Hvorfor ville Jesus tilgive sine bødler ?
Fra : Stefan

Dato : 21-03-05 19:13

Hvorfor ville Jesus tilgive sine bødler ?

Fra : Cyril Malka

Dato : 21-03-05 19:34

Den Mon, 21 Mar 2005 19:12:59 +0100
skrev "Stefan" <no-spam@no-spam.dk> :

> Hvorfor ville Jesus tilgive sine bødler ?

Det ville han da ikke. Evangelierne er ikke enige om det, han sagde til
sidst, og det, at tilgive sin bødler, vil da ikke passe med hans øvrige
lære.

--
Venligst,

Cyril

Det nye Testamente - Fortæller man alt? - http://www.nytestamente.org

Fra : Parzival

Dato : 23-03-05 11:09

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse

> Det ville han da ikke. Evangelierne er ikke enige om det, han sagde til
> sidst, og det, at tilgive sin bødler, vil da ikke passe med hans øvrige
> [...]

Kære Cyril hvad går der egentlig galt for dig. Du kloger dig på dit og dat,
uden respekt for at et spørgsmål i en gruppe som denne fortjener et
kvalificeret modspil. Du har vel ikke tættere kontakt til Vor Herre end vi
andre, eller har du?
Kunne du ikke godt være lidt mere selektiv i dine indlæg? Så ville jeg føle
større glæde ved at læse med.

Underskylder den løftede pegefinger, men finder det på sin plads.

Kærligst Parzival

Fra : jørgen

Dato : 21-03-05 20:51

"Stefan" <no-spam@no-spam.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor ville Jesus tilgive sine bødler ?

Fordi Han praktiserede det Han prædikede. Han kom jo med forsoningens
budskab.

mvh jørgen.

Fra : Knud Larsen

Dato : 21-03-05 21:14

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message

> "Stefan" <no-spam@no-spam.dk> skrev i en meddelelse
>
> Fordi Han praktiserede det Han prædikede. Han kom jo med forsoningens
> budskab.

Ja, budskabet om at du skal hade din mor og din far, og tage sværdet han
bragte, op?

Fra : Lyrik

Dato : 21-03-05 22:15

> "jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message

> Ja, budskabet om at du skal hade din mor og din far, og tage sværdet han
> bragte, op?
++++++++++++++++++++++++++++++++
Luk.14:
v25 Store skarer fulgtes med Jesus, og han vendte sig om og sagde til dem:
v26 »Hvis nogen kommer til mig og ikke hader sin far og mor, hustru og
børn, brødre og søstre, ja, sit eget liv, kan han ikke være min discipel.
v27 Den, der ikke bærer sit kors og går i mit spor, kan ikke være min
discipel.
+++++++++++++
Hej Knud! Nu tager jeg dig lige alvorlig.

Man kan jo ikke elske uselvisk og være i stand til at ofre sig hvis ikke man
"hader" sit eget liv eller en mor eller far som vil forhindre denne Herrens
gerning.
Alt og alle som vil forhindre en i at gøre diciple af Jesus, må "hades".

Det næste citat er fra Mat.10. Det er de originale ord fra Jesus som Lukas i
det første citat gengiver på anden hånd, idet Lukas IKKE selv så eller hørte
Jesus, men samlede på vidneudsagn fra andre, som havde oplevet ham-altså
apostlen Mattæus, særlig Jesuskonsulent:

v32 Enhver, som kendes ved mig over for mennesker, vil jeg også kendes ved
over for min fader, som er i himlene. v33 Men den, der fornægter mig over
for mennesker, vil jeg også fornægte over for min fader, som er i himlene.
v34 Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke
kommet for at bringe fred, men sværd. v35 Jeg er kommet for at sætte splid
mellem en mand og hans far, en datter og hendes mor, en svigerdatter og
hendes svigermor, v36 og en mand får sine husfolk til fjender. v37 Den,
der elsker far eller mor mere end mig, er mig ikke værd, og den, der elsker
søn eller datter mere end mig, er mig ikke værd. v38 Og den, der ikke tager
sit kors op og følger mig, er mig ikke værd. v39 Den, der har reddet sit
liv, skal miste det, og den, der har mistet sit liv på grund af mig, skal
redde det.

v40 Den, der tager imod jer, tager imod mig, og den, der tager imod mig,
tager imod ham, som har udsendt mig. v41 Den, der tager imod en profet,
fordi det er en profet, skal få løn som en profet, og den, der tager imod en
retfærdig, fordi det er en retfærdig, skal få løn som en retfærdig. v42 Og
den, der giver en af disse små blot et bæger koldt vand at drikke, fordi det
er en discipel, sandelig siger jeg jer: Han skal ikke gå glip af sin løn.«

Læg mærke til Jesu ordvalg! I Mattæus øjenvidneudsagn bruger Jesus IKKE
ordet HAD men han formulerer det:"Den, der elsker far eller mor mere end
mig, er mig ikke værd, og den, der elsker søn eller datter mere end mig, er
mig ikke værd". Han bringer "sværd" eller krig i familien mellem husfolkene.
De skændes ligesom os i dette "news-hus".

Lukas er en kontant mand og læge. Ved at spørge andre tilhørere sammenfatter
han budskabet, men bruger en anden formulering som indbefatter ordet "had"!

