Danskere chokeret over at der er fire evan~
Fra : Knud Larsen

Dato : 23-03-05 10:41

Ja, det må komme som noget af et chock.

Fra Dagbladet Information i dag:

"Det, der har overrasket hende mest, siden hun begyndte at holde foredrag,
er, at folk føler sig forrådte. Føler, at der er noget, der er blevet holdt
skjult for dem. Og det er det, som får Marie Vejrup Nielsen til at foreslå,
at kirken ikke har været god nok til at informere.
»At der er fire forskellige evangelier, kommer bag på folk. Og så siger de:
'jamen, hvad er nu det for noget? Forskel?' Der er forskel på alt:
disciplenes navne, hvor mange gange Jesus er i Jerusalem, og hvilken dag han
bliver korsfæstet. Og derfor kan kristendommen for så vidt ikke beskyldes
for at have holdt noget skjult i moderne sammenhæng. Man har jo ikke sagt:
'Markus evangeliet er det eneste rigtige - de andre brænder vi'.«

Der er rejst en interesse ud fra denne bog, og den bør folkekirken tage
alvorligt, mener Marie Vejrup Nielsen.
»Man bør tage udgangspunkt i den provokation, der er opstået, for der er
åbenbart et behov for at få svar på nogle spørgsmål eller for at stille
nogle spørgsmål.«
At danskerne føler sig personligt provokerede, stemmer ikke overens med den
opfattelse, man normalt har af danskere og deres forhold til religion.
»Danskere er privatreligiøse. De shopper rundt, og deres religion er blandet
sammen af mange forskellige elementer, så den provokation handler mere om,
at de føler, at de er blevet løjet for,« siger hun.
En underliggende provokation for mange kristne er, at man siger, at Biblen
kun er skrevet af mennesker. Det er ikke så stort et problem i Danmark,
fordi der hersker en meget mere liberal udvikling.
»I Danmark har vi jo ikke haft problemer med at undervise i både
evolutionsteori og samtidig fortælle om biblens skabelsesberetning. I USA
derimod er mange kristne blevet provokerede af, at man siger, at biblen er
blevet skrevet sådan lidt tilfældigt, eller at man har valgt nogle ting fra,
fordi man ikke kunne leve med dem. For dem er Biblen guddommeligt inspireret
og ikke en tilfældig kirkehistorisk samling af værker,« siger Marie Vejrup
Nielsen.
At der skulle eksistere kilder, der er lige så gode sandhedsvidner som
Biblen med hensyn til vores viden om Jesu tid, er dybt provokerende for
beboerne i det amerikanske bibelbælte.
Det er ikke provokerende for universitetsteologer. Det er fuldstændig
rigtigt, at der findes flere forskellige kilder til Jesu levned, der
opfattes som lige så gyldige som Biblen, fordi man skelner mellem Biblen som
bog i kirken og videnskabelig tekst."

Fra : Mr. D

Dato : 23-03-05 11:29

> [...]
> opfattes som lige så gyldige som Biblen, fordi man skelner mellem Biblen
> som bog i kirken og videnskabelig tekst."

Det kommer vel ikke bag på nogen, at det er Information, der bringer sådan
en artikel.

Hvilke andre kilder tænkes der mon på?

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-03-05 16:56

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote in message

> "Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kommer vel ikke bag på nogen, at det er Information, der bringer sådan
> en artikel.
>
> Hvilke andre kilder tænkes der mon på?

Mon ikke hun tænker på fx det evangelium der blev fundet i Cairo, dér hvor
Maria er hovedpersonen, - og vist på et par af de senere evangelier. Det er
vist hende der har været på P1 et par gange i dag. Iøvrigt den med Marias
rolle var jo temaet fra en BBC-udsendelse for en måneds tid siden, - sendt
på DR. Det var samme mulige scenarie med mændenes fjernelse af Maria
Magdalenas virkelige rolle, og overtagelse af hele firmaet. Det lyder
interessant, - i det mindste.

Fra : Mr. D

Dato : 24-03-05 09:42

> Mon ikke hun tænker på fx det evangelium der blev fundet i Cairo, dér hvor
> Maria er hovedpersonen, - og vist på et par af de senere evangelier.

De fire evangelier, hun sigter til, er vel blot de fire, der står i Bibelen?
I dette hævder hun ingen "ligeberretigede" evangelier uden for Bibelen, men
hendes ytring er snarere vendt mod danskernes store uvidenhed, når de ikke
engang ved, at der er fire evangelier.

