Guds personlighedsændring
Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 01-05-05 21:00

Dette er ikke for at stille spørgsmål ved nogens livssyn, men jeg har altid
undret mig over, selv da jeg var kristen, hvordan Gud sådan kunne skifte
personlighed fra det Gamle Testamente til det Nye?
Fordi det er jo ikke en minimal ændring der er tale om. Han går jo fra at
være en lidt bestemt, (muligvis) retfærdig og til tider ret så grusom Gud
til at være en meget tolerant og elskelig Gud.

Fra : Brahmamurti

Dato : 02-05-05 00:10

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> skrev i en meddelelse
> [...]
> undret mig over, selv da jeg var kristen, hvordan Gud sådan kunne skifte
> personlighed fra det Gamle Testamente til det Nye?

Og hvordan bærer man sig ad med at være kristen uden at have funderet over
dette?

> Fordi det er jo ikke en minimal ændring der er tale om. Han går jo fra at
> være en lidt bestemt, (muligvis) retfærdig og til tider ret så grusom Gud
> til at være en meget tolerant og elskelig Gud.

For det første må man jo indse, at Kristus bragte Nåden tilbage til
menneskene. Den Nåde, som vi jo tabte i Edens have og gjorde at selv sådan
noget som at skaffe sig føde ikke var let. Det betyder, at det fald var så
stort, at vi faldt helt tilbage til vores først chakra, som har at gøre med
netop bekymring om, hvor maden og varme og tryghed skal komme fra.

Så må man indse, at det jo kræver blod sved og tårer for at komme tilbage
til Edens have, hvor alt var godt. Det kræver en masse lidelse dvs renselse.
Menneskets bevidsthed i det gamle testament var en anden, de var ikke klar
til at modtage Nåden, udover nogle få. Vi kan fx se, at de som fulgte Moses
ikke holdt ret længe, da Moses havde været væk i 40 dage. Så havde de
allerede glemt, hvad de havde lovet. Det, de havde sagt, havde været tomme
ord og de havde ganske vist bekendt det med ord men hjertet var ikke med.

Hvad skal der til, for at sådanne mennesker vender sig om til Gud? Gud
kender vores hjerter! Sådan har det altid været. Hele det gamle testamentes
tema var, at Gud forsøgte at skabe et fællesskab baseret på Hans Love. Gud
har sikkert kunne se, at de ikke var med i hjertet. Så derfor skulle de
gennemgå en masse lidelser og gøre en masse, det var ikke for Guds skyld, at
de skulle gøre det. Gud har skabt alt. Hvad har Gud brug for? Intet. Har Gud
brug for at vi tilbeder Ham? Nej, det har Han ikke. Så hvorfor skulle de så
gøre alle disse ting? Det var for deres egen skyld. Det var så de kunne
rense deres sjæl og overvinde deres lavere natur/ego.

Kristus var den første jøde, der virkelig sejrede over den lavere
natur/egoet/djævelen. Den lavere natur består af de tre først chakras, de
ene sværere at overvinde end den anden. Derfor kom djævelen til ham tre
gange. Læg mærke til, at han først bliver døbt af Johannes og så går ud i
ørkenen og faster/mediterer.

Deres budskab var "Omvend jer" og det næste man skal gøre er at overvinde
den lavere natur via faste meditation sang osv. Det var det Kristus gjorde
og han er jo Vejen. Det er måden at blive genfødt på, så bliver man Guds søn
og til være i stand til at modtage Nåden, så man får i gave, når man
overvinder den lavere natur.

www.maitreya.org for at læse mere.

For nu at svare på dit spørgsmål. Gud har ikke forandret sig, det er
mennesket, der har forandret sig. Gud er evig! Gud giver os, hvad vi behøver
for at udvikle os og blive stærkere, så vil være i stand til at sejre over
den lavere natur(djævelen). Åb 21,7.

Vi kan også se idag, at der stadig findes megen smerte, mens andre kan gå
igennem livet som en leg. Alt er lektioner, som vi skal lære. Hvis du støder
på problemer, så tag dem som lektioner, der skal læres. Vær taktemmelig
herfor, at du gives muligheden for at udvikle dig yderligere.