Man kan lære noget om Lukas ved at se hans omskrivning af ovenstående fra
Mattæus.

Du studser over formuleringen og med rette. Det er Lukas
andenhåndsformulering. Ikke forkert i grundlæggende mening men dog lettere
"alternativ".

Hilsen

Jens

Fra : Knud Larsen

Dato : 22-03-05 10:05

"Lyrik" <lyrik@heaven.fjern.dk> wrote in message

> [...]
> Herrens gerning.
> Alt og alle som vil forhindre en i at gøre diciple af Jesus, må "hades".

Og det er jo det som enhver fanatisk sekt - trossystem har brugt til alle
tider, du kan kun være med hvis du afskærer dig fra dine nærmeste. I det
allermindste er det en *meget* uheldig udtalelse af Jesus, - iøvrigt var den
jo også baseret på at "gudsriget" ventede lige om hjørnet, eller giver det
jo ingen mening, medmindre man netop ER en fanatisk sekt.

> [...]
> v39 Den, der har reddet sit liv, skal miste det, og den, der har mistet
> sit liv på grund af mig, skal redde det.

Forfærdelige ord efter min mening, han lyder som bin Laden eller Kim Jong
Il.

> [...]
> Og den, der giver en af disse små blot et bæger koldt vand at drikke,
> fordi det er en discipel, sandelig siger jeg jer: Han skal ikke gå glip af

Ca det samme siger profeten Muhammed, og hans gud.

> [...]
> er mig ikke værd". Han bringer "sværd" eller krig i familien mellem
> husfolkene. De skændes ligesom os i dette "news-hus".

Stadig nogle stærkt kritisable og asociale ord, en kriger værdig.

> [...]
>
> Du studser over formuleringen og med rette. Det er Lukas
> andenhåndsformulering. Ikke forkert i grundlæggende mening men dog lettere

Men som alle disse tekster, er den jo blevet brugt til at slå andre folk ned
med, HVIS der havde været en sådan Gud - Gudesøn, så kunne han i det mindste
selv have bragt en "bog", som ikke var fyldt med rygter og løgne. Det giver
simpelthen ikke mening at alle menneskers liv og fremtid skulle afgøres i en
afkrog af verden, - med forkerte udsagn, og med 90 pct af menneskeheden i
lykkelig uvidenhed om disse "vigtige" manisfestationer af en gud.

Historien er lige så lidt sandsynlig som den med Muhammed som kommer med en
bog fra "gud" på et arabisk ingen mennesker kan læse, og med henvisninger
til hændelser som ingen mere kender til. HVIS der fandtes en sådan gud, så
måtte han være i de sidste stadier af senilitet, kan vi blive enige om det?
Hvis manden har levet i efterhånden 14 milliarder år, og måske har skabt
flere universer før dette, så ER der da heller ikke noget at sige til, at
han ikke rigtig kan tage sine skabelser alvorligt mere. Vi må ikke dømme ham
for hårdt.

Fra : Cyril Malka

Dato : 22-03-05 10:52

Knud Larsen wrote:

> Forfærdelige ord efter min mening, han lyder som bin Laden eller Kim Jong
> Il.

Faktisk skulle de, der ikke gav deres ejendom til bevægelsen dø:

Ananias og Safira

Men en mand, der hed Ananias, og hans kone, Safira, solgte en ejendom,
og med sin kones vidende stak han nogle af pengene til side og kom kun
med en del af dem og lagde dem for apostlenes fødder. Da sagde Peter:
»Ananias, hvorfor har Satan fyldt dit hjerte, så du har løjet for
Helligånden og stukket nogle af pengene for jorden til side? Var
jorden ikke din før salget? Og havde du ikke rådighed over pengene efter
salget? Hvordan kunne du finde på at gøre dette? Det er ikke mennesker,
men Gud, du har løjet for.« Da Ananias hørte disse ord, faldt han om
og udåndede; og alle, der hørte det, blev grebet af stor frygt. Men de
unge mænd rejste sig, svøbte et klæde om ham, bar ham ud og begravede
ham. Omkring tre timer senere kom Ananias' kone ind uden at vide, hvad
der var sket. Peter spurgte hende: »Sig mig, var det den pris, I
solgte jorden for?« Hun svarede: »Ja, det var det.« Da sagde Peter til
hende: »Hvorfor er I dog blevet enige om at udæske Herrens ånd? Hør, der
lyder fodtrin uden for døren af dem, der har begravet din mand; de skal
også bære dig ud.« I samme øjeblik faldt hun om for hans fødder og
udåndede. Da de unge mænd kom ind og fandt hende død, bar de også hende
ud og begravede hende ved siden af hendes mand. Og hele menigheden og
alle, som hørte det, blev grebet af stor frygt. (ApG 5:1-11)

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-05 15:15

I news:423FEAC8.3040102@nytestamente.org skrev
Cyril Malka følgende:

> Faktisk skulle de, der ikke gav deres ejendom til bevægelsen dø:
>
> Ananias og Safira

Ak ja, igen en grov fordrejning fra Cyril, der tydeligvis ikke fatter en
brik af andet end hans eget hadebudskab.

http://bibeltro.dk/ - *Om Bibelen og bibeloversættelser*
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - http://ravsted.net/

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 25-03-05 12:47

"AF" skrev

> I news:423FEAC8.3040102@nytestamente.org skrev
> Cyril Malka følgende:

> Ak ja, igen en grov fordrejning fra Cyril, der tydeligvis ikke fatter en
> brik af andet end hans eget hadebudskab.

