[Jødedom] Anti-semitismen udvikler sig
Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 18-04-05 22:45

Kilde: http://www.danielpipes.org/article/2423

"Anti-semitismen udvikler sig" af Daniel Pipes, New York Sun
February 15, 2005

Original English Item: Anti-Semitism Evolves

Oversat af Mette Thomsen

Anti-semitismen kan synes et statisk, uforanderligt fænomen, men i
virkeligheden har det tvangsbetonede had til jøder en historie, som
strækker sig flere tusind år bagud og bliver ved med at udvikle sig.

Siden Anden Verdenskrig og Holocaust har udviklingen især taget fart og
været ildevarslende. Her er fire af de vigtigste ændringer:

1.
Fra højre til venstre: I århundreder var anti-semitismen det politiske
højres kendemærke og optrådte kun episodisk på den politiske venstrefløj.
For at tage to ekstreme eksempler på denne tendens, så var Stalins
judaeofobi en perifer del af hans uhyrlige projekt, mens Hitlers var
central for hans. Endnu for ti år siden holdt dette mønster stadig
grundlæggende stik. Men de senere år har vi været vidne til en hurtig og
global omstrukturering, hvor det brede højre har udvist forståelse for
jøder og Israel, og dets modpol til venstre har vist sig mere kølig og mere
fjendtligt indstillet.

2.
Fra kristen til muslimsk: Det var kristne, der udviklede anti-semitismens
varige billeder, (såsom grådighed og ønsket om verdensherredømme), og
historisk set har de kristne dræbt flest jøder. Derfor er jøder med jævne
mellemrum flygtet fra den kristne verden over til den islamiske verden. I
1945 ændredes dette mønster brat. De kristne forsonedes med jøderne, mens
muslimer overtog såvel de gamle kristne temaer som morderiskheden. I dag er
den institutionelle anti-semitisme hovedsageligt et muslimsk fænomen. Et af
resultaterne heraf har været en vedvarende omvendt exodus, hvor jøder nu
flygter fra den islamiske til den kristne verden.

3.
Fra religiøs til sekulær: Det, der begyndte som en forkastelse af den
jødiske religion, udviklede sig gennem århundreder til fordomme mod den
formodede jødiske race (heraf vores fortsatte brug af det meningsløse
begreb anti-semitisme) og har på det seneste udviklet sig til anti-zionisme
eller had til den jødiske stat. En forbløffende meningsmåling i 2003, hvori
europæerne erklærede, at Israel udgjorde den førende trussel mod
verdensfreden, antyder dybden af denne nye følelse.

4.
Sammenflydningen af anti-semitisme og anti-amerikanisme: Jøder og
amerikanere, Israel og USA - de er blevet sammenblandet i hovedet på mange
jorden over, således at den ene fordom rutinemæssigt også implicerer den
anden. Disse to former for had har også visse fællestræk: ingen af dem er
modtagelige for rationelle argumenter, hvorfor de begge bedst forstås som
symptomer på en psykisk forstyrrelse frem for som et symptom på en mystisk
politisk logik.

Kombinationen af disse udviklinger udløser en del overvejelser vedrørende
tre større jødiske samfunds vanskelige fremtid.

Israel står over for den mest ekstreme fare, omgivet som det er af fjender,
der i den forgangne generation har dehumaniseret jøder på en måde, der
vækker mindelser om Nazityskland i 1930'erne. I begge tilfælde var
regeringer engageret i en systematisk kampagne for at forvandle den jødiske
nabo inde ved siden af til en bestialsk trussel, som kun kan kontrolleres
ved, at han udslettes. I Nazityskland kulminerede denne holdning i
dødslejrene; i dag kunne det, og jeg understreger kunne - jeg forudser
ikke, at det sker - ende i en regn af atombomber ned over Israel, en udsigt
som i hvert fald én magtfuld iransk leder offentligt har grundet over.
Dette kunne på sin side resultere i endnu en Holocaust, igen på seks
millioner jøder.

