Hvad er en jøde?
Fra : Lyrik

Dato : 10-05-05 09:14

En kvindelig forsker i radioen, havde følgende konklusion:
"En jøde er en som tager denne identitet på sig".

Jeg kunne tilføje at det samme gør sig gældende for en "Frimurer". Der er
ikke mere i det. Det er en identitet man selv klistrer på sig selv.

Hilsen
Jens

Fra : Niels Peter

Dato : 10-05-05 10:10

Lyrik skrev:
> [...]
>
> Jeg kunne tilføje at det samme gør sig gældende for en "Frimurer". Der er
> ikke mere i det. Det er en identitet man selv klistrer på sig selv.

Er det egentlig ikke Grundtvigs gamle definition på, hvem, der tilhører
et folk, nemlig den, som "selv regner sig dertil"?

Niels Peter

Fra : Per Rønne

Dato : 10-05-05 10:25

Niels Peter <news@bluewhite.dk> wrote:

> Er det egentlig ikke Grundtvigs gamle definition på, hvem, der tilhører
> et folk, nemlig den, som "selv regner sig dertil"?

Ikke helt - der er lidt for meget af tilfældigt valg over det referede
standpunkt.

--
Per Erik Rønne

Fra : Lyrik

Dato : 10-05-05 11:20

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Ikke helt - der er lidt for meget af tilfældigt valg over det referede
> standpunkt.
++++++++++++++++++++++++++++
Med det synspunkt skylder du os næsten din egen definition.

Hilsen
Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 10-05-05 11:48

Lyrik <lyrik@heaven.fjern.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Med det synspunkt skylder du os næsten din egen definition.

En jøde er

1. en person som bekender sig til den jødiske tro eller

2. en person som af ham selv og andre {jøder} opfattes som værende en
del af det jødiske folk. I dette tilfælde kan han sagtens være ateist.

Politikens Store Ordbog skriver:

jøde [jø·∂ø] subst. -n, -r, -rne
1. en person som hører til el. stammer fra det semitiske folk der i
oldtiden levede i Palæstina. Jøderne bor dels i staten Israel, dels i
andre lande verden over. = SEMIT, ISRAELIT
• en person der bekender sig til den jødiske tro
--
Per Erik Rønne

Fra : Lyrik

Dato : 10-05-05 15:54

> [...]
> andre lande verden over. = SEMIT, ISRAELIT
> . en person der bekender sig til den jødiske tro

++++++++++++++++++++++++++++++
Og hvordan er fordelingen mellem de som kalder sig jøder og de som stammer
fra semitiske folk?

Dine meninger på dette punkt plejer at være dækket i følgende forfatters
udsagn:

"Den jødiske rase er først og fremst en abstrakt, mental rase. Det må
innrammes at den har sitt opphav i den hebraiske religion og at denne
religionen også har hatt en viss innvirkning på utformingen av rasens
alminnelige kjennetegn; men selv om dette er så, utgjør den ikke en rent
religiøs enhet i noen betydning av ordet, for den godtar på like fot såvel
de mest overbeviste ateister som de mest oppriktige og aktive troende. Til
dette må man føye det båndet som er blitt knyttet gjennom århundrelange
forfølgelser - enda jødene behagelig glemmer at det er de selv som fremkalte
disse forfølgelsene. Heller ikke har jødedommen de antropologiske særtrekk
som ville gi den karakter av en antropologisk rase. Det lar seg imidlertid
ikke nekte at hver eneste jøde i verden har noen dråper rent jødisk blod i
årene. Var det ikke slik, ville det være umulig å forklare at det fins visse
fysiske kjennetegn som alltid er felles for alle jøder fra Warszawas ghetto
til Marokkos basarer - den utfordrende nesen, de grusomme, lastefulle
neseborene osv. En mental rase er noe mere solid, noe mere holdbart enn en
rase rett og slett. Plant en tysker om til De Forente Stater og dere gjer en
amerikaner av ham. Men jøden forblir jøde hvor han drar, en skapning som
ingen omgivelser kan assimilere. Det er det karakteristiske mentale rasepreg
som gjør ham immun mot assimilasjonsprosesser. Og her har vi i et nøtteskall
beviset på åndens overlegenhet over kjøttet! . . ."<A.H.>

Jeg må dog sige at det med at definere sig som "race" ikke rigtig er muligt
med vor nuværende lovgivning.

At alle "jøder" skulle have en dråbe jødisk blod i sig kan i hvert fald ikke
passe.

Alle racer er blandinger som til syvende og sidst har sit udspring i Adam og
Eva. Altså er menneskeheden samme race! Sådan er den nuværende opfattelse i
hvert fald.

Går vi over til hunde, kan man sige det samme. Alligevel anerkender man
"Schäferhunderacen" og "Puddelhunderacen". Hunde må have lov til at have
"racemæssige" karakteristika. Mennesker er dette forbudt!

Puddelhunde kan ikke optages i Schäferhundeklanen ved konvertering!))

Hilsen

jens

Fra : Per Rønne

Dato : 10-05-05 16:22

> [...]

> ++++++++++++++++++++++++++++++
> Og hvordan er fordelingen mellem de som kalder sig jøder og de som stammer

Sig mig, kan du ikke skelne mellem hvad /jeg/ skriver, og hvad jeg
citerer en ordbog for at skrive?