Glem Cyril (han har diskvalificeret sig selv).

Han har med dette indlæg bevist, at han - i bedste fald - ikke længere er i
stand til at læse og forstå en tekst objektivt. Der står jo klart og
tydeligt i teksten, at de havde *fri rådighed* over pengene (ApG.5,4). Dét,
de straffes for med døden, er fordi de har løjet overfor Gud.

Han er således blevet en *utroværdig* kilde ...

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 4000 Danish Kr. (around 700 US $), jump ...
3640 news:idWXd.103947$Vf.3986983@news000.worldonline.dk

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 25-03-05 12:59

Jesus-loves-you skrev Fredag den 25. marts 2005 12:47 i beskeden
<_TS0e.107417$Vf.4062517@news000.worldonline.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> [...]
> Dét, de straffes for med døden, er fordi de har løjet overfor Gud.
>
> Han er således blevet en *utroværdig* kilde ...

Mogens, hvor uenig jeg end er og bliver med din argumentation, så vil jeg
lige minde dig om, at hvor vi andre hjalp dig med vejledning da du havde
"håret i postkassen", så er det næppe nogen særlig kvalifikation at blive
enten godkendt eller afvist af dig...

Blot så vi holder din "servant"-rolle i rette perspektiv.

Plonk.

Henrik, Dianalund
"Herren lader ikke den retfærdige sulte,
men uretfærdiges krav afviser han" (Ordsp. 10:3).

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 25-03-05 13:54

"Henrik Vestergaard" skrev

[ ... ]
> Plonk.

Dét var du længe om, min ven ... mig en ære ...

See you in Heaven (Dan. 12,2) ... ?

File-number: 3690

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 26-03-05 10:44

"Henrik Vestergaard" skrev

[ ... ]
> Plonk.

Man må åbenbart IKKE kritisere hans nye "guru"; ej heller når det er
berettiget ...

Men man må godt kritisere Jesus ... hmm, hvilken dobbeltmoral ...

File-number: 3692

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-05 13:40

I news:9ba1e.107506$Vf.4077952@news000.worldonline.dk skrev
Jesus-loves-you følgende:

> [...]
> berettiget ...
>
> Men man må godt kritisere Jesus ... hmm, hvilken dobbeltmoral ...

Ja, sådan har Henrik udviklet sig:
Alt hvad Malka'erne siger tilsutter han sig, uanset hvor løgnagtigt,
beskidt, forhånende og kristendomshadefuldt det måtte være.

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-05 13:38

I news:4243fc9d$0$181$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk skrev
Henrik Vestergaard følgende:

[ ... ]

> [...]
> enten godkendt eller afvist af dig...
>
> Blot så vi holder din "servant"-rolle i rette perspektiv.

Hvad i al verden har det med sagen at gøre?

Cyril har tydeligt vist at han ikke formår at forholde sig objektivt til en
klar tekst - og du har endnu engang tydeligt demonstreret at uanset hvor
rablende vanvittig Cyril tér sig, formår du ikke andet end blindt at
forsvare alt hvad han siger og gør. Og dette både når han kalder Jesus
rablende singsyg, samt når han fordrejer og forvansker tekster.

Hvornår proklamerer du offentligt at du konverterer til malka-troen?

Fra : Lyrik

Dato : 26-03-05 14:09

"AF" <andreas (prik) falck (at) get2net (prik) dk> skrev i en meddelelse
>I news:4243fc9d$0$181$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk skrev
> Henrik Vestergaard følgende:

> Hvornår proklamerer du offentligt at du konverterer til malka-troen?
+++++++++++++++++++++++++++++++
Det har han gjort i denne:
From: Henrik Vestergaard <vestergaard_henr@hotmail.com>

Citat Vestergård:

"Som med så meget, der kun bunder i snak, så viser det sig lynhurtigt at
debattørerne, der harcelerer imod f.eks. min beslutning om ikke længere at
støtte kristendommen, faktisk fordømmer sig selv ud fra kristendommens egne
præmisser..."

<citat slut>

Hilsen
jens

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-05 14:25

I news:42455ed4$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk skrev
Lyrik følgende:

[ ... ]
> [...]
> debattørerne, der harcelerer imod f.eks. min beslutning om ikke længere at
> støtte kristendommen, faktisk fordømmer sig selv ud fra kristendommens

Ja ok, den glemte jeg lige i farten

Fra : Lyrik

Dato : 23-03-05 00:57

> "Lyrik" <lyrik@heaven.fjern.dk> wrote in message

> Stadig nogle stærkt kritisable og asociale ord, en kriger værdig.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++
En kriger der kæmper for at kærlighed og retfærdighed skal herske i
menneskenes samfund, skal have et ridderkors.
Han skal ikke klandres.

De som er imod at retfærdighed og kærlighed skal herske på jorden, skal
ifølge Jesus omvendes til denne tanke.-"Gør alle folkeslagene til mine
disciple".
De som kæmper for ondskaben, egoismen, og profitten, imod kærligheden, med
al deres destruktive kraft, skal tabe.

