Pavens officielle sprog: latin
Fra : Per Rønne

Dato : 22-04-05 14:05

Er jeg den eneste der er blevet overrasket over at den nye pave aldrig
taler italiensk, men altid latin, når han udtaler sig til
offentligheden?

Kan manden ikke tale ordentligt italiensk {er det fejlfuldt eller med
grov tysk accent}, eller et det en bevidst måde at vise på at
Romerkirken er /universel/, og ikke blot /italiensk/?
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 22-04-05 14:28

Per Rønne skrev Fredag den 22. april 2005 15:04 i beskeden
<1gvfdr1.44c19nn3kz4N%spam@husumtoften.invalid> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> [...]
> grov tysk accent}, eller et det en bevidst måde at vise på at
> Romerkirken er /universel/, og ikke blot /italiensk/?

Ifølge dette link: http://www.newadvent.org/cathen/09019a.htm er der nok
tale om et valg, at den nye pave taler latin, fordi latin forstås bredt i
den katolske tradition, og nok også fordi der er en vis klasseforskel
imellem det den katolske kirke opfatter som de "verdslige" sprog og så
Latin...

Den nye pave har åbenbart sin egen "fanklub":
http://www.ratzingerfanclub.com/

Ifølge biografien, der kan læses her:
http://www.ratzingerfanclub.com/Biography.html, har han studeret græsk og
latin.

Henrik, Dianalund
"Herren lader ikke den retfærdige sulte,
men uretfærdiges krav afviser han" (Ordsp. 10:3).

Fra : Per Rønne

Dato : 22-04-05 16:03

Henrik Vestergaard <vestergaard_henr@hotmail.com> wrote:

> [...]
> den katolske tradition, og nok også fordi der er en vis klasseforskel
> imellem det den katolske kirke opfatter som de "verdslige" sprog og så

Naturligvis er latin »finere« end vulgære sprog som italiensk og fransk,
som er gode nok til at synge operaer af Verdi eller Rameau i, men ikke
til at tale til folket for en bayersk pave - også selv om han har
tilbragt sin ungdom i korte Lederhosen .

> Den nye pave har åbenbart sin egen "fanklub":
> [...]

Det giver sig selv at enhver katolsk professor, dr.theol., taler
flydende græsk og latin. Benedictus XVI har som bekendt været professor,
ærkebiskop og kardinal med ansvar for hvad der tidligere hed Den hellige
Romerske og Universelle Inkvisition, inden han blev pave. Dr.theol. er
han stadig, endda med hele to doktorgrader. I øvrigt er linket til
biografisiden ugyldigt - sandsynligvis fordi det er under opdatering.
--
Per Erik Rønne

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 22-04-05 16:09

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

>Det giver sig selv at enhver katolsk professor, dr.theol., taler
>flydende græsk og latin.

Det tvivler jeg seriøst på. Jeg vil langt snarere skyde på, at nogle få
af dem taler flydende latin og så godt som ingen (old)græsk.

[X-postet til dk.kultur.sprog.]

/Rasmus
--
"Du vett kva som står i testamentet,
At den som tar hånd om min Constanze

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 23-04-05 17:27

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*gmail.com> skrev

> spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

> Det tvivler jeg seriøst på. Jeg vil langt snarere skyde på, at nogle få
> af dem taler flydende latin og så godt som ingen (old)græsk.

Du har ganske ret. Det er ganske få katolske teologer, der overhovedet går
op i græsk. Latin kan mange af de ældste og højest uddannede, bl.a. var det
indtil 60'erne også anvendt som undervisningssprog på nogle universiteter.

Men som jeg også har skrevet i den anden tråd om emnet, er italiensk det
daglige sprog i såvel Vatikanet som i de institutioner, der ligger rundt
omkring i Rom med tilknytning til Vatikanet.

Og paven taler også italiensk, når han henvender sig til folket. Per Rønne
må have misforstået eller mishørt noget. Og sikke en masse herlig snak den
slags kan medføre

> [X-postet til dk.kultur.sprog.]

What to do? Jeg futter til dk.kultur.sprog

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Anders Søe Plougsgaa~

Dato : 24-04-05 13:59

"Rasmus Underbjerg Pinnerup skrev:

> Det tvivler jeg seriøst på. Jeg vil langt snarere skyde på, at nogle få
> af dem taler flydende latin og så godt som ingen (old)græsk.

Til gengæld siges det at det var salig Johannes Sløks ønske at undervisere
på Idéhistorie skulle kunne både oldgræsk og latin. Foruden (selvfølgelig)
flydende tysk, engelsk og fransk.

Han kom dog til at sænke sine standarder en smule...

mvh.
Anders Søe Plougsgaard

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 24-04-05 14:19

"Anders Søe Plougsgaard" <Anders_S_P@hotmail.com> mælte sligt:

>Til gengæld siges det at det var salig Johannes Sløks ønske at undervisere
>på Idéhistorie skulle kunne både oldgræsk og latin. Foruden (selvfølgelig)
>flydende tysk, engelsk og fransk.

