogle af vores børnecykler har dog holdt fint i
4 år.

Nogle genbrugspladser har også cykler stående til fri afhentning....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-03-05 14:46

> [...]

> henter han dem på cykel (de køre på deres ) Den ene cykel går i stykker
> mens de er hos deres far. Hvem skal erstatte den.

Da det er barnet's cykel, så er det naturligvis den forældre, som har
forældremyndigheden. Det er vel i princippet ligegyldigt, hvor cyklen
befinder sig, når den går i stykker, og blot fordi faren er i nærheden,
bliver det ikke hans ansvar.

Claus

Fra : News - [6400]

Dato : 13-03-05 23:58

Hvad er der galt med en cykel.

Du kan da vel ikke forlange at faderen til børnene skal til at betale ekstra
for at få
lov til at se sine unger, og ikke tage dem med på deres egen cykler, der må
stikke noget andet under her.

Du skal selvfølgelig betale for at dine børn har en cykel i forsvarlig
stand, og ikke tænke så meget på
hvordan du kan undlade at sammenarbejde med din Ex.

Du får jo penge lige netop til dette formål, og ganske rigtig kan du da nok
se at du må spare andre steder
da du med dine tilskud, og ydelser har en indtægt som du selv med dit
lavlønnet arbejde sagtens kan få
tilsidesat penge til en ny cykel, der må stikke noget andet under.

Nå men tilbage til din cykel.

Det er da klart at en cykelsmed gerne vil "give" dig en ny cykel, men prøv
at gå til den nærmeste fabrik
hvor du ved der svejses, der kan din unges pedal blive sat fast permanent,
og vil garanteret holde til du har råd til
at indkøbe ny cykel til barnet.

Allans forskellige beløb er garanteret meget godt udregnet, se selv efter,
og er du utilfreds med afgørelsen, så
vil jeg som andre skriver til dig overgive forældremyndigheden til børnenes
far, så skal du se hvordan det er
at blive plukket, du vil blive meget fattig, så husk det før du begynder
bruge dine kvindelige homoner til andet
end at give dine børn en god hverdag.

/ Qbic

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-05 07:38

"News - [6400]" <news1@ringparken.dk> skrev i en meddelelse news:4234c587

> [...]
> hvor du ved der svejses, der kan din unges pedal blive sat fast permanent,
> og vil garanteret holde til du har råd til

En mekaniker kan også godt svejse pedallen fast, så det holder.
Vi fik svejset pedallen fast, på vores datters første cykel og det holder
endnu 2 år efter.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Helle

Dato : 14-03-05 19:05

> [...]
> henter han dem på cykel (de køre på deres ) Den ene cykel går i stykker
> mens de er hos deres far. Hvem skal erstatte den.

Ville jo bare ha svar på hvem der var ansvarlig for cyklen, og det har jeg
fået.
Så kan det i grunden være lige meget om vi begge havde røven fuld af penge.
( kan jeg slet ikke se kommer sagen ved) men tak for de mange svar der er
kommet.
Ps. er den Helle der skrev ved jule tid.
MVH Helle