Syndefaldet og synd
Fra : Jesper

Dato : 27-04-05 08:56

Hej

Er der nogen der kan forklare forskellen mellem Paulus, Augustin og
Luthers syn på synd og syndefaldet ?

Og er der forskel i synet på synd i forhold til hvordan samfundet og
kristendommen ser på syn i dag ?

Mvh
Jesper

Fra : RP

Dato : 27-04-05 10:18

Jesper wrote:
> [...]
> Luthers syn på synd og syndefaldet ?
>
> Og er der forskel i synet på synd i forhold til hvordan samfundet og

Beklager, hvis jeg gør dig uret, men det lyder *så* meget som en opgave,
du er blevet stillet af en religionslærer eller lignende. Den slags tror
jeg ikke, du kan få folk til at lave for dig.

/Rasmus

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 27-04-05 11:40

Jesper wrote:

> Er der nogen der kan forklare forskellen mellem Paulus, Augustin og
> Luthers syn på synd og syndefaldet ?

Ikke her. Men de tre herrer ligger sig meget tæt mht. synet på synd og
syndefald, et fælles nøgleord arvesynd. Der findes adskillige bøger, der
belyser netop dette område.

> Og er der forskel i synet på synd i forhold til hvordan samfundet og
> kristendommen ser på syn i dag ?

Det korte svar er: Ja. Men det ville kræve en dybere analyse at finde ud af.
Hvad mener du f.eks. med "samfundet" og "kristendommen".

Jeg tror, du bliver nødt til at udføre lidt benarbejde, men du kan da
sikkert få hjælp til litteratur herinde eller dk.videnskab.religion, hvis du
ønsker det.

Mvh
Kevin Edelvang