Bortset fra det, så viser studier af y-kromosomerne at de fleste jødiske
populationer, inklusive alle i Europa, faktisk nedstammer fra oldtidens
jøder i Eretz Yisrael for 3.000 år siden, og at de har en fælles fortid
i den levantiske befolkning for en 4.000 år siden. Oldtidens kanaanæere
er ganske simpelt gradvist blevet til jøder, og de fleste jødiske
diasporabefolkninger har holdt sig afsondret fra det omgivne samfund,
stort set uden konverteringer og ægteskaber mellem de to grupper. På
nedenstående link kan du finde en række links til relevante sites:

http://john.hynes.net/y.html

Se blot denne artikel fra BBC:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/742430.stm

===
Jews and Arabs are 'genetic brothers'
-------------------------------------

They may have their differences but Jews and Arabs share a common
genetic heritage that stretches back thousands of years.

The striking similarities in their biology have just been revealed in a
study of over 1,300 men in almost 30 countries worldwide.

Scientists compared the men's Y chromosomes, the tiny structures within
cells that carry the genetic instructions that tell a developing foetus
to become a boy.

The comparison also showed that Jews have successfully resisted having
their gene pool diluted, despite having lived among non-Jews for
thousands of years in what is commonly known as the Diaspora - the time
since 556 BC when Jews migrated out of Palestine.

Genetic signatures

Throughout human history, alterations have occurred in the sequence of
chemical bases that make up the DNA in the Y chromosome, leaving
variations that can be pinpointed with modern genetic techniques.

Related populations carry the same specific variations. In this way,
scientists can track descendants of large populations and determine
their common ancestors.

The study, published in the Proceedings of the National Academy of
Sciences, found that Jewish men shared a common set of genetic
signatures with non-Jews from the Middle East, including Palestinians,
Syrians, and Lebanese.

These signatures were significantly different from non-Jewish men
outside of the Middle East. This means Jews and Arabs have more in
common with each other, genetically speaking, than they do with any of
the wider communities in which they might live.

Good opportunity

Dr Mark Jobling of Leicester University, UK, one of the authors of the
new study, told the BBC: "The kind of DNA we have used to analyse this
question is the human Y chromosome. This represents only 2% of our
genetic material and it is passed down from father to son.

"This makes it particularly interesting to use in a study of Jewish
populations because Jewishness is passed down from the mother to
children - it is maternally inherited. So using a paternally inherited
piece of DNA gives us a good opportunity to see the signal of mixture
with other populations if this has occurred.

"The fact that we don't see it suggests that after the Diaspora these
populations really have managed to maintain their Jewish heritage.

Dr Jobling dismissed the idea that the study could have any political
implications. "It seems that in many of these situations where groups
are in conflict with each other they are likely to be pretty much
genetically indistinguishable, and this factor, to the peoples involved
in these conflicts, clearly isn't the point and isn't likely to change
their behaviour very much."
--
Per Erik Rønne

Fra : Lyrik

Dato : 10-05-05 18:59

> Sig mig, kan du ikke skelne mellem hvad /jeg/ skriver, og hvad jeg
> citerer en ordbog for at skrive?
+++++++++++++++++++++
"en person som bekender sig til den jødiske tro "
Hvor kommenterer du det? Og hvor mange er det?
Jeg går ud fra at "Henrik Vestergård" ikke er semit!?

Jeg takker for de ensidige artikler.

Hilsen
Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 10-05-05 19:54

Lyrik <lyrik@heaven.fjern.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> "en person som bekender sig til den jødiske tro "
> Hvor kommenterer du det? Og hvor mange er det?

Jeg er ikke med? Benægter du at en af betydningerne af ordet »jøde« er
en person der bekender sig til den jødiske tro?

> Jeg takker for de ensidige artikler.

Ensidige? Der er tale om videnskabelige undersøgelser af DNAet i
y-kromosomerne hos jøder og andre folkeslag. Den samme måde som man
bruger til af fastslå faderskab.
--
Per Erik Rønne

Fra : Lyrik

Dato : 11-05-05 22:36

"Lyrik" <lyrik@heaven.fjern.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> mot assimilasjonsprosesser. Og her har vi i et nøtteskall beviset på
> åndens overlegenhet over kjøttet! . . ."<A.H.>
+++++++++++++++
Ingen har klandret kommentatoren A.H. for at være uvederhæftig.)
Han er bedre kendt som Adolf Hitler.)) Og det er fra hans testamente
skrevet under gaderne i Berlin før selvmordet.

Hilsen
Jens

Fra : Brahmamurti

Dato : 11-05-05 09:47

Lyrik wrote:
> En kvindelig forsker i radioen, havde følgende konklusion:
> "En jøde er en som tager denne identitet på sig".

Gad vide, hvad jøder ville sige til det.

> Jeg kunne tilføje at det samme gør sig gældende for en "Frimurer". Der er
> ikke mere i det. Det er en identitet man selv klistrer på sig selv.
>
> Hilsen
> Jens

De, som kommer fra Judas og Benjamins stammer og præster af Leviterne,
kan kaldes jøder.

Læs Børn af Abram(Abraham), Alle profetier er opfyldte.

http://www.maitreya.org/FILES/THOTH/toc.htm/children_of_abram.htm

Hilsen
Brahmamurti
www.maitreya.org

Fra : Cyril Malka

Dato : 12-05-05 08:31

On Wed, 11 May 2005 10:46:37 +0200
Brahmamurti <adeldaharma@paradis.dk> wrote:

> Gad vide, hvad jøder ville sige til det.

