Thorkild Grosbøll
Fra : Per Rønne

Dato : 03-05-05 06:36

Som bekendt tager kirkeministeriet sig god tid, før det rejser
kætterprocessen mod den ateistiske præst i Tårbæk: Thorkild Grosbøll.
Spørgsmålet er: hvorfor? Mange vil jo helst have at han selv siger op,
eller eventuelt går på tidlig pension, men da skal han jo mig bekendt
være fyldt 60 år.

Mig bekendt er han i slutningen af 50erne, men hvor nær ved de 60 er han
egentlig? Kan det være af hensyn til hans pensionsmuligheder at man
venter så længe? I så fald modvirker menighedsrådet jo objektivt
præstens interesser, for det må være bedre for ham at gå på pension som
60-årig, end at blive fradømt kjole og krave, og dermed miste
pensionsret og præstebolig.

Men det burde give sig selv, at en mand der ikke er teist ikke kan
kaldes kristen i anden end /kulturel/ betydning, og derfor heller ikke
kan være præst i den lutherske danske statskirke.
--
Per Erik Rønne

Fra : Poul Nielsen

Dato : 03-05-05 21:46

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> kaldes kristen i anden end /kulturel/ betydning, og derfor heller ikke
> kan være præst i den lutherske danske statskirke.

Det er vel ikke værre for en præst at være ateist end at være bøsse. Lidt
mere tolerance ville passe her.
Mandens menighed står bag ham, så man burde ham lade være, han går jo på
pension om nogle få år alligevel.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-05-05 22:05

Poul Nielsen <br@get2net.dk> wrote:

> Det er vel ikke værre for en præst at være ateist end at være bøsse.

Der er ikke det fjerneste galt med en bøssepræst, men der er noget galt
med en præst der ikke tror på det han prædiker. Skal vi så også
acceptere en muslimsk imam som sognepræst i den danske folkekirke?
--
Per Erik Rønne

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 03-05-05 22:23

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

>Der er ikke det fjerneste galt med en bøssepræst, men der er noget galt
>med en præst der ikke tror på det han prædiker.

Jeg er ret sikker på, at Grosbøll tror på det, han prædiker. Men han
tror sikkert ikke på det, du mener, han burde tro og prædike.

/Rasmus
--
"Roses are #FF0000, violets are #0000FF. All my base are belong to you."

Fra : Per Rønne

Dato : 04-05-05 04:17

Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*fjerndette*gmail.com> wrote:

> spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

> Jeg er ret sikker på, at Grosbøll tror på det, han prædiker. Men han
> tror sikkert ikke på det, du mener, han burde tro og prædike.

Det han siger er jo at der ikke er nogen »skabende Gud«, hvilket reelt
er det samme som at sige at Gud ikke eksisterer. Dermed er han ikke
teist, og da kristendommen er en teistisk religion kan han ganske
simpelt ikke kaldes kristen i anden end i en kulturel forståelse af
ordet.

Jeg har ikke overværet hans prædikener, men kan dog huske at biskop
Rebel blev chokerede over en af dem hun hørte: »Du skal ikke forvente at
få hjælp af en Gud, lige meget du har brug for det, eller lige meget
hvor meget du beder. Du har kun dig selv at stole på.« Måske meget
passende i en selvhjælpende menighed som den i Tårbæk, hvor opfattelsen
er at enhver er sin egen lykkes smed, og Fanden tager de sidste. Og
klart udtryk for hans ateistiske grundholdning.

Han burde flytte sin præstegerning over, hvor den hører hjemme: i
Ateistisk Trossamfund. I folkekirken hører han efter min bedste
bedømmelse ikke hjemme, som præst.

