Hvorfor varierer Påsken
Fra : Steen

Dato : 23-03-05 07:24

Vi fejrer Jesu fødselsdag på den samme kalendertidspunkt hvert år, når det
er jul.

Hvorfor fejer vi ikke også Jesu korsfæstelse, død og genopstandelse på samme
kalendertidspunkt? Det er vel sket på et eller andet bestemt tidspunkt på
året, og vi bør vel fejre det på netop dette tidspunkt.

Påsken afhænger af månen: Påskesøndag er første søndag efter fuldmåne efter
forårssjævndøgn.

--
/Steen

Fra : Lyrik

Dato : 23-03-05 09:42

"Steen" <steen@XXXcutie.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tidspunkt på året, og vi bør vel fejre det på netop dette tidspunkt.
>
> Påsken afhænger af månen: Påskesøndag er første søndag efter fuldmåne

+++++++++++++++++++++++++++
Det kunne man jo godt, men vi har jo ikke månekalender mere så det virker
lidt støvet.
Man satser så vidt jeg ved på at det drejer sig om ugedagene- Skærtorsdag,
Langfredag, Påske Lørdag, og Påske Søndag.

Det er sådan set Søndag som er esentiel. Her er opstandelsen. Her er den nye
kalender og den nye hviledag.
Det sidste er dog ikke trængt helt igennem det nordiske "grødhoved".
Grækerne kalder naturligvis ikke Søndag (solens dag efter hedenske ritualer)
for søndag, men de kalder den helt naturligt i kristent regí for
"Herrensdag"-"Kyriaki". De andre dage har numre. Istedet for Mandag
(Månedag). Tirsdag (Tyrs dag) Onsdag (Odins dag). Torsdag (Tors dag), Fredag
(Frejas dag), Lørdag ("Løver dag")

Grækerne lugede hedenskabet ud af ugedagenes navne. Danskerne gjorde det
ikke-endnu!

Det at man på græsk har "Herrens Dag" Søndag, hvor de andre dage kun har
numre, gør det naturligt at holde hviledag/sabbatsdag netop som en
helligholdelse af Kyriaki som noget særligt.

Hilsen
Jens

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 23-03-05 10:01

"Lyrik" <lyrik@heaven.fjern.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (Månedag). Tirsdag (Tyrs dag) Onsdag (Odins dag). Torsdag (Tors dag),
> Fredag (Frejas dag), Lørdag ("Løver dag")

Lørdag - Laur-dag, den dag, hvor man gjorde rent.

Mvh.Bodil.

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-05 15:27

I news:42412bb5$1$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk skrev
Lyrik følgende:

[ ... ]
> Det er sådan set Søndag som er esentiel. Her er opstandelsen. Her er den
> nye kalender og den nye hviledag.

Hvor i Bibelen ser du indførelsen af en ny hviledag?

http://bibeltro.dk/ - *Om Bibelen og bibeloversættelser*
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - http://ravsted.net/

Fra : Lyrik

Dato : 24-03-05 00:06

"AF" <andreas (prik) falck (at) get2net (prik) dk> skrev i en meddelelse
>I news:42412bb5$1$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk skrev
> Lyrik følgende:
>
> [ ... ]
>
> Hvor i Bibelen ser du indførelsen af en ny hviledag?
+++++++++++++++++++++++++++++++++
Hviledag var jo den dag man kommer sammen til gudstjeneste. Jøderne havde
deres sabbat.
Fokus på "Herrensdag" Kyriaki, Søndag som den dag man samledes og som var
en særegen kristen hviledag kom ved opstandelsen på denne dag, som var den
1. dag i ugen.
Vi læser om opstandelsen som var på den første dag i ugen. Både hos
Matthæus, Markus, Lukas og Johannes nævnes denne for kristne helt
skelsættende begivenhed. Det er en dag der må og skal markesres. kristus
står op som førstegrøden af de døde og som garant for den kristne
opstandelse.
Her Markus 16:
v9 Da Jesus var opstået tidligt om morgenen den første dag i ugen, viste
han sig først for Maria Magdalene, som han havde drevet syv dæmoner ud af.
Dette blev starten til at kristne som var forfulgt af jøderne der havde god
tid til at spotte dem på sabbatten, indstiftede "søndagen" som deres dag at
holde fri og samles på.
Måske bliver denne begivenhed starten. Joh 20:

v19 Om aftenen den samme dag, den første dag i ugen, mens disciplene holdt
sig inde bag lukkede døre af frygt for jøderne, kom Jesus og stod midt
iblandt dem og sagde til dem: »Fred være med jer!«

Det er på plads der efter. Apg. 20:

v7 Den første dag i ugen var vi samlet for at bryde brødet. Paulus førte
samtaler med dem, da han skulle rejse næste dag, og han blev ved med at tale
lige til midnat.
...Man bemærker sig at det varer hele dagen til midnat.

1. Kor. 16 viser at nu er ordningen fastlagt:

v1 Hvad angår indsamlingen til de hellige, så skal også I gøre sådan, som
jeg har forordnet det for menighederne i Galatien. v2 Den første dag i ugen
skal I hver især samle sammen og lægge så meget til side, som han har råd
til, så der ikke først skal foretages indsamlinger, når jeg er kommet.

Åb 1 som jeg kan bruge som historisk dokument tager det som en selvfølge:
v10 På Herrens dag blev jeg grebet af Ånden og hørte bag mig en høj røst
som af en basun

...............Kyriaki-Herrens dag-Søndag.

Hilsen
jens

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-05 00:23

I news:4241f636$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk skrev
Lyrik følgende:

> [...]
> skelsættende begivenhed. Det er en dag der må og skal markesres. kristus
> står op som førstegrøden af de døde og som garant for den kristne

Men der findes da ikke *et* eneste skriftsted i NT der giver blot
antydningen af at Jesus eller hans disciple har givet befaling om at
Helligdagen skulle flyttes fra den dag Bibelen kalder Herrens ærværdige
helligdag og til en ganske almindelig arbejdsdag!!

Fra : Lyrik

Dato : 24-03-05 00:41

> [...]
> Helligdagen skulle flyttes fra den dag Bibelen kalder Herrens ærværdige
> helligdag og til en ganske almindelig arbejdsdag!!
Man ser kun det man vil se. Du kan da se at kristne holder søndag først og
fremmest og du kan se i Bibelen at det har de gjort lige fra de første
kristne kunne bevæge sig omkring.

At enkelte sekter holder jødesabbat må være fordi de elsker moseloven.
Resten af de kristne-hele milliarden holder søndagen som sabbatsdag.

Hilsen
jens

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-05 08:25

I news:4241fe81$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk skrev
Lyrik følgende:

[ ... ]
> [...]
>
> At enkelte sekter holder jødesabbat må være fordi de elsker moseloven.
> Resten af de kristne-hele milliarden holder søndagen som sabbatsdag.

Du har altså slet ingen bibelsk belæg for din påstand om at Guds ærværdige
helligdag er flyttet fra den dag Gud selv har bestemt og over til en dag som
en hedensk kejser i Rom har besluttet?

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-05 08:09

"AF" skrev i en meddelelse

> [...]
> Helligdagen skulle flyttes fra den dag Bibelen kalder Herrens ærværdige
> helligdag og til en ganske almindelig arbejdsdag!!

Jeg mener heller ikke at helligdagen er flyttet fra lørdag til søndag. Som
du mangler jeg også skriftmæssig argumentation for det. Men hvad mener du fx
om følgende skriftsted:

ROMERNE 14:5 "Én bedømmer én dag som bedre end en anden; en anden bedømmer
hver dag som god; lad enhver være fuldt overbevist i sit eget sind."

eller

KOLOSSENSERNE 2:13-17 "Og skønt I var døde i jeres overtrædelser og i jeres
køds uomskårne tilstand, gjorde [Gud] jer levende sammen med ham. Han tilgav
os i sin godhed alle vore overtrædelser 14 og udslettede det mod os rettede
håndskrevne dokument, med dets bestemmelser, det som gik imod os; og han tog
det bort ved at nagle det til marterpælen. 15 Efter at have afklædt
regeringerne og myndighederne, stillede han dem offentligt til skue som
besejrede, idet han førte dem i triumftog ved hjælp af [marterpælen]. 16 Lad
derfor ingen dømme jer angående spisen og drikken eller med hensyn til
højtid eller nymånefest eller sabbat; 17 for disse ting er en skygge af de
kommende ting, men virkeligheden hører Messias til."