At det er længe siden, man ikke tager sig af Lyriks antisemitisk ævl

> De, som kommer fra Judas og Benjamins stammer og præster af Leviterne,
> kan kaldes jøder.

Jøder: Folk af jødisk religion eller kultur.

--

Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org

Fra : N/A

Dato : 13-05-05 02:07

Fra : N/A

Dato : 13-05-05 02:07

Fra : Cyril Malka

Dato : 13-05-05 01:24

On Thu, 12 May 2005 22:31:53 +0200
Henrik Vestergaard <vestergaard_henr@hotmail.com> wrote:

> At forsøge at forstå jødedommen ud fra Paulus' skrifter er som at
> spørge en vegetar om kødrettens smag...

Ja... Stort set

Men de kristne mener gang på gang, at de kan fortælle jøderne hvad
jødedommen er... Og det, uden at rødme spor...

Uden at kunne forstå hebraisk, hebraiske skrifter eller hebraiske kultur
også... Men det er ikke vigtigt... Det vigtigste er at "have
sandheden"...

Hvad andres viden angår...

Det er en detalje... selv om (og især hvis) det modsiger det man ønsker
at tro på...

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 13-05-05 02:07

Cyril Malka skrev Fredag den 13. maj 2005 02:23 i beskeden
<20050513022345.4ce01fb8@cylle> i gruppen dk.livssyn.kristendom:

> Ja... Stort set
> Men de kristne mener gang på gang, at de kan fortælle jøderne hvad
> jødedommen er... Og det, uden at rødme spor...

Jeps. Med den rette filtrering bliver denne gruppe så ganske stille...

> Uden at kunne forstå hebraisk, hebraiske skrifter eller hebraiske kultur
> også... Men det er ikke vigtigt... Det vigtigste er at "have
> sandheden"...

Faktisk underligt, at så mange lukker øjnene samtidigt, og kun plukker
enkeltdele ud af en så smuk kultur med så mange spændende facetter. Der er
altid en fare forbundet med at tro man har sandhedEN i sin fulde form --
der er altid mere at lære...

> Hvad andres viden angår...
> Det er en detalje... selv om (og især hvis) det modsiger det man ønsker
> at tro på...

Paradigme-lammelse -- det fjerner for mange fordomme for nogle, hvis de
begynder at studere med et åbent sind. :'-(

Henrik, Dianalund
"Herren lader ikke den retfærdige sulte,
men uretfærdiges krav afviser han" (Ordsp. 10:3).

Fra : Harald Mossige

Dato : 13-05-05 03:15

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> altid en fare forbundet med at tro man har sandhedEN i sin fulde form --

Muligens har jødene skylden selv?
Selv om jødedommen er en lukket religion slik at misjonering ikke har noe
religiøst poeng, så virker jødedommen noe lukket i forhold til omværdenen.

Det burde være mulig å presentere seg selv og sin religion uten å være
misjonerende. Jeg tror det ville være nyttig å ta arbeidet med å oversette
de hebraiske skriftene til "kristent " og markere og forklare
forskjellene.

Jødene hevder å være "guds" utvalgte folk, og slike tanker bygger ikke
broer, uten nærmere, gode forklaringer. Slike tanker om "A" og "B" mennesker
har meget dårlig klang i Skandinavia.

Ellers vil jeg minne om. Man skal være meget forsiktig med å stille spørsmål
om jødedommen. Der er noen kruttønner som for lett-tente lunter.

Og så holder jeg meg for ørene.

HM

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-05 04:10

Harald Mossige <haraldmnospam@hkabel.no> wrote:

> [...]
> misjonerende. Jeg tror det ville være nyttig å ta arbeidet med å oversette
> de hebraiske skriftene til "kristent " og markere og forklare

Den nu pensionerede danske overrabiner Bent Melchior har faktisk oversat
Mosebøgerne til dansk, med dansk på venstre side og hebraisk på højre
side af bindene. Jeg har dem stående på reolen - og måtte henvende mig
til Mosaisk Troessamfund for at få fat i dem, få købt dem.
--
Per Erik Rønne

Fra : Harald Mossige

Dato : 13-05-05 04:24

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Den nu pensionerede danske overrabiner Bent Melchior har faktisk oversat
> Mosebøgerne til dansk, med dansk på venstre side og hebraisk på højre
> side af bindene.

Det er jeg klar over.
Men den kristne bibelen inneholder mer en de fem mosebøkene. Desuten
eksisterer Internett.

HM

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-05 05:40

> [...]

> Det er jeg klar over.
> Men den kristne bibelen inneholder mer en de fem mosebøkene. Desuten

Torah'en er identisk med de fem mosebøger, der er centrale i jødedomme.
--
Per Erik Rønne

Fra : Britt Malka

Dato : 13-05-05 09:36

On 13 May 2005 04:15:26 +0200, "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no> wrote:

>Muligens har jødene skylden selv?

Ja da. Hvis der ikke var jøder, havde der jo heller ikke været
anti-semtisme, vel?

> [...]
>religiøst poeng, så virker jødedommen noe lukket i forhold til omværdenen.
>
>Det burde være mulig å presentere seg selv og sin religion uten å være

Man behøver ikke at søge ret meget på Google, før man finder mange
gode og informative hjemmesider om jødedommen. De præsenterer i høj
grad jødedommen uden at være missionerende.

