Skal en morder anmelde sig selv ?
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 24-04-05 19:48

Et hypotetisk spørgsmål:

Forestiller vi os, at jeg har myrdet mennesker af politiske og/eller
religiøse grunde men nu har fortrudt og er blevet en kristen:

Skal jeg så angive mig selv til politiet vel vidende, at jeg som straf for
disse mord kan risikere en dødsdom ?

(jeg kunne eksempel vis være et forhenværende al-Qaeda-medlem)

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 4000 Danish Kr. (around 700 US $), jump ...
3640 news:idWXd.103947$Vf.3986983@news000.worldonline.dk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 24-04-05 19:59

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> skrev

> [...]
> religiøse grunde men nu har fortrudt og er blevet en kristen:
>
> Skal jeg så angive mig selv til politiet vel vidende, at jeg som straf for

Dit spørgsmål er svært at besvare. Juridisk set er svaret nej. Ingen har
pligt til at anmelde sig selv.

Moralsk set er du i mudrede vande, og det er svært at give et entydigt svar
på dit spørgsmål. I den katolske kirke læres det, at man for at opnå Guds
tilgivelse skal angre og så vidt muligt også udtrykke denne anger overfor
evt. ofre af sin synd. Det er dog også vigtigt at tage de pragmatiske
briller på. Og dødsstraf er efter min mening i udtalt grad uforeneligt med
kristendommen. Jeg ville derfor vove pelsen og sige, du ikke burde melde dig
selv, men "nøjes med" at angre din synd overfor Gud og evt. en præst.

En anden gang ville jeg nok stille dette spørgsmål i en lidt bredere gruppe
som dk.livssyn, selvom jeg godt kan se, du har en kristen vinkel på det.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 24-04-05 20:53

"Kevin Edelvang" skrev

[ ... ]
> Dit spørgsmål er svært at besvare. Juridisk set er svaret nej. Ingen har
> pligt til at anmelde sig selv.

Juridisk ... tænker du udelukkende her i verdslig henseende ?

> [...]
> tilgivelse skal angre og så vidt muligt også udtrykke denne anger overfor

Amen. Det kan jeg fuld ud tilslutte mig ...

> [...]
> dig
> selv, men "nøjes med" at angre din synd overfor Gud og evt. en præst.

Hmm ... er det ikke at løbe fra sit ansvar ?

Hvis der IKKE er dødsstraf (i det pågældende land), bør et sådant
menneske så anmelde sig selv ?

Eller hvis der nu er dødsstraf:

Skal/bør et sådant menneske så rejse til et andet land (fx. Danmark), hvor
der ikke er dødsstraf, og her anmelde sig selv ?

> En anden gang ville jeg nok stille dette spørgsmål i en lidt bredere
> gruppe
> som dk.livssyn, selvom jeg godt kan se, du har en kristen vinkel på det.

Og *kun* ønskede en KRISTEN kommentar (you know: "filter"), og tak for den,
Kevin ...

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 4061

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 24-04-05 21:19

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> skrev

> Juridisk ... tænker du udelukkende her i verdslig henseende ?

Ja, sådan plejer det at være med jura.

> Hvis der IKKE er dødsstraf (i det pågældende land), bør et sådant
> menneske så anmelde sig selv ?

Det er svært at svare på, hvad "man" skal gøre. Jeg kan bedre svare på, hvad
*jeg* i en given situation ville råde denne "man" til, hvis han spurgte mig
om råd. Hvis det således var i Danmark ville jeg anbefale manden at melde
sig selv.

> Eller hvis der nu er dødsstraf:

Så mener jeg ikke, det i den givne situation vil være gavnligt at råde "man"
til at melde sig.

Hvis "man" selv ønskede at melde sig, ville jeg dog naturligvis støtte
vedkommende.

> Skal/bør et sådant menneske så rejse til et andet land (fx. Danmark), hvor
> der ikke er dødsstraf, og her anmelde sig selv ?

Det kunne være en løsning.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 24-04-05 23:41

"Kevin Edelvang" skrev

> Ja, sådan plejer det at være med jura.

Joe ... men du ved jo nok, at der også er noget, der hedder Kristi
Domstol ...

> [...]
> mig
> om råd. Hvis det således var i Danmark ville jeg anbefale manden at melde

Det ville jeg også gøre ...

> Så mener jeg ikke, det i den givne situation vil være gavnligt at råde
> "man" til at melde sig.
>
> Hvis "man" selv ønskede at melde sig, ville jeg dog naturligvis støtte
> vedkommende.

Tja ... hvorfor i grunden ikke ...

Hvis det var mig, så ville jeg nok melde mig selv. Men det kan jeg jo nemt
sidde her i ro og mag og sige.

> Det kunne være en løsning.

Okay ...

Tak for dit svar.