Det gode mod det onde
det syge mod det sunde
ondskabsfundamentalistiske sjakaler
diktatorer fyldt med destruktive annaler
skal knuses mod de bløde menneskers vilje
skal omkomme dræbt af uskyldens hvide lilje
skal falde og for evigt blive små
når kærligheden byder dem at komme op at stå.

Hilsen
jens

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 22-03-05 16:29

Knud Larsen wrote:
> "jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message

> Ja, budskabet om at du skal hade din mor og din far, og tage sværdet
> han bragte, op?

Og elske selv sin fjende. Det må være noget med at hade noget ved
mennesket og alligevel elske mennesket og vise det kærlighed som sådan.
Holder den?

Fra : Cyril Malka

Dato : 22-03-05 17:13

Henrik Svendsen wrote:

> Og elske selv sin fjende. Det må være noget med at hade noget ved
> mennesket og alligevel elske mennesket og vise det kærlighed som sådan.
> Holder den?

Det gjorde han da ikke. Han kaldte enhver, der var uenig med ham "tåbe"
(hvilket ellers åbner Helvedets døre for ham, ifølge hans lære).

Derudover rakkede han ned på folk, flippede ud lige pludseligt: Først
skal du være Peter, stenen blabla og to minutter efter: Vig bag mig Satan...

Manden var da rablende sindssyg...

Fra : Harald Mossige

Dato : 22-03-05 20:24

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> wrote in message

> [...]
>
> Derudover rakkede han ned på folk, flippede ud lige pludseligt: Først
> skal du være Peter, stenen blabla og to minutter efter: Vig bag mig

Anten han eller forfatteren.

HM

Fra : TBC

Dato : 22-03-05 23:53

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> Satan...

> Anten han eller forfatteren.

Hov, vi glemmer vist lige at sindssygdommen og hadet i stedet meget vel
kunne være manifest hos dem af læserne der negligerende og selektivt når
ovenstående vanvittige konklusioner

Mens langt de fleste i holisme og kontekst ærligt genkender et selvopofrende
og kærligt menneske, så taler det da sit helt eget og *meget* tydelige sprog
at det netop er ateister og jødekonvertanter med antikristen indstilling,
der kan finde sammen om at forstå Jesus som hadefuld og rablende sindssyg,
ikke sandt?

Det behøver man slet ikke at fortolke videre på for at kunne forstå.

Jesus selv kom ind på at både han og hans disciple ville blive hadet, så i
er ventede og det er egentligt bedre at i kan brænde jeres flammer her på
usenet i stedet for i hovedet på folk i den virkelige verden.

Yderligere foragt kan indsættes herunder, ved brug af "besvar" eller "reply"

TBC

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 23-03-05 00:26

TBC skrev Tirsdag den 22. marts 2005 23:53 i beskeden
<4240a1e1$0$162$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> [...]
>
> Hov, vi glemmer vist lige at sindssygdommen og hadet i stedet meget vel
> kunne være manifest hos dem af læserne der negligerende og selektivt når

Nej. Det turde være ganske velkendt, at sindsforvirrede personer "svinger"
meget humørmæssigt. Derfor er selvindsigt ikke nødvendigvis fraværende
fordi to eller flere måtte nå samme konklusion.

Eller konklusionen med hensyn til Jesus' opførsel må måske kun gå i én
retning for at få anerkendelse som et produkt af eftertanke?

> [...]
> hadefuld og rablende sindssyg, ikke sandt?
> Det behøver man slet ikke at fortolke videre på for at kunne forstå.

Angiveligt ikke, hvis man skal følge din tankegang...

Men: *kunne* det tænkes, at den antikristne indstilling var forårsaget af et
nærmere studie af det, man troede sig sikker på, hvorefter man - fy fy
skamme - nåede en anden konklusion end den du og andre når?

> Jesus selv kom ind på at både han og hans disciple ville blive hadet, så i
> er ventede og det er egentligt bedre at i kan brænde jeres flammer her på
> usenet i stedet for i hovedet på folk i den virkelige verden.

Hvis vi skal følge din oprindelige tanke med at bedømme andre på
selvfiltrerede opfattelser af hvad der måtte "plage", kunne man konkludere,
at du troede Usenet befandt sig udenfor "den virkelige verden"....

> Yderligere foragt kan indsættes herunder, ved brug af "besvar" eller
> "reply"
> TBC

Hvorfor foragt? Hellere debat...

Havde du haft modargumenter, går jeg - i saglighedens navn - ud fra du i
stedet havde lagt vægt på disse.

Fra : TBC

Dato : 23-03-05 02:36

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej. Det turde være ganske velkendt, at sindsforvirrede personer "svinger"
> meget humørmæssigt. .

Affektforstyrrede personer svinger meget humørmæssigt, sindsforvirrede er
snarere et folkeligt diffust udtryk som kan dække over hvad som helst man
måtte syntes, hvor imod sindssygdom typisk er brugt om psykotiske
dispositioner. Sindsforstyrrede mennesker kan endog ligefrem være anhedone.

> Eller konklusionen med hensyn til Jesus' opførsel må måske kun gå i én
> retning for at få anerkendelse som et produkt af eftertanke?

Hvorfor tror du jeg sprang til med forslaget om at det i stedet kunne være
manifest hos dem af læserne der kom til de konklusioner jeg med hovedrysten
så? ...Det var netop som reaktion på at konklusionerne netop kørte i frigear
i en bestemt retning.