Hvis jeg skal nævne nogen, kan jeg lige komme på Judaism 101:
http://www.jewfaq.org/index.htm og Aish: http://www.aish.com/

Jeg har selv mest brugt den første af de to plus en del
fransksprogede.

>Jeg tror det ville være nyttig å ta arbeidet med å oversette
>de hebraiske skriftene til "kristent " og markere og forklare
>forskjellene.

Det er der også mange, der har gjort, herunder for at forklare,
hvorfor den kristne messias ikke kan være den jødiske.

>Jødene hevder å være "guds" utvalgte folk,

Nej, det står i Bibelen. Så kan vi så diskutere, om det er jøder, der
har skrevet Bibelen, eller om den er gudsinspireret, -dikteret eller
hvad.

>og slike tanker bygger ikke
>broer, uten nærmere, gode forklaringer. Slike tanker om "A" og "B" mennesker
>har meget dårlig klang i Skandinavia.

Meget. Især i Danmark, hvor janteloven har den øverste myndighed.

Man kan altid se tingene ud fra to synspunkter.

Jøderne, som udgør ca. 0,25 % af verdens befolkning, har fx modtaget
22 % af Nobel-priserne (http://www.jinfo.org/Nobel_Prizes.html)

Man kan så vælge at være misundelig og rakke ned på og håne jøderne,
eller man kan vælge at være glad for, at de yder et stort stykke
arbejde til samfundets bedste. Hvilket standpunkt man vælger kommer
nok an på, hvor stor sko man går i.

Som jeg hørte forleden: Anti-semitisme er ikke racisme, nedgøring af
andre racer. Det er misundelse.

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-05 10:03

Britt Malka <news@foxladi.com> wrote:

> Jøderne, som udgør ca. 0,25 % af verdens befolkning, har fx modtaget
> 22 % af Nobel-priserne (http://www.jinfo.org/Nobel_Prizes.html)

Her regnes nu også Niels Bohr med til jøderne, ja selv hans søn Åge Bohr
nævnes. Niels Bohrs mor var født som jøde.

http://da.wikipedia.org/wiki/Diskussion:Niels_Bohr
--
Per Erik Rønne

Fra : Harald Mossige

Dato : 13-05-05 23:45

"Britt Malka" <news@foxladi.com> wrote in message

> Ja da. Hvis der ikke var jøder, havde der jo heller ikke været
> anti-semtisme, vel?

Vet du, der finnes en del mennesker som mangler evnen til å erkjenne egne
feil.

> Man behøver ikke at søge ret meget på Google, før man finder mange
> gode og informative hjemmesider om jødedommen.

Det er ikke de som søker kunskap som volder vansker.

> [...]
>
> Det er der også mange, der har gjort, herunder for at forklare,
> hvorfor den kristne messias ikke kan være den jødiske.

Tenk, den problemstillingen synes jeg er av bare periferil interesse.

> Nej, det står i Bibelen. Så kan vi så diskutere, om det er jøder, der
> har skrevet Bibelen, eller om den er gudsinspireret, -dikteret eller
> hvad.

Ordknepperi?
Jeg anser "guds utvalgte folk" og "Gott mit uns" for å være uttrykk for
samme farlige tanker.

> Meget. Især i Danmark, hvor janteloven har den øverste myndighed.

Nåja, jeg tenker mer på det sosiale sinnelaget.

Jeg reiner med at du er kjent med det norske begrepet "dugnad". Vet du om
jøder stiller til dugnad i norge? Hvorfor"

> Man kan altid se tingene ud fra to synspunkter.
>
> Jøderne, som udgør ca. 0,25 % af verdens befolkning, har fx modtaget
> 22 % af Nobel-priserne (http://www.jinfo.org/Nobel_Prizes.html)

"Min far er klokere en din far."
Kom deg ut av sandkassen.

> [...]
> nok an på, hvor stor sko man går i.
>
> Som jeg hørte forleden: Anti-semitisme er ikke racisme, nedgøring af

Tenk, jeg er ikke med på en "rasedebatt" på det nivået du inveterer til.

HM

Fra : Britt Malka

Dato : 15-05-05 18:28

On 14 May 2005 00:45:02 +0200, "Harald Mossige"
<haraldmnospam@hkabel.no> wrote:

>Vet du, der finnes en del mennesker som mangler evnen til å erkjenne egne
>feil.

Ja.

>Det er ikke de som søker kunskap som volder vansker.

Enig.

>Tenk, den problemstillingen synes jeg er av bare periferil interesse.

Fordi det ikke har din interesse, behøver den ikke at være perifer.

>Ordknepperi?

Nej.

>Jeg anser "guds utvalgte folk" og "Gott mit uns" for å være uttrykk for
>samme farlige tanker.

Det har du lov til at anse.

Fakta er, at der i Bibelen står, at jøderne er Guds udvalgte folk.

>Nåja, jeg tenker mer på det sosiale sinnelaget.

Det er vel ikke tilfældigt, at det er i Danmark, at Janteloven har
øverste myndighed?

>Jeg reiner med at du er kjent med det norske begrepet "dugnad". Vet du om
>jøder stiller til dugnad i norge? Hvorfor"

Nej, jeg ved ikke, hvad dugnad betyder.

