Bachs Magnificat
Fra : Anders Søe Plougsgaa~

Dato : 25-03-05 13:16

Jeg har lige hørt Bachs 'Magnificat' 10-20 gange, og kom til at spekulere på
hvordan den har været opført. Har fløjter, violiner og horn været faste
instrumenter i kirken på linie med orglet? Har Bachs kantater været opført
så at sige foran meningheden, med denne som publikum, eller er de indgået i
en helhed hvor menigheden var deltager (ikke i koret eller kantaten som
sådan. Jeg mener en helhed hvor kantaten spillede en relativt ydmyg rolle.)?

mvh
Anders Søe Plougsgaard

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 25-03-05 13:21

Anders Søe Plougsgaard wrote:

> Jeg har lige hørt Bachs 'Magnificat' 10-20 gange,

Sikke dog. Men ok, den er også god. Prøv at lytte til hans andre kantater
også - juleoratoriet er jo også 6 kantater. Og så er der utallige
"hverdagskantater", hvor de fleste af dem også er utrolig gode.

> og kom til at
> spekulere på hvordan den har været opført. Har fløjter, violiner og
> horn været faste instrumenter i kirken på linie med orglet?

Nej - men de er heldigvis mobile instrumente i modsætning til orglet ;)

> [...]
> deltager (ikke i koret eller kantaten som sådan. Jeg mener en helhed
> hvor kantaten spillede en relativt ydmyg rolle.)?

Kantaterne blev så vidt jeg ved opført som en del af gudstjenesterne - evt.
før eller efter disse. Man skal se dem som tjenende en dobbeltfunktion: På
samme tid forkyndelse og underholdning. Lidt ligesom kirkespil.

Bach skrev i Leipzig ca. en kantate om måneden til opførelse med sit kor i
Tomas-kirken.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Anders Søe Plougsgaa~

Dato : 25-03-05 17:44

> Sikke dog. Men ok, den er også god. Prøv at lytte til hans andre kantater
> også - juleoratoriet er jo også 6 kantater. Og så er der utallige
> "hverdagskantater", hvor de fleste af dem også er utrolig gode.

Jeg kender kun kaffekantaten, som jeg også finder ret god.

> Nej - men de er heldigvis mobile instrumente i modsætning til orglet ;)

Har der så været alle mulige musikere tilknyttet kirken hvor der i dag (i
protestantiske kirker) kun er en organist?

> [...]
> før eller efter disse. Man skal se dem som tjenende en dobbeltfunktion: På
> samme tid forkyndelse og underholdning. Lidt ligesom kirkespil.

Kunne det have noget at gøre med at menigheden ikke forstod sproget, og
skulle have det serveret med akkompagnement så de ikke faldt i søvn? (det
kunne jo ske jf. ApG. 20,9) Når man i reformerte kirker prædikede på folks
eget sprog kunne de forstå prædikenen, og så skulle den også tale for sig
selv uden billeder - heller ikke lydbilleder. Bare en teori.

mvh.
Anders Søe Plougsgaard

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-05 19:08

Anders Søe Plougsgaard <Anders_S_P@hotmail.com> wrote:

> Jeg kender kun kaffekantaten, som jeg også finder ret god.

Prøv at høre kantaterne i de allerbedste indspilninger, som er foretaget
af Harnoncourt & Leonhardt. Som i øvrigt har indspillet Johann Sebastian
Bachs samlede ½uvre på {i dag} CD. Til den pevrede pris af en 8.000
kroner.

> Har der så været alle mulige musikere tilknyttet kirken hvor der i dag (i
> protestantiske kirker) kun er en organist?

Det var mig bekendt ganske almindeligt, at selv landsbykirker havde
blandet drenge- og mandskor, så hvorfor ikke også orkester? Dannet af
bønderne.

Sangevnerne var ganske simpelt langt mere udbredte end i dag.

Der blev prædiket på tysk.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 26-03-05 00:02

Anders Søe Plougsgaard wrote:

> Jeg kender kun kaffekantaten, som jeg også finder ret god.

Prøv "ørehængerkantater" som 'Wachet auf! ruft uns die Stimme', 'Christ lag
in Todesbanden', 'Ich habe genug' og naturligvis de seks kantater, der
tilsammen udgør juleoratoriet. De er alle enormt hørværdige. Den klassiske
kantate er bygget op om en luthersk salme (som de tre førstnævnte) hvor
versene i flotte korudgaver alternerer med recitativer, arier og duetter.

> Har der så været alle mulige musikere tilknyttet kirken hvor der i
> dag (i protestantiske kirker) kun er en organist?

Bestemt ikke. I hvert fald ikke i udbredt grad. Ved Tomaskirken i Leipzig
var der en organist og en kantor, sidstnævnte var Bach. Musikerne har man
hentet andetsteds, muligvis på musikskolen, der vist var tilknyttet kirken.
Ofte er værker fra datiden orkestreret efter hvad man nu havde af
instrumenter.

> det have noget at gøre med at menigheden ikke forstod sproget,
> og skulle have det serveret med akkompagnement så de ikke faldt i
> søvn?

Nej. Bach har kun virket ved protestantiske kirker, hvor kirkesproget var
tysk og der blev sunget tyske salmer og sådan.

Mvh
Kevin Edelvang