De europæiske jøder står over for den næststørste fare, omend på en mere
verdslig måde: Politisk og social isolation, islamisters hærgen,
palæstinensiske radikale og andre brushoveder, og en voksende følelse af,
at jøder ikke har nogen fremtid på kontinentet. En exodus kunne finde sted
i den nærmeste fremtid, som gentager efterkrigstidens jødiske exodus fra
muslimske lande, hvor den jødiske befolkning er skrumpet ind fra godt en
million i 1948 til 60.000 i dag.

Og endelig USA: De amerikanske jøder har muligvis ikke været klar over det,
men de har i de seneste 60 år levet i en af den jødiske verdens guldaldre,
velsagtens mere strålende end dem i Andalusien, Aragonien, Tyskland,
Ungarn, Litauen og Prag. Men i dag, i en mildere form end i Europa, står
jøder i USA over for tilsvarende strømninger i den amerikanske tilværelse,
især den islamistiske bølge, som forkæles af venstrefløjen. De amerikanske
jøders guldalder er derfor ved at være slut. Amerikanske jøder har haft den
relative luksus at kunne bekymre sig om blandede ægteskaber, religiøse
fæller rundt om i verden, bøn i skolerne og adoption; hvis den nuværende
tendens fortsætter, vil de i stigende grad komme til at kere sig om
personlig sikkerhed, marginalisering og de andre symptomer, som allerede nu
er synlige i Europa.

Efterhånden som tresårsdagene for V-E og V-J nærmer sig, står det klart, at
de problemer, som tilsyneladende blev begravet i krematorierne i Auschwitz
og Birkenau, er genopstået og i stigende grad omgiver os.

Denne artikel følger oplægget til et foredrag, som D.P. for nylig holdt på
Monash University i Melbourne, Australien.

Henrik, Dianalund
"Herren lader ikke den retfærdige sulte,
men uretfærdiges krav afviser han" (Ordsp. 10:3).

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-04-05 23:01

Henrik Vestergaard skrev i 42642981$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> "Anti-semitismen udvikler sig"

[ klip ]

Hvad har dit ynk og jammer med gruppen dk.livssyn.kristendom at gøre.

fut dk.livssyn

Fra : N/A

Dato : 19-04-05 06:59

Fra : Jens Bruno

Dato : 19-04-05 06:59

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]

, hvorfra Bo M. Mogensen vil opfordre
> til en samsending under mottoet "Lad os hærge dk.livssyn.kristendom".
> Blot vil han skrive:"Lam os hærve dkp,livskud.kristenvom".
>
> Således vender den tilbage dlk, hvor malkoen vil gribe den med kyshånd
> og få sin kone til at skrive det samme som han selv, hvorefter
> Vestergård udtrykker sin uforbeholdne beundring. Hvilket altsammen var
> meningen fra starten.

**LOL**
Roflmao

Fra : Lyrik

Dato : 19-04-05 09:36

"Jens Bruno" <brunkage@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> , hvorfra Bo M. Mogensen vil opfordre

> **LOL**
> Roflmao
++++++++++++++++++++++++++++
Jeg tager mig lige en medgriner ROTFL!
Jeg kan imidlertid ikke se Henrik Svendsens indlæg hvilket bedrøver mig! Kun
via dit link kan jeg se det!

Hilsen
Jens

Fra : #2066

Dato : 19-04-05 01:26

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> wrote in message
> Kilde: http://www.danielpipes.org/article/2423
>
> "Anti-semitismen udvikler sig" af Daniel Pipes, New York Sun
> February 15, 2005

"Daniel Pipes" - er det ikke Knud Larsen's favoritloegner for G-d?

Fra : Knud Larsen

Dato : 19-04-05 08:32

"#2066" <neslein@hotmail.com> wrote in message

> "Daniel Pipes" - er det ikke Knud Larsen's favoritloegner for G-d?

