Opstandelsen
Fra : Lyrik

Dato : 25-04-05 11:48

"Jesus only":

Matt 22: 30 I opstandelsen hverken gifter man sig eller giftes bort, men er
som engle i himlen. v31 Og om de dødes opstandelse, har I så ikke læst,
hvad der er talt til jer af Gud, der siger: v32 >Jeg er Abrahams Gud og
Isaks Gud og Jakobs Gud<? Han er ikke Gud for døde, men for levende.«

Joh 11:24 Martha sagde til ham: »Ja, jeg ved, at han skal opstå ved
opstandelsen på den yderste dag.« v25 Jesus sagde til hende: »Jeg er
opstandelsen og livet; den, der tror på mig, skal leve, om han end dør. v26
Og enhver, som lever og tror på mig, skal aldrig i evighed dø.

Det er Jesu autentiske udtalelser om opstandelsen. det er førstehåndsvidner
om det Jesus sagde.
Lukas gentager det men efterrationaliserer udtalelserne. Lukas har ikke set
og hørt Jesus, men refererer hvad andre har set. Han opsumerer på anden
hånd.

Hvilke konkrete ting kan jeg prøve at udlede af disse to jesuudtalelser?

1. Man gifter sig ikke i opstandelsen.
2. Abraham, Isak og Jakob er ikke døde, men levende.
3. Det er en forkert antagelse af Martha at opstandelsen først vil finde
sted på "den yderste dag"-for
4. Den som tror på Jesus vil aldrig dø!

Jeg konkluderer med strengt udgangspunkt i Jesu ord:
Man dør slet ikke hvis man er en af "Guds"! Abraham er ikke død! Ingen af
dem som dør i Jesus Kristus er døde. De lever i Guds dimension som jeg
herefter vil kalde den "4. dimension".

Med udgang i den eksisterende forståelse af kvantemekanikken vil jeg nu
hævde at den "Newtonske fysik" ikke eksisterer, men at verden skal opfattes
ud fra den kvantemekaniske fysiske forståelse.

Mennesket er ikke 3-dimensionelt, ligesom universet ikke er 3-dimensionelt!
Verden er "4-dimensionel".
Når mennesket forlader den 3.dimension, lever det videre i den "4.
dimension"!

Når universet skrumper ind og bliver til et "punkt" med samme masse som
universet, så grundes det på at det forlader den 3. dimension og massen
flytter sig ind i den "4. dimension"!
Punktet er "døren til den "4. dimension" og er ikke noget punkt, men er den
dør hvorigennem universet forlader den tredie dimension og forsvinder ind i
den fjerde dimension! Omvendt så bryder universet igennem døren fra den 4.
dimension ved skabelsen og manifesterer sig i det der kaldes "Big Bang"!

Hvad er "det filosofiske bevis" som sansynliggør denne teori?
Det er eksemplet med "fladgængeren"
Fladgængeren er en tænkt 2-dimensionel verden som kkan lignes med en
stregmand på et stykke papir. Den har ingen 3. dimension= dybde.
Hvis jeg gør et indbrud fra den 3. dimension ved at presse en blyant igennem
papiret, så vil stregmanden kun se et PUNKT! som lidt efter når jeg presser
mere af blyanten igennem ses som en streg der bliver længere og længere
indtil den er så lang som blyantens tykkelse!
Når jeg går den anden vej og trækker blyanten tilbage, så bliver stregen
mindre og mindre og ender med at være et punkt uden dimension.
Stregmanden kan ikke gøre sig tanker om det tredimensionelle
objekt-blyanten. Han ser kun stregen og punktet.
Tilsvarende når Gud skaber fra den 4. dimension og gør indbrud i den 3.
dimension med det skabte.
Det første og sidste der ses er PUNKTET!
Videnskaben i dag ser punktet, men den ser ikke forklaringen! Punktet har
tilsyneladende egenskaber som et punkt ikke kan have, nemlig samme masse som
universet!
Punktet er ikke noget punkt!

Hilsen
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 25-04-05 12:17

Fra menneskekanonen stråler mennesket igennem egoismens spalte og aftegner
sig som et klart punkt på universets fotografiske film.