Jeg synes, at undervisere på hhv. oldgræsk og latin *burde* kunne tale
sprogene, og sågar at undervisningen på de forskellige studier *burde*
foregå på omtalte sprog efter første (eller andet) år. Når man kunne for
200 år siden, hvorfor så ikke i dag? Det er da den normale praksis på
andre fremmedsprogsstudier.

>Han kom dog til at sænke sine standarder en smule...

Ja, det oplever man ofte ...

PS: Tråden har vist ikke mere at gøre i dk.livssyn.kristendom, så jeg
sætter FUT alene til dk.kultur.sprog.

/Rasmus
--
"En tvekønnet person, der drager omkring og avler nørder."

Fra : Sebastjan in Malta

Dato : 25-04-05 09:38

Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*fjerndette*gmail.com> wrote in message news:<oo4i61ln1c8hl976tsktro6ae3dtpmv0kr@4ax.com>...
> spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

> Det tvivler jeg seriøst på. Jeg vil langt snarere skyde på, at nogle få
> af dem taler flydende latin og så godt som ingen (old)græsk.

Til belysning heraf skal nævnes, at Peder Pavels, orlogspræst på den
danske fregat Thetis, da han i 1796 var her på Malta, gav en (katolsk)
sognepræst, Salvator Fenech, det vidnesbyrd at han talte latin
flydende. Men samtidig var Fenech overrasket over at Pavels kunne læse
græsk og hebraisk.

Sebastjan

Fra : Mr. D

Dato : 25-04-05 16:31

"Sebastjan in Malta" <sebastjan60@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sognepræst, Salvator Fenech, det vidnesbyrd at han talte latin
> flydende. Men samtidig var Fenech overrasket over at Pavels kunne læse

Sidder du på Malta?

Mr. D

Fra : Knud Larsen

Dato : 27-04-05 16:30

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message
> [...]

> han stadig, endda med hele to doktorgrader. I øvrigt er linket til
> biografisiden ugyldigt - sandsynligvis fordi det er under opdatering.

Og det er en kæmpefordel at man ikke kan forstå hvad manden siger.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 22-04-05 15:53

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

>Er jeg den eneste der er blevet overrasket over at den nye pave aldrig
>taler italiensk, men altid latin, når han udtaler sig til
>offentligheden?
[...]

Hvorfor sende samme indlæg separat til to forskellige grupper? Fra den
essentielle netikette på
<http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html>: "Hvis du vil sende til
flere grupper, så anvend crosspost og lav follow-up i stedet for blot at
sende kopier til de enkelte grupper."

/Rasmus
--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Per Rønne

Dato : 30-04-05 10:46

> [...]

> <http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html>: "Hvis du vil sende til
> flere grupper, så anvend crosspost og lav follow-up i stedet for blot at

Fordi emnet ud fra forskellige perspektiver er lige relevante for to
grupper. Og ikke alle abonnerer altså på begge - og så skal de jo
pludselig til at abonnere alligevel.
--
Per Erik Rønne

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 30-04-05 20:23

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

>Fordi emnet ud fra forskellige perspektiver er lige relevante for to
>grupper.

Så krydspost i stedet.

>Og ikke alle abonnerer altså på begge - og så skal de jo
>pludselig til at abonnere alligevel.

Hvorfor skulle de det?

/Rasmus
--
"How useful is the spork!"

Fra : Per Rønne

Dato : 30-04-05 21:16

> Hvorfor skulle de det?

Ellers kan de jo ikke følge med i debatten.
--
Per Erik Rønne

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 30-04-05 23:07

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

>Ellers kan de jo ikke følge med i debatten.

Nåja, man kan jo krydsposte til begge grupper uden at sætte follow-up
til den ene. Det er under alle omstændigheder bedre, end at der kører to
separate tråde.

/Rasmus
--
Interdum feror cupidine partium magnarum Europae vincendarum.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-05-05 07:51

> [...]

> Nåja, man kan jo krydsposte til begge grupper uden at sætte follow-up
> til den ene. Det er under alle omstændigheder bedre, end at der kører to

Krydspostning frarådes faktisk, selv om det forekommer.

--
Per Erik Rønne

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-05-05 08:45

spam@husumtoften.invalid (Per Rønne) writes:

> Krydspostning frarådes faktisk, selv om det forekommer.

Såeh? Af hvem dog...

--
Peter B. Juul, o.-.o "Får kan ikke lide at blive slået med en pind."
The RockBear. ((^)) -Marianne Juul, 2003

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 01-05-05 09:54

Peter B. Juul skrev Søndag den 1. maj 2005 09:44 i beskeden
<m21x8rwftt.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk> i gruppen dk.livssyn.kristendom:

http://usenet.dk

Nærmere bestemt: http://usenet.dk/netikette/crosspost.html

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-05-05 10:09

Henrik Vestergaard <vestergaard_henr@hotmail.com> writes:

> http://usenet.dk
>
> Nærmere bestemt: http://usenet.dk/netikette/crosspost.html

Læste du faktisk teksten?

Der står, at HVIS man er sikker på, at ens indlæg skal postes mere end
et sted, så skal man bruge krydspostning i stedet for seperat postning
i de enkelte grupper.

Per postede så vidt jeg forstår seperat i forskellige grupper, og
_det_ er en fejl.

Og længere nede står der så: "Det værste man kan gøre, hvis man vil
sende et indlæg til flere grupper, er blot at sende kopier i alle
grupperne."

--
Peter B. Juul, o.-.o "Det, der gør så megen fantasy-litteratur
The RockBear. ((^)) selvhøjtidelig og dræbende kedelig er,

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 01-05-05 16:46

Peter B. Juul skrev Søndag den 1. maj 2005 11:08 i beskeden
<m2sm17uxct.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk> i gruppen dk.livssyn.kristendom:

> Læste du faktisk teksten?

Ja, naturligvis. Jeg sender ikke links blindt...

> Der står, at HVIS man er sikker på, at ens indlæg skal postes mere end
> et sted, så skal man bruge krydspostning i stedet for seperat postning
> i de enkelte grupper.

Jeps. Lige præcis. Krydspostning skal KUN bruges, når man er sikker på, at
ens indlæg skal postes mere end ét sted.

Altså:

- krydspostning ikke pr. automatik, men HVIS relevant kan det praktiseres.
Dette - naturligvis - for at undgå, at alle grupper oversvømmes...

Det er snakken om ølse for, og ølse bag - pølsen bevarer dog sin smag!

> Per postede så vidt jeg forstår seperat i forskellige grupper, og
> _det_ er en fejl.

Medmindre han senere er kommet i tanke om relevans i en anden gruppe. Hvis
han derefter postede igen med x-post, ville indlægget dukke op to gange i
den første gruppe f.eks.

Jeg plejer gerne at tro på det bedste i mine medmennesker - selvom det ofte
viser sig at være en anelse naivt, fordi mange misbruger den velvilje. :'-(

> Og længere nede står der så: "Det værste man kan gøre, hvis man vil
> sende et indlæg til flere grupper, er blot at sende kopier i alle
> grupperne."

Det er selvfølgelig logisk. Helt enig...

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-05-05 20:49

Henrik Vestergaard <vestergaard_henr@hotmail.com> writes:

> Jeps. Lige præcis. Krydspostning skal KUN bruges, når man er sikker på, at
> ens indlæg skal postes mere end ét sted.

OK, så er det sagen du ikke forstår. Per postede noget i to grupper
seperat og forsvarer sig med, at krydspostning (to grupper i header)
normalt frarådes.

Det gør det. Men SKAL man poste i flere grupper, bør man bruge
krydspostning (flere grupper i header).

Og du støtter altså dermed mig og Rasmus. ha HA! Så kan du LÆRE det!

Fra : Jesper

Dato : 25-04-05 05:18

> [...]

> grov tysk accent}, eller et det en bevidst måde at vise på at
> Romerkirken er /universel/, og ikke blot /italiensk/?

Nu er italiensk Vatikanets forvaltningssprog og Som kardinal har
Ratzinger varetaget høje embeder i pavestaten så at han ikke skulle
kunne tale italiensk - og det temmeligt flydende - er utopi! Når
kardinalerne mødes taler de italiensk. Enhver der er så højt oppe i
hierakiet i den katolske kirke har været udstationeret i Rom i lange
perioder og taler derfor naturligvis sproget.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-04-05 08:15

spambuster@users.toughguy.net (Jesper) writes:

> Nu er italiensk Vatikanets forvaltningssprog og Som kardinal har
> Ratzinger varetaget høje embeder i pavestaten så at han ikke skulle
> kunne tale italiensk - og det temmeligt flydende - er utopi!

Næh, det er meget usandsynligt. En utopi er en fremtidsfortælling om
et perfekt eller meget godt samfund. Jeg har svært ved at se, at det
er godt, hvis paven ikke taler italiensk.

> Når
> kardinalerne mødes taler de italiensk. Enhver der er så højt oppe i
> hierakiet i den katolske kirke har været udstationeret i Rom i lange
> perioder og taler derfor naturligvis sproget.

"Vores egen" Kevin har kun været udstationeret dernede i et år og
taler et glimrende italiensk - så du har naturligvis ret.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 25-04-05 12:49

Peter B. Juul wrote:

> "Vores egen" Kevin har kun været udstationeret dernede i et år og
> taler et glimrende italiensk - så du har naturligvis ret.

Nu er mit intelligensniveau til gengæld også væsentligt højere end
kardinalernes, og naturligvis også end den nye paves!

Nå, ikke?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-04-05 13:17

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> writes:

> Nu er mit intelligensniveau til gengæld også væsentligt højere end
> kardinalernes, og naturligvis også end den nye paves!

Jaja, men min vurdering af dit italienske var også baseret på, at jeg
ikke forstod et ord selv.

Det kan hænde jeg må revurdere næste gang vi ses
--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^)) - Birksted