Det er ikke min favorit noget som helst, men hvad får dig til at stemple ham
som logner, at han er kritisk over for islamismen? Har du nogen sinde læst
hans artikler? Jeg synes de er meget sobre, selv om jeg ikke er enig i alt,
han bliver da også kritiseret af folk, der mener han er for naiv mht at
støtte moderate muslimer.

Du mener måske også at antisemitismen ikke eksisterer, selv om vi ofte ser
manifestationer også her på Usenet, - den er skam i fuld flor, det har Pipes
helt ret i.

Fra : Cyril Malka

Dato : 19-04-05 10:57

Knud Larsen wrote:

> Du mener måske også at antisemitismen ikke eksisterer, selv om vi ofte ser
> manifestationer også her på Usenet, - den er skam i fuld flor, det har Pipes
> helt ret i.

Jamen det er jo jødernes egen skyld, hvis der er antisemitisme, ved du
nok

(Det er sandt, var der ingen jøder, ville der ikek være antisemitisme )

I aften er vi i øvrigt inviteret til afdækning af en stel til ære for 32
"retfærdige" (tsadik) for vores departement (svarer til amt). Disse var
folk, der hjalp jøder under 2. verdens krig.

Der kommer Israels ambassadør, forskellige politiker, og så skal vi til
reception, koncert og mere reception bagefter.

Det er rart at huske, at sådan har alle trods alt ikke været og at nogle
ikke blot fulgte trop.

Thi som der står i Talmud: Den, der redder et liv, redder hele verden.

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... Klingon Prime Directive: If it moves, shoot it.

Fra : Soeren

Dato : 19-04-05 11:22

Cyril Malka wrote:

> Det er rart at huske, at sådan har alle trods alt ikke været og at
> nogle ikke blot fulgte trop.
>
> Thi som der står i Talmud: Den, der redder et liv, redder hele verden.

og det var jo det vi gjorde i Danmark under 2 v.k., måske mange hundrede
tusinde menneskeliv. Godt set CM

Soeren

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 19-04-05 23:20

Soeren skrev Tirsdag den 19. april 2005 12:21 i beskeden
<4264dbc6$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> og det var jo det vi gjorde i Danmark under 2 v.k., måske mange hundrede
> tusinde menneskeliv. Godt set CM
> Soeren

Men vi må aldrig være blinde overfor, at nogle red på den opportunistiske
bølge og meldte sig først under Modstandsgruppens faner da det blev
åbenbart at de Allierede ville vinde krigen... Den antisemitisme der ligger
bag passivitet mens det virkelig gælder er ganske skjult, men ikke desto
mindre til stede.

Men det er rigtigt: dem som ikke blot fulgte trop fortjener STOR ros.

Fra : N/A

Dato : 20-04-05 22:24

Fra : N/A

Dato : 20-04-05 22:24

Fra : N/A

Dato : 20-04-05 22:24

Fra : N/A

Dato : 20-04-05 22:24

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 20-04-05 22:24

Lyrik skrev Onsdag den 20. april 2005 13:12 i beskeden
<42663906$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk> i gruppen dk.livssyn:
> "Lyrik" <lyrik@heaven.fjern.dk> skrev i en meddelelse
>>> gravsted.
> ++++++++++++++++++++
> Måske ikke så klart, men hvorfor ikke en blomst?
> Jens

Det spørgsmål kan du bl.a. finde besvaret her:
http://www.mosaiske.dk/default.asp?pageid=sphj10

Ligeledes kan du læse om respekten for de afdøde i disse to artikler:
http://www.torah.org/learning/halacha-overview/chapter82.html
http://www.torah.org/learning/maharal/p2m1part2.html

Håber det kan bruges. Fortsat god aften.

Fra : Knud Larsen

Dato : 19-04-05 23:40

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> wrote in message
> Knud Larsen wrote:

> Thi som der står i Talmud: Den, der redder et liv, redder hele verden.