I øvrigt fik jeg ikke svar på mit spørgsmål: hvornår fylder han egentlig
60, så han kan gå på pension, så han kan slippe for at miste kjole og
krave, og dermed pensionen?
--
Per Erik Rønne

Fra : Ole Helms

Dato : 04-05-05 23:01

On Wed, 4 May 2005 05:17:08 +0200, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) skrev:

> [...]
>
>Han burde flytte sin præstegerning over, hvor den hører hjemme: i
>Ateistisk Trossamfund. I folkekirken hører han efter min bedste

Synes du ikke, du forfalder til en noget letkøbt fordømmelse, når du
ikke engang har ulejliget dig med at læse hans bøger, de i aviserne
offentliggjorte prædikener og hans prædikensamling?

Det lidet jeg har læst, har jeg fundet ret uinteressant og noget
antikveret i sine problemstillinger. Men jeg kan på ingen måde afvise,
at han i sine prædikener har fået forkyndt evangeliet.
Folkekirken har vist ikke for vane at afskedige sine præster, blot
fordi de ikke er gudsbenådede prædikanter.

>I øvrigt fik jeg ikke svar på mit spørgsmål: hvornår fylder han egentlig
>60, så han kan gå på pension, så han kan slippe for at miste kjole og
>krave, og dermed pensionen?

Thorkild Grossbøll har meddelt sine persondata til offentliggørelse i
Teologisk Stat, udgivet af Den danske Præsteforening. Den kan du finde
på biblioteket, så du kan få stillet din nysgerrighed.

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Per Rønne

Dato : 05-05-05 04:30

Ole Helms <olehelms@hotmail.com> wrote:

> Synes du ikke, du forfalder til en noget letkøbt fordømmelse, når du
> ikke engang har ulejliget dig med at læse hans bøger, de i aviserne
> offentliggjorte prædikener og hans prædikensamling?

Jeg fordømmer ikke {hvor kan du dog se det?}, jeg konstaterer blot at
han ikke er teist {og dermed ikke kristen i anden end kulturel
betydning}. Det er klart fremgået af det oprindelige interview i
Weekendavisen.

Og denne tråds rod indeholdt et spørgsmål om hvornår han fylder 60, og
kan gå på pension. Det kunne jo tænkes at være grunden til at
ministeriet er lang tid om at behandle sagen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Vidal

Dato : 03-05-05 22:06

Poul Nielsen wrote:
> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er vel ikke værre for en præst at være ateist end at være bøsse. Lidt
> mere tolerance ville passe her.

Der er jo ingen sammenligning.

> Mandens menighed står bag ham, så man burde ham lade være, han går jo på
> pension om nogle få år alligevel.

Hvis hans menighed er så vild med ham, kan de jo
danne en frimenighed og fortsætte hans pensions-
indbetalinger, hvis det er det, der er det vigtige.

Den pension han allerede har opsparet går jo ikke
tabt, fordi han bliver fyret.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 03-05-05 22:20

Vidal skrev Tirsdag den 3. maj 2005 23:05 i beskeden
<4277e7c8$0$252$edfadb0f@dread12.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> Hvis hans menighed er så vild med ham, kan de jo
> danne en frimenighed og fortsætte hans pensions-
> indbetalinger, hvis det er det, der er det vigtige.

Det var én mulighed...

> Den pension han allerede har opsparet går jo ikke
> tabt, fordi han bliver fyret.

Det afhænger sandelig af hvad der kommer til at stå i en fyringstekst samt
en evt. senere domfældelse, hvis sagen kommer for en dommer.
Tjenestemandsreglerne KAN indeholde regler om tilbagevirkende kraft. HVIS
der kommer blot det mindste element af "tjenesteforsømmelse" ind i
billedet, kan der ske en vis reduktion -- og en evt. anke over "systemets"
valg af straf kan jo, med præcedens i bl.a. Glistrups 33 årige retssag, gå
hen og blive en særdeles bekostelig affære set i forhold til det beløb en
evt. reduktion måtte udgøre.

Blot en juridisk betragtning -- det religiøse aspekt ellers udeladt...