Matt 5,48

Tak Gud!

Brahmamurti

Fra : Lyrik

Dato : 02-05-05 09:51

> [...]
> være en lidt bestemt, (muligvis) retfærdig og til tider ret så grusom Gud
> til at være en meget tolerant og elskelig Gud.
++++++++++++++++++++++++++++++++
Jeg må sige at du her virkelig rammer plet! Jeg har selv også traumer over
dette spørgsmål.

4. Mose 15:
v32 Mens israelitterne var i ørkenen, opdagede de en mand, der samlede
brænde på sabbatsdagen. v33 De, der traf ham i færd med at samle brænde,
førte ham til Moses og Aron og hele menigheden. v34 De holdt ham i
forvaring, for der var ingen afgørelse om, hvad der skulle gøres ved ham.
v35 Herren sagde til Moses: »Manden skal lide døden! Lad hele menigheden
stene ham uden for lejren.« v36 Så førte de ham uden for lejren og stenede
ham til døde, sådan som Herren havde befalet Moses.

Sammenholdt med Johannes 8:
v3 Men så kommer de skriftkloge og farisæerne med en kvinde, der var
grebet i ægteskabsbrud; de stiller hende foran ham v4 og siger til
ham: »Mester, denne kvinde er grebet på fersk gerning i ægteskabsbrud, v5
og i loven har Moses påbudt os at stene den slags kvinder; hvad siger du?«
v6 Det sagde de for at sætte ham på prøve, så de kunne anklage ham. Men
Jesus bøjede sig ned og gav sig til at skrive på jorden med fingeren. v7 Da
de blev ved med at spørge ham, rettede han sig op og sagde til dem: »Den af
jer, der er uden synd, skal kaste den første sten på hende.« v8 Og han
bøjede sig igen ned og skrev på jorden. v9 Da de hørte det, gik de væk, én
efter én, de ældste først, og Jesus blev alene tilbage med kvinden, som stod
foran ham.
v10 Jesus rettede sig op og sagde til hende: »Kvinde, hvor blev de af? Var
der ingen, der fordømte dig?« v11 Hun svarede: »Nej, Herre, ingen.« Så
sagde Jesus: »Heller ikke jeg fordømmer dig. Gå, og synd fra nu af ikke
mere.«

Endvidere er der det med at GT har den "Sharia-agtige" Øje for øje-tand for
tand lov, hvorimod Jesus går diametralt imod denne tanke.

Jeg forstår den del af Pinsebevægelsen man kalder "Jesus Only". De ser kun
Jesus som Gud.

Jeg bifalder skriftens ord om at den der har Sønnen har også Faderen.

Det trøster mig med at Gud er som Jesus, ikke som den af jøder beskrevne Gud
i GT.

Gad vide om ikke meget af GT afspejler det folk som har skrevet den? Gad
vide hvor meget falskneri der er i den?

Hilsen

Jens

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-05-05 10:08

Lyrik skrev i 4275ea09$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk

[ ... ]
> Gad vide om ikke meget af GT afspejler det folk som har skrevet den?
> Gad vide hvor meget falskneri der er i den?

Tror du virkelig i ramme alvor at Jesus og apostlene ville anerkende GT som
"De Hellige Skrifter" dersom en stor del af det var falskneri?

Mon ikke Jesus var i stand til at vide hvad der var falskneri eller ikke
falskneri!

http://bibeltro.dk/ - *Om Bibelen og bibeloversættelser*
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - *også med DebatForum*

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-05 12:34

Hej Jens.

Jeg tror at du begår en fejl når du sammenligner teksterne. Jeg tror slet
ikke det er nødvendigt at forstå det som om der er en forskel imellem De
Hebraiske og De Kristne Græske Skrifter (GT og NT). Helt hovedsaglig fordi
skribenterne selv ikke mente at der var en forskel. Hvis vi derfor læser en
forskel ind i teksterne, må det være fordi vi læser på en anden måde end de
datidige læsere - de første kristne, som må være vores forbilleder.

