Hvordan blev Paulus en autoritet?
Fra : Brahmamurti

Dato : 01-04-05 17:22

Ifølge min mening er der stor forskel på det som Kristus underviste og
det, som Paulus underviste.

Mit spørgsmål er: hvordan blev Paulus en autoritet?

Hvis ord har mest værdi: Kristi ord eller Pauli (hehe) ord? Og i
tilfælde af tvivl, hvis ord vægtes mest?

Mig bekendt var Paulus IKKE en af Kristi disciple. Mig bekendt blev
Peter valgt af Kristus som leder.

Venlig hilsen
Brahmamurti

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-04-05 17:39

Brahmamurti skrev i 424d74ea$0$239$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

[ ... ]
> Mit spørgsmål er: hvordan blev Paulus en autoritet?

Ved at han kunne dokumentere at den lære han forkyndte var i ovensstemmelse
med Loven, Profeterne og Skrifterne (Et udtryk for den tids Bibel, vort
Gamle Testamente).

[ ... ]
> Mig bekendt var Paulus IKKE en af Kristi disciple.

Korrekt, Paulus var ikke en af de 12 disciple der fulgte Jesus, men Paulus
blev, efter sin omvendelse, apostel.

http://bibeltro.dk/ - *Om Bibelen og bibeloversættelser*
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - http://ravsted.net/

Fra : Harald Mossige

Dato : 01-04-05 19:01

"Brahmamurti" <adeldaharma@paradis.dk> wrote in message
> Ifølge min mening er der stor forskel på det som Kristus underviste og
> det, som Paulus underviste.

For å være litt pedantisk:
Jesus lærte.
Paulus underviste.

> Mit spørgsmål er: hvordan blev Paulus en autoritet?

Paulus var elev av en av de dyktige retorikkere, og han var givetsvis en
dyktig elev.

> Hvis ord har mest værdi: Kristi ord eller Pauli (hehe) ord?

Mlant kristne, Pauli ord har overordnet verdi.

>Og i
> tilfælde af tvivl, hvis ord vægtes mest?

Pauli ord.

HM

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 01-04-05 18:07

Brahmamurti <adeldaharma@paradis.dk> mælte sligt:

>Ifølge min mening er der stor forskel på det som Kristus underviste og
>det, som Paulus underviste.

>Mit spørgsmål er: hvordan blev Paulus en autoritet?

I første omgang ved at have held til at overbevise folk om, at hans
budskab var autoritativt - at han virkelig var på en "mission from God".

I anden omgang, fordi den kristendom, der accepterede Paulus, havde held
med at sprede sig på bekostning af andre former for kristendom.

>Hvis ord har mest værdi: Kristi ord eller Pauli (hehe) ord? Og i
>tilfælde af tvivl, hvis ord vægtes mest?

Ideelt set strider Kristi ord ikke mod Paulus, ifølge kristen
opfattelse. Jeg tror, at man derfor ofte vil vægre sig for at stille
(eller besvare) det spørgsmål, men hvis man vælger at give et svar, vil
man givetvis sætte Kristi ord højest.

>Mig bekendt var Paulus IKKE en af Kristi disciple. Mig bekendt blev
>Peter valgt af Kristus som leder.

Paulus var ikke en af de oprindelige tolv disciple, der fulgtes med
Jesus. Paulus kom først til efter Jesu død - ifølge hans egen beretning
ved, at Jesus viste sig for ham i et syn. Han kaldes derimod for
"apostel". I kristendommens historie er titlen "discipel" også brugt
videre, så den omfatter mange af de tidlige kristne og ikke bare de
oprindelige tolv, og i den forstand kaldes Paulus også for discipel.

/Rasmus
--
"Når bakken er frossen og dammen er kald, / då kan du kjenna varmen av metall.
Og resten av verden vett ingenting, / for snøen dempe lyden av et smell.

Fra : Lyrik

Dato : 01-04-05 22:28

"Brahmamurti" <adeldaharma@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> af tvivl, hvis ord vægtes mest?
>
> Mig bekendt var Paulus IKKE en af Kristi disciple. Mig bekendt blev Peter

+++++++++++++++++++++++++
De andre apostle missionerede mest for jøderne. Paulus bliver udsendt
specielt til andre folkeslag. Han var særlig ordineret som hedningeapostel.

Alle ikkejøders kristentro stammer hovedsagelig fra den mission apostelen
Paulus udførte.
I år 65 udtalte han at evangeliet var prædiket for enhver skabning under
himlen. Så effektive var hans missionsrejser.
Han gav endvidere forordninger for hvordan kirkens struktur og poster skulle
besættes.
det var ikke givet før.

Paulus er din og min apostel specielt fordi han var hedningernes apostel.
Hedninger var folk som var ikkejøder.

Hilsen
Jens

Fra : Ole Madsen

Dato : 01-04-05 23:05

Brahmamurti wrote:
> Ifølge min mening er der stor forskel på det som Kristus underviste og
> det, som Paulus underviste.
>
> Mit spørgsmål er: hvordan blev Paulus en autoritet?

ved at han blev brudt af Herren, Jesu ord til annanias var at saulus var
udvalgt til at lide for hans skyld, ser man stefanus og paulus, så
tror jeg ligheden var salvelse af Gud til at tale Guds Ord, brudtheden
tror jeg gik igennem dem begge, jeg tror ikke at nogen af dem var nået
dertil de var uden at blive brudt

derfor havde de autoritet og derfor virkede Gud med så ordene de talte
ikke bare var ord, men Ord som gik ind i hjerterne og udrettede hvad Gud
ville de skulle udrette.

Ole

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 02-04-05 10:55

"Brahmamurti" skrev

> [...]
> tilfælde af tvivl, hvis ord vægtes mest?
>
> Mig bekendt var Paulus IKKE en af Kristi disciple. Mig bekendt blev

Efter at Judas er død, er de kun 11. I Apostlenes Gerninger står der så, at

"Derefter kastede de lod imellem
dem, og loddet faldt på Mattias, og
han blev regnet med som apostel
sammen med de elleve."
(ApG.1,26)

Læg mærke til, at *Helligånden* IKKE er involveret i denne
beslutningsprocesse. Lod-kastning blev anvendt i GT (se fx. Josua 7,14), men
i NT-regi lærer vi, at ..."vi ikke mere skal være umyndige ... (bl.a.) ved
menneskers terningespil" (Ef.4,14).

Gennem dette hændelsesforløb kan vi (som kristne) lære en hel del mht.
Guddommelig ledelse. I GT har Gud givet os en sort-i-hvid undervisning udfra
Ismael- og Isak-syntaxet, således at vi nemt udfra denne billedtale kan
skelne klar mellem Guds-vilje og vor-egen-vilje (Luk.22,42).

Så noget kunne godt tyde på, at valget af Mattias var en såkaldt
Ismael-gerning, dvs. en gerning gjort i menneskelig kraft (for at hjælpe
Gud) men i bund og grund UDEN Guds deltagelse. Mattias hører vi da heller
ikke mere om i resten af NT.

Nogle dage senere udgydes Helligånden; Ham, Jesus havde lovet at sende
(John.16,7-15). Peter, som før (ofte) gik sine egne vegne, skønt han var
sammen med Jesus, bliver nu *forvandlet* til en tros-klippe ...

Først da - mener jeg - burde apostlene have truffet valget mht. nr. 12.
Noget tid senere fremstår Paulus og siger, at han er udvalgt af Gud til
hedningemissionen (se fx. Gal.1,15-2,10).

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 4000 Danish Kr. (around 700 US $), jump ...
3640 news:idWXd.103947$Vf.3986983@news000.worldonline.dk