Pavevalg gossip...
Fra : Lyrik

Dato : 18-04-05 08:42

Katolikker mener det bliver Ratzinger!

Ratzinger er østriger tilbragte sine barndomsår i Hitlerjugend.
Nu er han storinkvisitor, dogmatikkens vogter af en strenghed så kardinaler
ikke tør tale for længe med ham af angst for at blive udstødt på grund af
vranglære.
Han er stok-gammeldags i sit syn på kirken og har endda luftet tanken om at
kirken i Rom er vigtigere end alle andre kirker.
Dette har han dog senere blødet op på.
Han taler et sted mellem 4 og 10 sprog alt efter hvilken kilde man citerer.
Han er meget dygtig og god til at tale.
Han er helt i forlængelse af den afdøde paves holdninger.

Hilsen
Jens

Fra : Vidal

Dato : 18-04-05 12:26

Lyrik wrote:
> Katolikker mener det bliver Ratzinger!

Hehe, det forudsagde jeg for tre år siden, måske
er jeg i virkeligheden profet.

> Han er helt i forlængelse af den afdøde paves holdninger.

Nej, der har været dybe skel mellem de to, paven,
den afdøde altså, har offentligt endda desavoueret
Ratzinger.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 18-04-05 12:46

"Vidal" skrev

> Hehe, det forudsagde jeg for tre år siden, måske
> er jeg i virkeligheden profet.

Tja ... hvorfor i grunden ikk' ? ...

Interrupt return ...
3955 news:MOL8e.113275$Vf.4181113@news000.worldonline.dk

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 4000 Danish Kr. (around 700 US $), jump ...
3640 news:idWXd.103947$Vf.3986983@news000.worldonline.dk

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 18-04-05 12:52

"Jesus-loves-you" skrev

[ ... ]

> Tja ... hvorfor i grunden ikk' ? ...
>
> Interrupt return ...
> 3955 news:MOL8e.113275$Vf.4181113@news000.worldonline.dk

HOVSA ... der kom en "program-afbrydelse" *specifikt* til dig, Vidal:

DADDY-Break:
(2005-04-18, CET 13:49)
- "Berus dig i Min kærlighed."

Heaven-Break:
13:49
- "Amen."

Wow ...

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 3960

Fra : Per Rønne

Dato : 21-04-05 19:22

Vidal <viidal@gmail.com> wrote:

> Nej, der har været dybe skel mellem de to, paven,
> den afdøde altså, har offentligt endda desavoueret
> Ratzinger.

Hvornår dog? Han har været Wojtylas højre hånd siden 1981.
--
Per Erik Rønne

Fra : Vidal

Dato : 21-04-05 22:14

Per Rønne wrote:

> Hvornår dog? Han har været Wojtylas højre hånd siden 1981.

Januar 2001

Linket virker desværre ikke mere, men det er en 3-4 år gammelt.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

______________________________

Fra 'Il Nuevo'

http://www.ilnuovo.it/nuovo/foglia/0,1007,33916,00.html

Il Papa ridimensiona Ratzinger

Le scelte di Wojtyla, dall'arcivescovo di Chicago a Roma per
gli esercizi spirituali alla nomina del cardinale Walter
Kasher a presidente del Pontificio consiglio per l'unità dei
cristiani, vanno in questa direzione.
di Alceste Santini

CITTA' DEL VATICANO - E' significativo che il Papa abbia
voluto come tema "Una fede per tutti i popoli " per gli
esercizi spirituali della Curia romana che si svolgono dal 5
al 10 marzo in Vaticano in sua presenza, e che abbia chiamato
a trattarlo il cardinale statunitense Francio Eugene George,
arcivescovo di Chicago, sostenitore del pluralismo religioso
come unica via per annunciare il Vangelo ai non cristiani con
lo sguardo rivolto all'Asia, un continente abitato da tre
miliardi e mezzo di persone, con tradizioni culturali e
religiose diverse, mentre i cattolici sono poco più che cento
milioni. Ciò vuol dire che occorre impostare su nuove basi
l'annuncio del Vangelo in Asia per poterlo inculturare. E
nella prima predica-lezione del 5 marzo, il cardinale George
ha detto: "La Chiesa deve confermare e rilanciare la sua
vocazione universale: perché lo chiede il Vangelo, riscoperto
nella sua autenticità e liberato da tutti i rivestimenti
compromissori del passato, e perché l'apertura verso tutti i
popoli è resa indispensabile dal fenomeno della globalizzazione".