>"Min far er klokere en din far."
>Kom deg ut av sandkassen.

Aha, så det er sandkasseniveau, når man giver statistiske oplysninger?

>Tenk, jeg er ikke med på en "rasedebatt" på det nivået du inveterer til.

Nå.

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-05-05 02:21

> [...]
>
> Nej.

> Det har du lov til at anse.
>
> Fakta er, at der i Bibelen står, at jøderne er Guds udvalgte folk.

Det vet jeg. Og siden videre forklaring malgler, så reiser tanken seg: Er
det gud som refser jødefolket, eller er de de kristne som- -. Jeg gidder
ikke forsøke å svare.

> Det er vel ikke tilfældigt, at det er i Danmark, at Janteloven har
> øverste myndighed?

> Nej, jeg ved ikke, hvad dugnad betyder.

Det er et meget gammelt, ikkereligiøst kulturfenomen, det handler om
"pliktig", gjensidig samarbeid i en del situasjoner.

Du bør løre om den norske dugnadsonden.

> Aha, så det er sandkasseniveau, når man giver statistiske oplysninger?

Nei. Men statistikkbruken er på sandkassenivå.

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-05-05 05:04

Harald Mossige skrev Mandag den 16. maj 2005 03:21 i beskeden
<4287f592@news.wineasy.se> i gruppen dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> det gud som refser jødefolket, eller er de de kristne som- -. Jeg gidder

Hvad er du bange for? Når en tanke strejfer dig, er der måske noget der er
værd at kigge på... Ellers havde du vel ikke rejst tanken?

Det kunne da umuligt være for blot at kaste en masse tanker ind i en debat,
vel?

> Nei. Men statistikkbruken er på sandkassenivå.
> HM

Flid belønnes, og et arbejdsomt folk er nået langt. Jeg skuer slet ikke
sandkasseniveauet, men derimod at du er en anelse rebelsk overfor den
åbenlyse entusiasme over de gode resultater.

Harald, hæv niveauet, hvis du kan... Så er du måske den næste på vej til en
Nobelpris.

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-05-05 05:28

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> wrote in message
> Harald Mossige skrev Mandag den 16. maj 2005 03:21 i beskeden
> [...]

Jeg er ikke redd, men jeg ser det formålsløst å diskutere begreper som:
"Gott mit uns!", "guds utvalgte folk" og USA og muslimers varianter på
religiøse grunlag.

> Når en tanke strejfer dig, er der måske noget der er
> værd at kigge på... Ellers havde du vel ikke rejst tanken?

Det er virkelig verd å studere det videre; der er igjennom de siste tiår
forsket mye på problemstillingene ved Norges fredsforskingsinstitutt ved
professor Johan Galtung, og der er utgitt mange svært godt dokumenterte og
underbyggde raporter som forteller det farlige i slike holdninger.

Beklageligvis, det er meget, meget vanskelig å diskutere realitetene i
holdningene siden holdningene har religiøse fundament, og derfor vill
debatter avspore meget hurtig.

> Det kunne da umuligt være for blot at kaste en masse tanker ind i en
debat,
> vel?

Nu reinet jeg med at Britt hadde mer almenkunskap en det hun viser nu.

> Flid belønnes, og et arbejdsomt folk er nået langt.

Det benekter jeg ikke, men det er irelevant i forhold til den reiste
spørsmålstillingen.

> Jeg skuer slet ikke
> sandkasseniveauet, men derimod at du er en anelse rebelsk overfor den
> åbenlyse entusiasme over de gode resultater.

Du tar feil. Jeg tror du ser en syklig antisemisme der den ikke finnes.

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-05-05 05:50

Harald Mossige skrev Mandag den 16. maj 2005 06:28 i beskeden
<42882162@news.wineasy.se> i gruppen dk.livssyn.kristendom:
> Jeg er ikke redd, men jeg ser det formålsløst å diskutere begreper som:
> "Gott mit uns!", "guds utvalgte folk" og USA og muslimers varianter på
> religiøse grunlag.

Så må vi jo bestemme os:

1. *Er* det formålsløst at diskutere?
eller
2. Er det *svært* at diskutere, fordi der er et religiøst element iblandet?

Det kan ikke være begge dele...

> [...]
> professor Johan Galtung, og der er utgitt mange svært godt dokumenterte og
> underbyggde raporter som forteller det farlige i slike holdninger.

Har du links til de bedste rapporter? Mere for at starte et sted...

> Beklageligvis, det er meget, meget vanskelig å diskutere realitetene i
> holdningene siden holdningene har religiøse fundament, og derfor vill
> debatter avspore meget hurtig.

Ikke hvis de behandles lige så seriøst, som rapporterne angiveligt kunne
være, vel?

> Nu reinet jeg med at Britt hadde mer almenkunskap en det hun viser nu.

Ikke for at fornærme dig, Harald. Men er du ikke en smule overlegen, når du
til tider får et andet svar, end du lige præcis havde håbet at få?

> Det benekter jeg ikke, men det er irelevant i forhold til den reiste
> spørsmålstillingen.

*Hvorfor* er det irrelevant?

> Du tar feil. Jeg tror du ser en syklig antisemisme der den ikke finnes.
> HM

Nej, jeg forsøger egentlig bare at fange din motivation for dine udtalelser.
Det er lettere komisk, du gerne protesterer imod andres opklarende
spørgsmål, men gerne gør det samme omvendt...