Henrik, Dianalund
"Herren lader ikke den retfærdige sulte,
men uretfærdiges krav afviser han" (Ordsp. 10:3).

Fra : Eva

Dato : 08-05-05 15:22

> [...]

> kaldes kristen i anden end /kulturel/ betydning, og derfor heller ikke
> kan være præst i den lutherske danske statskirke.

Jeg mener, at det svære i denne sag, ikke kun er spørgsmålet om Grosbøll har
prædiket imod kikens lære, men i lige så høj grad, at Rebel, som hans
tilsynsførende, ikke greb ind før medierne blev involveret.
Som biskop er det hendes pligt at føre tildsyn, hvilket hun øjensynligt ikke
har gjort, da hun først fandt ud af "noget var galt" da hun læste
interviewet i weekendavisen.
Langt mere troværdigt ville det have været, hvis hun havde "opdaget sagen"
selv!
Det virker som om hun har ladet stå til, indtil medierne fik interesse for
sagen.

Men noget decideret nyt kan man vel ikke sige der er i det Grosbøll siger.
Hans tanker stammer fra Bultmanns afmytologisering; forskellen er bare, at
Bultmann fastholder kerygmaet; det guddommelige ord, hvilket Grosbøll ikke
gør.

Sölle var i 70´erne ude med lignende tanker i Tyskland. Så på trods af, at
Grosbøll siger, tankerne er hans egne, stammer de i lige linje fra Sölle.

Et helt andet problem med sagen er jo, at den til forskel fra de fleste
andre læresager der har været i den danske folkekirke, ikke er rejst af en
utilfreds menighed eller menighedsråd, der ikke har brudt sig om deres
præsts forkyndelse. Den er rejst af andre præster. Problemet herved er, at
præster i fremtiden, hvis Grosbølle fratages sit embede, måske ikke længere
tør tale åbent mellem hinanden, af frygt for at få en læresag på nakken.

Det største problem i den danske folkekirke er, at den aldrig har været nød
til eftertanke og stillingtagen. Vi har haft tålsomhed og lærefrihed i mange
år, men vi mangler at finde ud af, hvordan vi skel forholde os til
ordinationsløftet. Hvis rummeligheden ikke har en grænse, går alting.
Den norske kirke har på længt sigt været hjulpet af den udlægning af kirkens
bekendelsesgrundlag, der blev lavet i 1943, og noget lignende skete med den
tyske bekendelseskirke.

Vi har ikke tolket vores eget grundlag i folkekirken, og det straffes vi for
nu!

Sagen afslører altså på flere niveauer en dyb krise i folkekirken:
Hvem har autoritet til at afgøre, om forkyndelsesfriheden bliver misbrugt?

Mvh
Eva

Fra : Per Rønne

Dato : 08-05-05 16:19

Eva <eva__pedersen@hotmail.com> wrote:

> [...]
> tør tale åbent mellem hinanden, af frygt for at få en læresag på nakken.

Det mener jeg nu ikke. Problemet for folkekirken er vel ikke primært, at
han ikke er teist, men at han aggressivt går ud med sin opfattelse i
medierne. Det får folkekirken til at virke utroværdig, især i forhold
til de islamiske indvandrere den qua missionsbefalingen er forpligtet
til at omvende.
--
Per Erik Rønne

Fra : Eva

Dato : 08-05-05 16:51

> [...]
> medierne. Det får folkekirken til at virke utroværdig, især i forhold
> til de islamiske indvandrere den qua missionsbefalingen er forpligtet

Jeg sagde ikke, at folkekirkens største problem er, at han ikke er teist,
men at det er et kan blive et problem for præsterne, hvis de ikke tør sige
deres mening af frygt for andre præster...
Grunden til han gik så aggresivt til medierne, var vel i bund og grund, at
ingen havde anmeldt / omtalt hans bog. -Det havde han da regnet med, men da
der ikke kom nogen reaktion, lavede han interviewet med weekendavisen.
Som sagt, siger han stort set ikke noget, der ikke er sagt før, men han
siger det bare på en meget kluntet måde, der skaber store problemer for ham
selv. Den store retoriker er han ikke!