> [...]
> nærmere studie af det, man troede sig sikker på, hvorefter man - fy fy
> skamme - nåede en anden konklusion end den du og andre når?

Meget kan tænkes og tros, inkl. selvvalgte fantasier og løgne som vi så
sikkert kan betragte som indbyrdes eksisterende hos hinanden. Foragten og
antipartiet ifht Jesus og kristne som udtrykt her i gruppen, skal man dog
ikke fantasere sig til, for den er ganske manifest, og fra visse debattører
gentagen.

> [...]
> konkludere,
> at du troede Usenet befandt sig udenfor "den virkelige verden"....

I så fald gør du det samme som jeg netop mener man gør med Jesus. Man [vil?]
misforstå, og fordreje mod egen holdning og konklusion, idet man lægger mere
i hans ord end de konkret er beregnet på at bære, i stedet for at betragte
selve meningen med budskabet og deres kontekst, og således bliver
konklusionen konkretiseret ofte uret og falsk.

> Havde du haft modargumenter, går jeg - i saglighedens navn - ud fra du i
> stedet havde lagt vægt på disse.

Regner jeg faktisk mest af alt for spild af tid, da jeg ikke har nogen
forventning om oprigtig og ærlig vilje hos jer. (Bemærk at jeg udtaler mig
om min forventning, og ikke et faktum før du bruger det imod mig) For vil
man med egen præmis
konkretisere og mene hvad man selv vil og finder vanvittigt, vil man altid
kunne gøre dette hos både Gud og mennesker. Og i har fundet en hyperbel som
lyder grim i sig selv og ude af kontekst, og det er hvad jeg regner med i er
interesserede i at have.

Men for en enkelt venligheds skyld, så min opfattelse ikke skal være en
hemmelighed kan jeg give en enkelt udredning af dens konsistens:

For min egen part kan jeg dog sige at jeg hverken finder Jesus hadefuld
eller sindssyg, men særdeles kærlig i det han endog gav sig selv hen som
vores genløsning ved sin død. - Men også dette ville man kunne syntes var
sindssygt. På den vis er det glimrende illustreret i hvor stor udstrækning
det kan være spild af tid at argumentere mod andre folks personlige og
stålsatte indstillinger, hvorfor du godt må kalde mig tåbelig ved at
fortsætte.

Hvad angår Jesus ord om at han ville bringe "splid mellem en mand og hans
far, en datter og hendes mor" osv. (parallel beretning i Mat), så ser jeg
det naturligvis i kontekst med hans øvrige lære og de kristne kærlighedsbud,
således at jeg ikke konkretiserer dertil at han konkret har ment at man skal
hade sin far, mor, søn eller datter osv. Men jeg forstår det sådan som Jesus
også selv opsumerer: "Den, der elsker far eller mor mere end mig, er mig
ikke værd, og den, der elsker søn eller datter mere end mig, er mig ikke
værd". Med andre ord forstår jeg det sådan at "skarene der fulgte ham"
skulle elske Jesus mere end sin familie og sig selv, for overhovedet at være
i stand til at kunne følge ham rundt som discipel.

At mene at Jesus ord skal overstyres og konkretiseres til at man konkret
skal hade sig selv eller sin familie, er ganske kontraindiceret i forhold
til hans lære iøvrig, og imo ganske umådeholden og tåbelig i betragtning af
hele den kristne læres bredere kontekst. Jesus mente imho naturligvis ikke
at hans disciple bogstaveligt skulle hade deres familie, eller sig selv, for
han befalede at man endog skulle elske sine fjender! Hans disciple måtte dog
"hade" eller elske deres familie *mindre* end de elsker Gud, for at kunne
være i stand til at følge ham i betragtning af af det de måtte give afkald
på (Luk 14:33)

Den forståelse finder støtte i at Jesus går videre med at tale om at hans
tilhørere måtte regne på omkostningerne af at følge ham, og "se om han har
nok til at gøre det færdigt" (Luk 14:28-30). For at få fat i meningen med
hans hyperbel må man vel også agte konteksten han udtaler dem i. Han taler
til "de skarer der fulgtes med ham" (Luk 14:25) og ender i konklutionen
"Sådan kan ingen af jer være min discipel uden at give afkald på alt sit
eget" (Luk 14:33)

Men naturligvis vil jeg aldrig kunne stoppe nogen fra at tænke, konkretisere
og syntes som de bedst selv vil, og bruge Jesus ord ude af kontekst, og imo
med urette alt for konkret og generelt imod ham i den forbindelse.

TBC

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-05 15:19

I news:4240a92f$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk skrev
Henrik Vestergaard følgende:

> Nej. Det turde være ganske velkendt, at sindsforvirrede personer "svinger"
> meget humørmæssigt.

Tja, hvem kan det undre at du også støtter og forsvarer Malka'erne når du
kalder Jesus for rablende sindsyg.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 23-03-05 16:03

"AF" <andreas (prik) falck (at) get2net (prik) dk> skrev Onsdag den 23.
marts 2005 15:19 i beskeden <42417dc7$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>
> [...]

