[OTD]: Oprettelse af dk.livssyn.joededom
Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 30-03-05 15:57

1. Gruppenavn:
dk.livssyn.joededom

2. Beskrivelse:
Forum for jødedom og jødedomsrelaterede emner.

3. Fundats:
Alle emner indenfor jødedommen kan tages op i forumet, herunder
teologiske diskussioner, sproglige spørgsmål etc.

Eksempler på relevante emner i gruppen:
* Spørgsmål om de hebraiske skrifter
* Hvem var Moses?
* Hvordan relaterer jødedommen sig til den moderne tidsalder?
* Moral og etik for jøder
* Ortodokse versus ikke-ortodokse skriftsyn
* Jødedom i Danmark og i udlandet

Altså en nyhedsgruppe, hvor alle jødiske spørgsmål,
kommentarer, synspunkter og oplevelser kan tages op.

Det forventes, at alle deltagere på trods af eventuelle uenigheder
holder en sober tone i debatten. Indlæg, der ikke gør dette, er
uønskede, og henvises til news:dk.snak.mudderkastning.

Dansk er hovedsproget, men der vil være stor respekt for at også
nordmænd og svenskere deltager i gruppen. Det regnes for almindelig
høflighed at oversætte citater fra f.eks. engelsk, fransk eller tysk
når sådanne citater indgår som argument i diskussioner, der ellers
foregår på dansk, norsk eller svensk. Ligeledes vil især links til sider man
henviser til være velkomne.

Humoristiske bemærkninger fra én skribent til en anden accepteres med
et smil. Husk at bruge smileys for at signalere dit budskab, da det
kan være årsag til forvirring, når kropssprog og intonation mangler i
den skriftlige kommunikation vi bruger her på Usenet.

Gruppen er ikke beregnet til køb og salg, der i stedet henvises til
relevante grupper i dk.marked-hierarkiet.

Det er ikke tilladt sende indlæg til denne gruppe, der indeholder
vedhæftede filer, som f.eks. musik eller billeder. Disse kan i stedet
sendes til relevante grupper i dk.binaer-hierarkiet og derefter
henvises til i et normalt indlæg.

4. Begrundelse:
Jødedommen virker støjende for nogle deltagere i gruppen
news:dk.livssyn.kristendom og derfor tages debatten op påny for at forsøge
at få oprettet dk.livssyn.joededom.
Mange vil med fordel kunne få svar på spørgsmål om jødedommen fra folk som
studerer disses skrifter som del af deres daglige trosliv.

5. Moderering:
Nej.

6. Forslagsstillere:
Henrik Vestergaard <vestergaard_henr@hotmail.com>

7. Debatperiode:
30-03-2005 til 30-04-2005

Henrik, Dianalund
"Herren lader ikke den retfærdige sulte,
men uretfærdiges krav afviser han" (Ordsp. 10:3).

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 30-03-05 16:22

"Henrik Vestergaard" skrev

> [...]
> Mange vil med fordel kunne få svar på spørgsmål om jødedommen fra folk som
> studerer disses skrifter som del af deres daglige trosliv.

Fin idé, lige bortset debatperioden, som ønskes forlænget til
Dommedag° ...

Dog mener jeg fortsat, at *konstruktive* kritiske indlæg på
dk.livssyn.kristendom med begrundelse i Jødedommen er berettiget.
Folk, der så ikke bryder sig om disse indlæg, kan jo så bare proppe
afsenderne i deres kill-filter.

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 4000 Danish Kr. (around 700 US $), jump ...
3640 news:idWXd.103947$Vf.3986983@news000.worldonline.dk

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 30-03-05 16:32

"Jesus-loves-you" skrev

[ ... ]
> Dog mener jeg fortsat, at *konstruktive* kritiske indlæg på
> dk.livssyn.kristendom med begrundelse i Jødedommen er berettiget.

Nåh ja ... jeg glemte lige at begrunde *hvorfor* jeg har dette "sære"
standpunkt:

Idet Kristendommen har sit ophav i Jødedommen.

Hvis det nu - hypotetisk set - skulle vise sig, at Kristendommen er en løgn:
Hvem andre end folk med forstand på Jødedommen vil da kunne retlede os ?

På tilsvarende vis mht. Islam. Koranen bygger jo sit fundament på
Kristendommen og Jødedommen ...

Hope You got the point, Sir ...

