Den 9. april 1940 blev Danmark besat
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 09-04-05 10:01

NB! Dette indlæg er X-postet til ...

dk.livssyn
dk.livssyn.kristendom

-

Den 9. april 1940 blev Danmark besat af et anti-kristeligt regime: Nazismen.

Et mørkt kapittel i Danmark-historien begyndte.

Ofte tager vi vores frihed for givet, men det er langtfra nogen selvfølge.
Mange steder i verder lider mennesker fortsat under tyranni.

Mennesker har måttet ofre deres liv i kampen for vores frihed.

På samme måde er det mht. Jesus.

Han måtte ofre Sit liv for at befri os fra syndens slaveri og føre os fra
mørket ind i lyset.

- "Vil du være fri ?", spørger Han nærmest (John.8,31.34-35).

Havde det været en nazistisk besættelse, ville de fleste nok svare 'ja'.

Hvad svarer du Ham ?

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 4000 Danish Kr. (around 700 US $), jump ...
3640 news:idWXd.103947$Vf.3986983@news000.worldonline.dk

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 09-04-05 10:14

> På samme måde er det mht. Jesus.
>
> Han måtte ofre Sit liv for at befri os fra syndens slaveri og føre os fra
> mørket ind i lyset.

Men lyset blænder efter et stykke tid, og man bliver manisk og hysterisk.
Kan man holde den indtrængende smerte i éns øjne ud? Åbenbart ikke, for det
har påvirket vores dømmekraft og handlinger i lange tider.

> - "Vil du være fri ?", spørger Han nærmest (John.8,31.34-35).
>
> Havde det været en nazistisk besættelse, ville de fleste nok svare 'ja'.
>
> Hvad svarer du Ham ?

"Ja, men jeg vil ikke absorberes i dit blind og altfortærende lys,". "Tak
for dit offer, men vi kan også klare os selv eller gå til grunde i forsøget,
ligesom med dig!".

> Med venlig hilsen,
> Mogens Kall, The servant of Michael

Med venlig hilsen,
Søren Kjeldsen, The servant of the Lightbringer

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 09-04-05 10:46

"Søren Kjeldsen" skrev

> [...]
> forsøget, ligesom med dig!".
>
> Med venlig hilsen,
> Søren Kjeldsen, The servant of the Lightbringer

Wow! - Du talte til Jesus (Hebr.11,6), ikke så ringe endda ...

Så mangler jeg "blot" at overbevise dig om, at Han også lønner dem, der
søger Ham ...

File-number: 3857

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 09-04-05 11:07

> Wow! - Du talte til Jesus (Hebr.11,6), ikke så ringe endda ...

Det er jo fakta at han levede, så ser ingen grund til ikke at være småskør
og lege...

> Så mangler jeg "blot" at overbevise dig om, at Han også lønner dem, der
> søger Ham ...

Been there, done that...
Blev skuffet...

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 09-04-05 12:01

"Søren Kjeldsen" skrev

> Det er jo fakta at han levede, så ser ingen grund til ikke at være småskør
> og lege...

> Been there, done that...
> Blev skuffet...

Hmm ... skuffet ... Hvordan ?

Jeg kan huske, at jeg engang som teenager havde en dårlig knallert. Ofte gik
den i stå undervejs og ville ikke køre. Så bad jeg til Ham-dersens-Gud
(skønt jeg aldrig rigtig havde mødt Ham), og tiggede Ham om, at lade den
dumme knallert køre igen. Det gjorde den ikke ...

Havde jeg været en fodboldspiller, så havde jeg garanteret tigget Ham om
sejr over modstanderne ...

Måske opfattede jeg dengang Gud som en art supermarken, hvor man bare kunne
tage, hvad man ønskede.

Hmm ... det er ikke sikkert, at Ham-dersens-Gud vil give os i pose og sæk,
så vores liv bliver en dans på roser.

Nogengange forudsætter udvikling (i personligheden) jo kriser.

I stedet for at bønhøre mig - dengang som teenager - tillod Gud, at jeg kom
ud i en alvorlig krise.

I dag - nu her mange år senere - kan jeg godt se fornuften heri, men dengang
? - Nixen.

File-number: 3859

Fra : Vidal

Dato : 09-04-05 12:14

Jesus-loves-you wrote:

> Ham-dersens-Gud

Hvad er det nu for en formulering?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Rado

Dato : 11-04-05 01:18

On Sat, 09 Apr 2005 13:13:53 +0200, Vidal <vidal@home.dk> wrote:

>Hvad er det nu for en formulering?

Jeg tror det var hende-der-Trille der opfandt den...

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 09-04-05 12:14

> Hmm ... skuffet ... Hvordan ?

Nogen personlige oplevelser vedr. hele muligvitten: død, sorg, ulykke o.s.v.
Og selvom at hans veje er uransagelige og, at der var en grund til det hele,
så ville jeg ikke synes en pløk mere om ham. Er i bund og grund bare uenig i
hans "politik", så kommer hans mulige "eksistens" i anden række.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 09-04-05 13:03

"Søren Kjeldsen" skrev

> [...]
> Og selvom at hans veje er uransagelige og, at der var en grund til det
> hele, så ville jeg ikke synes en pløk mere om ham. ...

Det gør mig da ondt at høre, Søren, at du har skullet gennemlive så
ubehagelige ting som sorg, ulykker og ligefrem død ...

For tiden læser jeg i et af mine andagtshæfter om Job fra Det Gamle
Testamente. Han var en succesrig mand, men pludselig rammes han af netop
sorg, ulykke og dødsfald i familien. Han mister *alt*, fornær sin kone, hvis
død måske havde været bedre, idet hun blot opfordrer ham til at spotte Gud
og dø.

Det vil han ikke, men han siger direkte henvendt til Gud:

"Jeg er træt af livet - jeg vil have lov at
beklage mig; jeg vil ikke lukke min sorg
og bitterhed inde. Jeg vil tillade mig at
forlange en forklaring af Gud og ikke
bare blindt acceptere hans straf."
(Job 10,1)

Job troede, at hans modgang skyldtes straf pga. synd. Men det var slet ikke
tilfældet.

Menneskelivet er åbenbart blot sådan, at vi - uden grund - kan komme ud for
sorg og smerte, som nu tilfældet var med tsunami'en i Asien.

Det værste - for mig at se - er, når vi rammes af ulykker forårsaget af
menneskers ondskab, fordi det kunne have været undgået.

Det er nok derfor, jeg elsker Jesus, fordi Han vil ændre på dette. Både
mordere, røvere osv. opfordrer Han med ordene: "Følg Mig."

> ... Er i bund og grund bare uenig i
> hans "politik", så kommer hans mulige "eksistens" i anden række.

Hans "politik" ?

Tænker du her på såkaldte kristne mennesker, som i Guds navn gør dit og dat.

Såfremt dette er tilfældet, behøver de jo ikke at have ret (mig selv
*inklusiv*) ...

File-number: 3861

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 09-04-05 13:18

> Hans "politik" ?
>
> Tænker du her på såkaldte kristne mennesker, som i Guds navn gør dit og
> dat.

Ikke specielt.. Bare hele singadusen med selvofrelse o.s.v. Der ikke lige
passer til mig hele tiden. Og så en masse andre småting... Er en del imod
religion i det hele taget, så kigger ikke direkte efter små punkter. Men kan
sagtens følge folks grunde til at dyrke en religion, så længe det bare ikke
krydser "fornuftens grænse".

> Såfremt dette er tilfældet, behøver de jo ikke at have ret (mig selv
> *inklusiv*) ...

Selvfølgelig ikke... Det er jo også det der gør hele livssynet besværligt.
For når man siger kristendom, så er den jo delt ind i utrolig mange
forskellige typer. Og selvom alle typerne har samme rødder, så har de
alligevel diverse indhold, som gør at de kan konkurrere mod hinanden om hvem
der har ret.

Fra : Brahmamurti

Dato : 09-04-05 16:52

Søren Kjeldsen wrote:

> [...]
> sagtens følge folks grunde til at dyrke en religion, så længe det bare ikke

Selvofrelse betyder egentlig, at man ikke er egoistisk og
selv-centreret. Det er lige præcis Kristi budskab til menneskeheden.
Hvis vi vi gøre en forskel, så bør vi være indstillet på at give mere
end vi tager.

Selvfølgelig var Kristi budskab kun en del af en større sandhed. Hver
religion har sit budskab til menneskeheden. Sæt disse budskaber sammen,
og der viser sig en Vej.

Selvfølgelig har hver profet/budbringer mere at sige end blot lige
hovedbudskabet, men for at forstå hvorfor der er så mange religioner men
kun én Gud, så må man se religionernes budskaber.

Først når man ser denne Vej, kan man fuldt ud forstå Guds Plan. Hver
religion modsiger i virkeligheden ikke hinanden, de er
udfyldende/supplerende til hinanden.

Hvis det giver mening, så besøg www.maitreya.org

Venlig hilsen
Brahmamurti

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 09-04-05 18:30

> Selvofrelse betyder egentlig, at man ikke er egoistisk og selv-centreret.
> Det er lige præcis Kristi budskab til menneskeheden. Hvis vi vi gøre en
> forskel, så bør vi være indstillet på at give mere end vi tager.

Hmm... Den teori fungerer nu også omvendt: "at tage mere end man giver,". 2
metoder for at opnå det samme, men på 2 vidt forskellige måder + at det
muligvis er noget andet man ender op med.

> Selvfølgelig var Kristi budskab kun en del af en større sandhed. Hver
> religion har sit budskab til menneskeheden. Sæt disse budskaber sammen, og
> der viser sig en Vej.

Så... Sandheden er en ret, bestående af æg (kristendommen), mel (de gamle
mytologier), gær (islam) og vand (det okkulte)?

> Selvfølgelig har hver profet/budbringer mere at sige end blot lige
> hovedbudskabet, men for at forstå hvorfor der er så mange religioner men
> kun én Gud, så må man se religionernes budskaber.

Eller grunden kan være, at der ikke er nogen "Sandhed", at diverse kulturer
selv har opfundet deres religion som en slags "overmenneskelig
politi-styrke"?

> Først når man ser denne Vej, kan man fuldt ud forstå Guds Plan. Hver
> religion modsiger i virkeligheden ikke hinanden, de er
> udfyldende/supplerende til hinanden.

Hmm... Synes der burde være nogen, fra diverse livssyn/religioner, der bør
sige dig imod der. Jeg kan ikke selv udtale mig om det, da jeg ikke har
andet end overfladisk viden om de fleste religioner (undtagen lige:
Kristendom og asertroen).

p.s.
Jeg synes stadig asertroen er den mest interessante og spændende. Hvis den
tro havde fortsat i DK tror jeg ikke jeg var endt som ateist. Muligvis
pågrund af det naturlige, menneskelige og dyriske i religionen.

> Hvis det giver mening, så besøg www.maitreya.org

Jeg skimmede det lige igennem... Så det er dit livssyn fint nok... Jeg
respekterer den, så længe dens tilhængere ikke stiller sig i vejen for mit
livssyn.

Fra : Brahmamurti

Dato : 09-04-05 18:58

> Jeg skimmede det lige igennem... Så det er dit livssyn fint nok... Jeg
> respekterer den, så længe dens tilhængere ikke stiller sig i vejen for mit
> livssyn.

Næh, hvorfor skulle vi gøre det? Din tro har også sandhed, ellers ville
du ikke følge den. Men som vi siger til alle, så er der mere end den
sandhed, du har indset. Det en 'blot' en del af en større sandhed. Det
kan være, du ikke er enig, og det er ok. Men hvis du en dag kommer til
den erkendelse, at der måske er mere end blot lige, hvad asatroen
præsenterer, så håber jeg, du kan huske hjemmesiden: www.maitreya.org

Vi mener, at vi har fri vilje. Vi kan vælge, hvad vi vil. Det er således
op til hver enkelt at tage sine valg og drage konklusioner og føle
konsekvenser udfra, hvilken Vej man valgte.

Fred være med dig og lykke på din Vej,
Brahmamurti

Fra : Rado

Dato : 11-04-05 01:17

On Sat, 9 Apr 2005 13:01:23 +0200, "Jesus-loves-you"
<John15.13@Heaven> wrote:

> [...]
>tage, hvad man ønskede.
>
>Hmm ... det er ikke sikkert, at Ham-dersens-Gud vil give os i pose og sæk,

Gud løser kun de problemer vi ikke selv er i stand til at løse. Se det
er sund fornuft og god knallertværkstedshumor. ;)

Fra : Cyril Malka

Dato : 10-04-05 09:25

On Sat, 9 Apr 2005 12:07:14 +0200
"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> wrote:

> Det er jo fakta at han levede, så ser ingen grund til ikke at være
> småskør og lege...

Nej. Det er ikke fakta, at han levede... tværtimod.

Ud over de kanoniserede evangelier og enkelte andre, er der ingen
historiske kilder om mandens eksistens.

--

Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 10-04-05 10:48

Cyril Malka skrev Søndag den 10. april 2005 10:24 i beskeden
<20050410102455.713763be@cylle> i gruppen dk.livssyn.kristendom:

> Nej. Det er ikke fakta, at han levede... tværtimod.
> Ud over de kanoniserede evangelier og enkelte andre, er der ingen
> historiske kilder om mandens eksistens.

Det var nemlig derfor jeg også anbefalede Andreas at lære dvd-samlingen
"L'origine du christianisme" at kende -- der er både fransk og engelsk
tale, så de fleste skulle have en chance...

I det "kristne" vesten tror mange nemlig, at Jesus er en historisk realitet
-- noget der, ganske korrekt, faktisk kun bekræftes af evangelierne, men
ellers ikke.

Henrik, Dianalund
"Herren lader ikke den retfærdige sulte,
men uretfærdiges krav afviser han" (Ordsp. 10:3).

Fra : N/A

Dato : 10-04-05 16:26

Fra : N/A

Dato : 10-04-05 16:26

Fra : N/A

Dato : 10-04-05 16:26

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 10-04-05 16:26

Vidal skrev Søndag den 10. april 2005 15:22 i beskeden
<42592872$0$274$edfadb0f@dread12.news.tele.dk> i gruppen dk.livssyn:

> Ja, få fat i S. Mosegår*, I kunne måske gå godt i
> spænd.
> Hans tanker kører langt henad vejen tandem med dit
> store franske forbillede.

Ellers tak. S. Mosegård imponerer dig muligvis, men jeg har andet at
fordrive tiden med.

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-04-05 10:30

Henrik Vestergaard skrev i 425944b8$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> [ ... ]
>
> Ellers tak. S. Mosegård imponerer dig muligvis, men jeg har andet at
> fordrive tiden med.

Om du har Mosegår* eller Malka som dit forbillede kommer ud på et fedt.

http://bibeltro.dk/ - *Om Bibelen og bibeloversættelser*
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - http://ravsted.net/

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 11-04-05 10:40

Andreas Falck skrev Mandag den 11. april 2005 11:29 i beskeden
<425a4429$2$79466$14726298@news.sunsite.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> Henrik Vestergaard skrev i 425944b8$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Om du har Mosegår* eller Malka som dit forbillede kommer ud på et fedt.

Jeg tror efterhånden *alle* har forstået din holdning.

Fra : viidal@gmail.com

Dato : 11-04-05 07:59

Rado wrote:

> Jeg tror det var hende-der-Trille der opfandt den...

Ja, hun sang den, det var vist Jesper Jensen, der skrev teksten.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-04-05 13:01

<viidal@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, hun sang den, det var vist Jesper Jensen, der skrev teksten.

Og sætningen lyder: "Ham-dersens-gud, han er eddermaneme svær at få ud".

Jeg tror, teksten er ganske rammende for de fleste, der har fået en kristen
opvækst.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/03/05)

Fra : Vidal

Dato : 11-04-05 18:57

Jens Bruun wrote:

> [...]
>
> Jeg tror, teksten er ganske rammende for de fleste, der har fået en kristen

Næ, det er vist snarere tværtimod.

--
venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 14-04-05 00:47

Jens Bruun wrote:

> Og sætningen lyder: "Ham-dersens-gud, han er eddermaneme svær at få
> ud".

Nej, den lyder "Ham Gud, han er edderma'me svær at få smidt ud".

> Jeg tror, teksten er ganske rammende for de fleste, der har fået en
> kristen opvækst.

Tja, hvem ved, det kan jeg bestemt ikke bryste mig af. Mit indtryk er nu, at
Trilles sang måske var rammende nok i tiden, men mere som et slag mod den
kristeligt-patriarkalske samfundsmoral - og ikke som sådan som et angreb mod
kristendom. Dertil er den alt for sen (den blev jo først indspillet længe
efter Guds død).

Mvh
Kevin Edelvang