> Henrik Vestergaard følgende:

> Tja, hvem kan det undre at du også støtter og forsvarer Malka'erne når du

Andreas, denne sidste hilsen blot for at fortælle dig, at jeg efterhånden er
lige så træt af dig, som du åbenbart er af det du kalder "Malka'erne". Dine
evner til seriøs debat har stået sin prøve, og du er dumpet. Du havde
muligheden for at støtte en selvstændig gruppe dengang vi diskuterede
oprettelsen af news:dk.livssyn.joededom, men *kan* åbenbart kun tolerere at
folk skal være enige med dig.

Jeg tilføjer mig gerne gruppen af folk, der er uenige med dig. Er du nu helt
sikker på du er tilfreds, og har forstået situationen?

Hvad falken har af skarpsyn, har du ikke - trods navnet!

Og for en sikkerheds skyld, laver jeg gerne selv FUT til
dk.snak.mudderkastning

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-05 00:20

I news:424184c7$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk skrev
> [...]

> muligheden for at støtte en selvstændig gruppe dengang vi diskuterede
> oprettelsen af news:dk.livssyn.joededom, men *kan* åbenbart kun tolerere

Det jeg har svært ved at kapere er Malkaernes uhæmmede had til alle kristne,
og din betingelsesløse støtte til alle deres hadangreb.

Og det sidste eksempel hvor du du endogså støtter op om Malkaernes udbrud om
at Jesus var rablende sindsyg siger temmelig meget om dig og dine
holdninger.

Var der blot en smule seriøsitet i dig og din påståede kristendom, havde du
helt tydeligt og entydigt taget afstand fra sådanne kristendomshadende
udsagn - men næh nej, også i dette støtter du din guru og store forbillede.

Fra : Lyrik

Dato : 24-03-05 00:44

> [...]
> du helt tydeligt og entydigt taget afstand fra sådanne kristendomshadende
> udsagn - men næh nej, også i dette støtter du din guru og store
++++++++++++++++++++
Selv apostelen Peter sleskede sammen med jøderne. Han fik Gud ske lov en
reprimande af Paulus.
Din- til Vestergaard var også på sin plads.

Hilsen
jens

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-03-05 00:40

"TBC" <this.is@fake.emailadress> wrote in message
> [...]
selvopofrende
> og kærligt menneske, så taler det da sit helt eget og *meget* tydelige

Takker.
Her er mitt andre kin.

HM

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 23-03-05 02:13

TBC wrote:

> [...]
> med antikristen indstilling, der kan finde sammen om at forstå Jesus
> som hadefuld og rablende sindssyg, ikke sandt?

Nu ikke dømme os ateister så hårdt. Vi er nogen, der udmærket kan se, at
Jesus var et kærligt menneske og en gudsbenådet oprører mod farisæerne.

Fra : TBC

Dato : 23-03-05 02:31

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Nu ikke dømme os ateister så hårdt. Vi er nogen, der udmærket kan se, at
> Jesus var et kærligt menneske og en gudsbenådet oprører mod farisæerne.

Fair nok.

Jeg talte udelukkende om dem der her i tråden slår til lyd for at mene Jesus
skulle have været direkte hadefuld og sindssyg, og det påfaldende ved deres
dispositioner og antikristne holdninger.

På samme måde er der heller ingen basis for at mene at alle jødekonvertanter
skulle have en decideret antikristen indstilling.

Ateister kan som alle andre grupperinger have vidt forskellige
indstillinger, og jeg anskuer det ikke sådan at alle ateister er af samme
konstitution og indstilling som dem jeg besvarede her i tråden. Så du
behøver intet at tage til dig

TBC

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-05 15:17

I news:424043FE.3030106@nytestamente.org skrev
Cyril Malka følgende:

[ ... ]
> Manden var da rablende sindssyg...

Dette var den mest sigende selverkendelse fra Cytils side nogen sinde!

Men hvad andet kan man da også forvente fra en halvkonvertit der vil gøre
sig klog på kristendommen.

Fra : Britt Malka

Dato : 22-03-05 09:49

On Mon, 21 Mar 2005 20:51:22 +0100, "jørgen"
<brothers_bisp@hotmail.com> wrote:

>Fordi Han praktiserede det Han prædikede. Han kom jo med forsoningens
>budskab.

Lukas 19:27:

Men mine fjender dér, som ikke vil have mig til konge, før dem herhen
og hug dem ned for mine øjne.

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Ole Madsen

Dato : 22-03-05 10:50

Britt Malka wrote:

> Lukas 19:27:
>
> Men mine fjender dér, som ikke vil have mig til konge, før dem herhen
> og hug dem ned for mine øjne.

dette drejer sig om dommen, eller det tidspunkt hvor alle skal gøre
regnskab hos Gud for deres liv, det har intet med da Jesus gik på jorden

Isaiah 61:2 2 udråbe et Nådeår fra HERREN, en Hævnens Dag fra vor Gud,
for at trøste alle, som sørger,

det er det samme her, I NT citere Jesus kun det første i verset for at
sige at han kun er kommet for at opfylde den første halvdel, men hævnens
dag skal opfyldes når alle skal dømmes for deres onde gerninger

nådeåret er nådens tidsalder hvor det er af nåde at man bliver frelst,
altså gave fra Gud

Ole

Fra : Cyril Malka

Dato : 22-03-05 11:09

Ole Madsen wrote:

> dette drejer sig om dommen, eller det tidspunkt hvor alle skal gøre
> regnskab hos Gud for deres liv, det har intet med da Jesus gik på jorden

Hvem siger han til "før dem herhen og hug dem ned for mine øjne." så?

Der er ingen fremtids tid i det. Det er nutid og han taler til nogle
personer, til hvem han siger det: "før dem herhen og hug dem ned for
mine øjne."

Imperativ. Altså en ordre, der gives til hans følge.

> Isaiah 61:2 2 udråbe et Nådeår fra HERREN, en Hævnens Dag fra vor Gud,
> for at trøste alle, som sørger,

Jo, men Esajas er jødisk og taler om en anden Gud end den, der udtales
om af Jesus.

> nådeåret er nådens tidsalder hvor det er af nåde at man bliver frelst,
> altså gave fra Gud

Næh... Nådeåret skal ses ifm. hebraiske skrifter, hvis du skal tolke
det, og dér går det ud på noget andet og der er ikke tale om frelse.

Fra : Knud Larsen

Dato : 22-03-05 19:12

"Ole Madsen" <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote in message

> dette drejer sig om dommen, eller det tidspunkt hvor alle skal gøre
> regnskab hos Gud for deres liv, det har intet med da Jesus gik på jorden

Hvorfor holder han så ikke sin mund indtil da?

> [...]
> sige at han kun er kommet for at opfylde den første halvdel, men hævnens
> dag skal opfyldes når alle skal dømmes for deres onde gerninger

Alt det der med "hævn" er jo ikke nogen gud værdig, ikke engang Radikale
eller SF'ere vil have noget med hævn at gøre, uanset hvor modbydelige
forbrydelser vi taler om, - og i teologien er det jo som regel bagatelagtige
morallove der er tale om, - fx ikke se på sin nabos kone og den slags. Det
ville da være rædselfuldt at bare tænke at nogen gud ville piske og brænde
folk til evig tid for at være som han selv har skabt dem. Vi ville ikke
engang udsætte en hund som er stærkt ulydig for noget der bare ligner
sådanne straffe, hvis overhovedet nogen. Selv straffer jeg ikke min hund,
for at opføre sig som en hund .

> nådeåret er nådens tidsalder hvor det er af nåde at man bliver frelst,
> altså gave fra Gud

Er det kun i et år?
Bortset fra det, så er det selvfølgelig glimrende at man nu om dage tolker
Evangelierne så de passer til et humanistisk ideal, men det VAR noget
ubetænksom af Jesus, at han ikke kunne regne ud at hans voldsomme ord ville
blive brugt mod forsvarsløse mennesker. Rent bortset fra at disse tekster jo
er blandinger af noget der muligvis er blevet sagt og opfindelser fra
forfatterne, men det er jo en anden historie.

Fra : Cyril Malka

Dato : 22-03-05 10:49

jørgen wrote:

> Fordi Han praktiserede det Han prædikede. Han kom jo med forsoningens
> budskab.

Forsoningens budskab?

Se hvad der sker, med dem, der siger "tåber":

den, der siger: Tåbe! skal dømmes til Helvedes ild. (Matt. 5:22)

Og dog siger han selv:

Blinde tåber, hvad er størst, guldet eller templet, der helliger guldet?
(23:17)

One more time i Lukas: Tåber! Han, som har skabt det ydre, skabte han
ikke også det indre? (Luk. 11:40)

Ih hvor han dog lever efter sit eget budskab

Ifølge hans eget princip, er han dømt til Helvedes ild

For ikke at tale om brudet på loven og om at hade sine forældre i stedet
for at respektere dem:

»Hvis nogen kommer til mig og ikke hader sin far og mor, hustru og børn,
brødre og søstre, ja, sit eget liv, kan han ikke være min discipel.
(Luk. 14:26)

Naturligvis ikke at forglemme:

Men mine fjender dér, som ikke vil have mig til konge, før dem herhen
og hug dem ned for mine øjne (Luk. 19:27)

Med alt det had, der er indbefattet i de græske skrifter er det intet
under at se det udspys på verden og her på nyhedsgruppen. De kristne
står for de fleste krige nogensinde i de sidste 2000 år.

Hadets budskab: http://www.nytestamente.org/content/view/2/2/

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 22-03-05 03:07

Stefan wrote:
> Hvorfor ville Jesus tilgive sine bødler ?

Fordi de ikke vidste bedre.
/ Thomas

Fra : Alex

Dato : 22-03-05 13:16

Stefan wrote:
> Hvorfor ville Jesus tilgive sine bødler ?

Fordi de ligesom alle andre mennesker og djævle skal i himmelen og
leve med Ham.

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 22-03-05 13:45

"Stefan" skrev

> Hvorfor ville Jesus tilgive sine bødler ?

Måske følte Han *medlidenhed* med bødlerne (Hebr. 4,15) ?

Jeg har også korsfæstet Jesus Bibelsk set (Hebr.6,6), for hvad jeg har gjort
imod mine medmennesker, har jeg gjort mod Jesus, har Han sagt
(Matt.25,31-46). Og jeg har ikke altid behandlet mine medmennesker så godt.
Eksempelvis mobbede jeg en klassekammerat i Folkeskolen. Som voksen har jeg
måttet bede ham om tilgivelse for denne synd. Om jeg fik syndsforladelse af
ham, ved jeg ikke, men Guds tilgivelse fik jeg ...

File-number: 3682

Fra : Eva

Dato : 22-03-05 18:31

> Hvorfor ville Jesus tilgive sine bødler ?