Fra menneskekanonen stråler mennesket igennem næstens dobbeltspalte og
danner inteferensmønster i det himmelske.

Jens

Fra : Vidal

Dato : 26-04-05 13:06

Lyrik wrote:

> [...]
Ingen af
> dem som dør i Jesus Kristus er døde. De lever i Guds dimension som

Mener du så, de, der genopstår, opstår fra en eller anden
død tilstand? Eller mener du også, de lever hos Gud, og
blot går fra en (eller anden) form til en ny form?

Sådan set vil det vil være rimeligt ud fra skriften, at
ingen dør, for dommen om et fortsat liv (i evigheden)
falder først efter genopstandelsen.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Lyrik

Dato : 26-04-05 14:03

"Vidal" <viidal@gmail.com> skrev i en meddelelse

Lyrik wrote:

> [...]

død tilstand? Eller mener du også, de lever hos Gud, og
blot går fra en (eller anden) form til en ny form?
++++++++++++++++++++
Tager man kun Jesuordene så synes det mig at stå klart at ingen som er i
samfund med Kristus nogensinde dør. Samt at Abraham er levende fordi Gud er
Gud for levende.

Der er forskellige andre som skaber tvivl om opstandelsen, først Paulus i 1.
Kor. 15:

v22 For ligesom alle dør med Adam, skal også alle gøres levende med
Kristus. v23 Men hver til sin tid: Kristus som førstegrøden, dernæst, når
han kommer, de, som hører Kristus til.

.... han giver udtryk for en divergerende opfattelse end den Jesus fremlægger
om "aldrig død", idet han henlægger opstandelsen til Kristi andet komme. Kan
man ud fra den udtalelse konstatere at Gud er Gud for den levende Abraham?
Eller at de som er i Kristus aldrig dør?
I Jesu lignelse om Lazarus (som jo selvfølgelig ikke er en beskrivelse af
forholdene efter døden men en billedtale) fremgår det at Lazarus lægges i
Abrahams skød lige efter sin død.
Altså levede Lazarus videre efter døden, den rige kapitalist ligeledes, samt
Abraham.

Hvorfor skulle de kristne vente med at opstå til Jesu andet komme, hvis Jesu
billedtale angav at alle disse levede efter døden?

Var Paulus et menneske som ind imellem kunne tage fejl i sine udtalelser
ligesom andre mennesker? Det synes mig at være tilfældet.

Jeg vil holde fast ved Jesusordene og lade dem være en guide for
opstandelse.

Endelig er der Apokalypsens Åb.20:5-6:

v5 De andre døde kom ikke til live, før de tusind år var omme. Det er den
første opstandelse. v6 Salig og hellig er den, der har del i den første
opstandelse; dem har den anden død ingen magt over, men de skal være Guds og
Kristi præster og være konger med ham i de tusind år.
Her sættes nye tidsfrister på opstandelsen. men skriftet er så suspekt at
det ikke kan tælle ret meget.

Så vi har tre bud på opstandelse. Enten blander man det hele i en
pærevælling og får et mysterie ud af det, eller man prioriterer
udtalelserne.
Det har jeg gjort-Jesu udtalelse kan stå alene.

Hilsen
jens

Fra : Vidal

Dato : 26-04-05 20:18

Lyrik wrote:
> [...]

> samfund med Kristus nogensinde dør. Samt at Abraham er levende fordi Gud er

Jeg forstår nok simpelthen ikke, hvad du mener. Skal
vi ikke alle dø en fysisk død? De færrreste mennesker
bliver over 100 år gamle, nogle få 115-120. Hvis vi
alle dør, så må du mene et eller andet med "ingen som
er i samfund med Kristus nogensinde dør".

At leve i Guds dimension? Før det må man da dø, hvad
du så end mener med udtrykket 'Guds dimension'?

Og Abraham kan da ikke være levende i den almindelige
forståelse af ordet.

Så det er kun ved at bruge ordene i en anden betydning
end den gængse, at man kan tale om, man ikke skal dø.