Ved du hvad der står bagefter? Jeg tænker på at muslimer, og
muslimforsvarere ( bl. a. nogle engelske kunstnere og akademikere svjh) ofte
bruger Koranverset med "Den der redder et liv, det er som at redde hele
verden" - det er fra historien om Kain og Abel, og der giver det jo iøvrigt
fin mening at hele verden = med Abel, bliver reddet. Anyway, det folk
omhyggeligt undgår, er at tage det medfølgende vers med, der foreskrives
korsfæstelse, eller afhugning af hænder og fødder på hver sin side, og
udsmidning af landet. Og det lyder jo ikke helt så kønt.

Er sætningen i Talmud også fra historien om Kain og Abel, og kommer der
drabelige straffe bagefter?

Fra : Jens Bruno

Dato : 19-04-05 18:32

> [...]
>
> Du mener måske også at antisemitismen ikke eksisterer, selv om vi ofte ser
> manifestationer også her på Usenet, - den er skam i fuld flor, det har

Jeg vil til hver en tid hævde at disse antisemitiske manifestationer her på
Usenet er sjældne sammenlignet med dine næsen daglige anti arabiske
manifestationer.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 19-04-05 22:18

Knud Larsen skrev Tirsdag den 19. april 2005 09:32 i beskeden
<4264b416$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> Du mener måske også at antisemitismen ikke eksisterer, selv om vi ofte ser
> manifestationer også her på Usenet, - den er skam i fuld flor, det har

Så ganske korrekt. Underligt man kan føle sig provokeret af en artikel i
stedet for netop at vurdere dens lødighed og eventuelt ransage sig selv for
at finde ud af om der *kunne* være noget om snakken.

Fra : #2066

Dato : 21-04-05 03:59

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

> "#2066" <neslein@hotmail.com> wrote in message

> Det er ikke min favorit noget som helst, men hvad får dig til at stemple
> ham som logner, at han er kritisk over for islamismen?

Hvad er det med dig og dit monomane forhold til Islam? Hvorfor skal Islam
bringes ind i enhver konversation du deltager i?

Nej, jeg stempler ham som loegner fordi han var aabentlyst enten uforskammet
uvidende eller bevidst loegner i indlaeg der refererede til Canada og som du
refererede til i forbindelse med din personlige jihad imod Islam. Du ved, de
idiotiske udsagn at Canada er/var ved at indfoere sharia...

Det, og saa det fleste canadiske medier betegner ham som rangerende imellem
"kontroversiel" og "dybt uvederhaeftig".

Fra : Knud Larsen

Dato : 21-04-05 10:25

> "Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

> Hvad er det med dig og dit monomane forhold til Islam? Hvorfor skal Islam
> bringes ind i enhver konversation du deltager i?

Er det ikke islam, der er Daniel Pipes's forskningsemne og det han skriver
om?
Jamen så må du sandelig meget undskylde, - hvad er det så, han er kendt for
at "lyve om"?

Nu var det jo tilfældigvis ikke mig, der bragte Pipes' ord om antisemitisme,
og sjovt nok var det DIG, som helt ud af det blå hævder, at Pipes er løgner,
når jeg så svarer, at du nok siger det pga hans kritik over for islam, så
skal jeg gud hjælpe mig have skudt i skoene, at jeg er monoman i forhold til
denne religion, jeg måtte altså ikke nævne det manden er kendt for, selv om
du kalder ham løgner.

> [...]
> Canada og som du refererede til i forbindelse med din personlige jihad
> imod Islam. Du ved, de idiotiske udsagn at Canada er/var ved at indfoere

Morsomt nok, kan netop Pipes ikke se det er et problem med sharia i Canada,
forudsat man har noget til at sikre at kvinderne ikke bliver ofrene, - som
muslimske kvindegrupper frygter.
INGEN, man behøver beskæftige sig med, siger at Canada som land er ved at
indføre sharia, enhver ved der er tale om en delstat og om at tillade
"arbitration". At et eller andet medie så kan finde på at undlade den lange
modifikation, og bare skrive "indføre sharia", det kan jeg ikke gøre for.

Du kan selv være jihad, du kan vel kaldes jihadkriger i forsøget på at holde
folk fra at sætte sig ind i, hvad islam står for.
Til din underretning så er det ikke bare mig, der siger at islam bliver det
mest betydende emne/problem for Europa det næste århundrede, også de
islamvenlige som fx den franske Gilles Kepel, siger det samme, - enten får
vi en euroislam sat på benene, eller vi får islamismen i fuldt flor, med alt
hvad den indebærer.
Kun en tåbe ville ikke prøve at finde ud af hvad denne religion står for og
hvorfor den kan blive et kæmpeproblem for os.
"Demokrati er forbudt iflg islam", som en kendt klasselærer på Danmarks
største muslimske skole siger, - antyder vel at der kunne være et lille
bitte problem der? Nej?

> Det, og saa det fleste canadiske medier betegner ham som rangerende
> imellem "kontroversiel" og "dybt uvederhaeftig".

Jamen, de canadiske medier har sikkert heller ikke læst hvad han skriver? En
der er kritisk over for fundamentalistiske organiserede muslimer er jo pr
definition "uvederhæftig" eller som medierne så rigtigt skriver
"kontroversiel", det sidste må man ikke være, man skal være som alle de
andre, og bringe forvrængede solskinshistorier om, hvordan der er *fuld*
lighed for kvinder inden for islam, og hvordan minoriteterne *aldrig* er
blevet behandlet som andenklassesborgere under islam, fuld frihed til at
forlade religionen, og alle de andre "oplysninger", du kan få fra islamiske
organisationer. Læs fx den annonce det islamiske råd har i lærernes
fagforeningsblad i USA, det gør MIG nervøs, at man finder man er nødt til at
lyve så lodret - og hele annoncen er vind og skæv - , og at velmenende
medier i lande som Canada formodentlig hopper på historierne.

Nu har jo iøvrigt, ham der kunne stå for det bedste mulige mht en brugbar
euroislam: Tariq Ramadan, opfordret til et moratorium i brugen af sharias
hudud-love dvs dødsdomme, arm- og benafskæringer og stening, og de lærde fra
hele verden er faldet over ham. Læs evt spørgsmål og svar på islamonline,
eller læs hans opfordring på tariqramadan, den er utrolig godt skrevet, og
kommer ind på mange emner i forholdet mellem islam og vesten.

Men du ville vel hellere brække en arm på langs, end at sætte dig ind i
emnet, en god canadier holder sig vel for fin til at læse hvad han skriver,
der kunne være en sætning som var kritisk over for islam, og det kan vi slet
ikke holde til, vi får ondt i maven, gør vi, og må række ud efter vores
lugtesalt før vi dåner.

Jeg mener iøvrigt, i modsætning til Pipes, at Ramadan er fuldstændig 100%
vederhæftig og at han siger, hvad han mener, uden nogen skjult plan mht
indførelse af sharia i Europa.

Men for en som dig, er der vel kun enten - eller, du kunne ikke overveje at
tænke selv, og læse selv, men må have "oplysningerne" som færdig søbemad fra
de canadiske ufejlbarlige medier.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 19-04-05 02:18

Henrik Vestergaard wrote:
> [...]
> virkeligheden har det tvangsbetonede had til jøder en historie, som
> strækker sig flere tusind år bagud og bliver ved med at udvikle sig.

Det skal helt sikkert nok lykkes at fremprovokere den af ren irritation
hos de folk, der åbenbart skal skydes den i skoene i tide og utide...

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-04-05 05:44

Anders Peter Johnsen skrev i 42645c4b$0$208$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

[ ... ]
> Det skal helt sikkert nok lykkes at fremprovokere den af ren
> irritation hos de folk, der åbenbart skal skydes den i skoene i tide
> og utide...

Ja, det er noget der tyder på, at især semijøder og semikovertitter har brug
for at føle sig forfulgte for ikke at miste deres selvforståelse!

http://bibeltro.dk/ - *Om Bibelen og bibeloversættelser*
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - http://ravsted.net/

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 19-04-05 07:41

Andreas Falck wrote:
> [...]
>

> Ja, det er noget der tyder på, at især semijøder og semikovertitter har
> brug for at føle sig forfulgte for ikke at miste deres selvforståelse!

Een ting er at (rigtige!) jøder plejer deres respektive religiøse
interesser, hvilket ingen selvfølgelig kan fortænke dem det mindste i:
Alt andet ville da også være unaturligt.

Men at deres frivillige "proselytter" blandt kristne (som de jo jvf.
Jesus har det med lynhurtigt at gøre dobbelt så fortjent til Helvede som
dem selv) har så pokkers travlt med at forsvare dem betingelsesløst, når
de ligefrem ytrer sig direkte og aggressivt antikristent, synes jeg
altså er udtryk for en syg "nogle er mere lige end andre"-mentalitet.

Det er i sig selv ganske vammelt at se Malka-ægteparret føre sig frem i
deres hadske tone med totalt underlødige udtalelser om Jesus og
Kristendom, for derefter at spille klynkende "Holocaustmartyrer", lige
så snart man som kristen modgår deres smædekampagne imod Kristendommen.
Men endnu værre er det dog at se ellers erklærede kristne falde for
dette åbenlyse bluff i een eller anden ukristelig tro på at det nærmest
skulle sikre dem en gerningsretfærdig plads i Himlen underdanigt at
logre for det selvudnævnte jødiske "Herrefolk"...

Det synes ikke rigtig gået op for disse mennesker at der faktisk er en
ganske hård kritik af selvretfærdig ortodoks Jødedom i Kristi prædikener
i NT og at Jesus faktisk repræsenterer en helt ny og anden Pagt end dèn
Sinai-pagt jøderne stadig påberåber sig?

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-04-05 07:44

Anders Peter Johnsen skrev i 4264a7ea$0$226$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

[ ... ]
> Een ting er at (rigtige!) jøder plejer deres respektive religiøse
> interesser, hvilket ingen selvfølgelig kan fortænke dem det mindste i:
> Alt andet ville da også være unaturligt.

Du ser jo heller ikke ret mange "rigtige" jøder uafbrudt jamre over
antisemitisme. Det er mest folk som malkaerne og deres medløber der ter sig
på den måde.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 19-04-05 08:02

Andreas Falck wrote:
> [...]
>

> Du ser jo heller ikke ret mange "rigtige" jøder uafbrudt jamre over
> antisemitisme. Det er mest folk som malkaerne og deres medløber der ter

Desværre er der altså også en del meget politiserende "fuldblodsjøder"
som synes at ville blande deres lidelseshistorie ind i stort set hvad
som helst de kan komme til og som har det med at misbruge Holocaust som
endegyldigt "universalargument" i enhver diskussion.

Med en let omskrivning af Sofie Gråbøls ulidelige "Mulle"-figur fra "Den
Eneste Ene" kunne det hurtigt lyde: "Seks millioner, Andreas, seks
millioner! Husk dèt!"

Og der er det altså at man efterhånden må svare: "Og hvad så? Hvad har
dèt med det her at gøre at gøre?"

Gæt selv reaktionen...

Anders Peter Johnsen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 19-04-05 11:35

Anders Peter Johnsen wrote:

> [...]
> tro på at det nærmest skulle sikre dem en gerningsretfærdig plads i
> Himlen underdanigt at logre for det selvudnævnte jødiske

Det er vel ikke Henrik, du taler om? Han er jo ikke længere kristen.

> [...]
> prædikener i NT og at Jesus faktisk repræsenterer en helt ny og anden
> Pagt end dèn Sinai-pagt jøderne stadig påberåber sig?

Det er vel fair nok at skifte tro. Bare vi slipper for at få indlæg herinde,
der alene har med jødedom at gøre. Sådanne hører til i dk.livssyn.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Soeren

Dato : 19-04-05 06:04

Henrik Vestergaard wrote:
> Kilde: http://www.danielpipes.org/article/2423
>
> "Anti-semitismen udvikler sig" af Daniel Pipes, New York Sun
> February 15, 2005
>
> Original English Item: Anti-Semitism Evolves

Det ser ud til at Henrik Vestergaard er ved at forstå hvordan verdeb
hænger
sammen, nemlig at man ikke kan adskille religion og politik !

Fra : Lyrik

Dato : 19-04-05 11:54

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> europæerne erklærede, at Israel udgjorde den førende trussel mod
> verdensfreden, antyder dybden af denne nye følelse.
En kristen livsholdning er ifølge denne britiske aviskommentar grundlag for
antisemitisme. Det er således i forlængelse af dette syn uacceptabelt at
være kristen!
Jesu forkastelse af Talmud og farisæisme gør Jesus til "antisemit".

Der mangler en helt væsentlig oplysning. Det er oplysningen om hvad det vil
sige at være en "jøde"! Det kan være at du vil definere hvad det er at være
en jøde? Før vi ved det kan vi ikke finde ud af hvad det er at være
antisemit.

Vi får imidlertid ikke svaret på hvad det vil sige at være en "jøde" så vi
kan finde ud af hvad det vil sige at være en antisemit!

Jeg venter spændt på forklaringen.

Til sammenligning kan vi jo undre os over at der ikke er nogen som vil kæmpe
imod "antidanisme", "antisvensk-isme" eller "antiamerikanisme" og forfølge
folk som taler negativt om disse grupper. "Antiamerikanisme" er ellers
globalt udbredt, så de kunne nok trænge til at have organisationer som vil
anklage folk som hader amerikanere.

Med hensyn til anti-semisme så har en jøde på dette site nogle overraskende
vinkler på det emne:
Her er en israelers eget bud:
Se under emnet "politik":
http://www.gilad.co.uk/Index.html

Hilsen
Jens

Fra : Knud Larsen

Dato : 20-04-05 00:00

"Lyrik" <lyrik@heaven.fjern.dk> wrote in message

> [...]
> ellers globalt udbredt, så de kunne nok trænge til at have organisationer
> som vil anklage folk som hader amerikanere.

Hvad kunne forskellen være?

fx behøver man ikke vagt foran den svenske kirke?

Du behøver ikke være nervøs ved at gå med en svensk hue på Nørrebro?

Svenske gravsten bliver ikke smadret?

Svenskerne er jo ikke ret mange færre end alle verdens jøder, tænk hvis de
havde over en milliard mennesker imod sig, det ville da ikke være særlig
sjovt?

Der er iøvrigt lige udkommet en bog om franskmændenes traditionelle
anti-amerikanisme som stammer helt fra slutningen af 1700-tallet, men det
kan jo ikke slå en 2000 årig historie, trods alt. Nu er amerikanere jo også
fra en nation som ikke er nogen dværg internationalt, de kan som regel
forsvare sig selv.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 20-04-05 09:58

"Lyrik" skrev

> [...]
> folk som taler negativt om disse grupper. "Antiamerikanisme" er ellers
> globalt udbredt, så de kunne nok trænge til at have organisationer som vil

Øh ... der er en *væsentlig* forskel, Jens Erik:

Aldrig før i Menneskehedens historie har man forsøgt at udrydde en hel race.

Tillad mig at tale "lidt" i vanvid:
Hvis der skal være bare nogen-som-helst smule retfærdighed til i verden,
da skal man *først* forsøge at udrydde alle de andre racer, førend ANDEN
RUNDE overhovedet kan komme på tale!