Vi er ikke alle lige dumme her i gruppen, selvom det kunne virke sådan,
engang imellem...

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-05-05 06:58

> [...]
>
> 1. *Er* det formålsløst at diskutere?
> eller
> 2. Er det *svært* at diskutere, fordi der er et religiøst element

Det er meget vanskelig å diskutere fordi religiøse argumenter har forrang.
Det er vanskelig fordi begrepet "antisemitt" alltid vil ligge som en giftig
eim under diskusjonene.

> Har du links til de bedste rapporter? Mere for at starte et sted...

Google:
galtung + (fred or peace) + (raport or report)

Der er masse å velga imellom.
De tunge raportene er skrevet, og oversatt, til språk jeg ikke behersker
godt nok.

> Ikke hvis de behandles lige så seriøst, som rapporterne angiveligt kunne
> være, vel?

You bet. Fred, det er farli det.

Nu var det alikevel ikke selve raportene jeg ønsket å diskutere, men mer
problemstillingene.

> Ikke for at fornærme dig, Harald. Men er du ikke en smule overlegen, når
du
> til tider får et andet svar, end du lige præcis havde håbet at få?

Selvsakt. På den annen side, du bør ikke gå inn i debatter og diskutere på
andres vegne.

> *Hvorfor* er det irrelevant?

Fordi der er ingen samenheng mellom nobellpriser og kulturkolisjoner.

> [...]
> spørgsmål, men gerne gør det samme omvendt...
>
> Vi er ikke alle lige dumme her i gruppen, selvom det kunne virke sådan,

Og takk for det!

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-05-05 10:54

Harald Mossige skrev Mandag den 16. maj 2005 07:58 i beskeden
<4288367e$1@news.wineasy.se> i gruppen dk.livssyn.kristendom:

> [...]
> Det er meget vanskelig å diskutere fordi religiøse argumenter har forrang.
> Det er vanskelig fordi begrepet "antisemitt" alltid vil ligge som en

Ikke hvis man diskuterer emnet seriøst. Men det vil være naturligt at
religionen vil have forrang for de fleste - Gud er jo ikke bare et "begreb"
man bare kan lege med og kaste lidt i baggrunden engang imellem, hvis man
mener sit forhold seriøst.

> [...]
> Der er masse å velga imellom.
> De tunge raportene er skrevet, og oversatt, til språk jeg ikke behersker

Er der ikke nogle titler der er bedre end andre for at belyse det emne, du
søgte at dække over?

> Nu var det alikevel ikke selve raportene jeg ønsket å diskutere, men mer
> problemstillingene.

Indtil videre er det gjort i to sætninger. Lad os da komme igang så. Hvad er
det for et postulat, du mener, der skal behandles?

> Selvsakt. På den annen side, du bør ikke gå inn i debatter og diskutere på
> andres vegne.

Det gør jeg da heller ikke. Jeg diskuterer på egne vegne ligesom alle andre.
Men der er måske private tråde igen? Så marker den som privat...

> Fordi der er ingen samenheng mellom nobellpriser og kulturkolisjoner.

Altså fordi du ikke kunne bestride argumentet!

> Og takk for det!
> HM

Jeg er - igen - ikke sikker på om det er sproglige problemer, der gør du
kunne misforstå dette, men fortsat god dag.

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-05-05 23:14

> [...]
er
> det for et postulat, du mener, der skal behandles?

Jeg har ikke satt frem noe opstulat, men jeg har antydet muligheten for at
der finnes elementer i jødedommen som er konfliktfremkallende.

(Newsserveren har slettet tidligere innlegg, så jeg kan ikke paste den rett
sitat.)

Ellers så misliker jeg begrepet "jødedom". Jeg synes det er meget upresist.
Helst ville jeg delt det opp i grupper som "hauker" og "duer" og en gruppe i
mitten som dekket rundt 70%. Jeg utfordrer deg til en nyansering, det er du
som kjenner jødene godt.

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 17-05-05 02:51

Harald Mossige skrev Tirsdag den 17. maj 2005 00:13 i beskeden
<42891b18$1@news.wineasy.se> i gruppen dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> der finnes elementer i jødedommen som er konfliktfremkallende.
> (Newsserveren har slettet tidligere innlegg, så jeg kan ikke paste den

Jeg har stor sympati for at man kan miste sine indlæg, når der slettes for
hurtigt.

Imidlertid må man undres, for de eneste der ser en konflikt er ikke-jøder.
Hvad er det præcis der skaber konflikten ved at et folk står fast ved at
være udvalgt af Gud? Så længe man ikke dyrker f.eks.
"Herrenvolks"-mentalitet er det jo blot ét faktum. Take it or leave it. Det
burde ikke fornærme andre, så længe de positive frugter af denne tro ikke
generer andre.

Dér hvor jeg ser faren er - tværtimod - at nogle, ganske fejlagtigt,
forsøger at sammenkæde jøder med muslimer. Dels fordi den fremmede kultur
skræmmer dem (delvis "kulturel xenofobi"), men også fordi den er ukendt.
Ukendt vil den vedblive at være for dem som lukker sine sind og alene tror
på de fordomme der fortælles om kulturen.

For dem som studerer kulturen med åbne øjne åbnes et helt nyt og positivt
univers med lærdom og gode erfaringer med en underliggende optimisme, man
ikke finder ret mange andre steder. Så konflikten skabes andetsteds og ikke
*af* kulturen...

> [...]
> en gruppe i mitten som dekket rundt 70%. Jeg utfordrer deg til en
> nyansering, det er du som kjenner jødene godt.

Det præcise tager også - indrømmet - tid og kræver en vis tålmodighed hos
læseren, fordi nuanceringen i sig selv fordrer en specifik forståelse af de
ting der diskuteres. Spøgefuldt siger man jo at hvor to jøder er til stede,
er der mindst tre meninger...

Dette kan man jo så vælge enten at glæde sig ved, da man ikke har en
"uniform" gruppe at behandle eller at bekrige fordi man helst vil have én
definition og én kasse at putte folk ind i...

Jeg er skam først på begynder-stadiet endnu. Ting tager deres naturlige tid,
mens spørgsmålene undersøges og tingene forstås...

Fra : Harald Mossige

Dato : 17-05-05 09:27

> [...]
> hurtigt.
>
> Imidlertid må man undres, for de eneste der ser en konflikt er ikke-jøder.

Så enkelt er det altså å skape en konflikt; det er nok å stille et
hypotetisk spørsmål.

Konflikter eksisterer alltid mellom mer en en part!

> Hvad er det præcis der skaber konflikten ved at et folk står fast ved at
> være udvalgt af Gud?

Implisit erkjenner du at der er en konflikt, og du indikerer at det er en
religiøs konflikt.

> Så længe man ikke dyrker f.eks.
> "Herrenvolks"-mentalitet er det jo blot ét faktum.

Du er gått inn i en solid forsvarsposisjon, og du indikerer at du ikke er
noe av årsaken til konflikt.

> Take it or leave it. Det
> burde ikke fornærme andre, så længe de positive frugter af denne tro ikke
> generer andre.

Tanken slår meg: "hvis bare alle andre oppfører seg som oss, - -"

> Dér hvor jeg ser faren er - tværtimod - at nogle, ganske fejlagtigt,
> forsøger at sammenkæde jøder med muslimer.

En meget vanlig reaksjon, å overføre årsaken til konflikten til "andre".

> [...]
> Ukendt vil den vedblive at være for dem som lukker sine sind og alene tror
> på de fordomme der fortælles om kulturen.

Det har du rett i.

> [...]
> univers med lærdom og gode erfaringer med en underliggende optimisme, man
> ikke finder ret mange andre steder. Så konflikten skabes andetsteds og

Her er jeg bare litt enig. Jeg synes der er "mange store ord".

> [...]
tid,
> mens spørgsmålene undersøges og tingene forstås...

Godt, så overser vi at vi foreløbig bare har en stor sekk?

Så kommer det store spørsmålene:
Hvorfor skapte spørsmålet mitt en konflikt oss imellom (og implisitt
konflikt mellom jøde og kristen)?

Hva er forutsettningen for at konflikten skal kunne løses?

Og til slutt, hva er en hensiktsmessig oppførsel for å forhindre at nye
konflikter oppstår?

Det er slike spørsmål fredsforskingsinstituttet har arbeidet med i flere
tiår. For meg er det meget interesant å lese i denne gruppen utfra
overfornevnte spørsmål, og jeg innrømmer gjerne at jeg forsøker å provosere
til diskusjon.

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 17-05-05 09:57

Harald Mossige skrev Tirsdag den 17. maj 2005 10:27 i beskeden
<4289aae4$1@news.wineasy.se> i gruppen dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> Konflikter eksisterer alltid mellom mer en en part!
> Implisit erkjenner du at der er en konflikt, og du indikerer at det er en

Nej, Harald. Glem ikke, at jeg har *ikke* mistet indlæggene, fordi jeg
gemmer dem i længere tid end dig lokalt... Så det kan ikke være "implicit",
når jeg netop går ud fra *din* egen "Gott mit uns" udtalelse. Et simpelt
spørgsmål om at holde sig til sandheden -- den kan man huske.

> Du er gått inn i en solid forsvarsposisjon, og du indikerer at du ikke er
> noe av årsaken til konflikt.

Hvis en forklaring er "forsvarsposition" på norsk så ja...

> Tanken slår meg: "hvis bare alle andre oppfører seg som oss, - -"

Du filtrerer, Harald....

> En meget vanlig reaksjon, å overføre årsaken til konflikten til "andre".

Nej, et faktum, når man følger kronikker, debatter, nyheder m.v.

> Det har du rett i.

Tak. Glæder mig der *er* områder hvor vi er enige...

> Her er jeg bare litt enig. Jeg synes der er "mange store ord".

Jeps. Men ordene indfries når man virkelig studerer emnet...

> Godt, så overser vi at vi foreløbig bare har en stor sekk?

Det ser jeg ikke nødvendigvis nogen grund til. Jeg indrømmer blot mit
niveau, fremfor - som andre - at påstå langt større viden end tilfældet
er...

> Så kommer det store spørsmålene:
> Hvorfor skapte spørsmålet mitt en konflikt oss imellom (og implisitt
> konflikt mellom jøde og kristen)?
> Hva er forutsettningen for at konflikten skal kunne løses?

Skal jeg citere hele tråden, så du kan følge med?