Fordi de var en del af Guds frelsesplan.

Mvh
Eva

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-03-05 22:30

"Eva" <eva__pedersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Fordi de var en del af Guds frelsesplan.

Så hele forløbet var planlagt minutiøst på forhånd?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 03/19/05)

Fra : TBC

Dato : 23-03-05 00:12

"Stefan" <no-spam@no-spam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ville Jesus tilgive sine bødler ?

Gav han ikke selv svaret?

Jesus sagde: »Fader, tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør.«

Når man betragter hvad bibelen siger om Jesus rolle på jorden og i
forbindelse med genløsningen i det hele taget, virker det meget oplagt at
indstillingen skulle være af samme skuffe som man også hørte den fra
Stefanus da han blev stenet: "tilregn dem ikke denne synd!"

De ønskede det bedste for alle mennesker, selv for de mennesker der hadede
dem. Det var jo netop derfor Jesus kom til jorden som genløser, og det
kristne bibelske tema er at der ved hans offer blev dannet basis for
omvendelse og tilgivelse trods synd, ved at han ofrede sit liv.

På den måde passer det ganske fint at Jesus ville tilgive sine bødler.

TBC

Fra : Brahmamurti

Dato : 23-03-05 00:26

Stefan wrote:
> Hvorfor ville Jesus tilgive sine bødler ?

Hvis nogen ikke ved, hvad de gør, ville du så ikke også tilgive dem?

Tilgiv det, der gøres mod dig, men tilgiv ikke det, som gøres mod samfundet.

Fra : Harald Mossige

Dato : 23-03-05 00:33

"Brahmamurti" <adeldaharma@paradis.dk> wrote in message

> Hvis nogen ikke ved, hvad de gør, ville du så ikke også tilgive dem?
>
> Tilgiv det, der gøres mod dig, men

> tilgiv ikke det, som gøres mod samfundet.

Den var ny for meg. Jeg skal tenke over det.

HM

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-03-05 09:43

Den 22 Mar 2005 20:24:12 +0100
skrev "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> :

> Anten han eller forfatteren.

Ja. Nærmest forfatterne.

Disse var anonyme indtil den katolske kirke gav navne til dem. Derfor
hedder det, rent faktisk, evangeliet IFØLGE (According to) Johannes,
Markus m.m.

Det er umuligt at finde to ens manuskripter eller endda to ens VERSER,
så meget har det været tilpasset, ændret og fusket.

Så ja, intet under i at bogens hovedpersonen forekommer til at være
rablende gal og fyldt af modsigelser

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-03-05 09:45

Den Wed, 23 Mar 2005 00:26:09 +0100
skrev Brahmamurti <adeldaharma@paradis.dk> :

> men tilgiv ikke det, som gøres mod samfundet.

Hvem er hun?

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-03-05 12:04

Den Wed, 23 Mar 2005 11:09:04 +0100
skrev "Parzival" <ridderparzival@hotmail.com> :

> [...]
> end vi andre, eller har du?
> Kunne du ikke godt være lidt mere selektiv i dine indlæg? Så ville jeg

Hvorfor tænker jeg på: My mind is made up--don't confuse me with facts.

> Underskylder den løftede pegefinger, men finder det på sin plads.

Jow, det gør du nok.

Fra : Britt Malka

Dato : 23-03-05 12:11

On Wed, 23 Mar 2005 12:04:23 +0100, Cyril Malka
<news@nytestamente.org> wrote:

>Hvorfor tænker jeg på: My mind is made up--don't confuse me with facts.

Det er jo faktisk rigtigt.

Det hele handler vel om at sælge.

Jeg kendte engang en ung mand, der solgte optioner.

Firmaerne, der solgte dem, tjente godt, fordi de både tjente, når folk
tabte (mere end 50 % af tilfældene), og når de vandt.

Han ringede så rundt for at få folk til at købe optioner, og han
fortalte dem først alt om, hvordan de kunne vinde, hvor rige de kunne
blive i kort tid osv. Malede kort sagt et meget rosenrødt billede af
situationen.

Når han kunne mærke, at offeret bed på, så begyndte han at fortælle
om, hvordan man jo naturligvis også kunne tabe på optioner. Men her
ville offeret ikke lytte med længere.

Han havde taget sin beslutning, han så for sig den kommende velstand,
og han ville ikke se det realistiske i situationen -- at der faktisk
var større risiko for tab end for gevindst.

Når man er solgt, så kan intet ændre på denne kendsgerning, for så vil
man lukke øjnene tæt i og holde fingrene i ørene for alle
modargumenter.

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-03-05 17:14

Den Wed, 23 Mar 2005 14:03:57 +0100

> Jeg forstår ikke dit spørgsmål.

Det var et spøg.

Det var ikke gået op for mig, at du mente det alvorligt med "tilgiv ikke
det, som gøres mod samfundet".

.... Det er nemlig ret usammenhængende, hvis det menes alvorligt...

Fra : Terje

Dato : 23-03-05 22:45

Hei Stefan

Bødlene står vel egentlig ikke i noen dårligere posisjon enn resten av oss?
Spørsmålet impliserer kanskje at vi "andre" faktisk er i en bedre posisjon
enn bødlene?

Terje

"Stefan" <no-spam@no-spam.dk> skrev i melding