Mvh
Eva

+

Fra : Knud Larsen

Dato : 11-05-05 23:17

"Eva" <eva__pedersen@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Som sagt, siger han stort set ikke noget, der ikke er sagt før, men han
> siger det bare på en meget kluntet måde, der skaber store problemer for

Ja, vi foretrækker hykleriet, det har vi nu haft i hundrede år.
Folk som er inde i området siger, at det han siger, er noget som 50% af
præsterne har ment og nogle givet udtryk for de sidste 100 år, - de holdt
sig bare fra interviews i avisen. Det samme er iøvrigt tilfældet i fx
England, har jeg læst, - altså at det er helt almindeligt ikke at tro på en
skabende gud og på kirkedogmerne.

Fra : Vidal

Dato : 13-05-05 12:42

Eva wrote:

> [...]
> men at det er et kan blive et problem for præsterne, hvis de ikke
tør sige
> deres mening af frygt for andre præster...

Efter min mening er troen på en trancendent og en
af mennesker uafhængig Gud en betingelse for at
være præst. Det er vel også det, der ligger i
præstløftet.

"Man lover for den alvidende Guds åsyn" ... og man vil:
"bekæmpe sådanne lærdomme, som strider mod folkekirkens
trosbekendelse".

Hvorfor nogen skulle ønske at være præst, når man ikke
tror, fatter jeg ikke.

Og tror man på det, *man lover*, hvilken frygt skulle man
så have for at sige sin mening?

Der har altid været mennesker uden tro, men hvorfor netop
de skulle søge et præsteembede, ligger helt udenfor min
forståelse. De kan jo blive lærere på Pastoralseminariet
i Århus,

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-05-05 12:50

"Vidal" <viidal@gmail.com> writes:

> "Man lover for den alvidende Guds åsyn" ... og man vil:
> "bekæmpe sådanne lærdomme, som strider mod folkekirkens
> trosbekendelse".

Og der falder det fra hinanden helt af sig selv. Grosbøl mener ikke at
have forbrudt sig mod disse trosbekendelser, men en af dem indeholder
jo ordene "Vi tror på Gud Fader, den almægtige, Himmelens og Jordens
skaber".

Man kan ikke både stride imod lærdomme, der strider imod disse og
samtidig lære, at der ikke eksisterer en skabende gud.

Men jeg vil ikke undervurdere Grosbøl. Der er med garanti en eller
anden teologisk/logisk spidsfindighed, som han lægger til grund for,
at mene, at det kan man godt.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Roses are #FF0000,
The RockBear. ((^)) violets are #0000FF,

Fra : Per Rønne

Dato : 13-05-05 13:33

fVidal <viidal@gmail.com> wrote:

> Hvorfor nogen skulle ønske at være præst, når man ikke
> tror, fatter jeg ikke.

God løn, god embedsbolig {især hvis den er med udsigt over Øresund, over
mod Skåne}, god pension ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Eva

Dato : 13-05-05 14:11

"Vidal" <viidal@gmail.com> wrote in message

> [...]

>trosbekendelse".

>Hvorfor nogen skulle ønske at være præst, når man ikke

Der er vi enige.
Jeg tror, Grosbøll ville have været en fortindelig socialpædagog, når nu
alle i Tårbæk synes "han er så rar"

>Og tror man på det, *man lover*, hvilken frygt skulle man
>så have for at sige sin mening?

Fordi der er forskellige fortolkninger af, hvad det er man lover; der er
langt fra den yderste højrefløj til den yderste venstrefløj i den danske
folkekirke; også når det angår, hvordan præsteløftet, og dermed
bekendelserne, skal fortolkes.

Mvh
Eva