> [...]
> af Maria Magdalenas virkelige rolle, og overtagelse af hele firmaet. Det

Nåeh, okay. Interessant ja... Gammel feminisme i nye kjoler

Læste lige artiklen, og den er jo ganske interessant. Ved ikke om det går,
men man kan måske finde den her:
http://www.information.dk/

Det er sjovt at se interessekonflikterne i hele denne debat:

Den katolske kirke:
som ønsker at fremme dokumentationen for, at den ikke har nogle gamle
skeletter gemt i Vatikanskabet - hvilket kan være svært, når man tænker på,
hvor mange hemmeligheder, den tilsyneladende har.

Dan Brown:
som tager en gammel fascinerende konspirationsteori frem og gør den til en
bestsellende knaldroman - hvilket er lykkedes ham ganske godt. Herved bliver
han et bevis på, at fiktion kan sælges som fakta, hvis blot det er spændende
nok

Information:
Der bare elsker at prikke til kirken, hvor den kan komme til det, og bruger
enhver anledning. En sætning som "Jesus dyrkede sex" er simpelthen bare for
oplagt til at Information ikke griber chancen for at skrive den med fed...

Marie Vejrup Nielsen:
Der kommer ind fra sidelinien og skælder og smælder over, at hele affæren
har det forkerte omdrejningspunkt. For hende er det feminismens sag, der
burde være det egentlige

Charlotte Ellermann:
Der gerne vil debattere bogen og skille skidt fra kanel.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Knud Larsen

Dato : 24-03-05 11:22

> [...]
> Bibelen, men hendes ytring er snarere vendt mod danskernes store
> uvidenhed, når de ikke engang ved, at der er fire evangelier.

Jeg troede du spurgte om hvilke *andre* kilder hun henviser til.

> [...]
> burde være det egentlige
>
> Charlotte Ellermann:
> Der gerne vil debattere bogen og skille skidt fra kanel.

Ja, det er utroligt hvad en krimi kan give anledning til.

Jeg ved ikke om du læser Weekendavisen, men ellers kunne et langt referat af
en ny bog måske interessere dig?:

Gudsbilleder. Abraham oplevede, at Gud og menneske skal forenes i et element
af skrøbelighed, der gør, at man kan ændres og kan tilgive. Derved
forudgribes noget af det, som viser sig i fortællingerne om Jesus og påsken.

Guds sårbarhed

Af Johannes Værge
NR. 12, 23. - 31. marts 2005

Lisbeth Smedegaard Andersen: Det skjulte ansigt. Essayistiske prædikener.
279 sider. kr. 299. Anis.

GLÆD jer, I åbent-sindlæsere, som har denne bog til gode! Der er passager af
stor poetisk kraft, der er nøgtern eftertanke, der er viden og intensitet,
overblik og fortælleevne. Det er en stor bog om et stort emne: Menneskene og
Gud.

Lisbeth Smedegaard har valgt undertitlen Essayistiske prædikener, og den
sidste del af undertitlen kan måske sende tankerne forkerte steder hen, for
indholdet er ikke forkyndelse skåret til i den form og længde, der
sædvanligvis høres fra prædikestolene. Det er snarere kæder af frie, billed-
og indholdsrige betragtninger i mødet med de bibelske fortællinger, fra Det
Gamle Testamentes første sider til de afsluttende sider i Det Nye
Testamente. Livsfelter afsøges, fundamentale erfaringer får sprog, hentes
ind, føjes sammen, og læseren sættes i de levendes åbne land.

DET handler som nævnt om Gud og menneskene, men hvad kan vi egentlig vide om
Gud? Det er unægtelig ret forskellige gudsbilleder, der fremstår op gennem
Bibelens fortællinger.

For mit eget vedkommende har jeg virkelig ubehag ved det billede, der danner
sig af Gud i fortællekomplekset omkring Moses: en vredens gud, der i
voldsomhed udsletter dem, der kommer til at overtræde de liturgiske
anvisninger. Men Lisbeth Smedegaard er rummelig: selv den slags fortællinger
kan hun sætte i en konstruktiv sammenhæng. Det hellige er en voldsom kraft,
må klart adskilles fra det profane, og gevinsten ved arven fra Moses bliver,
fremgår det, at Gud nu kan mødes i helligdommen. Kilden til velsignelse og
livskraft i hverdagslivet bliver til at lokalisere."

.... osv

Fra : Mr. D

Dato : 28-03-05 20:55

> Jeg ved ikke om du læser Weekendavisen, men ellers kunne et langt referat
> af en ny bog måske interessere dig?:

Normalt ja, men efter at have læst indledningen på artiklen herunder, må jeg
ærbødigst takke nej. Livet er ikke langt nok til slige artikler

Mr. D

Fra : Knud Larsen

Dato : 30-03-05 16:44

> "Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Normalt ja, men efter at have læst indledningen på artiklen herunder, må
> jeg ærbødigst takke nej. Livet er ikke langt nok til slige artikler

OK