Med de to eksempler, du nævner, ville jeg overveje et andet spørgsmål:
hvorfor var Gud meget streng i forbindelse med en mand der samler brænde, og
hvorfor var Jesus overbærende i forbindelse med en umoralsk kvinde?

Sandheden er at du finder denne problemstilling lige omvendt mange andre
steder. Kong David blev skånet for en dødsstraf, selv om han var både morder
og ægteskabsbryder. Hvorfor? Ananias og Safira mistede livet for en løgn.
Adam og Eva blev fordømt for at spise af en frugt.

Jeg tror ikke Gud har ændret sig. Men Bibelen indeholder mange beretninger
der viser én ting: tingene er ikke som vi umiddelbart tror; dommen følger
ikke så meget handlingens art som indstillingen der ligger bag. Kong David
(og senere kong Manasse) samt skøgen fra Johannes 8, viste en
sindsindstilling der var anderledes end den som brændesamleren, Ananias,
Safira, Adam og Eva viste.

Der er altså ikke tale om en skizofren Gud. Der er snarere tale om at vi
søger at læse Bibelen med partiske briller og tillægge Gud egenskaber som
ikke tilkommer ham.

Hvis jeg skulle være fræk, kommer meget af denne problematik af at man
tillægger Jesus en stilling som han ikke selv ønskede sig - og det nye
testamente et meget forsimplet budskab.

Filip Drejer Johnsen
Et af Jehovas Vidner
www.watchtower.org eller på dansk www.watchtower.org/languages/danish

Fra : Vidal

Dato : 02-05-05 09:57

Søren Kjeldsen wrote:

> [...]
> være en lidt bestemt, (muligvis) retfærdig og til tider ret så
grusom Gud
> til at være en meget tolerant og elskelig Gud.

Menneskets opfattelse af godt og ondt har jo altid
været under ændring. Det gælder jo også det kristne
samfunds opfattelse af sig selv og verden, og dermed
af Gud.

Vi er jo dygtige til at opfatte os på Guds side,
så når vi går i krig er det altid med Gud i ryggen.

Som livssynet ændrer sig, således ændrer sig Gud, eller
opfattelsen af Gud. Det er der ikke noget underligt i.
Gud er den samme, men menneskets opfattelse af ham ændrer
sig.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 02-05-05 11:32

"Vidal" <viidal@gmail.com> wrote in message

Søren Kjeldsen wrote:

> [...]
> være en lidt bestemt, (muligvis) retfærdig og til tider ret så
grusom Gud
> til at være en meget tolerant og elskelig Gud.

Og så ordner du news-leseren din slik at vi slipper å sette inn skilletegn
selv?

[...]

Det store spørsmålet blir da: "Finner vi guds vilje ved å lese 2500 år gamle
skrifter?

HM

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 02-05-05 13:13

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> mælte sligt:

>Og så ordner du news-leseren din slik at vi slipper å sette inn skilletegn
>selv?

Problemet er i Outlook Express, ikke hos Villy. Sagen er, at Outlook
Express ikke kan finde ud af at citere quoted-printable korrekt. Det kan
andre udbredte newsreadere som Mozilla Thunderbird og Forte Agent.

/Rasmus
--
"But in spite of all temptations
To belong to other nations,

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-05-05 15:02

Rasmus Underbjerg Pinnerup skrev i
m76c711fdgrn9t37hvqkiv7n7vtbhc3lqv@4ax.com

> Problemet er i Outlook Express, ikke hos Villy. Sagen er, at Outlook
> Express ikke kan finde ud af at citere quoted-printable korrekt.

Man kan da blot installere OE-QuoteFix, så er det lille problem klaret til
UG+

Fra : Vidal

Dato : 02-05-05 12:38

Harald Mossige wrote:
> "Vidal" <viidal@gmail.com> wrote in message

> Og så ordner du news-leseren din slik at vi slipper å sette inn
skilletegn
> selv?

Ja, jeg ringer lige til hr. Google og spørger. Man er
desværre ikke selv herre over den form indlægene bliver
sendt ud i, når man benytter Google.

Ja, hvorfor ikke?

--
Venlig hilsen,