GALATERNE 4:8-11 "Men dengang I ikke kendte Gud, da trællede I for dem som
af natur ikke er guder. 9 Men nu da I har lært Gud at kende, eller snarere
nu da I er blevet kendt af Gud, hvordan kan det da være at I vender tilbage
igen til de svage og fattige elementære ting og ønsker at trælle for dem
igen? 10 I overholder omhyggeligt dage og måneder og årstider og år. 11 Jeg
frygter for jer, at jeg måske har slidt med jer til ingen nytte."

Jeg mener at ovenstående skriftsteder hvert for sig og i særdeleshed set
samlet viser at kristne ikke længere /behøver/ overholde sabbatten.

Filip Drejer Johnsen
Et af Jehovas Vidner
www.watchtower.org eller på dansk www.watchtower.org/languages/danish

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-05 10:08

Lyrik <lyrik@heaven.fjern.dk> wrote:

> [...]
> (Frejas dag), Lørdag ("Løver dag")
>
> Grækerne lugede hedenskabet ud af ugedagenes navne. Danskerne gjorde det

Ditto for samtlige vesteuropæiske lande, hvad enten de er germanske
eller latinske.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 25-03-05 17:00

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Ditto for samtlige vesteuropæiske lande, hvad enten de er germanske
> eller latinske.

Forkert: På portugisisk har dagene fået navn efter deres nummer på ugen:

domingo
segunda-feira
terça-feira
quarta-feira
quinta-feira
sexta-feira
sábado

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-05 17:25

> Forkert: På portugisisk har dagene fået navn efter deres nummer på ugen:

> [...]

OK, jeg har ikke haft portugisisk i skolen, kun engelsk, tysk, latin og
fransk, samt ganske lidt italiensk. Og et opslag i Gads spansk-danske
ordbog afslører hurtigt, at onsdag hedder martes, svarende til fransk
mercredi. Fra senlatin: Mercurii dies, »Merkursdag«. Merkur var som
Odhin blandt mange andre ting /visdommens/ gud. På italiensk hedder
dagen i øvrigt »mercoledi«.
--
Per Erik Rønne

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-05 13:41

I news:1gtzoeo.etyce71d19qw3N%spambuster@users.toughguy.net skrev
Jesper følgende:

> Forkert: På portugisisk har dagene fået navn efter deres nummer på ugen:

> [...]

Og bemærk lige at lørdag på de fleste sprog stadig hedder noget med sabbat
!!

Fra : Jesper

Dato : 26-03-05 15:27

"AF" <andreas (prik) falck (at) get2net (prik) dk> wrote:

> I news:1gtzoeo.etyce71d19qw3N%spambuster@users.toughguy.net skrev
> Jesper følgende:

> Og bemærk lige at lørdag på de fleste sprog stadig hedder noget med sabbat
> !!

Ikke i Skandinavien, der vasker vi Lørdag!

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-05 15:39

I news:1gu1eup.11q2en31kzdtc0N%spambuster@users.toughguy.net skrev
Jesper følgende:

[ ... ]

> Ikke i Skandinavien, der vasker vi Lørdag!

Og mange andre gør dette om søndagen.

Men der er faktisk temmelig mange sprog hvorpå lørdag rent faktisk hedder
noget med sabbat

Fra : Per Rønne

Dato : 26-03-05 18:06

> [...]

> Jesper følgende:

> Og bemærk lige at lørdag på de fleste sprog stadig hedder noget med sabbat

Tysk: samstag.
Fransk: samedi.
Spansk: sabado.
Italiensk: sabato.
Engelsk: saturday.