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 4000 Danish Kr. (around 700 US $), jump ...
3640 news:idWXd.103947$Vf.3986983@news000.worldonline.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 20-04-05 11:14

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> wrote in message
> [...]
>
> Øh ... der er en *væsentlig* forskel, Jens Erik:
>
> Aldrig før i Menneskehedens historie har man forsøgt at udrydde en hel

At sammenligne antisemitisme, som man jo har haft, og har, titusinder af
tilfæde af og med dødelig udgang for millioner, - med "antidanisme", som man
ikke kender til overhovdet, må være det PV kaldte "vil dum".

Fra : Cyril Malka

Dato : 20-04-05 08:56

Goddag Knud,

On Wed, 20 Apr 2005 00:39:44 +0200

> Ved du hvad der står bagefter?

Frit fra hukommelsen, fordi nu er vores sidste bøger pakket:

"Det er derfor Gud skabte Adam (hvis afkom udfylder verden) alene, for
at få os til at indse, at den, der redder én eneste person, redder hele
verden og at den, der mister (taber/gør det af med) et menneske, kan
sammenforstås med en, som mister verden."

Fordi Gud kunne godt have udryddet Adam som straf, men det gjorde han
ikke og dermed reddede han menneskeheden.

Jøderne ser ikke på "arvesynden" på samme måde som de kristne og
fortællingen her får en jøde til at stille sig følgende sørgsmål:
Hvorfor udryddede Gud da ikke bare Adam, som havde forbrudt sig?

Hvordan skal jeg så handle mod andre?

> [...]
> medfølgende vers med, der foreskrives korsfæstelse, eller afhugning
> af hænder og fødder på hver sin side, og udsmidning af landet. Og det

Ja, det er rigtigt at Koranen har snuppet noget fra Talmud, blot sat i
en anden lys og at fortællingen er ikke lige så rosenrødt

> Er sætningen i Talmud også fra historien om Kain og Abel, og kommer
> der drabelige straffe bagefter?

Nope, tværtimod. Det er for at opfordre til respekt af livet.

Jeg kan ikke lige huske hvilken traktat, der er tale om... jeg vender
(frygteligt) tilbage, når vi har pakket ud i det nye hus

Fra : Cyril Malka

Dato : 20-04-05 11:33

On Wed, 20 Apr 2005 12:13:49 +0200
> [...]

> af tilfæde af og med dødelig udgang for millioner, - med
> "antidanisme", som man ikke kender til overhovdet, må være det PV

Eller "banalisering" eller "relativisering" eller "retfærdiggørelse" ?

Antisemitisme er indeholdt og del af de græske kristne skrifter.

Deraf er der to muligheder:

- Enten ser man de græske skrifter som dele af en religions historie og
udvikling og den antisemitisme de indeholder som en "slag" mod
konkurrenten (dengang jødedommen, især farisæisme, som var et alvorligt
konkurrent til den ny udsprunget kristen bevægelse). Og i så fald vil
man se antisemitisme de indeholder som et business kneb nuværende
kristendom tager afstand fra i dag, da det ikke behøver at være
bestandele af selve religionen.

- Eller også ser man de græske skrifter som "guds ord", og i så fald er
jøderne et folk, der skal udryddes enten fysisk (som i det tredje rige),
eller ved at konvertere dem. og så ser man stort på de modsætninger der
findes mellem de hebraiske og de græske skrifter

Fra : Cyril Malka

Dato : 20-04-05 11:33

Goddag Knud,

On Wed, 20 Apr 2005 12:10:28 +0200

> OK, tak for info.

Velbe.

Det er i hvert fald i en af Sandhedrins traktat (34a eller 74a... noget
med 4 i hvert fald... Jeg kan se det for mig), for det er en de
traktater, jeg har i hvert fald

Men jeg checker det mere nøjagtigt når vi har pakket ud