Og når man gør det, kan man jo få hvad som helst til at
betyde ... ja, hvad som helst.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Harald Mossige

Dato : 27-04-05 07:05

"Vidal" <vidal@home.dk> wrote in message

> [...]
> end den gængse, at man kan tale om, man ikke skal dø.
>
> Og når man gør det, kan man jo få hvad som helst til at

Jeg håper virkelig at du skjønner viktigheten av å bruke ord som har bestemt
betydning, og at du inser at der er behov for å først bli enige om
betydningen av ordene før uenigheten går over til personangrep.

Du har samme problemet med syndsbegrepet når du diskuterer med AF. Dere blir
ikke enige, fordi ordene ikke betyr det samme for dere.

Og så har du problemet oss imellom, du nekter å oversette "desippel" fra
latin.

Jeg har vert innom det flere ganger tidligere. Det nytter ikke å lese den
danske bibelen og å pugge bibelvers hvis du ikke kjenner de ordene som
bibelen bruker.

HM

Fra : Lyrik

Dato : 27-04-05 10:05

"Vidal" <vidal@home.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> alle dør, så må du mene et eller andet med "ingen som
> er i samfund med Kristus nogensinde dør".
+++++++++++++++++++++++++++++++
Man kan jo ikke tale om "død" hvis det bare betyder at man lever videre i
paradiset-vel?

Jesu ord om at man slet ikke dør, passer med mine kollegers opfattelse af
virkeligheden.
Den levende sjæl forlader legemet, er deres opfattelse. Det er en erfaring
som sygehjælpere der står ved dødslejer i 25 år har.

Med død forstår jeg ophør af liv. Hvis sjælen stadigvæk fiser rundt er man
jo ikke død, selv om man dør.
Det stemmer jo med det Jesus siger.:
"Og enhver, som lever og tror på mig, skal aldrig i evighed dø".

Lige da jeg vågnede vidste jeg hvordan det hang sammen!
Marta og Paulus var jøder med baggrund i synagogen. I GT tales ikke om
opstandelse. Saddukæerne kunne hævde at den ikke var der. det troede
farisæerne dog på.
Marta giver udtryk for hvad de troede. De troede på:

"Joh 11:24 Martha sagde til ham: »Ja, jeg ved, at han skal opstå ved
opstandelsen på den yderste dag."

Paulus har også fået den ind med modermælken og regner derfor med at "den
yderste dag" er når Jesus kommer igen!

Virkelighedens klare laserlys er ikke trængt igennem i deres sind-endnu!
Nemlig at Jesus sagde at Abraham allerede var levende! Han venter ikke på
"den yderste dag".
At den kristne slet ikke vil ophøre med at leve, selv om hans legeme dør.

Hilsen
Jens

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-04-05 11:02

Lyrik skrev i 426f5599$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk

[ ... ]
> Den levende sjæl forlader legemet,

Men den opfattelse er jo i direkte modstrid med Bibelens vidnesbyrd om de
dødes tilstand.

Men den slags tager du dig vel ikke specielt meget af.

http://bibeltro.dk/ - *Om Bibelen og bibeloversættelser*
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - *også med DebatForum*

Fra : Lyrik

Dato : 27-04-05 12:59

"Andreas Falck" <bse32568@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> dødes tilstand.
>
> Men den slags tager du dig vel ikke specielt meget af.
++++++++++++++++++++++++++++++
Du tilfører jo ikke debatten noget nyt Andreas!
Du "bitcher" bare!
Jesus sagde at den som lyttede til hans ord byggede sit hus på en klippe!
Jeg har bygget opfattelsen af opstandelsen på Jesu ord!
"Den der tror på mig skal aldrig dø"!

Du må jo så mene at Jesus ikke er i harmoni med "Bibelens vidnesbyrd"-hvad
det så end er for noget.

Hilsen
jens

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-04-05 13:06

"Lyrik" <lyrik@heaven.fjern.dk> writes:

> Du tilfører jo ikke debatten noget nyt Andreas!
> Du "bitcher" bare!

Ja, hvis du ikke har nogle *reelle* argumenter, så kan du komme i det
Falske filter, kan du!

--
Peter B. Juul, o.-.o Er der ikke, dybest set, tale om
The RockBear. ((^)) en interessekonflikt, når DF både

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-04-05 15:15

Lyrik skrev i 426f7e7b$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk

[ ... ]
> Du må jo så mene at Jesus ikke er i harmoni med "Bibelens
> vidnesbyrd"-hvad det så end er for noget.