With kind regards,
File-number: 3718

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 30-03-05 18:40

Jesus-loves-you skrev Onsdag den 30. marts 2005 17:31 i beskeden
<cEz2e.108152$Vf.4154916@news000.worldonline.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> [...]
> standpunkt:
> Idet Kristendommen har sit ophav i Jødedommen.

"Har sit ophav"? Kristendommen giver sig ellers til udtryk på en meget
anderledes måde... Lov er et fy-ord herinde, men ikke desto mindre finder
man mange områder hvor Kristendommen netop etablerer en fuldstændig fremmed
platform for trosopfattelse.

> Hvis det nu - hypotetisk set - skulle vise sig, at Kristendommen er en
> løgn: Hvem andre end folk med forstand på Jødedommen vil da kunne retlede
> os ?

Det er afhængig af den præmis du har for at spørge. Hvis du med spørgsmålet
anerkender at jødedommen har sit direkte fundament fra Gud, så forstår jeg
- oprigtig talt - ikke hvordan du kan sige at "kristendommen har sit ophav
i jødedommen", for dens teologi er diametralt modsat på mange
områder...

> På tilsvarende vis mht. Islam. Koranen bygger jo sit fundament på
> Kristendommen og Jødedommen ...
> Hope You got the point, Sir ...

Hvilken pointe?

At du også gerne så, at der blev oprettet en news:dk.livssyn.islam?

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-03-05 21:52

Henrik Vestergaard skrev i 424ae3dc$0$179$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

[ ... ]
> At du også gerne så, at der blev oprettet en news:dk.livssyn.islam?

Ja da, hvis der kunne skabes trafik nok til en sådan gruppe.

http://bibeltro.dk/ - *Om Bibelen og bibeloversættelser*
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - http://ravsted.net/

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 30-03-05 23:22

"Henrik Vestergaard" skrev

Hør ... sig mig:

> Plonk.

Havde du ikke proppet mig i dit kill-filter ?

> "Har sit ophav"? Kristendommen giver sig ellers til udtryk på en meget
> anderledes måde... Lov er et fy-ord herinde, ...

Kristendom er MEGET andet, end hvad der foregår i dette her forum på
dk.livssyn.kristendom. Åndens frugt, *Kærligheden*, mangler jo som oftest
(John.13,34-35), desværre ...

> [...]
> - oprigtig talt - ikke hvordan du kan sige at "kristendommen har sit ophav
> i jødedommen", for dens teologi er diametralt modsat på mange

Ikke for mig at se, men det er nok en anden snak.

Principielt mener jeg ikke, at der i dette spørgsmål overhovedet skal
opstilles præmisser, idet man jo så allerede er begyndt at filtrere de
såkaldte úønskede indlæg fra; indlæg der måske kunne indeholde sandheden om
religionen (hypotetisk set).

> Hvilken pointe?

Øh ... Der blev kommunikeret primært internt (Muslim World), sorry.

> At du også gerne så, at der blev oprettet en news:dk.livssyn.islam?

Som Andreas skrev ...

> Ja da, hvis der kunne skabes trafik nok til en sådan gruppe.

Det ville i hvert fald fremme demokratiet indenfor religionen, apropos dit
indlæg:

Name: Henrik Vestergaard
Date: 24. marts 2005 CET 02:41 (DK sommertid 2005)
Subject: Friheden til at tænke, tro og ytre sig anderledes...

> "Herren lader ikke den retfærdige sulte,
> men uretfærdiges krav afviser han" (Ordsp. 10:3).

(Tak for Din godhed, Gud)

Her et konkret eksempel på Kristendommens og Jødedommens
*fællesnævner* ...

File-number: 3721

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 31-03-05 00:59

Jesus-loves-you skrev Torsdag den 31. marts 2005 00:21 i beskeden
<GEF2e.108254$Vf.4155510@news000.worldonline.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> Hør ... sig mig:
> Havde du ikke proppet mig i dit kill-filter ?

Jo, men til denne debat-tråd har ALLE taletid...

Fra : Cyril Malka

Dato : 31-03-05 09:04

Den Thu, 31 Mar 2005 01:59:15 +0200
skrev Henrik Vestergaard <vestergaard_henr@hotmail.com> :

> Jo, men til denne debat-tråd har ALLE taletid...

Sysifos

Husk: Af en bitter mund kan der ikke komme sødme (Yiddish ordsprog)

--
Venligst,

Cyril

Det nye Testamente - Fortæller man alt? - http://www.nytestamente.org