> [...]
> tiår. For meg er det meget interesant å lese i denne gruppen utfra
> overfornevnte spørsmål, og jeg innrømmer gjerne at jeg forsøker å

Det er også helt i orden. Men så må du også forvente at få svar, når dine
"provoseringer" engang imellem gør at du får lagt andre ord i munden, som
rent faktisk blot er et citat af det du tidligere har skrevet. Hukommelse
er en god ting i denne forbindelse. Det kommer med øvelsen og engagementet
i emnet.

Fortsat god dag, Harald.

Fra : Vidal

Dato : 17-05-05 19:54

Harald Mossige wrote:

> (Newsserveren har slettet tidligere innlegg, så jeg kan ikke paste den rett
> sitat.)

Med mindre det er Malkaernes indlæg, det handler om,
kan du finde indlæggene i Google groups.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Britt Malka

Dato : 16-05-05 10:31

On 16 May 2005 03:21:22 +0200, "Harald Mossige"

>Det er et meget gammelt, ikkereligiøst kulturfenomen, det handler om
>"pliktig", gjensidig samarbeid i en del situasjoner.

Det lyder meget fornuftigt.

Inden for jødedommen har man fx pligt til at give for at hjælpe andre.
Man behøver ikke at synes om det, men man skal give.

>Du bør løre om den norske dugnadsonden.

Jo, men desværre er min fritid meget begrænset, og selv om emnet lyder
interessant, kommer det ikke øverst på min prioriteringsliste lige nu.

>Nei. Men statistikkbruken er på sandkassenivå.

Jaså

Fra : Harald Mossige

Dato : 16-05-05 22:24

> [...]
>
> Jo, men desværre er min fritid meget begrænset, og selv om emnet lyder
> interessant, kommer det ikke øverst på min prioriteringsliste lige nu.

Jeg reiner med at tallene i statistikken er korekt oppdatert siden jeg så
statistikken brukt på samme måte, innenfor israelsmisjonen, i alle fall før
1963.

Siden jeg ikke skal antyde uærlighet, så "antyder" jeg at
statistikk-kunskapen din er meget begrenset. Beklagelig å måtte si det, men
det gjør deg til et manipulerbart redskap i et propagandamaskineri.

Jeg har til hensikt å ikke forsøke å undervise deg i statistikk,
og jeg er heller ikke forundret om du angriper meg som person for o forsvare
saken.

HM

Fra : Britt Malka

Dato : 17-05-05 23:01

On 16 May 2005 23:23:59 +0200, "Harald Mossige"
> [...]

>statistikk-kunskapen din er meget begrenset. Beklagelig å måtte si det, men
>det gjør deg til et manipulerbart redskap i et propagandamaskineri.

Det kan meget vel tænkes, ja, for jeg har ikke set anden statistik end
denne, som dog overbeviste mig.

>Jeg har til hensikt å ikke forsøke å undervise deg i statistikk,

I 1981 læste jeg til læge (medicin), og der var et af fagene
statistik.

Det var *enormt* kedeligt

>og jeg er heller ikke forundret om du angriper meg som person for o forsvare
>saken.

Jeg angriber ingen.

Det er en meget kristen indstilling.

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-05-05 08:24

Henrik Vestergaard skrev i 4283fc7b$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

[ ... ]
> Jeps. Med den rette filtrering bliver denne gruppe så ganske
> stille...

Ja for så har i jo filtreret alle fra så det kun er jer tre der kan læse
hinandens indlæg

[ ... ]
Ja er det ikke bemærkelsesværdigt, at i tre jøder netop mener at kunne gøre
jer kloge på kristendommen, selv om i tydeligvis ikke har en brik af det.

http://bibeltro.dk/ - *Om Bibelen og bibeloversættelser*
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - *også med DebatForum*

Fra : Cyril Malka

Dato : 13-05-05 09:21

On Fri, 13 May 2005 03:07:24 +0200

> Jeps. Med den rette filtrering bliver denne gruppe så ganske stille...

Ja, faktisk... Det har vi også snakket om derhjemme for et stykke tid
siden. det bliver mere stille og kvalitativt mere spændende

> Paradigme-lammelse -- det fjerner for mange fordomme for nogle, hvis
> de begynder at studere med et åbent sind. :'-(

Ja.

Men så skal man turde at indrømme, at man har taget fejl. Det er svært
for de svage. Endnu sværere når man har skadet andre i dette "sandheds
navn"

Fra : Cyril Malka

Dato : 17-05-05 21:54

On Tue, 17 May 2005 03:50:43 +0200
Henrik Vestergaard <vestergaard_henr@hotmail.com> wrote:

> Dér hvor jeg ser faren er - tværtimod - at nogle, ganske fejlagtigt,
> forsøger at sammenkæde jøder med muslimer.

Men der er også den (store) forskel, at muslimer, lige som kristne, er
missionerende.

Det er jøder ikke.

Fra : Britt Malka

Dato : 17-05-05 22:59

On Tue, 17 May 2005 22:54:19 +0200, Cyril Malka
<news@nytestamente.org> wrote:

>Men der er også den (store) forskel, at muslimer, lige som kristne, er
>missionerende.

Jeps, men muslimer missionerer med maskingeværer

Fra : Stefan Holm

Dato : 18-05-05 15:06

Britt Malka <news@foxladi.com> writes:

> Jeps, men muslimer missionerer med maskingeværer

Og kristne med sværd?

--
Stefan Holm
"Homologi er et værktøj - det er ikke et mål i sig selv, Stefan."