Un fatto rilevante perché il 26 febbraio scorso era uscita una
"Notificazione" della Congregazione per la dottrina della
fede, presieduta dal cardinale Joseph Ratzinger, con forti
riserve verso l'opera del gesuita Jacques Dupuis, professore
alla Pontificia Università Gregoriana, intitolata: "Verso una
teologia cristiana del pluralismo religioso". L'opera rivela
lo sforzo teologico di Dupuis di dimostrare il valore e il
significato della funzione salvifica delle altre religioni,
mentre, con la Dichiarazione "Dominus Jesus " del 6 agosto
scorso, il cardinale Ratzinger aveva sostenuto che "l'unicità
e l'universalità salvifica di Gesù Cristo" è solo nella Chiesa
cattolica e, in una forma inferiore, nelle altre Chiese
cristiane e ancora meno nelle religioni non cristiane, donde
le loro proteste. Il documento raggelò il dialogo ecumenico e
interreligioso tanto che, successivamente, il Papa apportò una
correzione sostenendo che tutti "anche gli atei" possono
partecipare all'opera di salvezza di Gesù "purché giusti".
Ma la "Notificazione" del 26 febbraio non ha fatto altro che
riaprire la polemica che ha assunto rilevanza perché il 27
febbraio è sceso in campo il Superiore generale della
Compagnia di Gesù, padre Peter Hans Kolvenbach, in difesa del
libro del padre Dupuis, affermando che con esso "si inoltra su
un terreno dogmaticamente fondamentale per l'avvenire del
dialogo interreligioso" e aggiungendo che del confratello
"sono unanimemente riconosciute la serietà della ricerca
teologica, l'ampiezza della documentazione scientifica e la
novità di esplorazione". A questo punto, il cardinale
Ratzinger ha ritenuto opportuno far dire da monsignor Tarcisio
Bertone, segretario della Congregazione per la dottrina della
fede, che "il pluralismo religioso è di fatto un dato
ineludibile, da affrontare sia dottrinalmente che
pastoralmente", osservando, tuttavia, che "non si può passare
da un pluralismo religioso di fatto ad un pluralismo religioso
di principio, de iure , quasi che sia parte del progetto di
Dio che esistano diverse religioni e che siano in qualche modo
paritetiche le une alle altre, siano tutte vie di salvezza".
Insomma, si riconosce che, nella prospettiva ecumenica e
interreligiosa del XXI secolo il pluralismo religioso è un
"dato ineludibile", lo si accetta "di fatto", ma lo si ritiene
"inaccettabile come principio".

E' evidente lo scontro teologico tra la linea Ratzinger e
quella di padre Dupuis avallata dal Superiore della Compagnia
di Gesù, padre Kolvenbach. Uno scontro già emerso al Simposio
tenutosi il 19 gennaio alla Pontificia Università Urbaniana
per celebrare i dieci anni dell'enciclica di Giovanni Paolo II
"Redemptor missio" del 7 dicembre 1990. Ed a porre una serie
di interrogativi sul valore odierno della "missione" della
Chiesa - deve puntare come nel passato sul proselitismo e
sulla conversione dei non cattolici o deve sostituire il tutto
con il dialogo interreligioso? - è stato proprio il cardinale
di Chicago Fancis Eugene George. E il padre gesuita Schreiter
ha sostenuto che, oggi, il problema centrale è la
riconciliazione per cui "il lavoro della riconciliazione è
divenuto una forma di missione". Il teologo salesiano S.
Karotemprel ha detto che nella maggior parte dei Paesi
dell'Asia "non è possibile la missione ad gentes". Ha rilevato
che la "Redemptor missio " non ha valutato seriamente le cause
del fallimento della missione in Asia. Molti teologi cattolici
asiatici hanno osservato che, tra le popolazioni asiatiche,
c'è l'impressione che si voglia "imporre dall'esterno alle
Chiese asiatiche i modelli occidentali e perciò sono falliti".

Le prediche-lezioni, che saranno tenute in questa settimana
dal cardinale George, potranno farci capire meglio la misura
con cui la linea Ratzinger verrà ridimensionata. Tenuto anche
conto che il Papa ha nominato il 3 marzo presidente del
Pontificio consiglio per l'unità dei cristiani il neocardinale
Walter Kasher, vuol dire che ha voluto affidare a questo
teologo tedesco, entrato più volte in contrasto con Ratzinger,
il compito di aprire nuovi e più avanzati orizzonti di dialogo
verso le altre Chiese cristiane. Kasher, di recente si è così
espresso sulle polemiche prima richiamate: "Chi volesse
tornare alla situazione del passato non solo avrebbe perso la
testa, ma verrebbe abbandonato dallo Spirito Santo". Ed a
proposito di un nuovo Concilio ecumenico per il prossimo
futuro, Kasher ha dichiarato: "Non è una possibilità da
escludere". I cardinali Kasper e George sono i nuovi promotori
di quell'apertura alle diverse religioni che il vecchio Papa
vuole per il terzo millennio come ha annunciato nella Lettera
apostolica "Novo millennio ineunte".

(5 febbraio 2001, ore 20:00 - riproduzione riservata)

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 18-04-05 14:37

"Lyrik" skrev

[ ... ]

Kristeligt Dagblad skriver Mandag den 18. april 2005:

(side 4)

=== citat start ===

Paven skal bringe troen tilbage
"Selv for mennesker, der kalder sig kristne, er troen ikke altid styrende
for deres liv. Pavens store opgave bliver at gøre folk bevidste om deres tro
på ny." (siger) Czeslaw Kozon (den katolske biskop i Danmark, red.)

=== citat slut ====

Heaven-Break
(2005-04-18, CET 15:33)
- "Amen."

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 3964

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-04-05 17:51

Lyrik skrev i 426364a2$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk

> Katolikker mener det bliver Ratzinger!

Og det blev det så, er det lige meddelt

http://bibeltro.dk/ - *Om Bibelen og bibeloversættelser*
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - http://ravsted.net/

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 20-04-05 22:13

> Og det blev det så, er det lige meddelt

Det er sørgeligt... Jeg har ondt af alle moderne katolikker. Det er sgi
ligesom, hvis den "næste Jomfru X" var Pia Kjærsgård j/k

Fra : Vidal

Dato : 20-04-05 08:48

Vidal wrote:

> Hehe, det forudsagde jeg for tre år siden, måske
> er jeg i virkeligheden profet.

Nu jeg er igang med profetierne, så er den nuværende pave den
næstsidste i rækken af paver, og den sidste kriste, ihvertfald
ifølge de malachianske profetier.

Han noterede om Benedikt:

De Gloria Olivae/From the Glory of the Olives: The Order of
Saint Benedict has claimed that this pope will come from their
ranks. Saint Benedict himself prophesied that before the end
of the world his Order, known also as the Olivetans, will
triumphantly lead the Catholic Church in its fight against
evil.

Pudsigt.

Se f.eks.:

http://www.newadvent.org/cathen/12473a.htm

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-04-05 08:59

"Vidal" <viidal@gmail.com> writes:

> Nu jeg er igang med profetierne, så er den nuværende pave den
> næstsidste i rækken af paver, og den sidste kriste, ihvertfald
> ifølge de malachianske profetier.

Næh, der er vist stadig seks paver, før Paulus-kirkens portræt-række
er fuld. Og SÅ er det slut.

Elller... Nåh nej... Verden sluttede ved årtusindskiftet. Eller var
det ved det forrige? Eller var det i 666? eller 1666? Eller 1918?

Det kunne være sjovt, om der er engang var en af disse utallige
gisninger, der var korrekt. Men jeg tvivler nu på det. Det ville være
ubibelsk.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Det handler alt sammen om at tage hensyn til
The RockBear. ((^)) sine medmennesker, selv når de er åbentlyst

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 20-04-05 09:58

"Vidal" skrev

> [...]
> of the world his Order, known also as the Olivetans, will
> triumphantly lead the Catholic Church in its fight against

Den *næstsidste* i rækken (nr. 265) ???

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 3981

Fra : Vidal

Dato : 20-04-05 09:15

Peter B. Juul wrote:

> [...]
>
> Elller... Nåh nej... Verden sluttede ved årtusindskiftet. Eller var
> det ved det forrige? Eller var det i 666? eller 1666? Eller 1918?

Subject er Pavevalg gossip ...

> Det kunne være sjovt, om der er engang var en af disse utallige
> gisninger, der var korrekt. Men jeg tvivler nu på det. Det ville
være
> ubibelsk.

Ubibelsk?
---

De sidste fire paver:

http://www.dreamscape.com/morgana/pandora.htm

Here are descriptions of the final popes according to Malachy:

Pastor et Nauta/Shepherd and Navigator: John XXIII (1958 -1963),
patriarch of Venice (a city full of sailors) led his flock to a
modernization of the Church through the Ecumenical Council. John
chose two symbols for this Council -- a cross and a ship.

Flors Florum/Flower of Flowers: Paul VI (1963-1978) had a coat-of-arms
depicting three fleurs-de-lis.

De Medietate Lunae/From the Half Moon: John Paul I (1978-1978) had the
given name of Albino Luciani or "white light." Half-way into his short
reign, a lunar eclipse occurred.

De Labore Solis/From the Toil of the Sun [Labore could also be Effort,
Distress, Suffering, Trouble, leading to quite a few variations. The
preceding is the usual translation.]: John Paul II was born during the
solar eclipse of May 18, 1920.

[...]

Petrus Romanus/Peter of Rome: The Final Pope? "In the final persecution
of the Holy Roman Church there will reign Peter the Roman, who will
feed his flock among many tribulations, after which the seven-hilled
city will be destroyed and the dreadful Judge will judge the people."

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-04-05 09:24

> Subject er Pavevalg gossip ...

Sikkert. Men emnet "hvornår er dommedag" er relevant i denne
sammenhæng.

> Ubibelsk?

Ubibelsk!

--
Peter B. Juul, o.-.o Er der ikke, dybest set, tale om
The RockBear. ((^)) en interessekonflikt, når DF både

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-04-05 09:33

Peter B. Juul wrote:

> Sikkert. Men emnet "hvornår er dommedag" er relevant i denne
> sammenhæng.

Dommedag er ude i min køkkenvask. Nu skal jeg altså også snart have taget
mig sammen.

> Ubibelsk!

Tja - som vi katolikker siger: Er det ubibelsk, er det sandt.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-04-05 09:58

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> writes:

> Dommedag er ude i min køkkenvask. Nu skal jeg altså også snart have taget
> mig sammen.

Synd først og betragt det som en bod.
--
Peter B. Juul, o.-.o "All great epics come to an end. The Iliad. The
The RockBear. ((^)) Odyssey. War and Peace. Buffy the Vampire Slayer.

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-04-05 18:06

Kevin Edelvang skrev i 426613a2$0$79454$14726298@news.sunsite.dk

[ ... ]
> Tja - som vi katolikker siger: Er det ubibelsk, er det sandt.

Ja *det* er vi mange der er fuldt ud klar over!

Fra : Vidal

Dato : 20-04-05 12:04

Jesus-loves-you wrote:
> "Vidal" skrev

> Den *næstsidste* i rækken (nr. 265) ???

Tag ikke indlægget for mere end det er. Den nye
pave er desuden ikke benediktiner, selvom han
kalder sig Benedikt

Det er blot 800 år gammel pavevalgs gossip.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 20-04-05 12:00

Peter B. Juul wrote:

Eller var

> Sikkert. Men emnet "hvornår er dommedag" er relevant i denne
> sammenhæng.

Hvem taler om dommedag? Kommer den efter den sidste pave?

Beret!

> Ubibelsk!

Ja, profeter og profetier er virkeligt det mest ubibelske
man kan forestille sig.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-04-05 12:30

"Vidal" <viidal@gmail.com> writes:

> Hvem taler om dommedag? Kommer den efter den sidste pave?
>
> Beret!

Hvad tror du selv?

Naturligvis mener katolikkerne, at der vil være paver lige til verdens
ende. Så "den sidste pave" må være den pave, der er i live ved Jesu
genkomst.

> Ja, profeter og profetier er virkeligt det mest ubibelske
> man kan forestille sig.

Gisninger om hvornår dommedag dukker op er ubibelske, i og med, at det
står ganske klart, at når han kommer, så kender vi ikke dagen eller
timen. Læs Matt. 24-25.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-04-05 19:16

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev

> Naturligvis mener katolikkerne, at der vil være paver lige til verdens
> ende. Så "den sidste pave" må være den pave, der er i live ved Jesu
> genkomst.

Har du grund til at mene anderledes?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-04-05 19:23

> Har du grund til at mene anderledes?

Nix. Jeg prøvede bare at forklare Vidal noget indlysende.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Det, der gør så megen fantasy-litteratur
The RockBear. ((^)) selvhøjtidelig og dræbende kedelig er,

Fra : Vidal

Dato : 20-04-05 19:46

Peter B. Juul wrote:

> Nix. Jeg prøvede bare at forklare Vidal noget indlysende.

Ja, det må være rart at have god tid.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 20-04-05 20:47

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> mælte sligt:

>Har du grund til at mene anderledes?

Javist. Den katolske kirke og kristendommen vil en dag være noget, som
kun arkæologer og oldgranskere beskæftiger sig med, ganske som den
ægyptiske eller oldbabylonske religion er det i dag.

/Rasmus
--
"Ride the Walrus!"

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-04-05 21:35

Rasmus Underbjerg Pinnerup skrev i
nacd6116ppcif6pi6tsv5j27k704f47n28@4ax.com

> Javist. Den katolske kirke og kristendommen vil en dag være noget, som
> kun arkæologer og oldgranskere beskæftiger sig med, ganske som den
> ægyptiske eller oldbabylonske religion er det i dag.

Ja, ønskedrømme og fantasier mangler du da i al fald ikke

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 20-04-05 22:12

> Ja, ønskedrømme og fantasier mangler du da i al fald ikke

Synes nu mere det er logisk tænkning. Det er netop troen på "kristendommen"
der er ulogisk, derfor verbet: at tro

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-04-05 22:26

Søren Kjeldsen skrev i zAz9e.828$5N.472@news.get2net.dk

> Det er netop troen på
> "kristendommen" der er ulogisk, derfor verbet: at tro

heller ikke din fantasi fejler noget

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 20-04-05 22:53

> heller ikke din fantasi fejler noget

Så det er logisk at tro?
Jeg troede, at man skulle vis sin troskab og lidenskab ved at tro på Herrens
godhed, selvom Hans handlinger virker besynderlige?

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-04-05 05:51

Søren Kjeldsen skrev i AaA9e.838$zw1.191@news.get2net.dk

> Så det er logisk at tro?
> Jeg troede, at man skulle vis sin troskab og lidenskab ved at tro på
> Herrens godhed, selvom Hans handlinger virker besynderlige?

Der kan du bare se, det er nok kun din form for tro der mangler logik og
ikke den kristne tro.

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 21-04-05 07:14

> Der kan du bare se, det er nok kun din form for tro der mangler logik og
> ikke den kristne tro.

Hmm... Lad mig prøve på denne måde...

TSUNAMIEN
Forskellige måder at betragte katastrofen på.

1) Der findes ingen Gud, så det er naturens gang.

2) Der har været en Gud, men han er smuttet til en anden galakse eller har
ikke mere magt.

3) Der er en Gud, men han er et sadistisk væsen.

4) Der er en Gud, og han straffer vores synder (dette henleder til folk, der
bruger det Gamle Testamente, hvor Herren jo ikke stod tilbage for at straffe
uskyldige, når Han skulle have EN person ned med nakken)

5) Der er en Gud, men der er også en Satan, som derfor er skyld i dette.

6) Der er en Gud, og denne katastrofe var Hans vilje. Men vores fatteevner
er for svage til at forstå hans Store Plan.

7) "Tsunami? Hvilken Tsunami?"

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-04-05 09:31

Søren Kjeldsen skrev i dwH9e.7$Sb1.6@news.get2net.dk

> Hmm... Lad mig prøve på denne måde...
>
> TSUNAMIEN
> Forskellige måder at betragte katastrofen på.
[ ... ]

Ja, det bekræftes tydeligere og tydeligere at din famtasi i al fald ikke
fejler noget. Og ja der er mange måder at betragte Tsunamien på.

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 21-04-05 13:17

> Ja, det bekræftes tydeligere og tydeligere at din famtasi i al fald ikke
> fejler noget. Og ja der er mange måder at betragte Tsunamien på.

Hmm... Jeg vil nu sige, at det er DIN fantasi, der ikke fejler noget... Men
nu sidder vi og skændes om en egentlig kompliment?
Men man definerer vel konceptet udfra hvert sit livssyn

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-04-05 14:38

Søren Kjeldsen skrev i KQM9e.56$986.4@news.get2net.dk

[ ... ]
> Hmm... Jeg vil nu sige, at det er DIN fantasi, der ikke fejler
> noget...

Nej, min fantasi fejler bestemt ikke noget - den er endda meget farverig

> Men nu sidder vi og skændes om en egentlig kompliment?
> Men man definerer vel konceptet udfra hvert sit livssyn

Just præcist.

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 21-04-05 14:49

> Just præcist.

"og efter denne storslåede kamp, vendte Søren tilbage til sit hjem, hvor han
fandt en krukke guld i en regnbues ende.
Andreas derimod snublede og trillede ned i en blomstereng, hvor han aldrig
blev fundet igen"

Fra : Andreas Falck

Dato : 20-04-05 18:07

Vidal skrev i 1113994829.656955.302950@f14g2000cwb.googlegroups.com

[ ... ]
> Ja, profeter og profetier er virkeligt det mest ubibelske
> man kan forestille sig.

Det er nok derfor der er så mange profeter og profetier i Bibelen!!

Fra : Vidal

Dato : 20-04-05 12:47

Peter B. Juul wrote:

> [...]
verdens
> ende. Så "den sidste pave" må være den pave, der er i live ved

Måske, men det kan man ifølge sagens natur ikke vide noget om.
Desuden er jeg ikke katolik, tværtimod.

> [...]
det
> står ganske klart, at når han kommer, så kender vi ikke dagen

Indlægget blev ikke bragt som gisninger om dommedag, det
blev bragt som en lille joke om pave Benedikt, hvilket vel
også fremgår, emne og alt andet taget i betragtning.

Da du tilsyneladende havde dine egne bud på, hvormange paver,
der ville kunne komme i fremtiden, var det passende at
citere de sidste 'profetier', hvorved dommedagstemaet,
som du introducerede, dukkede op igen. Jeg har ikke
i disse indlæg forholdt mig til Jesus' genkomst.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-04-05 13:07

"Vidal" <viidal@gmail.com> writes:

> Måske, men det kan man ifølge sagens natur ikke vide noget om.
> Desuden er jeg ikke katolik, tværtimod.

Men det var profeten du citerede.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Sagt på godt dansk: Tak for henvendelsen,
The RockBear. ((^)) men luk venligst røven, hvis du ikke ved

Fra : Vidal

Dato : 21-04-05 07:37

Kevin Edelvang wrote:
> "Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev

Jesu

> Har du grund til at mene anderledes?

Hvilke grunde er der til at mene det?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 21-04-05 08:10

Peter B. Juul wrote:

Jeg vender lige tilbage til dit indlæg, fordi jeg finder
det interessant og knapt nåede at svare rigtigt på det.

> [...]
verdens
> ende. Så "den sidste pave" må være den pave, der er i live ved

Er der bibelsk belæg for den tankegang?

Jesus må blive glædeligt overrasket, når han ser, hvilken
indflydelse og rigdom hans stedfortræder på jord er kommet
i besiddelse af i løbet af 2000 år?

> [...]
det
> står ganske klart, at når han kommer, så kender vi ikke dagen

Hvilket trossamfund er du medlem af? Der er jo mange
måder at profilere sig på for de mindre kirker, men
jeg er vist aldrig stødt på, at man tog profeter og
profetier ud af biblen på grundlag af de ord. At man
ligefrem erklærer dem for ubibelske?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-04-05 09:04

"Vidal" <viidal@gmail.com> writes:

> Er der bibelsk belæg for den tankegang?

For at Kirken vil bestå indtil Han vender tilbage? Ja da.

Den katolske kirke betragter sig selv som den sande Kirke, ja faktisk
bare som Kirken, og dermed er det indlysende, at en katolik, der
udtaler sig om den sidste pave, mener den pave, der sidder, når Jesus
dukker op igen.

> Jesus må blive glædeligt overrasket, når han ser, hvilken
> indflydelse og rigdom hans stedfortræder på jord er kommet
> i besiddelse af i løbet af 2000 år?

2000? Hvorfor ikke 3000? Du mener måske at kende timen?

Men de har da afgjort forvaltet talenterne og fået dem til at
yngle. Er der noget galt i det?

> Hvilket trossamfund er du medlem af?

Den karismatiske gren af den danske evangelisk-lutherske kirke.

> Der er jo mange
> måder at profilere sig på for de mindre kirker,

Jeg mener ikke, at "de mindre kirker" er en korrekt reference til
hverken mit samfund eller min menighed.

Du digter, gør du.

Det har jeg aldrig sagt noget om.

Fra : Vidal

Dato : 21-04-05 12:48

Peter B. Juul wrote:

> For at Kirken vil bestå indtil Han vender tilbage? Ja da.

Njah, jeg spurgte, om der er bibelsk belæg for,
at der findes en pave ved Jesus' genkomst.

> [...]
> bare som Kirken, og dermed er det indlysende, at en katolik, der
> udtaler sig om den sidste pave, mener den pave, der sidder, når

Hvornår er den katolske kirkes betragtninger om sig selv
blevet en målestok for tingenes rette sammenhæng?

Eller mener du, Biblen er skrevet af en katolik? Eller at
profetien taler sandt? Eller svarer du ikke på spørgsmålet,
men noget helt andet? Umiddelbart har jeg svært ved at finde
en sammenhæng mellem starten og slutningen på det, du her
anfører:

- Ja, der er bibelsk belæg, fordi profetien er skrevet af en
- katolik.

- Eller, ja, der er bibelsk belæg, fordi den katolske kirke
- betragter sig som den sande kirke.

> 2000? Hvorfor ikke 3000? Du mener måske at kende timen?

Jeg kan jo kun udtale mig om den forløbne tid. Det ville
være uansvarligt andet.

> Men de har da afgjort forvaltet talenterne og fået dem til at
> yngle. Er der noget galt i det?

Nej, nej da. Hvis Jesus kom tilbage idag, ville han
da klart lade sig transporter rundt i limousine og
privatfly og hans kjortel ville være designet af Dior.

Der er en skærende modsætning mellem Jesus' liv og ord
og den måde den katolske kirke fører sig frem på.

> Du digter, gør du.
>
> Det har jeg aldrig sagt noget om.

"Gisninger om hvornår dommedag dukker op er ubibelske"
skrev du, i forbindelse med, jeg henviste til en
katolsk profeti. Men det kan være svært for andre end
dig selv at vide, hvordan du adskiller gisninger og
profeti.

Såvidt jeg kan læse Malachy, er det en åbenbaring, han
har haft, det kan man jo tro på eller ej, men en
gisning kan man vel ikke kalde det.

Men det er således ikke profetier fra biblen, du
kalder ubibelske, kan man forstå. Der findes jo
ellers 'tegn' så, så man skulle kunne skønne, hvornår
genkomsten er nær, selvom den nøjagtige dato ikke
gives.

Og når Jesus ikke kendte den, kan det måske skyldes
han ikke kendte den gregorianske kalender? Han kan jo
af gode grunde ikke have angivet datoen d 3 september
2015. (Og inden du igen rammer loftet, det er en
fuldstændig tilfældigt valgt dato).

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-04-05 14:30

> Njah, jeg spurgte, om der er bibelsk belæg for,
> at der findes en pave ved Jesus' genkomst.

Der står ikke noget om paver i Bibelen. Der står heller ikke noget om
biler. Betyder det, at biler ikke eksisterer?

Jeg skrev fuldkommen klart og utvetydigt, at en katolik nødvendigvis
må mene, at der vil være paver fra nu af og indtil da.

Dit snak om hvorvidt det er bibelsk eller ej forekommer mig umanerligt
uvedkommende.

> Hvornår er den katolske kirkes betragtninger om sig selv
> blevet en målestok for tingenes rette sammenhæng?

Har jeg skrevet om andet end den katolske opfattelse af sagerne?

> - Ja, der er bibelsk belæg, fordi profetien er skrevet af en
> - katolik.

Hvordan du når frem til, at jeg skriver det, det er ganske ufatteligt.

> - Eller, ja, der er bibelsk belæg, fordi den katolske kirke
> - betragter sig som den sande kirke.

Jeg har intet skrevet om bibelsk belæg.

> Der er en skærende modsætning mellem Jesus' liv og ord
> og den måde den katolske kirke fører sig frem på.

Den katolske kirke "fører sig ikke frem". Det er helt sikkert, at der
er katolikker der gør. Det er også helt sikkert, at der er katolikker,
der går så højt op i frivillig fattigdom, at vi let vil betragte _det_
som dårskab.

Jeg har meget svært ved at se, hvorfor det skulle være så
problematisk, at nogen tjener penge. Jesus har nogle lignelser om det
og selv om det naturligvis ikke er en rimelig målestok, hvad der siges
i lignelser, så klandrer han da ingen for noget med penge der.

Hvad tror du, at der skete med fiskene efter fiskedrættet? De blev vel
solgt for en god skilling? Tror du Jesus var en specielt fattig mand?
Han var (antageligt) bygningshåndværker og (adoptiv)søn af en
bygningshåndværker. Håndværkere lider normalt ikke armod.

Ja, der er helt sikkert ting omkring rigdom... Der er den rige, unge
mand. En god, from jøde, som spørger hvordan han kan blive frelst. Han
får besked på at sælge alt og give det til de fattige og får bedrøvet
derfra. Det viser sig, at hans rigdom er vigtigere for ham end
frelsen.

Står man i den situation, at noget andet har førstepladsen - det være
sig rigdom, familien, huset, jobbet eller for den sags skyld fattigdom
- så har man afgjort et problem.

Men at slutte derfra og til at det er meget forkert af en meget stor
kirke at have mange ressourcer til rådighed? naaah.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Lets go kick some puppet ass"
The RockBear. ((^))

Fra : Vidal

Dato : 22-04-05 10:11

Peter B. Juul wrote:

> Tror du Jesus var en specielt fattig mand?

Ja, jeg tror ikke, han ejede noget.

v20 Men Jesus sagde til ham: »Ræve har huler, og himlens
fugle har reder, men Menneskesønnen har ikke et sted at hvile
sit hoved.«

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 22-04-05 11:19

Vidal skrev Fredag den 22. april 2005 11:11 i beskeden
<4268bfb0$0$202$edfadb0f@dread12.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> Ja, jeg tror ikke, han ejede noget.
>
> v20 Men Jesus sagde til ham: »Ræve har huler, og himlens
> fugle har reder, men Menneskesønnen har ikke et sted at hvile
> sit hoved.«

Sjovt nok har kineserne jo et ordsprog som siger:

"Den mand er sandelig rig, som ikke skylder nogen noget"

Blot som en tanke -- man kan godt være "rig" uden at eje noget, når man
omvendt ej heller "ejer" på den måde at man faktisk kun er
"prioritetsbestyrer" fordi man kun "ejer" f.eks. en mindre friværdi af hele
huset...

Henrik, Dianalund
"Herren lader ikke den retfærdige sulte,
men uretfærdiges krav afviser han" (Ordsp. 10:3).

Fra : Per Rønne

Dato : 21-04-05 19:22

Lyrik <lyrik@heaven.fjern.dk> wrote:

> Ratzinger er østriger tilbragte sine barndomsår i Hitlerjugend.

Bayrer. Og som 14-årig blev han i 1941 af loven tvunget i Hitler Jugend
- hvor han dog pjækkede fra alle møder.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pope_Benedict_XVI
--
Per Erik Rønne

Fra : Lyrik

Dato : 22-04-05 00:47

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Bayrer. Og som 14-årig blev han i 1941 af loven tvunget i Hitler Jugend
> [...]
Han var vist lidt dybere engageret:
http://www.nypost.com/news/regionalnews/42823.htm

Hilsen
Jens