IT lærer
Fra : Long Nguyen

Dato : 11-04-05 11:46

Hej
Da jeg har en baggrund som datamatiker, synes jeg selv at det vil være
oplagt at undervise i IT. Så jeg vil gerne høre om det er muligt at vælge IT
som fag på uddannelsen, eller om det er noget man søger om, når man engang
er blevet ansat på en skole. Eller hvordan?

mvh
Long Nguyen

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 11-04-05 17:58

"Long Nguyen" <longsen@longsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> IT som fag på uddannelsen, eller om det er noget man søger om, når man
> engang er blevet ansat på en skole. Eller hvordan?

Der er ingen fag, der hedder IT i folkeskolen - IT skal indgå i alle skolens
fag og der er så mulighed for et valghold på 2 ugentlige lektioner. Desuden
efteruddannes lærerne ved at tage det pædagogiske it-kørekort, hvilket
betyder at det er fuldkommen ligegyldigt om du har it-kompetencer i
forvejen. Du kan naturligvis drage nytte af dit evt. kendskab til computere
under en sådan uddannelse, men pædagogikken kan du ikke få ved at være
datamatiker - det kræver stadigvæk en officiel uddannelse.

På seminarierne indgik IT en gang som et obligatorisk kursus -jeg ved ikke
om det er tilfældet længere, men i skolen er det altså ikke et selvstændigt
fag bortset fra det ovennævnte.

--
ahw

Fra : MVP

Dato : 11-04-05 19:14

"Arne H.Wilstrup" <dufaardenikke@atse.invalid> skrev i en meddelelse

> På seminarierne indgik IT en gang som et obligatorisk kursus -jeg ved
> ikke om det er tilfældet længere -

Det er det ikke, men der tilbydes et frivilligt "EDB kursus" af den
tilknyttede pædagogiske IT medarbejder.
Min erfaring er dog, at mange skoler gerne vil have IT-kyndige lærere, men
som du nævner, er det intet undervisningsfag - der ligger blot en potientiel
økonomisk besparelse for administrationen at have sådan en person ansat på
skolen.

Se evt de udbudte fag i aardassem regi her:
http://www.aardassem.dk/laererudd/fag.htm

/Mads

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 15-04-05 21:59

IT som liniefag findes ikke, men på Aalborg seminarium indgår IT i større
eller mindre grad i alle fag. Der er fornyligt oprettet et
multimedieværksted som er ganske veludstyret (og jeg ved hvad jeg snakker
om). Derudover er der en stor vilje på stedet til at indvolvere de
studerende i IT-arbejde, selvom jeg må konstatere at seminariets politik
omkring at de studerende skal oprette en IT-portefølje istedet for at tage
pædagogisk IT-kørekort efter min mening har spillet fallit.

Mvh Thomas

PS: som jeg kan se der er andre der skriver, så er jeg også overbevist om at
skolerne ønsker ansatte med mere omfattende IT-kompetencer. Jeg er sikker på
at IT vil blive inddraget i langt højere grad end nu, om blot få år.

Fra : Anita

Dato : 15-04-05 22:24

Thomas Smedebøl wrote:

Hej Thomas

> [...]
> seminariets politik omkring at de studerende skal oprette en
> IT-portefølje istedet for at tage pædagogisk IT-kørekort efter min

Totalt. Det var også en underhåndsaftale Aalb. Sem. havde lavet med
kommunen. Der var bare ikke klarhed om hvad aftalen gik ud på.
IT-porteføljen er absolut værdiløs - og de nyuddannede inkl. undertegnede
måtte alligevel i gang med det pædagogiske IT-kørekort. (Som godt nok kan
klares relativt nemt, hvis de IT-faglige komptencer er på plads).