Om hvilket man i Oxford English Dictionary kan læse, at det betyder
Saturns dag, og tilsyneladende er fælles vestgermansk. Fransk synes
knyttet til tysk; hvordan det forholder sig med portugisisk, italiensk
og spansk, aner jeg ikke, og jeg har kun etymologiske ordbøger til dansk
og engelsk.
--
Per Erik Rønne

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-03-05 09:57

Den Wed, 23 Mar 2005 07:23:36 +0100
skrev "Steen" <steen@XXXcutie.dk> :

> [...]
> samme kalendertidspunkt? Det er vel sket på et eller andet bestemt
> tidspunkt på året, og vi bør vel fejre det på netop dette tidspunkt.

Fordi de første kristne menigheder, fra det 1. årh. fejrede påske
egentligt på forskellige datoer.

Orient-kirkerne, tættere på den jødiske tradition, valgte at fejre den
dagen før Jesus' antaget lidelsesdag, som så påstås at have fundet sted
samme dag som den jødiske påske.

Den occidentale kirke, som blev til den, vi har i vesteuropa, ville have
at Påske blev fejret en søndag, på Jesus' påstået genopstandelse.

Efter en del kontroverser blev Påsken derfor fastsat af Nikæa koncilie
(325) for at være søndagen efter forårsjævndøgnets fuld måne.

Det er et kompliceret regnestykke fordi datoerne mellem den jødiske og
de kristne kalendere passede slet ikke sammen. De kristne brugte,
dengang, stadig væk den julianske kalender. Og den var ret upræcis.

Så upræcis så at påske vil have endt med at blive fejret om sommeren.

Derfor blev kalenderet ændret af Pave Gregoire XIII 158* (kan ikke
huske hvornår) og han fjernede nogle dage, 10, så hudt jeg hvisker og
dermed fik vi den kalender vi har i dag.

De ortodokse kirker, som har bibeholdt den julianske kalender, fejrer
derfor ikke Påske på samme datoer, som de andre kristne kirker, fra
vesten.

--
Venligst,

Cyril

Det nye Testamente - Fortæller man alt? - http://www.nytestamente.org

Fra : Britt Malka

Dato : 23-03-05 12:05

On Wed, 23 Mar 2005 09:57:08 +0100, Cyril Malka
<news@nytestamente.org> wrote:

>Fordi de første kristne menigheder, fra det 1. årh. fejrede påske
>egentligt på forskellige datoer.

Ja, og julen er placeret på en i forvejen hedensk fest, nemlig
vintersolhverv.

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Newsgroup

Dato : 23-03-05 21:09

Steen wrote:
> [...]
> året, og vi bør vel fejre det på netop dette tidspunkt.
>
> Påsken afhænger af månen: Påskesøndag er første søndag efter fuldmåne efter

Påskedatoen kan beregnes med Gauss' formula:

Jeg bruger forkortelse Å=Årstal

og nu:
Beregn først :
a=rest(Å;19) : resten efter dividering af årstal Å med 19
b=rest(Å;4) : resten efter dividering af årstal Å med 4
c=rest(Å;7) : resten efter dividering af årstal Å med 7

M = 24 ; N=4 ; to konstanter (i hvert fald for 20. og 21 århundrede)

Beregn nu:
d = rest(19*a+M;30)
e = rest(2*b+4*c+6*d+N;7)

Hvis d+e <= 8 så:
Påske på (d+e+22) Marts
ellers:
Påske på (d+e-9) April

Exempler:

Å=2005 2006
a= 10 11
b= 1 2
c= 3 4
d= 4 23
e= 0 1
d+e 4(<8) 24(>8)
26 marts 15 april

Hans.

Fra : Newsgroup

Dato : 24-03-05 19:21

Newsgroup wrote:

> [...]
> c=rest(Å;7) : resten efter dividering af årstal Å med 7
>
> M = 24 ; N=4 ; to konstanter (i hvert fald for 20. og 21 århundrede)

Oops, siger man på engelsk,
Jeg lavede to fejl:
N skal være 5, og
de sidste test skal være: