Jehovas Vidne førte besøgsregister
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 16-04-05 21:28

News:

=== citat start ===

TV2 TTV s124 Lør 16 Apr (2005, CET) 13.16.06

Jehovas Vidne førte besøgsregister

Jehovas Vidner skal nu forklare sig o-
ver for Datatilsynet efter fundet af en
bog med dybt personlige oplysninger om
de mennesker en forkynder havde besøgt
gennem seks år. Forkynderen havde tabt
bogen på en p-plads.

Trossamfundet skal gøre rede for, hvil-
ke optegnelser der gøres i forbindelse
med vidnernes mange dør-til-dør-besøg,
skriver Nordjyske Stiftstidende.

Jehovas Vidners talsmand Erik Sørensen
siger, at notaterne ikke samles i et
centralt kartotek, og at oplysningerne
kun bruges af den enkelte forkynder.

16. apr 07:46 (CET, red.)

=== citat slut ====

Konklusion:
Tal ALDRIG privat med en Big-brother-sympatisør !

Mht. vranglæren fik jeg for nogle dage siden følgende ord:

Jeg bryder mig ikke om JV, fordi sekten *frarøver* Jesus Hans kompetance at
være Gud Hamselv ...

Heaven-Break:
(2005-04-12, CET 18:19)
- "Amen."

Dernæst pådutter sekten mennesker en skrækkelig masse lovtrældom.

Hvad mener Du om det, Gud ?

Heaven:
(2005-04-12, CET 18:20)
- "Ligeledes ... [Amen] ..."

Tak for Dit ord og vejledning heri, Herre ...

Ønskes oplysninger om Mormonerne, Jehovas Vidner eller en anden sekt,
da kontakt Dialogcentret http://www.dci.dk/

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 4000 Danish Kr. (around 700 US $), jump ...
3640 news:idWXd.103947$Vf.3986983@news000.worldonline.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-05 22:20

Hej Mogens!

En kort men uddybende kommentar til den sag du skriver om:

Enkeltpersoner blandt Jehovas Vidner finder det som regel praktisk at føre
notater over de besøg de foretager hos andre i forbindelse med deres
forkyndelsesarbejde. Disse notater er dybt personlige og bliver ikke delt
med andre eller indsamlet. Hvad den enkelte forkynder skriver er således
meget individuelt. Nogle af de informationer, nogle vælger at skrive notater
om, er dato for besøg, hvilke blade de har afleveret, hvem de har talt med
og eventuelt hvilket emne de har drøftet, herunder hvilke spørgsmål der er
blevet rejst og endnu ikke er blevet besvaret, samt hvilke aftaler der er
blevet truffet.

Disse notater skrives som en støtte for hukommelse og for at sikre at man
overholde aftaler (og ikke tilbyder de samme blade flere gange til den samme
person).

Det er vigtigt at forstå at disse notater er personlige. De bliver aldrig
samlet eller organiseret. Notaterne har derfor intet med Jehovas Vidner som
organisation at gøre. Der er derfor ikke noget "big brother" i det.

Som jeg ser det har en forkynder været uklog. Han har for det første skrevet
notater om "dybt personlige" forhold, som måske ikke burde være skrevet. For
det andet har han beholdt notaterne i en meget lang periode, seks år,
hvilket slet ikke er nødvendigt. Som værktøj har notater en langt kortere
levetid. Endelig har han ikke passet ordentligt på sine notater, og dermed
har han ikke vist det hensyn for andre, der har udvist ham tillid, som han
burde.

Hvad jeg har skrevet er dog uden videre kendskab til den konkrete sag.
Jehovas Vidner ønsker at overholde loven.

Filip Drejer Johnsen
Et af Jehovas Vidner
www.watchtower.org eller på dansk www.watchtower.org/languages/danish

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 16-04-05 23:07

"Filip Drejer Johnsen" skrev

> [...]
>
> Hvad jeg har skrevet er dog uden videre kendskab til den konkrete sag.
> Jehovas Vidner ønsker at overholde loven.

Okay ...

[...]

File-number: 3942

Fra : Lyrik

Dato : 16-04-05 23:20

"Filip Drejer Johnsen" <write to filip at johnzen [dot] net> skrev i en
meddelelse news:4261819c$0$79455$14726298@news.sunsite.dk...

> Jehovas Vidner ønsker at overholde loven.
> Med venlig hilsen
>
> Filip Drejer Johnsen
> Et af Jehovas Vidner
+++++++++++++++++++++++++++++
Gælder det også loven imod indførelse af censur?

Hilsen
Jens

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 17-04-05 00:37

"Lyrik" <lyrik@heaven.fjern.dk> skrev

> "Filip Drejer Johnsen" <write to filip at johnzen [dot] net> skrev

> Gælder det også loven imod indførelse af censur?

Grundlovens bestemmelse, om at censur ikke under grundlovens gyldighed kan
indføres, beskytter primært borgeren mod staten. Du overtræder således ikke
grundloven ved at fortælle dit barn, at det ikke må skrive grimme ord på
væggen, ligesom Jehovas Vidner og andre organisationer ikke overtræder
grundloven ved f.eks. at nægte at optage visse indlæg i organisationens
organer - eller endog at sanktionere bestemte ytringer med udsmidning.

Således blev et medlem af folkekirken for nogle år siden smidt ud af kirken,
idet man bl.a. lagde bestemte ytringer i kirkebladet til grund.

Med andre ord: Den spydighed må du længere ud på landet med.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 16-04-05 23:48

"Filip Drejer Johnsen" <write to filip at johnzen [dot] net> skrev Lørdag
den 16. april 2005 23:20 i beskeden
<4261819c$0$79455$14726298@news.sunsite.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> talt med og eventuelt hvilket emne de har drøftet, herunder hvilke
> spørgsmål der er blevet rejst og endnu ikke er blevet besvaret, samt

Men hvis en ældste ønskede at se det lokale medlems forkyndelsesarbejde,
ville dette menige medlem så nægte at udlevere disse notater?

Hvad ville være konsekvensen ved at nægte dette i forhold denne nok så
korrekte "fortrolighed" overfor dem vedkommende havde skrevet om?

> [...]
> samlet eller organiseret. Notaterne har derfor intet med Jehovas Vidner
> som organisation at gøre. Der er derfor ikke noget "big brother" i det.

Der stod i den artikel Mogens citerede: "efter fundet af en bog med dybt
personlige oplysninger om de mennesker en forkynder havde besøgt gennem
seks år. Forkynderen havde tabt bogen på en p-plads."

Hvorfor skulle man samle sådanne oplysninger i en bog der derefter
"forlægges" på en p-plads? Jørgen Hansen på Toftegade 27 i en vilkårlig by
kunne jo skrives i kode: JH-T27 f.eks.

Desuden er der stor forskel på at skrive om samme person:
Besøgte fik hæftet "sklhfhasgfh" og "klskfspoeu"
eller:
Besøgte havde alvorlige problemer med sit forhold til sin kone fordi
han tvivlede på om han var ved at blive ********** (indsæt selv...)

> [...]
> kortere levetid. Endelig har han ikke passet ordentligt på sine notater,
> og dermed har han ikke vist det hensyn for andre, der har udvist ham

En slags Ekstra Blads-dyneløfteri... Må være temmeligt irriterende!

> Hvad jeg har skrevet er dog uden videre kendskab til den konkrete sag.
> Jehovas Vidner ønsker at overholde loven.

Det burde vække til eftertanke, især fordi alle kunne lære af en sådan
situation for at undgå, at den gentog sig. Ved klokkeklart at have meldt ud
f.eks. at pågældende var taget ud af "tjenesten" i X periode havde man
sendt signalet om at man tog sagen alvorligt. I stedet har man travlt med
at gøre opmærksom på at det er den individuelle forkynders ansvar for at
redde ansigt.

Som altid, når dette gøres klodset, giver dette tilbageslag.

Henrik, Dianalund
"Herren lader ikke den retfærdige sulte,
men uretfærdiges krav afviser han" (Ordsp. 10:3).

Fra : Søren Bo R. Henrikse~

Dato : 17-04-05 08:07

On Sun, 17 Apr 2005 00:47:49 +0200, Henrik Vestergaard
<vestergaard_henr@hotmail.com> wrote in
<42619542$0$162$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:

> [...]
>
>Men hvis en ældste ønskede at se det lokale medlems forkyndelsesarbejde,
>ville dette menige medlem så nægte at udlevere disse notater?

Det vil en ældste eller andre medlemmer af trossamfundet heller ikke.
Som Philip skriver er der tale om *personlige* notater, som
udelukkende anvendes af det enkelte Jehovas Vidne.

Hvis du er interesseret, kan du her se de sedler som anvendes til
notater: http://jv.somet.dk/interne_doc/S-8-D.pdf

Samtidig vil jeg sige, at det eksempel der er henvist til, lyder som
et meget sjældent tilfælde. Fra min egen tid i Jehovas Vidner har jeg
aldrig oplevet tilfælde som det beskrevne, at nogen skulle have så
omfattende notater og over så lang tid.

>Hvad ville være konsekvensen ved at nægte dette i forhold denne nok så
>korrekte "fortrolighed" overfor dem vedkommende havde skrevet om?

Nu er der tale om et enkeltstående og ekstremt tilfælde og kan på
ingen måde bruges som eksempel på Jehovas Vidners praksis på dette
felt.

>Der stod i den artikel Mogens citerede: "efter fundet af en bog med dybt
>personlige oplysninger om de mennesker en forkynder havde besøgt gennem
>seks år. Forkynderen havde tabt bogen på en p-plads."

Som nævnte før, er der tale om et enkeltstående og ekstremt tilfælde.

> [...]
>redde ansigt.
>
>Som altid, når dette gøres klodset, giver dette tilbageslag.

At den pågældende sag er dybt uheldig er en ting, men at gøre eller
antyde at det til et mere eller mindre almindeligt forekommende
problem er der ingen grund til. Og ja, i dette tilfælde *er* det den
enkelte forkynders ansvar, hvilke notater der bliver nedskrevet, og
hvordan de bliver behandlet, så jeg kan ikke se at man prøver at
"redde ansigt", underforstået løbe fra et ansvar.

Med venlig hilsen
Søren Bo R. Henriksen

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 17-04-05 10:31

Goddag Søren

Jeg vil sammenholde oplysningerne fra dit svar, og stille dig det - for mig
- ret åbenbare spørgsmål, der kan udledes af din information. Dog takker
jeg for linket til skemaet.

Søren Bo R. Henriksen skrev Søndag den 17. april 2005 09:07 i beskeden
<l51461lqa5n87qkck52ket0u96m14jv8on@4ax.com> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> On Sun, 17 Apr 2005 00:47:49 +0200, Henrik Vestergaard
> <vestergaard_henr@hotmail.com> wrote in
> Det vil en ældste eller andre medlemmer af trossamfundet heller ikke.

Du har stor tillid til "præsteskabet", men
http://jv.somet.dk/formaalet_med.htm skal måske redigeres til at være
supplerende reklameafdeling for Vagttårnsselskabet?

> [...]
> udelukkende anvendes af det enkelte Jehovas Vidne.
> Hvis du er interesseret, kan du her se de sedler som anvendes til

Tak for linket.

Imidlertid citerede jeg dette:

Selvom du - igen - henviser til, at det er et enkeltstående tilfælde:

> Som nævnte før, er der tale om et enkeltstående og ekstremt tilfælde.

Så melder der sig et spørgsmål, for i forhold til dit link, der KUN lægger
op til nedfældning af udleveret litteratur, så var det, angiveligt, "dybt
personlige oplysninger om de mennesker en forkynder havde besøgt gennem
seks år." Altså havde den pågældende som menig repræsentant for bevægelsen
gået langt udover det anbefalede skema, ikke sandt?

> [...]
> hvordan de bliver behandlet, så jeg kan ikke se at man prøver at
> "redde ansigt", underforstået løbe fra et ansvar.

Ikke desto mindre henviser man gerne til at "lade sit lys skinne", "ikke at
sætte sit lys under en skæppe" m.v. Men du mener altså ikke at man i dette
tilfælde kan sige at Vagttårnsselskabet skal fratage medlemmer deres
"gerning" når de går langt udover anstændig registrering og i særdeleshed
endda "taber" registrene?

Jeg føler det lidt som udenomssnak og INkonsekvens...

Fra : Søren Bo R. Henrikse~

Dato : 17-04-05 15:39

On Sun, 17 Apr 2005 11:30:31 +0200, Henrik Vestergaard
<42622be2$0$162$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:

>Du har stor tillid til "præsteskabet", men
>http://jv.somet.dk/formaalet_med.htm skal måske redigeres til at være
>supplerende reklameafdeling for Vagttårnsselskabet?

Om jeg har stor »stor tillid til "præsteskabet"«? Ikke specielt, men
når jeg svarer sker det i lyset af, dels egne erfaringer og indsigt i
Jehovas Vidner fra min egen tid som medlem, dels suppleret med den
viden jeg har indsamlet siden jeg forlod Jehovas Vidner.

Der er ikke tale om en "supplerende reklameafdeling for
Vagttårnsselskabet", men udelukkende at stille materiale jeg har
indsamlet til rådighed for andre, materiale som for visse deles
vedkommende ikke er umiddelbart tilgængeligt uden for Jehovas Vidner.

> [...]
>seks år." Altså havde den pågældende som menig repræsentant for bevægelsen
>gået langt udover det anbefalede skema, ikke sandt?

Formularen "S-8-D" har *kun* til formål at fungere som hjælpemiddel
til det enkelte Jehovas Vidner til:

a) sikre at alle der ikke har frabedt sig besøg af Jehovas Vidner i et
givent område modtager et besøg i forbindelse med en gennemgang af det
pågældende område.

b) at hjælpe den enkelte forkynder til at vende tilbage til de
husstande, hvor der er udleveret litteratur og/eller man mener at der
er basis for at vende tilbage mhp. yderligere samtaler.

Hvad det enkelte Jehovas Vidner *derudover* noterer på egne sedler,
blokke eller notesbøger, er gangske individuelt, og sker alene ud fra
hvad det pågældende Jehovas Vidne skønner er nødvendigt for at kunne
forsætte tidligere samtaler, fx hvilke emner eller temaer man har
drøftet, og som man ønsker at fortsætte med at drøfte.

Hvad det pågældende Jehovas Vidne der refereres til har opført af
personlige oplysninger falder afgjort uden for normal praksis og hvad
der forventes af medlemmerne.

Det handler vel om synsvinkel?

Med venlig hilsen
Søren Bo R. Henriksen

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 17-04-05 16:53

Søren Bo R. Henriksen skrev Søndag den 17. april 2005 16:38 i beskeden
<ntq461drmd6m4igvkqu7p0sakn8lc4208m@4ax.com> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> indsamlet til rådighed for andre, materiale som for visse deles
> vedkommende ikke er umiddelbart tilgængeligt uden for Jehovas Vidner.

Jeg synes ellers der er rigeligt tekstmateriale. Men all right. Hvis dit
materiale kan gavne bare én så fint nok.

<...>
> [...]
> Hvad det pågældende Jehovas Vidne der refereres til har opført af
> personlige oplysninger falder afgjort uden for normal praksis og hvad

Det vil ikke forhindre mig i fortsat at sige min mening til dem der måtte
komme forbi. De kommer som regel aldrig igen, så på det punkt "virker" det
fint...

> Det handler vel om synsvinkel?

Ingen tvivl om den sag!

Fra : Britt Malka

Dato : 20-04-05 14:27

On Sun, 17 Apr 2005 09:07:08 +0200, Søren Bo R. Henriksen
<newsreader_6270@hotmail.com> wrote:

> [...]
>et meget sjældent tilfælde. Fra min egen tid i Jehovas Vidner har jeg
>aldrig oplevet tilfælde som det beskrevne, at nogen skulle have så

Men det kan du jo ikke vide noget om, eftersom du selv længere oppe i
samme indlæg skriver:

[...]

Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?
http://www.tips-og-tricks.com/ebogvalider.html

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-04-05 14:11

Henrik Vestergaard skrev i 42619542$0$162$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

[ ... ]
> Som altid, når dette gøres klodset, giver dette tilbageslag.

Det eneste bagslag er din og malkaernes sygelige negativitet, men det er
måske den slags der er grundvolden i jeres nye malkajødesekt?

http://bibeltro.dk/ - *Om Bibelen og bibeloversættelser*
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - http://ravsted.net/

Fra : Cyril Malka

Dato : 17-04-05 08:30

On Sat, 16 Apr 2005 23:20:04 +0200
"Filip Drejer Johnsen" <write to filip at johnzen [dot] net> wrote:

> Hvad jeg har skrevet er dog uden videre kendskab til den konkrete sag.

Vil det sige, at du ikke skriver forkynderrapport?

.... eller at du omgås sandheden?

> Jehovas Vidner ønsker at overholde loven.

Jeps... så lpnge den ikke er i modsætning til Vagttårnets egne regler.
Hvis den er det så gælder landets love ikke

- I registrerede udstødte, selv om det var ulovligt.
- I registrerer, hvor I forkynder, hvad I har afsat af material, hvor og
hvordan
- I jeres skrifter opfordres I jævnligt til at bryde loven enten fx.
   a. Ved ikke at anmelde pædofiler
   b. Ved at opfordre medlemmer der arbejder på følsomme steder (fx et
   hospital) i at bryde deres tavshedspligt, hvis man fx skal anmelde en
   medlem.
   c. Ved direkte at lyve, når I bliver spurgt, fordi vi andre ikke
   behøver at kende til sandheden.. Kort sagt: det er okay at lyve for
   omverden, da vi jo er under Satans styre...

Blot til eksempler

--

Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org

Fra : Søren Bo R. Henrikse~

Dato : 17-04-05 15:51

On Sun, 17 Apr 2005 09:30:19 +0200, Cyril Malka
<news@nytestamente.org> wrote in <20050417093019.74ee4c76@cylle>:

>Vil det sige, at du ikke skriver forkynderrapport?

Nu er det ikke forkynderrapporter der er tale om i den pågældende sag,
men derimod om et Jehovas Vidnes *personlige* noter.

En forkynderrapport omhandler udelukkende hvor mange timer et Jehovas
Vidner bruger hver måned på missionsarbejdet, hvor meget litteratur
vedkommende har distribureret, antal personer besøgt mere end en gang,
samt antal af personer vedkommende regelmæssigt studerer bibelen med.

Er du i tvivl om hvad en forkynderrapport (eller tjenesterapport) er
og indeholder er linket her: http://jv.somet.dk/interne_doc/S-4-D.pdf

De efterfølgende ting du påpeger, har ligesom ikke noget med dette at
gøre.

Med venlig hilsen
Søren Bo R. Henriksen

Fra : Cyril Malka

Dato : 17-04-05 17:34

On Sun, 17 Apr 2005 16:50:54 +0200
Søren Bo R. Henriksen <newsreader_6270@hotmail.com> wrote:

> Nu er det ikke forkynderrapporter der er tale om i den pågældende sag,

Har ikke læst pågældende sag... LInket er vist sendt fra en, der står i
min filter.

> men derimod om et Jehovas Vidnes *personlige* noter.

Okay.

> Er du i tvivl om hvad en forkynderrapport (eller tjenesterapport) er
> og indeholder er linket her: http://jv.somet.dk/interne_doc/S-4-D.pdf

Tak, jeg er ikke i tvivl, har haft sådan en i mit materiale til rådighed
for dem, der spurgte (og vist offentliggjort i et-sect-era) siden 1996.

> De efterfølgende ting du påpeger, har ligesom ikke noget med dette at
> gøre.

De har at gøre med det, Filip havde skrevet. Det er derfor jeg citerede
det, han skrev...

You see?