Vi ser også at Bibelen lærer at de døde ikke har nogen bevidsthed, Sal. 146,
4. Ligeledes siger Præd. 9, 5 at "de døde ved ingen ting". I Matt. 10, 28
fortæller Jesus direkte at sjælen bliver ødelagt (tilintetgjort) i
fortabelsen. Jesus kalder også døden for en søvn, Joh. 11, 11. Ingen er ved
bevidsthed når de sover. De retfærdige vækkes op (bliver genskabt) fra
dødens søvn ved Jesu genkomst, 1. Tess. 4, 13-17; Åb. 20, 5.

Læs resten af artiklen her:
http://maranatha.dk/index.php?body=config/artikel&id=12

Din udlægning med at de troende slet ikke dør når de når, men lever videre
selv om de er døde er *KLAR* modstrid med hvad Bibelen lærer om sjælen og de
dødes tilstand.

Bibelen lærer tydeligt at de døde ingen bevidsthed har i den tid der går fra
døden og ind til opstandelsen, der sker ved Jesu synlige genkomst.

Fra : Vidal

Dato : 27-04-05 19:13

Lyrik wrote:
> "Vidal" <vidal@home.dk> skrev i en meddelelse

> +++++++++++++++++++++++++++++++
> Man kan jo ikke tale om "død" hvis det bare betyder at man lever videre i
> paradiset-vel?

I almindelig forstand af ordet, jo. Paradiset og efterlivet
handler vel om et virkeligt liv, altså det inkluderer stof,
og tid. Fra vi dør til vi genopstår, vil ikke opleves som
forløbet tid, fordi, hvis der findes en mellemliggende
'eksistens' vil det være udenfor tiden.

> [...]
> Den levende sjæl forlader legemet, er deres opfattelse. Det er en erfaring
> som sygehjælpere der står ved dødslejer i 25 år har.

Ja ja jo. Vi ved jo ikke, hvad der ligger bag døden.
Vi er måske ikke så uenige, men stadigvæk ...

Døden er en realitet.

> Med død forstår jeg ophør af liv. Hvis sjælen stadigvæk fiser rundt er man
> jo ikke død, selv om man dør.
> Det stemmer jo med det Jesus siger.:
> "Og enhver, som lever og tror på mig, skal aldrig i evighed dø".

Nej, og det kan man jo godt forstå, som vi skal leve
videre. Men det øjeblik vi dør, falder vi vel så at
sige ud af tiden, da tiden er knyttet til stoffet.

> [...]
> Nemlig at Jesus sagde at Abraham allerede var levende! Han venter ikke på

Men hvis man er uden for tiden, kan man ikke vente på
noget. Det at vente hører tiden/stoffet til.

> At den kristne slet ikke vil ophøre med at leve, selv om hans legeme dør.

Igen Livet som vi forstår det, og som man kan forholde
sig til på en fornuftig måde, hører stoffet og tiden til.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 27-04-05 08:36

Harald Mossige wrote:
> [...]

> betydning, og at du inser at der er behov for å først bli enige om
> betydningen av ordene før uenigheten går over til personangrep.

Nja, hvis man bruger ord uden for gængs betydning, bør
man anføre det. Jeg forstår da godt, at denne gruppe i
sig selv er en bestemt kontekst, men alligevel.

> Du har samme problemet med syndsbegrepet når du diskuterer med AF.

Nej.

> Dere blir
> ikke enige, fordi ordene ikke betyr det samme for dere.

Jo.

> Og så har du problemet oss imellom, du nekter å oversette
"desippel" fra
> latin.

Jeg kan ikke huske, jeg overhovedet har brugt ordet, hverken
i dansk eller norsk udgave, på dlk.

> [...]
lese den
> danske bibelen og å pugge bibelvers hvis du ikke kjenner de ordene

Min forståelse af, hvad kristendom er, springer let (og elegant)
over mange af mysterierne. Måske går jeg med et lille håb om på
et tidspunkt at kunne forstå denne snak i en nutidig sammenhæng,
og det genererer så spørgsmål, som dem jeg stillede Lyrik.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard