Hvem er lederne for de andre store kirker?
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 02-04-05 14:52

Paven er leder af en katolske kirke, som skulle være den største i verden.

Hvad er de andre store kirker, og hvorfor er deres ledere ikke kendte?

Jesper

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 02-04-05 15:09

Scripsit Jesper Nielsen:

> Paven er leder af en katolske kirke, som skulle være den største i
> verden.
>
> Hvad er de andre store kirker, og hvorfor er deres ledere ikke
> kendte?

Alle kristne bekender sig til at der *kun* er én hellig og almindelig
kirke. Om det så er den katolske eller ej, det er en smagssag. Derfor
er der ikke andre store kirker, idet protestantiske kirker per egen
definition ikke har ledere og de øst-ortodokse kirker er selvstændige
indenfor hvert land.

Lars Erik Bryld

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 02-04-05 17:27

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> mælte sligt:

>Paven er leder af en katolske kirke, som skulle være den største i verden.

>Hvad er de andre store kirker, og hvorfor er deres ledere ikke kendte?

Det er noget af et kludetæppe. Der findes en lang række orientalske,
ortodokse og protestantiske kirker af vidt varierende størrelse og
berømmelse - nogle af dem med deciderede ledere, andre uden.

Som hovedregel kan man sige, at de andre kirkers ledere ikke er kendte,
fordi deres kirker er langt mindre end den katolske kirke, der *alene*
udgør ca. halvdelen af verdens kristne, og fordi deres ledere spiller en
langt mindre aktiv rolle. Den danske kirkes leder kan for så vidt siges
at være Københavns biskop, der regnes for "den første blandt ligemænd"
(altså blandt de øvrige biskopper), men det er ikke ligefrem fordi han
indtager nogen særligt fremtrædende rolle i medierne.

De øvrige kirker kan groft sagt inddeles i:

- de orientalske kirker: forskellige nærorientalske kirker, der brød
med den øvrige kristenhed i 400- og 500-tallet pga. af teologiske
stridigheder om Kristi natur, fx den koptiske kirke, den ætiopiske
kirke, den syriske kirke osv.

- de ortodokse kirker: en række selvstændige nationale kirker med rod i
Østeuropa, der brød med vestkirken ved skismet i 1054, som officielt
anerkender patriarken af Konstantinopel som "økumenisk patriark", et
symbolsk overhoved, der dog ikke som sådan har autoritet over de
enkelte kirker, fx den græsk-ortodokse kirke, den russisk-ortodokse
kirke, den serbisk-ortodokse kirke osv.

- de protestantiske kirker: en gruppe af mange, vidt forskellige kirker
med baggrund i den teologiske tradition fra reformationen i
1500-tallet, hvor en række kristne grupperinger i Nordeuropa brød med
den romersk-katolske kirke over forskellige teologiske stridigheder.
Udgør den afgørende kristne strømning i det nordvestlige Europa og i
USA, men ikke så mange andre steder. Består af allehånde forskellige
kirker og trossamfund: lutheranere, calvinister, pinsefolk,
metodister, baptister osv.

Hvor de orientalske kirker, de ortodokse kirker og den romersk-katolske
kirke er relativt homogene med hensyn til teologi og ikke fremviser de
store interne stridigheder, er de mange protestantiske kirker ofte meget
uenige indbyrdes og har ikke rigtig nogen samlende faktor andet end at
de alle er opstået fra en bestemt historisk-teologisk tradition.

Til de protestantiske kirker regnes også undertiden en række større
eller mindre trossamfund som mormonkirken, Jehovas Vidner og lignende,
som af visse af de mere traditionelle kristne trossamfund er blevet dømt
uden for kristenheden.

/Rasmus
--
"Der blev grinet en del over Atlanten den aften..."

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 03-04-05 08:36

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*gmail.com> skrev i en
meddelelse news:t3gt411jsencr73cv2rqpm72cog62b1i8f@4ax.com...
> [...]
> eller mindre trossamfund som mormonkirken, Jehovas Vidner og lignende,
> som af visse af de mere traditionelle kristne trossamfund er blevet dømt

Hvem er dog det, der kan finde på at putte os ind i protestantismen?

Mvh.Bodil.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 03-04-05 14:42

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> mælte sligt:
>"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*gmail.com> skrev:

[klippeklippe]

>Hvem er dog det, der kan finde på at putte os ind i protestantismen?

Jeg har set det flere gange, omend jeg ikke lige har bidt mærke i hvor.
En søgning på nettet giver et par resultater:

<http://library.thinkquest.org/25416/religions/christianity.htm> opfører
f.eks. "Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints (Mormons)" under
overskriften "Protestant Churches".

<http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Society_&_Culture/Christian_communities.html>
anfører "The Church of Jesus Christ of Latter­day Saints (Mormon)" under
overskriften "The Protestant Churches".

<http://en.wikipedia.org/wiki/Christianity:_Denominations> skriver:
"Several other faiths, which also believe in Jesus, claim not to be
descended from any of these groups directly. The Church of Jesus Christ
of Latter-day Saints, for instance, is often grouped with the Protestant
churches, but does not characterize itself as Protestant."

Det er selvfølgelig et udtryk for en noget grovkornet inddeling, som jeg
også gjorde opmærksom på i mit tidligere indlæg. Når SDH, Jehovas Vidner
og et par andre trossamfund grupperes med protestanterne, skyldes det 1)
at de ikke hører til nogen af de andre store grupperinger og 2) at de er
opstået i en protestantisk tradition som del af generelle protestantiske
vækkelsesbevægelser, specifikt den såkaldte "Anden store vækkelse", der
foregik i det østlige USA i starten af 1800-tallet.

Andre inddelinger kan fx findes på
<http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Christian_denominations> og
<http://www.religioustolerance.org/chr_deno.htm>.

/Rasmus
--
"O, golem, golem, golem,
I made you out of clay!

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 03-04-05 20:52

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*gmail.com> skrev i en
meddelelse news:e4rv41lf7cga7195vea2b0rph1qcjec91u@4ax.com...
> [...]
> vækkelsesbevægelser, specifikt den såkaldte "Anden store vækkelse", der
> foregik i det østlige USA i starten af 1800-tallet.

Ok, ja, i set i det lys kan jeg godt acceptere det.

Mvh.Bodil.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 03-04-05 09:02

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Paven er leder af en katolske kirke, som skulle være den største i verden.
>
> Hvad er de andre store kirker, og hvorfor er deres ledere ikke kendte?

Lederen af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er ikke ukendt,
hvis du vil vide mere, kan du f.eks. læse Larry Kings interview med ham
på nedenstående link:

http://www.mormon.dk/html/2/2,03,2005,02,001.html

Teksten er på dansk.

Præsident Hinckley bliver iøvrigt snart 95 år, og er "still going strong".
Vi var mange, som så ham sidste år i København, da han indviede vort
nye tempel.

Mvh.Bodil.

Fra : Andreas Jensen

Dato : 03-04-05 18:38

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:424fa2fb$0$73722$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Lederen af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er ikke ukendt,
> hvis du vil vide mere, kan du f.eks. læse Larry Kings interview med ham
> [...]

Jeg vil nu nærmere kalde det et resume, eller en gengivelse af udvalgte
dele - jeg har afskrift af hele interviewet.

--
Andreas

"Pay no attention to that man behind the curtain!"

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 03-04-05 20:52

"Andreas Jensen" <newsmail@wincrash.org> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg vil nu nærmere kalde det et resume, eller en gengivelse af udvalgte
> dele - jeg har afskrift af hele interviewet.

Har du et link til det, jeg kunne nemlig godt
tænke mig at læse det hele?

Mvh.Bodil.

Fra : Andreas Jensen

Dato : 03-04-05 22:34

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:4250496a$0$73802$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Har du et link til det, jeg kunne nemlig godt
> tænke mig at læse det hele?

Det ligger desværre ikke på nettet længere, men jeg mailer det til dig.