> [...]
> overbevist om at skolerne ønsker ansatte med mere omfattende
> IT-kompetencer. Jeg er sikker på at IT vil blive inddraget i langt

Tja, jeg fik ikke første job jeg var til samtale vedr. pga. af at de ikke
kunne tilbyde mig timer i deres IT-afdeling og de troede jeg ville komme til
at kede mig. I det job jeg fik, var der bestemt heller ikke noget at komme
efter (ud over alm. undervisning). Så jeg er ikke så overbevist om, at det
netop er dét de går efter.

Venligst Anita, der igen er på udkig efter job.

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 16-04-05 07:19

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> skrev i en meddelelse
[...]
> IT-porteføljen er absolut værdiløs - og de nyuddannede inkl. undertegnede
> måtte alligevel i gang med det pædagogiske IT-kørekort. (Som godt nok kan
> klares relativt nemt, hvis de IT-faglige komptencer er på plads).

Det pædagogiske IT-kørekort er imho en fis og en prut værd.
Det er der flere grunde til:

mange lærere blivet "tvunget" til at tage det uden i det mindste at have de
computermæssige færdigheder blot nogenlunde på plads. Jeg har fx oplevet på
vort kursus at en lærer ikke vidste hvad en harddisk var, hvad et a-drev var
etc. Nogle kunne ikke en gang håndtere et simpelt tekstbehandlingssystem.

lærerne der underviste var ofte selv lærere. De var it-vejledere, men havde
intet begreb om at differentiere deres undervisning i forhold til voksne
mennesker, der selv er professionelle lærere.
Således havde vi en lærer, der udmærket vidste at vi var et par grupper med
en samlet undervisningserfaring på mere end 100 år - i vores gruppe fx var
vi 75 % der var temmelig kompetente inden for it-området rangerende fra
den simple bruger til eksperten. Alligevel kunne vi ikke få godkendt en
eneste opgave med det samme - indvendingerne var: har I husket at booke
it-lokalet, har I nu sørget for at der ligger programmer på maskinerne.

En af opgaverne blev kommenteret således: fremragende opgavebesvarelse, helt
til 13 - hvis I nu skriver at jeres elever har edb-kompetence så kan opgaven
endelig godkendes. Må jeg i øvrigt have lov til at præsentere den for mine
kolleger på skolen?

Ærlig talt: tidsspilde, en prut i en hornlygte - og pædagogik? totalt
fraværende. Hvis man med mere end 25 års erfaring, herunder årevise brug af
computere med eleverne ikke ved at man skal sikre sig at lokalet man vil
benytte er ledigt, så er man nok i den forkerte branche.

Vi lavede en opgave, hvor vi skrev at vi havde en klasse med elever, hvoraf
nogle stykker var to-sprogede med dårlige læsefærdigheder. Vi gjorde
omhyggeligt rede for at vi havde et program med tale-syntese til at læse
teksterne højt for eleverne, der havde læsevanskeligheder. Opgaven blev
bedømt således:
Udmærket opgavebesvarelse, men har I nu det pågældende program installeret
på maskinen? Hvis I skriver dette, kan opgaven endelig godkendes.

Og selvom vi havde skrevet hver eneste gang at 1.maskinerne er til stede, 2.
eleverne har den og den it-kompetence 3.ja, programmerne er på maskinerne -
ja, enddog minutiøst kopieret og besvaret de forlæg, der var til stede på
kursets hjemmeside og som var en forudsætning for at det hele kunne falde i
hak, så var svaret det samme hos alle: har I nu husket at booke
it-lokalerne, har eleverne nu den og den it-kompetence, er de ønskede
programmer nu til stede? - man spurgte underligt nok ikke om vi i det hele
taget havde adgang til Internettet, for det blev taget som givet.

Ærlig talt: har så lidt med it-pædagogik at gøre som man kan tænke sig.

Nu kan man sige at det blot var os, der var krakilere, men alle lærere på
alle de andre hold oplevede det samme: ikke én fik deres opgave godkendt med
det samme uanset hvilke it-kompetencer og pædagogiske kompetencer man havde.
Det er at gøre grin med folk.

Vi havde underhånden fået at vide at instruktørerne havde fået ordre til at
man ikke skulle godkende opgaverne første gang for så var det for let!
(sic!)

Næ, min respekt for det såkaldte pædagogiske IT-kursus kan ligge et meget
lille sted, og at tro at man bliver it-pædagogisk ekspert eller blot noget,
der ligner, er at stikke folk blår i øjnene.

Kald det hvad det er " et hands-on-kursus for lærere, der lige er sluppet ud
fra seminarierne"
--
ahw

Fra : Anita

Dato : 16-04-05 11:29

Arne H.Wilstrup wrote:

> Det pædagogiske IT-kørekort er imho en fis og en prut værd.

Det er vi helt enige om. Og jeg føler det er dybt spild af min tid, at jeg
skal tage det. Jeg har i 2 år på seminariet været med i et såkaldt
innovativt projekt sponsoreret af Novo Nordisk, hvor IT reelt blev
integreret i undervisningen - og ikke som nu, hvor seminarielærere skal, men
ikke kan. Ydermere har jeg i mit sidste år på semnariet fungeret som
studentermedhjælper i edb-afdelingen, hvor vi blandt andet skulle rådgive de
studerende om alt mellem himmel og jord (sådan føltes det i hvert fald).

Alligevel skal jeg bruge min sparsomme tid som ny lærer i folkeskolen med at
tage et IT-kørekort. Det er beviset og ikke kompetencerne der tæller.

> [...]
> fx oplevet på vort kursus at en lærer ikke vidste hvad en harddisk
> var, hvad et a-drev var etc. Nogle kunne ikke en gang håndtere et

Præcis. Og der er skam lærere sluppet igennem IT-kørekortet uden at besidde
disse kompetencer.

> Vi havde underhånden fået at vide at instruktørerne havde fået ordre
> til at man ikke skulle godkende opgaverne første gang for så var det
> for let! (sic!)

Det har vi da heldigvis fået oplyst på forhånd. Så vi har med vilje udeladt
et punkt eller 2 i første besvarelse. Som vi så klarer i anden omgang.

> Næ, min respekt for det såkaldte pædagogiske IT-kursus kan ligge et
> meget lille sted, og at tro at man bliver it-pædagogisk ekspert eller
> blot noget, der ligner, er at stikke folk blår i øjnene.

Enig. Dette kursus sikrer ingenting. Husker tydeligt min stolte
praktiklærer: "Nu kan jeg både læse og sende en mail, så du kan bare maile
undervisningsplanen til mig." (Det lykkedes ikke for hende at læse den
vedhæftede fil!)

Venligst Anita

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 16-04-05 12:02

>Ydermere har jeg i mit sidste år på semnariet fungeret som
>studentermedhjælper i edb-afdelingen, hvor vi blandt andet skulle rådgive
>de studerende om alt mellem himmel og jord (sådan føltes det i hvert fald).

Guud! - hej Anita - det var da sjovt - så mødes nørderne
Nå - så du er altså enig i problemet om IT-porteføljen *suk* Jeg har ellers
haft det oppe og vende med BIT-udvalget, men der er vist ikke rigtig gjort
noget ved det. Ingen på mit hold har en IT-portefølje, og det skyldes vist
mest at ingen rigtig forstår hvordan opgaven skal gribes an, eller hvad
målet egentlig er.

Mvh Thomas - også tidligere EDB-vagt

Fra : Anita

Dato : 16-04-05 12:41

Thomas Smedebøl wrote:

> Guud! - hej Anita - det var da sjovt - så mødes nørderne

Hehe.

> [...]
> og det skyldes vist mest at ingen rigtig forstår hvordan opgaven skal
> gribes an, eller hvad målet egentlig er.

Fint. Og oplys dem endelig om at IT-porteføljen INTET formål har. Aalborg
Kommune anerkender den ikke som erstatning for IT-kørekortet. De som har
lavet den, har kun spildt tid. Desværre.

Venligst Anita

Fra : Zeki

Dato : 17-04-05 06:36

> Eller hvordan?

Alle lærere kan/skal undervise deres elever i IT. IT lærerne på mange skoler
(dem er der typisk 2-3 stykker af) har så et større pædagogisk ansvar (f.eks
strømlinethed ift skolens medie/IT handleplan), mens de IT ansvarlige har
det tekniske ansvar (vedligeholde udstyr og netværk).

Lærere får ikke tildelt ekstra IT timer. På min skole får IT lærere hver 75
timer oven i hatten til deres opgave, mens jeg som IT ansvarlig får lidt
over 600 timer som IT ansvarlig, hvad der ikke engang dækker en normal
deltidsstilling.

Dét at undervise i IT er jo kun en meget lille del af lærergerningen. Du
slipper f.eks ikke udenom at undervise i andre fag (f.eks de liniefag du
tager på seminariet). Men da jeg f.eks har fået så mange timer som IT
ansvarlig betyder det naturligvis at jeg underviser ret lidt (9-11 lektioner
om ugen) i mine liniefag.

Hvis IT er din primære årsag til at tage en læreruddannelse, så er der en
del du bør overveje. Du skal være parat til at være en del af et
lærerkollegie hvor flere ikke aner hvad en "fil" er og hvor flere har
berørings- og IT-undervisningsangst, af frygt for at det skal underminere
deres autoritet når de står over for elever der ved mere om IT end dem. Du
skal - i kraft af din baggrund og viden - være indstillet på at du er HAM
man kommer til, når der opstår tekniske problemer - uanset om du har timer
til det eller ej - hvis skolen ikke i forvejen har en kyndig på feltet og
skal vente dage på at deres support når frem.

Da jeg blev IT ansvarlig på min skole havde jeg en forestilling om, at jeg
nu skulle undervise rigtigt meget i IT - fra ind- til udskoling, både elever
og kolleger.
Men jeg underviser stort set ALDRIG i IT. Min tid går i stedet med at komme
med gode råd, udarbejde brugermanualer, sætte maskiner op, bære udstyr fra A
til B, hjælpe kolleger med deres diverse individuelle småproblemer, deltage
i et hav af møder, opgradere programmer, oprette/slette brugere osv.

Jeg kunne sagtens undervise i IT. Men udover den klasse hvor jeg underviser
i, er der ingen der får glæde af det jeg har at byde på, af den simple årsag
at det ikke er påkrævet af mig. Det ville da være lækkert for de andre
lærere hvis jeg kaprede deres klasser til en gang seriøs IT undervisning.
Men da jeg har rigeligt at se til i forvejen med ting der forventes og er
påkrævet af mig, bliver det bare ikke til noget, med mindre jeg agerer
ildsjæl og finder et overskud som jeg ikke er i besiddelse af.

Så du skal være meget bevidst om hvad du melder ud til ledelsen på skolen.
Om det skal være den pædagogiske eller tekniske vej. Om du skal bliv kendt
som "ham med skruetrækkeren" eller "ham med IT kurserne." Din baggrund som
datamatiker vil umiddelbart placere dig i sidste kategori.

Mvh
Zeki

Fra : Zeki

Dato : 17-04-05 06:40

>Din baggrund som
> datamatiker vil umiddelbart placere dig i sidste kategori.

Der skulle naturligvis stå "første kategori."

Mvh
Zeki

Fra : Anita

Dato : 17-04-05 09:17

Zeki wrote:
> [...]
> skal bliv kendt som "ham med skruetrækkeren" eller "ham med IT
> kurserne." Din baggrund som datamatiker vil umiddelbart placere dig i

Og så der også lige den detalje, at sådan et job ikke er let at få fingre i.

Venligst Anita